Shell Pernis begint met restwarmte project.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Shell Pernis begint met restwarmte project.

Bericht door WJ » 06 apr 2017, 23:52

Hier een stukje; https://www.nd.nl/nieuws/actueel/econom ... 3515.lynkx

Hoe werkt dit? Iemand die een goede link heeft of dat kan uitleggen?

Ik neem aan dat die woningen niet een gewone CV hebben zoals ik. Loopt daar echt gewoon een CV pijpje van die bedrijven naar de woning, waar als de thermostaat bijspringt de kleppen worden opengezet en de radiators verwarmt?

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Shell Pernis begint met restwarmte project.

Bericht door Bombadil » 07 apr 2017, 07:34

Geen idee. Gevoelsmatig meende ik dat het vooral in flats was maar dat zou ook 'grote steden' kunnen zijn. Wel weet ik dat het een dure grap is voor de gebruikers; aansluiting is vaak verplicht en de belofte: 'niet duurder dan normaal' wordt niet waargemaakt. Zeker als je energiezuinig bent krijg je hoge vaste kosten voor je kiezen die je niet terug kan verdienen. Woekerwarmte wordt het ook wel genoemd.

Een paar jaar terug is Wim Lentink als eerste Nederlander onder de verplichting uitgekomen. http://nautilus-amsterdam.nl/gerechteli ... erwarming/
Geen idee of het hoger beroep nog heeft gediend.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Shell Pernis begint met restwarmte project.

Bericht door Niels » 07 apr 2017, 10:47

Iig is het Shell dus ik zou tenminste mega wantrouwen :tooth:

Zonder het stuk gelezen te hebben zal het wel een bron zijn voor blok verwarming en ik gok dat het met een warmte wisselaar principe zal werken waarbij de restwarmte van Pernis afgegeven wordt aan het blok verwarming circuit. Goede zaak toch? Er gaat daar echt mega veel energie gewoon de lucht in....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baboulah, Berry1000RR, Bing [Bot], Dimitri, EvdP, Kocheler, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Philipoo, SAH, SlowCo en 158 gasten