'zorg'verzekeraars

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Mike R32 » 12 nov 2018, 12:26

DVH zo simpel kan het dus zijn.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 12:27

Het is gewoon een heel simpele vraag.
Waarom zit er een (verplichte) zorgaanbieder tussen beide partijen?
Why

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Tom » 12 nov 2018, 12:34

Omdat ik anders ook een abonnement heb op de hartchirurg van € 1,61, een abonnement op de logopedist van € 0,21, een abonnement op de spoedeisende hulp van € 0,71, een abonnement op de psychiatrie van € 1,24, een abonnement op de oogheelkunde van € 0,36, .....?

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door martll » 12 nov 2018, 12:36

En wat als je ineens voor spoed niet bij je lokale ziekenhuis terecht kan, moet je dan voor de zekerheid ook een abonnement hebben op de ziekenhuizen in de omringende steden. En wat als je op vakantie gaat?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Mike R32 » 12 nov 2018, 12:43

martll schreef: 12 nov 2018, 12:36 En wat als je op vakantie gaat?
Dan is het gratis, doen ze in Nederland ook :D

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door martll » 12 nov 2018, 12:44

JeroenT schreef: 12 nov 2018, 09:05 Zilverenkruis Ziezo Selectief. 870 euro per jaar en klaar.
Hier ook, en in een keer betalen want dan krijg je nog 3% korting. :lol:
€ 872,42
Nu nog de 2019 prijs, deze was dacht ik nog niet bekend?
Laatst gewijzigd door martll op 12 nov 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Niels » 12 nov 2018, 12:51

Het is de vraag waarom er een commerciële partij tussen moet zitten. Dat is gewoon het probleem, je wordt zakelijk beoordeeld als zorg behoevende klant.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door WJ » 12 nov 2018, 15:34

Dat dus, met zoveel dingen, komt allemaal uit corporate Amerika overwaaien want oh oh daar zijn we toch zo gek op. Zelfde met die megascholen toen en weet ik wat nog meer.
De markt regelt zichzelf wel en blablabla concurentie blablabla. Alles voor de aandeelhouders (waar iedereen indirect ook weer inzit via pensioen en eigen portefeuilles en weet ik wat nog meer.) en zo gaan we over lijken.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door tomgtr » 12 nov 2018, 15:41

Uiteindelijk is het rondpompen van geld. Ik denk dat privatisering van gezondheidszorg onzin is maar ik denk ook dat het enigzins in de hand houden van zorgkosten best wel een dingetje is.

Dus de vragen zijn:

1) Hoort de zorg privaat of een overheidsdienst te zijn?
2) Helpt het privatiseren van zorg bij het naar beneden brengen van de kosten, en als dat het doet genoeg om de privatisering te rechtvaardigen?
3) Moeten kapitaalkrachtige burgers meer voor zorg betalen dan minder kapitaalkrachtige?
4) Hoe voorkom je dat mensen onnodig gebruik maken van zorg?

Op basis hiervan kan je gewoon de hele boel in belasting opnemen en stoppen met rondpompen van geld.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Niels » 12 nov 2018, 16:08

Precies mijn idee maar dan word je weer bestempeld als communist natuurlijk. De vorm waarin je het giet gaat niet heel veel doen voor de kosten ben ik bang, daarvoor moet je bij de farmaceutische industrie zijn en/of uiteindelijk zelf medicatie gaan ontwikkelen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 12 nov 2018, 16:10

Hoe ging dat vroeger eigenlijk ten tijde van het ziekenfonds ?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door WJ » 12 nov 2018, 16:18

JP schreef: 12 nov 2018, 16:10 Hoe ging dat vroeger eigenlijk ten tijde van het ziekenfonds ?
https://www.wegwijs.nl/finipedia/zorgve ... iekenfonds

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door alt » 12 nov 2018, 18:05

Ziekenfonds, die tijd zal je niet terug willen zien.
Aparte spreekuren of spreekkamers voor ziekenfonds of particulieren bij artsen & tandartsen.
Je kon als ziekenfondsklant geen afspraak maken.
Dus lange wachttijden in de wachtkamer, zelfs soms zo lang dat je buiten stond te wachten, enz.
Ziekenfondsbrilletjes, ziekenfondszalen in het ziekenhuis, eenpersoonskamers voor particulieren.
Eenheidsmedicijnen voor ziekenfonds, grote keuzes voor particulieren.

