Veilingsites, beduvelarij?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door NSXRS » 18 dec 2016, 22:49

Ik bekijk de laatste weken wel eens wat veilingen op diverse veilingsites (ProVeiling/ BVA auctions etc.)

Wat mij daarbij opvalt is dat met name bij de nieuwe spullen, artikelen welke wel verkocht lijken te worden, keer op keer weer terug komen bij nieuwe veilingen.
Volgens mij maken bedrijven gebruik van deze sites om reguliere artikelen in de markt te zetten in de hoop dat mensen door veilingkoorts gedreven hoger blijven bieden en dat lijkt ze mogelijk ook nog te lukken, ofwel er worden standaard ophoog biedingen gedaan in de hoop dat mensen er in trappen tot interessante prijs bereikt wordt en wanneer dit niet lukt, dan pech, komt weer terug bij volgende veiling.

Ik heb vanavond voor de gein eens op een 20-tal nieuwe gereedschappen ed. geboden nadat ik even via Google had gezocht naar de goedkoopste prijs waarvoor deze te koop zijn in webshops bij reguliere stunthandel.

Ik heb voor alles geboden tot (incl veilingkst+ btw) ca. 85% van de beste webshop prijs op Google en.... ik heb NIETS gewonnen, bij elke bieding werd ik direct overboden (wat dus betekent dat telkens incl kosten de beste webshop prijs gehaald werd) dat is wel HEEL toevallig...

Mij lijkt dan ook de conclusie gerechtvaardigd dat:
- ofwel deze tactiek werkt en mensen dus door biedkoorts hoger bieden dan beste prijs waarvoor regulier elders te koop is
- ofwel prijs met autobieding door verkopers zelf wordt opgedreven in de hoop dat prijs interessant genoeg wordt om te verkopen

Hoe dan ook: totaal niet interessant voor iemand die beetje prijsbewust is.

Heb ook vorige week bij een faillissementsveiling waarbij zowel nieuwe alsook gebruikt spullen alsook licht gebruikt gereedschap/ werkplaats equipment en nog veel meer werden geveild wel iets "gewonnen" maar ook daar gingen de biedingen op alle nieuwe spullen tot aan en soms zelfs over de reguliere beste internet prijs heen. Zijn mensen nu zo dom?? Mogelijk wel.

Je kan dus HEEL incidenteel iets scoren bij zo'n veiling, maar wees prijsbewust, anders betaal je ook daar te veel...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Peric » 18 dec 2016, 23:15

Denk dat heel veel mensen er van uitgaan dat de spullen goedkoper zijn dan in de reguliere winkel. 'Want op veilingen is toch altijd alles goedkoper'. Jouw verhaal herken ik niet maar zou zomaar kunnen. Zit ook wel 's op veilingsites te neuzen en zie dan inderdaad ook biedingen voorbijkomen dat ik dan ook denk dat ze in de winkel of ergens anders net zo duur zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Niels » 18 dec 2016, 23:20

Helemaal correct imho. Ik kocht een Ferrari boek bij Bol.com voor 20,- waar op catawiki 150,- voor werd geboden..... Wat een zeepbel!

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door smiley » 18 dec 2016, 23:22

Ging dat over een nieuw (ie nog normaal verkrijgbaar) boek Niels?

Tom
Berichten: 21733
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Tom » 18 dec 2016, 23:29

Veilingen moeten eens beginnen met transparanter zijn met de prijs. Ik kijk er niet eens naar omdat ik er geen zin in heb om uit te zoeken wat je nog bovenop je bod moet gaan tellen. Alsof ik een brood wil kopen en zelf de 21% btw nog over de prijs moet berekenen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Niels » 18 dec 2016, 23:43

smiley schreef:Ging dat over een nieuw (ie nog normaal verkrijgbaar) boek Niels?
Nieuw idd, eerste hit op Google was raak :D

Deze https://veiling.catawiki.nl/kavels/7957 ... -980-pages" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Bram » 18 dec 2016, 23:57

Tom schreef:Veilingen moeten eens beginnen met transparanter zijn met de prijs. Ik kijk er niet eens naar omdat ik er geen zin in heb om uit te zoeken wat je nog bovenop je bod moet gaan tellen. Alsof ik een brood wil kopen en zelf de 21% btw nog over de prijs moet berekenen :)
Ik zou niet meer dan 6% betalen bij dat brood hoor :tooth:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door RJK » 19 dec 2016, 00:12

Kennis van mij had eens geboden op een landrover maar had niet het hoogste bod. Dag later werd ie gebeld dat de hoogste bieder was afgehaakt, of ie nog interesse had voor dat hoogste bod... :nah:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door smiley » 19 dec 2016, 00:30

Niels schreef:
smiley schreef:Ging dat over een nieuw (ie nog normaal verkrijgbaar) boek Niels?
Nieuw idd, eerste hit op Google was raak :D

Deze https://veiling.catawiki.nl/kavels/7957 ... -980-pages" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien heb je dik geluk gehad.
Als ik even google op het ISBN nummer, kom ik ze alleen gebruikt tegen, voor een bedrag wat ver boven de catawiki zit.
https://www.abebooks.com/9783898807111/ ... 807118/plp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.amazon.com/Ferrari-Serial-N ... 3898807118" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.euro-boek.nl/boek/isbn/3898807118.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Spijkerhard » 19 dec 2016, 02:26

Op veel autos op BVA wordt geboden, en vervolgens staan ze er de week erop weer... ik ben gestopt met kijken/bieden. Dat is dus geen veiling meer.
Mn broer heeft er wel tot 2 maal toe een Volvo gescoord voor 300 Euro elk, een 850 en een V70. 1 opgeknapt en op verdiend, 1 opgeknapt en rijdt hij nog in.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door ErikS » 19 dec 2016, 07:35

Het is een feit dat als je prijsbewust ben, je maar beter niet te veel op veilingen kan kopen.

