Vraag over hypotheek

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Vraag over hypotheek

Bericht door Rnd » 04 jun 2017, 11:26

Het is nogal moeilijk om de informatie te vinden waar ik naar op zoek ben en ik hoop dat iemand die hier zit (met verstand van de materie), mij antwoorden kan geven.

Situatie: aflossingsvrije hypotheek van minder dan 50% van de WOZ waarde tegen 3,9 procent vaste rente tot 2025. Aanbieder (Florius) biedt de mogelijkheid tot volledig aflossen, maar alleen uit eigen middelen. Ik wil dat gaan doen en dan meteen een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluiten (eventueel bij een andere aanbieder als Florius moeilijk doet) tegen de huidige rente ca 1,85 procent. Dan heb ik mijn spaargeld weer terug, want ik wil graag een financiële buffer hebben voor onverwachte situaties. Het doel is dus de maandlasten van de hypotheek te halveren. Aflossen doe ik overigens wel regelmatig, maar op mijn manier en niet via hypotheek-constructies van een bank.

Het is mij niet duidelijk welke kosten ik hiervoor moet maken (als Florius meewerkt of als ik naar een nieuwe aanbieder moet). Advies kan je alleen krijgen als je betaalt. Ik weet precies wat ik wil, maar moet dus een adviseur inhuren om te weten hoe ik dit moet doen? Ik vind het maar een schimmige wereld. Iedereen verwijst naar een adviseur. Ik wil dit doen, maar men vertelt niet welke stappen ik moet uitvoeren om het te realiseren.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door romo » 04 jun 2017, 11:37

Als ik het goed lees en begrijp valt je huidige hypotheek (aflossingsvrij) nog onder het oude <=2013 regime.

Als je nu volledig aflost, val je onder het nieuwe regime naar mijn beste weten, dat wil zeggen; annuïteit / lineair. Dus aflossing verplicht.

Als je voldoende eigen kapitaal hebt, niet wil aflossen op de hypotheek (verplichte aflossing maakt het duur), is er maar 1 mogelijkheid;

Verschaf je zelf een hypotheek uit eigen middelen, tegen een lage rente (!) dat moet ook want de fiscus wil dat markt conform zien, vervolgens zie je af (!!) van de HRA (maakt niks uit bij een lage rente.) Daarmee heb je de handen vrij voor wat betreft de aflossingsverplichting !!


Kortom; iedereen die gebruik maakt van HRA MOET aflossen in het nieuwe regime, omgekeerd; zie je af van HRA, dan ook geen verplichte aflossing. Deze constructie kan voordelig uitpakken bij een lage rente.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door EvdP » 04 jun 2017, 11:44

Toen ik extra ging aflossen werd mij het bovenstaande ook gemeld inderdaad. Ik kan alleen het aflossingsvrije deel wat ik nog over heb gebruiken voor een "nieuwe" hypotheek.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door frankie » 04 jun 2017, 11:56

Als je de oude hypotheek volledig aflost uit eigen middelen en vervolgens een nieuwe hypotheek afsluit, voldoet de nieuwe hypotheeek per definitie niet meer aan de voorwaarden voor de eigen woning schuld en heb je sowieso geen HRA meer.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door Arthur » 04 jun 2017, 12:54

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je een nieuwe hypotheek wilt als je uit eigen middelen gaat aflossen, dan ben je geen hypotheek meer nodig nl. Doe je dat met geld uit een andere hypotheek (die je meteen wilt afsluiten) zijn het geen eigen middelen meer en gaan de regels van Florius niet op.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door mark123 » 04 jun 2017, 13:57

Waarom vraag je niet een uurtje hypotheek bij een financieel adviseur aan? Volgens mij zou het moeten kunnen maar inderdaad, indien je aflossingsvrij wilt dan vervalt je HRA, nou is dat sowieso nihil met een dermate lage rente.

De vraag is bijvoorbeeld of florius je hypotheek uitschrijft, of je een nieuwe hypotheek krijgt (we kennen je financiele situatie niet). En je weet dat er een aantal kasten aan verbonden zitten? Afsluitkosten, notariële kosten enzovoorts.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door Rnd » 04 jun 2017, 15:09

De reden waarom ik eerst wil aflossen uit eigen middelen is dat ik van de hoge rente af wil en dat kan door af te lossen met je eigen spaargeld. Vervolgens wil ik dat spaargeld er weer uit, want ik wil niet dat het allemaal vast zit in mijn huis. Ik ga toch maar eens een financieel adviseur inhuren. In ieder geval bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door Will F. » 04 jun 2017, 15:20

tweede hypotheek bij jezelf nemen (spaargeld in B.V. stoppen) en daarmee die vd bank aflossen. Wellicht?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1973
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door 350 Z » 04 jun 2017, 15:28

P.s. aflossingsvrije hypotheek van minder dan 50% van de WOZ waarde/taxatiewaarde kan nog steeds hoor, hebben wij ook.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door Will F. » 04 jun 2017, 15:36

Recente hypotheek incl. hra 350Z ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door Luco » 04 jun 2017, 17:23

Rnd schreef: 04 jun 2017, 15:09 De reden waarom ik eerst wil aflossen uit eigen middelen is dat ik van de hoge rente af wil en dat kan door af te lossen met je eigen spaargeld. Vervolgens wil ik dat spaargeld er weer uit, want ik wil niet dat het allemaal vast zit in mijn huis. Ik ga toch maar eens een financieel adviseur inhuren. In ieder geval bedankt voor de tips.
Al zit het vast in je huis maakt toch niet uit, als dan de nood aan de man is heb je binnen een dag een dl of een pl die je heel snel af kan lossen wanneer je wil.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1973
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Vraag over hypotheek

Bericht door 350 Z » 04 jun 2017, 23:03

Will F. schreef: 04 jun 2017, 15:36 Recente hypotheek incl. hra 350Z ?
Zonder hra, wij hadden veel eigen geld ingelegd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 419 gasten