Oja, ambtenaren waren verzekerd als particulier, maar betaalde slechts de premie die dezelfde was als de ziekenfondspremie.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Stefan R » 12 nov 2018, 21:19

alt schreef: 12 nov 2018, 18:05 Ziekenfonds, die tijd zal je niet terug willen zien.
Aparte spreekuren of spreekkamers voor ziekenfonds of particulieren bij artsen & tandartsen.
Je kon als ziekenfondsklant geen afspraak maken.
Dus lange wachttijden in de wachtkamer, zelfs soms zo lang dat je buiten stond te wachten, enz.
Ziekenfondsbrilletjes, ziekenfondszalen in het ziekenhuis, eenpersoonskamers voor particulieren.
Eenheidsmedicijnen voor ziekenfonds, grote keuzes voor particulieren.

Oja, ambtenaren waren verzekerd als particulier, maar betaalde slechts de premie die dezelfde was als de ziekenfondspremie.
En wat verlang ik terug naar die tijd..... Overigens zo erg als je het nu schetst was het misschien net na de oorlog, maar zeker niet uit de tijd van net voor het huidige gedrocht.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 nov 2018, 21:42

Omdat ik zo verlegen ben om aandacht, nog maar een artikel dat de trieste situatie van "gereguleerde marktwerking' schetst, en met name wie daar de dupe van wordt; de patient !

Ooit, 2006, was het adagium; de beste zorg voor de laagste kosten (laat het even bezinken, herhaal het een paar keer en dan snapt u het wel hoe onmogelijk dit is) Waarmee ik zeker niet pretendeer niet op de dubbeltjes te willen passen.

https://www.tubantia.nl/enschede/mst-dr ... ~a2f25686/


Nu heb ik wel enig leedvermaak; Bas Leerink, nu de Voorzitter RvB MST, was ooit de 2e man Menzis :tooth: De gedoodverfde opvolger van Rogier van Boxstel :tooth: Nu zit Leerink aan de ander kant van de tafel en krijgt het into his face, karma heet dat. :lol:

Mooie discussie verder, ik heb en pretendeer niet de oplossing van het zeer complexe zorg vraagstuk, maar gereguleerde marktwerking is een doodlopende weg, dat was voor mij in 2006 helder, intussen zien meer mensen het licht. Dit systeem gaat aan haar eigen beperking ten onder.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 22:13

Tom schreef: 12 nov 2018, 12:34 Omdat ik anders ook een abonnement heb op de hartchirurg van € 1,61, een abonnement op de logopedist van € 0,21, een abonnement op de spoedeisende hulp van € 0,71, een abonnement op de psychiatrie van € 1,24, een abonnement op de oogheelkunde van € 0,36, .....?
Dat is dus gewoon 15,- ziekenhuis
Totaal, per maand.

En dan hou je nog een paar kleinere partijen over.
Die kunnen samen gaan in een maatschap onder één dak en daar sluit je ook een abbo bij af.

Who the fuck needs een ziekenfonds?
Waarom hebben wij een tussenpersoon ertussen nodig die 1.7miljard winst per jaar maakt (VGZ) over onze verplichte rug?

Het gehele ziekenfonds als bedrijf is overbodig. Het is een opgelegde verplichting zonder enkel nut behalve dat het jou en mij geld kost

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 nov 2018, 22:14

tomgtr schreef: 12 nov 2018, 15:41 Uiteindelijk is het rondpompen van geld. Ik denk dat privatisering van gezondheidszorg onzin is maar ik denk ook dat het enigzins in de hand houden van zorgkosten best wel een dingetje is.

