Zwembad topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Zwembad topic

Bericht door Vliet » 31 jul 2017, 12:40

Nou een zoekactie op het forum kon ik hier geen topic over vinden. Maar gezien de auto's, horloges en huizen die hier voorbijkomen moeten er vast ook mensen zijn die een zwembad hebben.

Wij zijn er nu bezig om dat te realiseren bij ons in de tuin. Zijn er mensen die ervaringen hebben met bepaalde soorten zwembaden/installaties/do's en dont's?

Zoals het er nu uitziet gaat het als volgt worden bij ons:

Afmeting 4*8
Bak van polypropyleen
Verder alles automatisch geregeld (filtering/ph/chloor)
Verwarming met warmtepomp
Automatische 4 seizoenenafdekking

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zwembad topic

Bericht door Arthur » 31 jul 2017, 12:45

Gisteren en eergisteren nog een tijdelijk zwembad achter het huis... :tooth:
:wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zwembad topic

Bericht door Niels » 31 jul 2017, 13:00

Moet je mijn vrouw vragen, ik bemoei me niet met dat onding :tooth:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Zwembad topic

Bericht door Vliet » 31 jul 2017, 13:07

Niels schreef: 31 jul 2017, 13:00 Moet je mijn vrouw vragen, ik bemoei me niet met dat onding :tooth:
:mrgreen: Maar zelf aan laten leggen? Of al aanwezig?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zwembad topic

Bericht door Niels » 31 jul 2017, 13:17

Nope, allemaal een actie van haar dus ook haar verantwoording mbt chloor management en schoonhouden :tooth:

Overigens gaat het om een Intex van 3x5 met een tent eroverheen. Man wat een werk heb je ervan.... Je moet wel heel erg van zwemmen/water houden imho.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Zwembad topic

Bericht door Riceaux » 31 jul 2017, 13:19

Mijn schoonouders hebben een buitenzwembad. Verwarmd door middel van zonnepanelen, robot erin om de bodem schoon te houden omdat ze 'm niet afdekken in de zomer. Is een rond model met een diameter van 5 meter volgens mij. Geen idee wat zoiets kost, maar als het meer dan 1000 euro is, zou ik het de moeite niet waard vinden, tenzij je kids hebt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zwembad topic

Bericht door Niels » 31 jul 2017, 13:28

1000,- zit je zo aan hoor. Ook omdat je eea koopt wat vervolgens beter kan en minder werk oplevert. Andere pomp, ander filter systeem, schoonmaak equipment etc. Twee weken geleden met dat onweer zat het bad vol met alg (geen idee of er een relatie is..) maar dat filterde het toenmalige systeem er totaal niet uit maar wel filters dicht. Dus toen als filter "aqua loom" (meen ik) bollen gekocht die uitwasbaar zijn. Nieuwe toevoeging er in, spoelen etc. etc.

Het is al met al best wel een speurtocht wat het beste voor je werkt tenzij je gewoon een hoop geld besteed en alles laat bouwen en installeren.

Maar goed, TS wil een "echt" buiten zwembad :wink: Elmar heeft volgens mij een serieus bad buiten.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Zwembad topic

Bericht door Riceaux » 31 jul 2017, 13:41

Ja m'n schoonouders hebben ook een 'echt' buitenbad. Maar als ik zie hoe vaak ze er nog gebruik van maken is het aantal keren per jaar op 2 handen te tellen. Daarom zou ik er goed over denken voordat ik zoiets zou laten bouwen.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Zwembad topic

Bericht door Vliet » 31 jul 2017, 13:50

Gaat om een "echt" buitenbad idd. En alles wordt geïnstalleerd en aangesloten. Daarnaast echt alles automatisch qua onderhoud en schoonmaken, daar hebben we zelf geen zin in :tooth: Dus die €1000 wordt al overschreden door de robot. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwembad topic

Bericht door Paskal » 31 jul 2017, 14:17

In één van mijn vorige huizen lag ook een zwembad in de tuin. Ik ben het overigens niet eens met de vele verhalen dat het allemaal zo veel werk is. Mits van te voren goed nagedacht over wat je neer gaat leggen valt het allemaal enorm mee. Wij hadden geen automatisch ph/chloor-systeem. In het begin van het seizoen ph en chloor op orde brengen en na verloop van tijd weet je zelf wel hoe vaak je een chloortabel in de skimmer moet gooien. PH-waarde was bij ons vrijwel altijd in orde. Uiteraard wel een uitgebreide pompinstallatie met zandfilter in de garage staan.

