Het grote city-trip draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Het grote city-trip draadje

Bericht door Eric H » 28 aug 2017, 07:58

Aangezien er zoveel "grote" draadjes zijn over allerhande onderwerpen, dacht ik dat deze er ook wel bij kon.
Spil hier je tips, wetenswaardigheden, nieuwtjes en/of verslagen van gemaakte, of ingeplande city trips.

Ik trap af, afgelopen zaterdag een 6-daagse city trip naar Valencia geboekt.
Nog nooit geweest, maar hoor van anderen dat het een mooie stad is waar genoeg te zien en beleven valt.
We zitten in een hotel in het oude centrum van de stad, dus alles is mooi op loop afstand.

We wilde er na de zomervakantie met kinderen nog even met z'n tweetjes tussenuit.
Diverse bestemmingen bekeken waaronder Praag, Budapest, Marakech, Ibiza, Barcelona, Rome en dus Valencia.

Om diverse redenen uiteindelijk gekozen voor Valencia, en ik ben heel benieuwd wat ik er van ga vinden.
Iemand hier nog tips die de moeite waard zijn in Valencia.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Robin Hartog » 28 aug 2017, 09:11

Mooi topic, city-trips zijn top!

Valencia zelf nog nooit geweest, dus ook geen tips. Ben zelf ook wel benieuwd of er iemand tips heeft voor een city-trip naar Krakau? Daar lees ik veel goede verhalen over, ook icm een bezoek aan Auschwitz.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Riceaux » 28 aug 2017, 10:31

Praag, Wenen, Boedapest, Boekarest, Sofia en Belgrado gehad de afgelopen weken. Praag stak er qua schoonheid wel met kop en schouders bovenuit in mijn opinie. Wenen ook mooi, maar wel een stuk meer wat we gewend zijn in West-Europa. Daardoor in mijn ogen minder bijzonder. Boedapest is prachtig met het verschil tussen Boeda en Pest, de badhuizen en het lekkere eten aan de Donau. Boekarest is een stad met grote contrasten. Alles is erg goedkoop alleen niet echt een internationale stad in mijn ogen. Werd vrij weinig Engels gesproken. Vooral de contrasten van prachtige oude gebouwen en vervallen betonnen oost-blok flats vond ik zeer indrukwekkend. Sofia heeft een paar mooie gebouwen, maar verder niet zo boeiend. Belgrado heeft mij positief verrast. Prachtige gebouwen, heerlijk eten, zeer vriendelijke mensen. Uitzicht over de Donau en Sava is erg mooi. Nachtleven is erg levendig en vriendelijk.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door FDD » 28 aug 2017, 18:49

Zit nu al een maand in Boedapest voor het werk.

Dikke aanrader!!!! Voor elk wat wils, bezienswaardigheden / clubs / bars / winkelen etcetc... Genoeg te doen hiero.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Mike R32 » 28 aug 2017, 19:03

Robin Hartog schreef: 28 aug 2017, 09:11 Ben zelf ook wel benieuwd of er iemand tips heeft voor een city-trip naar Krakau? Daar lees ik veel goede verhalen over, ook icm een bezoek aan Auschwitz.
Krakau icm Auschwitz is een aanrader. Wij hebben Auschwitz als laatste gedaan, is nogal een indrukwekkende ervaring. Een bezoek dat je tot nadenken zet. Polen zijn erg gastvrij.
https://www.bezoekkrakau.nl/bezienswaardigheden-krakau/
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 28 aug 2017, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Kasteel » 28 aug 2017, 19:04

City-trips zijn te gek, vorig jaar zijn we nog even naar Barcelona geweest, hele leuke wijk uitgekozen en met scootertje op pad, heerlijk :)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Sander-E46 » 28 aug 2017, 20:20

Zelf dit jaar naar Liverpool geweest. De voetballiefhebber in mij vond Anfield en de meseyside derby prachtig. Verder ook alles maar dan ook alles van the Beatles gezien. Savonds leeft de stad helemaal op en zijn er voor alle leeftijden kroegen, pubs en clubs. Wij gaan sowieso nog terug.

