Grindvloeren

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Grindvloeren

Bericht door JP » 31 aug 2017, 22:41

Al een tijdje willen we in de woonkamer een nieuwe vloer. Nu hebben we een bamboevloer waarvan de toplaag versleten is. Opschuren is een optie, maar dan word die lichter van kleur. De experts* kunnen hem niet bijkleuren. Daarbij is zo'n vloer genageld en bij schuren moeten ze alle nageltjes een voor een bijtimmeren. Dan zijn we al €1000 kwijt en de kleur bevalt ons nog niet.

Nu hebben we wel oog voor een grindvloer. Deze zal niet over de huidige vloer kunnen want dan kom ik niet uit met de hoogte thv de deuren.
Dan willen we dit geheel mogeljik ook combineren met rvs plinten. De huiskamer is ± 35m2. Een optie is om de keuken ook meteen mee te nemen, 18m2. Daar liggen nu tegels.

Wie heeft ervaring met een grindvloer.? Het is niet dat we kleine kinderen hebben maar wel 2 katten. Verder is het aan te rade n om zo'n vloer in een keuken te leggen. Daar heb je sneller dat er wat geknoeid wordt.

Daarbij is de keuze reuze....marmerstone, krystalstone...etc...etc.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Grindvloeren

Bericht door HarryC » 01 sep 2017, 16:32

Ben er al een tijdje uit, maar grindvloer on de keuken hoeft geen probleem te zijn. Wel moet je hem dan dicht laten smeren, eventueel zelfs met antislip coating. Had ik in de sportschool in de kleedkamers en douches laten doen.

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Grindvloeren

Bericht door flieger » 01 sep 2017, 16:32

Ik heb geen ervaring maar het lijkt me voor katten iets waar de nagels in blijven haken. Een gepolijste betonvloer is misschien een mooi alternatief?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Grindvloeren

Bericht door JP » 01 sep 2017, 17:22

Mmm, dat van die nagels heb ik nog niet gehoord of over nagedacht..... :hmmm: Iemand 2 katten nodig ?!
Denk als je een grindvloer-boer dit vraagt dat die zegt dat het niets uitmaakt maar ja, dat is misschien prediken voor eigen parochie.

Zou alle vloeren sowieso geseald willen hebben. Vraag me alleen af of zo'n vloer niet kouder 'aanvoelt' dan een houten vloer. Vloerverwarming vind ik weer teveel van het goeie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Grindvloeren

Bericht door Niels » 01 sep 2017, 17:26

Kennis met katten heeft al een jaar of 10 een grind vloer. Nooit klachten gehad of het moet het reinigen van het spul al zijn. Zoals al gezegd is de structuur wat open waardoor vervuiling kan optreden. Voor de rest is het probleemloos en degelijk. Zonder vloer verwarming zou ik zelf andere opties kiezen maar dat is maar net wat je mooi vindt. Wij hebben nu vloer verwarming en zijn uiteindelijk voor pvc met hout motief gegaan, voorheen hadden we parket. Blijft imho toch het mooist....

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Grindvloeren

Bericht door indobesar » 01 sep 2017, 18:13

Waarom pvc Niels?

Ik kan maar niet wennen aan hout wat geen hout is. Een of andere manier voelt dat niet lekker.
Heb nu wen multiplank op het oog ivm vloerverwarming.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grindvloeren

Bericht door Luco » 01 sep 2017, 18:22

Ik heb pas pvc (eiken) laten leggen in hongaarse punt.
Knap als je ziet dat het geen hout is, en het is veel slijtvaster dan hout.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Grindvloeren

Bericht door Niels » 01 sep 2017, 18:59

Waarom PVC? Met vloerverwarming blijven er niet zo heel veel keuzes over helaas. Hout durf ik persoonlijk niet aan aangezien het bij ons de primaire verwarming is. Ben bekend met hout en heb ook erg veel ingelezen en geinformeerd. Gietvloer vinden we te steriel, tegels alleen mooi als ze niet te betalen zijn dus PVC. Geen spijt van, ziet er super uit en is zeer slijtvast.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Grindvloeren

Bericht door romo » 01 sep 2017, 19:05

Met vloerverwarming kan tegenwoordig bijna alles, zelfs stoffen vloerbedekking, plavuizen, hout, PVC, laminaat, gietvloeren, graniet,..de keuze is reuze, de fabrikant kan aangeven of het gewenste product al dan niet geschikt is voor vloerverwarming.