Dus de vragen zijn:

1) Hoort de zorg privaat of een overheidsdienst te zijn?
2) Helpt het privatiseren van zorg bij het naar beneden brengen van de kosten, en als dat het doet genoeg om de privatisering te rechtvaardigen?
3) Moeten kapitaalkrachtige burgers meer voor zorg betalen dan minder kapitaalkrachtige?
4) Hoe voorkom je dat mensen onnodig gebruik maken van zorg?

Op basis hiervan kan je gewoon de hele boel in belasting opnemen en stoppen met rondpompen van geld.
Wat opmerkingen mijnerzijds;

1 Zorg is momenteel 2 ledig;
*Basis Verzekering (=BV) (verplicht en door Rijksoverheid gefinancierd)
*Aanvullende Verzekering(=AV) (vrijwillig en privaat gefinancierd)

2 Bij het private deel, de AV, blijkt het steeds lastiger te zijn de kosten te dekken, een steeds grotere groep kiest er voor geen AV af te sluiten, dat zijn mn mensen die en gezond zijn (dus niet nodig achten) of het financieel zelf wel kunnen trekken in noodgeval. Mensen die wel een AV afsluiten hebben het omgekeerde; die hebben vaak (meerdere) gezondheid klachten en zijn financieel niet daadkrachtig genoeg het zelf te bekostigen.
Er is dus een steeds kleinere groep die premies stort, vervolgens een zelfde groep die wel maximaal uit die AV ruif moet consumeren. Dat gaat spaak lopen. Reeds nu het geval. Het solidariteit-principe staan onder druk, dit gefaciliteerd door de overheid die dat eigen grondbeginsel dus zelf bij oud vuil heeft geparkeerd. Over krokodillentranen gesproken.

Als mensen het niet uit de AV kunnen bekostigen, dan is de vluchtroute uiteraard de 1e lijns zorg (=ziekenhuis zorg=BV). Laat die nu onwaarschijnlijk veel duurder ziin. Kortom; privatiseren(AV)komt via de achterdeur terug naar de BV tegen een veelvoud van de kosten.

3 Kapitaal krachtig vs minder kapitaal krachtig, meer of minder betalen; nu, dat is reeds zo, want via de belasting wordt bij hoge inkomens nog eens even extra door de belastingdienst gecashed. Je betaalt premie BV verplicht, AV vrijwillig als je daar al dan niet voor kiest, en dan komt de belastingdienst nog even, velen vergeten dit, maar is dus realiteit.

4 Onnodig gebruik maken van de zorg; er zijn goede filters die zowel door Zorgverleners als Zorgverzekeraars worden gehanteerd, echt misbruik (zowel door patiënten als zorgverleners) is nooit uit te sluiten maar komt zeer gering voor. De jongste cijfers geven een fraude bedrag aan van €30 miljoen op een totaal zorgbudget van €96 miljard, te verwaarlozen. Veelal ook nog onbewuste foutieve declaraties op basis van foute codes, die worden dan later gecorrigeerd en is het ook geen fraude meer.


De zorg is een onderdeel van de publieke sector, net als onderwijs, politie/justitie en defensie. Iedereen weet hoe het er daar voor staat. De vraag is; waar kies je als ontwikkeld land voor?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 nov 2018, 22:19

dvh schreef: 12 nov 2018, 22:13
Tom schreef: 12 nov 2018, 12:34 Omdat ik anders ook een abonnement heb op de hartchirurg van € 1,61, een abonnement op de logopedist van € 0,21, een abonnement op de spoedeisende hulp van € 0,71, een abonnement op de psychiatrie van € 1,24, een abonnement op de oogheelkunde van € 0,36, .....?
Dat is dus gewoon 15,- ziekenhuis
Totaal, per maand.