Het blijft echter wel lonen om te blijven kijken! Ik vind Catawiki wel een veel betere dan BVA ed.
Het opgeld is te overzien met 9%, en bij BVA is er vaak nog btw ed.......

Het blijft ook lonen om er spullen op te zetten! :tooth: Gisteren 3 flessen Champagne verkocht op de veiling & ze halen toch altijd aardig geld op. Deze keer viel het toevallig wat tegen & was het een kopers markt. Aan de andere kant, als je een fles churchill koopt voor €131,-, Daar 9% bij opteld = €143,- + €10,- verzenden kom je ook gewoon uit op €153,-. (normale prijs is €175 incl vezenden)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Niels » 19 dec 2016, 11:24

smiley schreef:
Niels schreef:
smiley schreef:Ging dat over een nieuw (ie nog normaal verkrijgbaar) boek Niels?
Nieuw idd, eerste hit op Google was raak :D

Deze https://veiling.catawiki.nl/kavels/7957 ... -980-pages" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien heb je dik geluk gehad.
Als ik even google op het ISBN nummer, kom ik ze alleen gebruikt tegen, voor een bedrag wat ver boven de catawiki zit.
https://www.abebooks.com/9783898807111/ ... 807118/plp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.amazon.com/Ferrari-Serial-N ... 3898807118" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.euro-boek.nl/boek/isbn/3898807118.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bizar, blijkbaar mazzel idd. Neemt niet weg dat de oorspronkelijke nieuwprijs dus gewoon veel lager was. Op het moment dat ze nog eens een keer een serie drukken zakt de prijs natuurlijk mega.

Niettemin, op dergelijke sites prijzen een hoop hun waar aan alsof het marktplaats is. Wordt het minimale bedrag niet gehaald dan staat het er de volgende keer weer op. Misschien dat het bij andere artikelen wel leuk is om te shoppen maar voor auto's, motoren en gereedschap kijk ik allang niet meer....

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door MartijnGizmo » 19 dec 2016, 12:13

Ik zou dat boek op een veiligsite zetten, Niels! :tooth:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Nutkees » 19 dec 2016, 14:15

Veilingsites koop ik vrij weinig op, maar wel nu 2x keer een auto aangeboden op Catawiki. 1 van de auto's was een Dodge Viper, maar daar werd niet meer dan 22k op geboden en est. price lag op de 45k dat werd dus niets.

Nu heb ik een Maserati 3200GT erop staan en daar is zowaar meer op geboden dan de reserve price. Over enkele dagen loopt deze veiling af en ben ik erg benieuwd naar de aftersales eigenlijk.

Ik lees dat de koper geld naar CataWiki overmaakt binnen 3 dagen na veiling. Gebeurd dat niet dan proberen hun te incasseren. Gebeurd dat wel dan mag de koper het product afhalen. Echter dan is de auto al weg en krijg ik mijn geld na 14-dagen MITS de nieuwe eigenaar een dispuut aangaat omdat het kavel afwijkt van de gebruikte omschrijving.

Dit vind ik nog wel een heikel punt, want er is immers altijd wel iets te vinden wat af kan wijken als je goed zoekt. Bij een dispuut krijg ik het geld niet en is de auto ook weg. Ik ga ook even navragen hoe ze hier exact mee om gaan.

Verder betaal je als verkoper 12.5% aan veilingkosten. Ook dat vind ik aan de ene kant vrij fors.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Rogerb » 19 dec 2016, 15:53

@ Nutkees, ik verkoop vrij regelmatig auto's via Catawiki, het laatste kan gelukkig niet, in extreme gevallen zou koper z'n geld terugkrijgen(als de auto echt niet zoals beschreven is) en jij de auto en in tussentijd houd catawiki het geld vast(Zelf gelukkig niet meegemaakt). Kosten voor het terugbrengen/transporteren zijn voor de koper. Het meeste wat ik ervaar is dat er heel veel niet binnen de 3 dagen betalen(ervaring is vaak binnen 2 weken), en ophalen is ook welleens een dingetje heb een keer gehad dat een auto hier 3 maanden heeft gestaan. Hier dan uiteindelijk wel stalling voor in rekening gebracht bij ophalen. Als de auto verder gewoon is zoals je 'm duidelijk omschreven hebt is er meestal niks aan de hand.

Wel verschilt het of jij als bedrijf verkoopt of als particulier, als je als bedrijf via veiling aan particulier verkoopt kan deze altijd 14 dagen na afloop zonder reden annuleren(wet kopen op afstand). Dit is ook wel een dingetje waardoor sommige auto's later nog een keer opduiken terwijl ze de eerste keer wel de reserve hebben gehaald, heb het een keer met een opknapper Peugeot 205 CTI gehad met een waarde van +- 1800 a 2000,- in laatste minuten word de auto opgeboden door 2 bieders tot 4200,- en volgende dag gelijk geannulleerd..

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Veilingsites, beduvelarij?

Bericht door Macboy » 19 dec 2016, 22:49

Niels schreef:Helemaal correct imho. Ik kocht een Ferrari boek bij Bol.com voor 20,- waar op catawiki 150,- voor werd geboden..... Wat een zeepbel!
Seriously ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, erwin20vt, jos_br, MarcF, Stefan R, Wimo en 401 gasten