Wat je aan stookkosten verdient met voerverwarming, daar kan je wel een aardig vloertje voor leggen. (mits je geen stooklijn volgt, vloerverwarming aanzetten op de gewenste temp, verder niet meer naar omkijken, dat is het meest rendabel)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grindvloeren

Bericht door Luco » 01 sep 2017, 19:11

Op lage temperatuur stoken, dat geeft de meeste besparing en bijna alle vloerbedekkingen van welk materiaal dan ook kunnen daar tegen.

Maar een grindvloer zonder vloerverwarming zou ik persoonlijk nooit doen, erg koud aan de voetjes, en altijd laten sealen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2687
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Grindvloeren

Bericht door Mark 320iS » 01 sep 2017, 19:35

Wij hebben een grindvloeg gehad in de keuken van ons vorige huis. De vloer was niet gesealed en lag er al toen wij er gingen wonen. Nog nooit zo een gore shitvloer gehad. Als er bijv. een glas melk omviel was het meteen verdwenen. We hebben hem eens gereinigd en daarna gezogen met een waterzuiger, wat een goor bruin water kwam eruit zeg. Ik kan het niemand aanbevelen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Grindvloeren

Bericht door JP » 01 sep 2017, 20:51

Lijkt me dat tegenwoordig meer dan 90% gesealed wordt. Nou is onze huidige bamboevloer, als daar een druppel water op valt, heb je een vlek die je niet meer kwijt krijgt.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Grindvloeren

Bericht door Wout309t » 01 sep 2017, 20:57

Mark 320iS schreef: 01 sep 2017, 19:35 Wij hebben een grindvloeg gehad in de keuken van ons vorige huis. De vloer was niet gesealed en lag er al toen wij er gingen wonen. Nog nooit zo een gore shitvloer gehad. Als er bijv. een glas melk omviel was het meteen verdwenen. We hebben hem eens gereinigd en daarna gezogen met een waterzuiger, wat een goor bruin water kwam eruit zeg. Ik kan het niemand aanbevelen.
Zelfde conclusie hier. De melk hebben wij niet gedaan, wel een pan pasta. Dat was ook een leuke...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Grindvloeren

Bericht door Niels » 01 sep 2017, 21:04

romo schreef: 01 sep 2017, 19:05 Met vloerverwarming kan tegenwoordig bijna alles, zelfs stoffen vloerbedekking, plavuizen, hout, PVC, laminaat, gietvloeren, graniet,..de keuze is reuze, de fabrikant kan aangeven of het gewenste product al dan niet geschikt is voor vloerverwarming.
:lol: Sure "natuurlijk kan dat meneer", op papier kan het allemaal volgens de fabrikant maar in de praktijk is er een wezenlijk verschil in hoofd -en bij verwarming als functie en dan zitten er nogal wat haken en ogen aan de diverse materialen. Daarnaast heb ik nogal wat vloer leggers in de omgeving en die willen alles leveren maar een houten vloer icm vloerverwarming als hoofd verwarming is wel lekker op eigen risico. Meerdere keren dat een fabrikant afschuift op de winkel, de legger en/of de gebruiker. Het ligt overal aan maar natuurlijk niet aan het product of de combinatie met... Been there, done that. Hout vinden we het mooiste, PVC met houtlook is het geworden. Je kunt je geld maar 1x uitgeven en ik wilde geen gezeik dus heb ik de goden niet verzocht.

Overigens had ik ook best spijt van onze walnoten houten vloer in de oude woonkamer. Zou volgens de leverancier ook zeer geschikt zijn voor onze doeleinden maar het spul is zo bizar zacht dat de eerste deuken er al in zaten toen de vloer amper af was. Toen had ik wel spijt dat we verstandig waren geweest en niet voor de laminaat met walnoten fineer laagje waren gegaan die minder dan de helft kostte :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Grindvloeren

Bericht door romo » 01 sep 2017, 21:25

^ Check Luco even, die ondersteunt mijn verhaal, FWIW

Ik heb in tussen 15 jaar vloer- en wandverwarming, als hoofdverwarming, dus geen bijgeplaatste radiatoren. Plavuizen vloer, de thermostaat constant op 22 C.