En dan hou je nog een paar kleinere partijen over.
Die kunnen samen gaan in een maatschap onder één dak en daar sluit je ook een abbo bij af.

Who the fuck needs een ziekenfonds?
Waarom hebben wij een tussenpersoon ertussen nodig die 1.7miljard winst per jaar maakt (VGZ) over onze verplichte rug?

Het gehele ziekenfonds als bedrijf is overbodig. Het is een opgelegde verplichting zonder enkel nut behalve dat het jou en mij geld kost

De pech is dat de overheid zich steeds meer terugtrekt als partij, vervolgens de regie en controlerende budgetaire taak heeft opgedragen aan die de ZV`s.
Ik wil ook wel zonder, maar de ZV`s hebben zich als noodzakelijke moloch in het zorglandschap gevestigd, die gaan er nooit meer uit, de Rijksoverheid is blij want en minder kosten, minder verantwoordelijkheid en de collectieve boehh en schuld is voor de ZV`s.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JP » 12 nov 2018, 22:25

Zijn de ZV ook verantwoordelijk voor de concurrentie onder ziekenhuizen ? AAA ziekenhuizen die als enige traumacentrum mogen zijn in een grote regio, ziekenhuizen waar SEH's worden gesloten.....etc.....etc. Dan roeptoeteren ze wel dat een ambu binnen 15 minuten bij een patient moeten zijn voor een scoop-and-run, maar als die daarna 3 ziekenhuizen voorbij moet rijden die geen traumacentrum zijn ?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 22:30

Ik wil ook wel zonder, maar de ZV`s hebben zich als noodzakelijke moloch in het zorglandschap gevestigd
Maar met welk nut?
Waar dienen ze nog voor?

Ik zie het zo gebeuren.
De zorg zal duur worden. Te duur. En de overheid gaat zoeken naar een oplossing.

Dan krijgen we een Amerikaans systeem waarbij je kan kiezen of je wel of geen zorgverzekering neemt.

En als "we" dan slim zijn dan krijg je gewoon klinieken, bedrijven waar je dus particulier terecht kan. Hopelijk met een mooi betaalsysteem erachter. Als "we" dat dan eens grootschalig gaan doen dan vallen de zv's vanzelf om. Ze voegen niks toe.

We zitten er echter verplicht aan vast en als schapen denken we dat we niet zonder kunnen. Maar ze voegen niks toe 🤷

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 nov 2018, 22:35

JP schreef: 12 nov 2018, 22:25 Zijn de ZV ook verantwoordelijk voor de concurrentie onder ziekenhuizen ? AAA ziekenhuizen die als enige traumacentrum mogen zijn in een grote regio, ziekenhuizen waar SEH's worden gesloten.....etc.....etc. Dan roeptoeteren ze wel dat een ambu binnen 15 minuten bij een patient moeten zijn voor een scoop-and-run, maar als die daarna 3 ziekenhuizen voorbij moet rijden die geen traumacentrum zijn ?

Dat zijn ze, want elke ZV sluit een uniek contract af met een ziekenhuis;

Platgezegd, (fictieve getallen)

Menzis vergoedt een blinde darm OK volgens haar contract;€ 10.000,--
Achmea; €9.100
VGZ; €9.500

etc etc

Maar vervolgens wordt er gebudgetteerd; Ziekenhuis A mag 150 blinde darm OK`s doen, Ziekenhuis B mag er 300 doen (inkoop van zorg obv van eerder gedraaide OK`s)

Stel die blinde darm monteur doet zijn/haar werk erg goed, krijgt wat wat mond op mond reclame en in juni is Patient 150 blinde darm geweest, dan is het budgettaire plafond bereikt en kan die bekwame kracht gaan golfen. Daar kan geen ziekenhuis van (over)leven uiteraard.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 nov 2018, 22:36

dvh schreef: 12 nov 2018, 22:30
Ik wil ook wel zonder, maar de ZV`s hebben zich als noodzakelijke moloch in het zorglandschap gevestigd
Maar met welk nut?
Waar dienen ze nog voor?