In onze tuin lag een bouwkundig zwembad: het bad heeft een lange levensduur en isoleert prima wat de watertemperatuur ten goede komt. De buren hadden een polypropyleen bad maar de watertemperatuur lag daar steevast 2-3 graden lager dan bij ons. Klinkt als niet veel, maar 2-3 graden is qua gevoel best een fors verschil.
Wij hadden een elektrische bedienbaar solar dek wat zich in een aparte "hoek" onder het terras oprolde (je kunt het links op de foto nog een klein beetje zien). Hierdoor kun je rondom het bad lopen en ook het hele bad gebruiken om te zwemmen. Dat dek zorgt voor veel minder rotzooi in je bad en zorgt ervoor dat het water lang op temperatuur blijft. In de winter trokken we een winterzeil overheen. Voor de verwarming hadden wij solarmatten op het dak van de garage liggen waar het water doorheen werd gepompt, maar dat bleek achteraf eigenlijk niet eens noodzakelijk. Het feit dat het bad het hele dag in de zon ligt in combinatie met de goede isolatie van wand en dek zorgden voor meer dan voldoende watertemperatuur. Sterker nog: op warme zomerdagen lieten we het dek 's nachts nog wel eens open om het water wat af te laten koelen.

Wij gebruikten ons bad overigens zeer veel. Afgelopen 1,5 jaar hebben we gehuurd gewoond waarbij ook een zwembad aanwezig was. Ook dat gebruikten we in de zomer vrijwel dagelijks bij 20+ buitentemperatuur. Da's iets wat we in ons nieuwe huis gegarandeerd gaan missen. We hebben net een ander huis gekocht en mocht er ooit een bad in de tuin komen dan wordt het in ieder geval een bouwkundig bad met als wens een dek zoals ik bij het vorige huis had. Nadeel van dat dek is dat het met ca 10k relatief kostbaar is tov de rest van het bad.

Hier een fotootje van ons bad:
bad4 (Medium).JPG
bad4 (Medium).JPG (189.57 KiB) 5336 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Zwembad topic

Bericht door Vliet » 31 jul 2017, 14:32

Kijk goed om te horen. Dat lamellendek is idd heel prijzig (15K in onze offerte). Dus wij gaan voor een tussenvorm die in ieder geval veilig is voor kinderen/dieren die eventueel op bezoek komen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zwembad topic

Bericht door dvh » 31 jul 2017, 16:01

Heerlijk Pascal
Zo'n zwembad is ook nog een wens (/droom). Ik heb er de plek voor maar geen idee wat het met zich meebrengt en wat de kosten zijn om vanuit niets zoiets te realiseren.

Lijkt mij wel heerlijk.. ondanks dat je er relatief weinig gebruik van maakt is het iets wat hoog op de wishlist staat.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Zwembad topic

Bericht door Vliet » 31 jul 2017, 16:22

Ik kan je op de hoogte houden. :tooth: Wij zijn nu de tuin helemaal aan het inrichten na de oplevering van het huis vorig jaar.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Zwembad topic

Bericht door Peric » 31 jul 2017, 18:57

Niels schreef: 31 jul 2017, 13:17 Nope, allemaal een actie van haar dus ook haar verantwoording mbt chloor management en schoonhouden :tooth:

Overigens gaat het om een Intex van 3x5 met een tent eroverheen. Man wat een werk heb je ervan.... Je moet wel heel erg van zwemmen/water houden imho.
Je was er toen al zo enthousiast over... :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zwembad topic

Bericht door Niels » 31 jul 2017, 19:03

En toen gingen de kinderen er nog graag in, nu moet je ze er zowat in trappen :tooth:

Nee je doet er mij geen plezier mee. Ook niet met zo'n vaste unit.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Zwembad topic

Bericht door romo » 31 jul 2017, 19:46

Geachte aanwezigen, voor zover niet in het zwembad;

Bezit van de zaak, einde van het vermaak?