Ik zou niet meer anders willen, lekker warm en een gasrekening die zo bizar laag is dat men het niet kan geloven ( nee, ik tap niks bij de buren af :tooth: )

Das toch handig voor de pensioen pot dan :lol:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Grindvloeren

Bericht door NSXRS » 02 sep 2017, 01:10

Heb in mijn vorige huis zo'n 8 J een grindvloer gehad en in huidige huis alweer bijna 13 J. Beide zijn gelegd op houten ondergrond.
Grote (ontwerp) voordeel: je kan het laten smeren in echt elke kleursamenstelling , diverse korrelgroottes en elk motief.

Kan op houten ondervloer (mits goed voorbereid, vloer moet dan eventueel doorgeschroefd worden of met vastgeschroefde uitvlakplaten en moet dan met flexibele lijmlaag waterdicht gemaakt worden waarop dan voor de grip zilverzand gestrooid wordt zodat bij smeren van de grind/lijmlaag deze grip heeft/ goed hecht en het grind wordt gemengd met flexibele lijm om te smeren), kan uiteraard heel goed op betonvloeren gesmeerd worden.

Doordat het epoxygrind beter isoleert dan een plavuizenvloer voelt deze warmer aan (op onverwarmde beton ondergrond zou poxygrindvloer zou volgens zeggen 1,5 C warmer zijn dan plavuizenvloer)

Keuze tussen sealen en open, voordeel sealen is duidelijk, in ruimtes waar regelmatig geknoeid wordt (keuken, WC ed.) altijd sealen want dan is perfect te reinigen. Nadeel van sealen is dat deel van de "levendigheid" van de vloer verdwijnt, deze doffer uitziet.

Daarom heb ik in gewone leefruimten (woonkamer, gangen, deel vd keuken) open structuur en in keuken een gesealde "knoeizone" in contrasterende kleur en uiteraard is de WC gesealed.

Grote voordeel van de open structuur is dat zand/stof etc er tussen zakt, je dus niet bemerkt, maar met een goede stofzuiger ook zo weer opzuigt.
V.w.b. knoeien op open structuur: mijn ervaring is dat wanneer dat gebeurt, ik over grotere plek dan waar geknoeid is (loopt tenslotte in het grind uit) er een gieter met water/reinigingsmiddel overheen gooi en gelijk daarna met waterzuiger grondig opzuig, dit 2-3x herhaal en dan is de boel weer perfect schoon, zie of ruik je niets meer.
Veel hygiënischer dan bijv tapijt of een houten vloer waar alles tussen de kieren kan lopen en met water spoelen/ reinigen vaak niet(goed) kan.
Afhankelijk van intensiteit van gebruik/vervuiling eens in de paar jaar met een schrobmachine met water/reinigingsmiddel schrobben en met waterzuiger opzuigen, spoelen, nogmaals opzuigen en de boel is weer goed schoon.

Een nadeel van met name ongesealed grind is, dat het door zonlicht verkleurt, je ziet bij een schuifpui duidelijk waar de mat altijd ligt of waar ergens een siertapijt langer gelegen heeft (bijv onder een salontafel).
Wel is het zo dat na weghalen van zo'n mat of kleed, de boel wel weer langzaam mee verkleurt.
Ook is een nadeel dat wanneer een vloer werkt, er scheuren in kunnen komen, deze zijn wel weer redelijk te repareren maar niet helemaal onzichtbaar, maar datzelfde geldt ook bij een plavuizenvloer.

Ons bevalt de epoxygrind vloer nog steeds goed, veel hygiënischer dan bijvoorbeeld tapijt (en misschien dan houten vloer) en speelser/ leuker dan een plavuizen vloer, maar dat is uiteraard kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Grindvloeren

Bericht door Niels » 02 sep 2017, 23:08

romo schreef: 01 sep 2017, 21:25 ^ Check Luco even, die ondersteunt mijn verhaal, FWIW
Luco schreef: 01 sep 2017, 19:11 Op lage temperatuur stoken, dat geeft de meeste besparing en bijna alle vloerbedekkingen van welk materiaal dan ook kunnen daar tegen.
FWIW :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Grindvloeren

Bericht door romo » 03 sep 2017, 07:58

^Vloerverwarming is per definitie LAGE temperatuur verwarming, ik kan je opmerking derhalve niet plaatsen.

Je stuurt geen 90 gr C. (zoals bij radiator verwarming) door je plavuizen, die springen er dan ook uit namelijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Grindvloeren

Bericht door JP » 03 sep 2017, 11:22

Dank voor je uitgebreide ervaring, NSXRS.
Voor eat betreft het knoeien dat zal vooral in een keuken voorkomen. Daarom nog de afweging om daar de tegels wel of niet te verwijderen. Het is geen must daar. De woonkamer moet een nieuwe vloer in en dan is grind een van onze voorkeuren. Mede omdat het strak te leggen is icm nieuwe plinten.