Tom
Berichten: 21722
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Tom » 28 aug 2017, 20:22

Leuk topic :thumbup:

Ik ben vanmiddag teruggekomen uit Krakau voor 4 daagse citytrip.
Vond het echt top! Leuk oud centrum. Al is de binnenstad wel heel toeristisch (van die koetsjes staan er, segway's huren, kraampje met prularia etc.). Geen ramp want zorgt ook wel voor wat levendigheid, heb je wat te kijken hebt als je aan één van de vele terrassen zit. De binnenstad bestaat ook meer uit kleinere winkeltjes, eettentjes en terrassen dan uit de grote 'standaard' winkelketens zoals je in grote steden in West-Europa vooral ziet. Rondom het oude centrum ligt een mooi park, leuk om een keer doorheen te lopen/fietsen. Verder wilden wij een graffiti/street-art tour doen, maar de avond ervoor op stap geweest dus die hadden we gemist. In plaats daarvan hebben we zelf de locaties opgezocht en afgegaan. Andere aanrader is om naar Forum Przestrzenie te gaan. Is een oud sovjet hotel dat niet meer als hotel in gebruik is. Het ligt aan een rivier en beneden is een klein strandje met barretje gemaakt. Prima plek om te chillen, zeker met lekker weer. Er komen daar veel jongeren (sowieso is Krakau wel een beetje een studentenstad). Voor degene die recent in Eindhoven zijn geweest, het heeft daar wat weg van Strijp-S... oud/vergaan maar weer helemaal hip/cool (Berlijn heeft ook wat van die plekken).
Uiteraard ook naar Auswitch geweest. Indrukwekkend om een keer met eigen ogen te zien.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Rocketmonkey » 29 aug 2017, 11:49

Ik ben een autoliefhebber die het liefst met de trein op vakantie gaat, als veelvuldig interrailer heb ik aardig wat Europese steden gezien :) Onze topper was wat dat betreft van Oslo naar Istanbul en vervolgens van Istanbul naar Lissabon in 1 maand, bijna allemaal met hogesnelheids- en nachttreinen en met heel veel toffe tussenstops onderweg... De (terecht) standaard favorieten Berlijn en Barcelona even buiten beschouwing latend vond ik zelf Stockholm en Madrid de grootste verrassingen. En hele Oostblok vind ik ook leuk, m.n. op doorreis.

Dit jaar overigens voor het eerst met z'n 3en, samen met zoon van 3 maanden en al zijn zooi die niet in een backpack past. Dus met de 135i in de autoslaaptrein, mooi compromis :)

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Rocketmonkey » 29 aug 2017, 12:02

En nog een paar extra aanraders erbij in het rijtje: Hamburg en Marseille.
Allebei de '2e stad' van het land, wat ik in dit geval alleen maar voordelen vind hebben. Veel minder massatoerisme en platgetreden paden, maar nog steeds wel groot genoeg / genoeg te doen voor een paar dagen :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Arthur » 29 aug 2017, 12:45

Bij die 2 steden heb ik meer een "ghetto" gedachte. Komen vaak minder positief in het nieuws, qua inwoners en gedrag.
Maar dat wil niet zeggen dat het geen mooie steden zijn natuurlijk. Ik zou er alleen niet gauw naar toe gaan als citytrip.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Rocketmonkey » 29 aug 2017, 15:11

Arthur schreef: 29 aug 2017, 12:45 Bij die 2 steden heb ik meer een "ghetto" gedachte. Komen vaak minder positief in het nieuws, qua inwoners en gedrag.
Maar dat wil niet zeggen dat het geen mooie steden zijn natuurlijk. Ik zou er alleen niet gauw naar toe gaan als citytrip.
Om de parallel naar auto's maar weer te trekken: Veel mensen vinden een M3 ook een asobak. En dat KAN het zijn idd, het is maar net wat je ermee doet :) Ik vind zelf de sfeer in een stad iig veel belangrijker dan 'mooi', de leukste stukken van Berlijn zijn bijvoorbeeld absoluut niet mooi. Een stad als Praag is mooi ja, maar je breekt er je nek over de kuddes volgevreten babyboomers met camera's. Doe mij dan maar een stuk ghetto :) Ghetto der ghetto's is wat mij betreft Charleroi, daar kun je pas toffe foto's maken!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote city-trip draadje

Bericht door Macboy » 30 aug 2017, 09:55

Leuk verwoord ! Sowieso een held als je met de trein van Osla naar Istanbul en Lissabon gaat.

Maar met die prijsvechters is vliegen voor €30 ook prima binnen Europa. Dan kan je er een weekend trip van maken, wat ik wel een must vind bij een city trip. Hoef namelijk niet alles te zien. Vooraf gewoon kijken wat je wil zien en keuzes maken. Als het echt de moeite waard is kan ik altijd nog een keer terugkomen.

Moet nog veel citytrips doen in Europa dus een erg leuk topic dit :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Luco, Paul76 en 258 gasten