Konijn en kinderen

Hond en kinderen

Gezin met kinderen

Huwelijk/Relatie

Auto :tooth:

Zwembad


Vul maar aan :lol:

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Zwembad topic

Bericht door HarryC » 31 jul 2017, 20:49

Mijn vrouwtje regelt het zwembad bij ons ook....hahaha.
Warmtepomp echt noodzakelijk wil je langer dan een paar weken per jaar kunnen genieten!
Twee jaar geleden de installatie omgebouwd naar zoutfilter ding....Dus geen chloor meer, water smaakt absoluut niet zout en water is beter op kwaliteit te houden, super uitkomst, zou nu altijd zo'n zout installatie plaatsen ipv chloor!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Zwembad topic

Bericht door Luco » 31 jul 2017, 21:04

dvh schreef: 31 jul 2017, 16:01 Heerlijk Pascal
Zo'n zwembad is ook nog een wens (/droom). Ik heb er de plek voor maar geen idee wat het met zich meebrengt en wat de kosten zijn om vanuit niets zoiets te realiseren.

Lijkt mij wel heerlijk.. ondanks dat je er relatief weinig gebruik van maakt is het iets wat hoog op de wishlist staat.
Gat graven
betonnen bak inflikkeren
betegelen of verven
installaties erin
klaar

das de korte versie
hier een prijsindicatie
https://www.amarque.nl/prijzen/

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Zwembad topic

Bericht door romo » 31 jul 2017, 21:13

HarryC schreef: 31 jul 2017, 20:49 Mijn vrouwtje regelt het zwembad bij ons ook....hahaha.
Warmtepomp echt noodzakelijk wil je langer dan een paar weken per jaar kunnen genieten!
Twee jaar geleden de installatie omgebouwd naar zoutfilter ding....Dus geen chloor meer, water smaakt absoluut niet zout en water is beter op kwaliteit te houden, super uitkomst, zou nu altijd zo'n zout installatie plaatsen ipv chloor!
Geachte aanwezigen;

Zout =NaCl, in water krijg je dan Na+ en Cl-, kortom; ook Chloor

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zwembad topic

Bericht door dvh » 31 jul 2017, 21:25

zeg maar gerust dat het 30-35k kost voor een goed maar niks bijzonders zwembad.
Daar ging ik ook al een beetje vanuit :-)

Misschien over een jaartje of wat.. lijkt me wel tof.
Zou het dan wel zo makkelijk mogelijk qua onderhoud willen. dus robot, automatisch filtersysteem, auto chloor/ph.

Ben nu al 2 jaar aan het oefenen met zo'n opzetbad. dat werkt in princiepe ook prima. Maar een mooi inbouw zwembad is toch wel gaaf..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Zwembad topic

Bericht door Luco » 31 jul 2017, 21:57

romo schreef: 31 jul 2017, 21:13
HarryC schreef: 31 jul 2017, 20:49 Mijn vrouwtje regelt het zwembad bij ons ook....hahaha.
Warmtepomp echt noodzakelijk wil je langer dan een paar weken per jaar kunnen genieten!
Twee jaar geleden de installatie omgebouwd naar zoutfilter ding....Dus geen chloor meer, water smaakt absoluut niet zout en water is beter op kwaliteit te houden, super uitkomst, zou nu altijd zo'n zout installatie plaatsen ipv chloor!
Geachte aanwezigen;

Zout =NaCl, in water krijg je dan Na+ en Cl-, kortom; ook Chloor
Klopt Romo maar als je chloor op wilt slaan heb je speciale tanks nodig en als het wat groter wordt zelfs een vergunning ivm cloordamp enz enz
Met een zoutvoorraad heb je dat dus niet, is wel wat duurder in aanschaf(bij een professioneel zwembad dan)

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zwembad topic

Bericht door Auke M535i » 31 jul 2017, 22:26

In Nederland een zwembad in je tuin.. Heb je er meer schaats plezier dan zwem plezier van...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Zwembad topic

Bericht door matthyssie » 31 jul 2017, 23:03

Zelfs dat niet eens. Je kunt er beter vissen in doen :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zwembad topic

Bericht door dvh » 31 jul 2017, 23:37

Dat ligt eraan wat je voor persoon bent. Wil je enkel op je luchtbedje zonnen. Dan heb je er idd weinig aan.

Maar baantjes zwemmen kan vrijwel altijd. Zeker met een verwarmd zwembad. Is heerlijk. Dan moet het ook niet te warm zijn want dat is niet lekker zwemmen. Koud is goed. En dan met 30 graden kun je dobberen met een ice smoothy in je hand :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Zwembad topic

Bericht door JP » 31 jul 2017, 23:40

We hebben een redelijke tuin van 140m2 maar ik heb zo'n hekel aan tuinieren laat staan ik moet ook nog het zwembad gaan schrobben/filteren/. Daarbij denk ik niet dat onze kids (12 en 15) er maar naar kijken. Tenzij er wifi is :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Miesjel, tomgtr en 185 gasten