Trouwens valt me net in dat ze grind overal kunnen gebruiken. Ook in de keuken als achterwand en zelfs als werkblad. Dat moet dan echt wel 100% dicht zijn en schoon te houden.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Grindvloeren

Bericht door NSXRS » 03 sep 2017, 14:32

Klopt, grind met seal is ook op wand of keukenblad te gebruiken.
Ik persoonlijk zou niet op keukenblad doen, want ook al is het geseald, dan is het nog niet 100% glad, blijft altijd fractioneel korrelig/bobbelig oppervlak. niet prettig als werkblad, ook zal sneller beschadigen dan natuursteen oid want is minder hard
Op vloer in keuken is gesealde versie perfect schoon te houden

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Grindvloeren

Bericht door flieger » 04 sep 2017, 08:17

Vloerverwarming met alle soorten vloerbedekking.. Die heb ik ook gehoord maar ook dezelfde ervaring als Niels: puntje bij het paaltje was het net anders of minder/geen garantie. Ik wilde per se een houten vloer. Dus dan maar geen vloerverwarming. De vloer is van zichzelf goed geïsoleerd dus het is ook een beetje tegenstrijdig om daaronder te verwarmen. De kruipruimte is wel lekker warm dan. :-)

Over vloerverwarming op een constante temperatuur lees je overigens ook verschillende verhalen. Sommigen zeggen dat 's nachts een tandje lager toch nóg zuiniger is.
Laatst gewijzigd door flieger op 04 sep 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grindvloeren

Bericht door Luco » 04 sep 2017, 13:37

Die vloerverwarming is een probleem als je te hoge temperaturen stookt. Een hr ketel is niet gemaakt om op lage temp te stoken dus veel installateurs zetten de vloerverwarming te hoog omdat anders de ketel korter meegaat (condensatie)

DanyBier
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2020, 10:14
Auto: Ford

Re: Grindvloeren

Bericht door DanyBier » 30 nov 2020, 10:19

Nadelen van vloerverwarming.Eisen aan de vloerbedekking, het gebruik van parket en gewoon laminaat is uitgesloten.
De hoge prijs van het systeem zelf en de installatie ervan.
Het verlagen van de hoogte van het nuttige volume van de kamer met 4-8 cm, wat belangrijk is in oude en toch al lage appartementen.
Hoge energiekosten in het geval van elektrische vloerverwarming en het risico van overstromingen van Buren in het geval van water.
Met traditionele verwarming, radiatoren worden geïnstalleerd in de buurt van koude bronnen (onder ramen), die zorgt voor een comfortabele temperatuur. Als u de vloerverwarming in deze gebieden gebruikt, zal de kamer veel kouder zijn.
Hoge kosten en de noodzaak om de vloerbedekking te ontmantelen in geval van reparatie.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Grindvloeren

Bericht door Luco » 30 nov 2020, 10:23

Welkom

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3554
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Grindvloeren

Bericht door HJ2 » 30 nov 2020, 11:36

Luco schreef: 04 sep 2017, 13:37 Die vloerverwarming is een probleem als je te hoge temperaturen stookt. Een hr ketel is niet gemaakt om op lage temp te stoken dus veel installateurs zetten de vloerverwarming te hoog omdat anders de ketel korter meegaat (condensatie)
Bij condensatie zit je toch juist in de optimale temperatuur voor een HR ketel, omdat bij condensatie warmte vrij komt?
Ik dacht eerder dat CV water in de regel te warm staat. Ideaal is als de ketel de hele dag op een heel laag pitje draait, dan moet hij wel voldoende terug kunnen moduleren ;-)

Of heb ik iets gemist?

Ik heb de installatie (radiatoren) met zelfinstellende ventielen uitgerust voor de waterzijdige regeling en Evohome op alle knoppen (dan wel met een bypass). Vervolgens de temp. van het CV water omlaag gebracht totdat de boel nog warm bleef op een koude dag. Eigenlijk had ig grotere LT radiatoren meten hebben, maar nu is het met de spullen die ik had toch aardig zuinig :-) Werkt perfect

Beetje offtopic, sorry!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Bing [Bot], BMWDennis, Kocheler, krentenbol, m@rco, Majestic-12 [Bot], Paul76, SlowCo, tomgtr, Wimo en 94 gasten