Ik zie het zo gebeuren.
De zorg zal duur worden. Te duur. En de overheid gaat zoeken naar een oplossing.

Dan krijgen we een Amerikaans systeem waarbij je kan kiezen of je wel of geen zorgverzekering neemt.

En als "we" dan slim zijn dan krijg je gewoon klinieken, bedrijven waar je dus particulier terecht kan. Hopelijk met een mooi betaalsysteem erachter. Als "we" dat dan eens grootschalig gaan doen dan vallen de zv's vanzelf om. Ze voegen niks toe.

We zitten er echter verplicht aan vast en als schapen denken we dat we niet zonder kunnen. Maar ze voegen niks toe 🤷
ZV` zijn de uitvoerders van de Zorgverzekeringswet, het is dus de Rijksoverheid die de ZV die taak, die regie heeft gegeven, bij wet !

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Bram » 12 nov 2018, 22:41

Rømø, hoe gaat het ermee :) Goed je weer te zien hier.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door JeroenT » 12 nov 2018, 22:57

romo schreef: 12 nov 2018, 22:35 Platgezegd, (fictieve getallen)

Menzis vergoedt een blinde darm OK volgens haar contract;€ 10.000,--
Achmea; €9.100
VGZ; €9.500
De vraag is wat die artsen moeten verdienen. En hoeveel ZZPers lopen daar tussen, die van ziekenhuis naar ziekenhuis hoppen op dezelfde dag, tegen een geweldig uurtarief.
Ik kan het betalen, heb weinig moeite met die kleine “1000” euro pp per jaar, maar in hoe verre moet een ziekenhuis commercieel zijn?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door dvh » 12 nov 2018, 23:16

romo schreef: 12 nov 2018, 22:36
dvh schreef: 12 nov 2018, 22:30
Ik wil ook wel zonder, maar de ZV`s hebben zich als noodzakelijke moloch in het zorglandschap gevestigd
Maar met welk nut?
Waar dienen ze nog voor?

Ik zie het zo gebeuren.
De zorg zal duur worden. Te duur. En de overheid gaat zoeken naar een oplossing.

Dan krijgen we een Amerikaans systeem waarbij je kan kiezen of je wel of geen zorgverzekering neemt.

En als "we" dan slim zijn dan krijg je gewoon klinieken, bedrijven waar je dus particulier terecht kan. Hopelijk met een mooi betaalsysteem erachter. Als "we" dat dan eens grootschalig gaan doen dan vallen de zv's vanzelf om. Ze voegen niks toe.

We zitten er echter verplicht aan vast en als schapen denken we dat we niet zonder kunnen. Maar ze voegen niks toe 🤷
ZV` zijn de uitvoerders van de Zorgverzekeringswet, het is dus de Rijksoverheid die de ZV die taak, die regie heeft gegeven, bij wet !
Dat is me allemaal duidelijk.
Maar welk nut hebben ze?
Behalve geld kosten.

Geen. Naar mijn mening. Ze voegen functioneel niks toe aan de zorg. Behalve de lasten hoger maken. Als dat het nut is , prima. Maar het zijn commerciële bedrijven die verplichten de mensen lid te zijn. Absurt eigenlijk. We hebben een wettelijke belastingplicht. In feite is 20-30-40% of meer van onze 'zorgverzekering' gewoon een verkapte belasting.

De gemiddelde reactie die ik meestal krijg op mijn 'gezeur' is dit:
Afbeelding

Close up:
Afbeelding

Punt is. Ik krijg een simpele vraag niet beantwoord. Waarom hebben wij een partij tussen onze zorg en de patiënt. Zodra er lappen tekst nodig gaan zijn om het uit te leggen, klopt er iets niet naar mijn mening :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Baboulah, Dimitri, EvdP, Kocheler, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Paul76, SAH, SlowCo, tomgtr, Wimo en 96 gasten