Tip van een ICT security man

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Auke M535i » 14 dec 2016, 21:14

Jij suggereert dat wanneer je doorlinken gebruikt de GPS data niet meer aanwezig is... Dat is dus pertinent onjuist... Dat jij toevallig Facebook gebruikt en Facebook de GPS data automatisch verwijderd is eerder geluk dan dat je er vanaf wist.. Toch?

Ga maar is wat foto topic's doorlopen! Dan zie je dat er heel wat GPS data aanwezig is.

Nogmaals, check dit topic is, die fotos zijn ook, zoals jij het noemt, doorgelinkt; http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=27270" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hoeft niks met mijn advies te doen, ik zit er idd rechtlijnig in omdat het mijn beroep is. ;-)

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 14 dec 2016, 21:22

MarkS schreef:Dat is dus een beetje mijn punt.

De meeste foto's die hier of op een ander forum worden geplaatst dat gaat bijna altijd via een link naar een andere website waar die foto is geupload. Het origineel (lokaal of in de cloud) bevat de GPS data. Die komen in de meeste gevallen als die foto op deze manier hier wordt gepost ook niet mee omdat ze bij de upload in eerste instantie al niet mee zijn gestuurd. Ik vraag me überhaupt af hoe ik een foto hier gepost kan krijgen mét GPS gegevens.

Heb het net toch maar even getest met de MacBook erbij. Bovenstaande foto is gemaakt bij Porsche Centrum Twente in Enter. En is direct vanaf m'n iphone geupload naar facebook. Op facebook zijn al geen GPS gegevens meer bij die foto bekend. Dus als je die dan vervolgens op DF of Porscheforum post ook niet. Eigenlijk is dat altijd de manier waarop ik foto's post, via een online link.

Als, iets minder security-man, denk ik dus dat het risico hier best meevalt, maar een beetje awareness kan nooit kwaad. Je schrijft het feitelijk zelf al, "er moet wel natuurlijk GPS data in de afbeelding zitten". En die zit er dus (vaak) niet in. Dus het uizetten van die GPS registratie op je mobile device lijkt me een erg zware maatregel in dit geval.
Dikgedrukte is voor zover mij bekend onjuist. Het is heel goed mogelijk dat facebook gewoon over een foto beschikt met daarin jou gps gegevens maar deze niet serveert aan de gebruikers.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2016, 21:26

JP schreef:Als ik een foto post op DF is het met tetten en ik zou willen dat die foto's thuis gemaakt waren..... :tooth:

OMG :clap: :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 21:28

Auke, op de vorige pagina schrijf je (ik citeer) "het maakt niet uit hoe je ze post". Dat maakt dus wel uit.

Bij Fotobucket blijven GPS data dus intact, via facebook niet. Ik pretendeer ook niet alle scenario's hier even te hebben getest.
"Pertinent onjuist" lijkt me dus ook nog even iets te voorbarig.

Het klopt dat ik niks met je advies doe. Omdat het in mijn geval ook niet relevant is. Dat wil niet zeggen dat het geen goed advies is/kan zijn.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 21:32

Eric Z schreef:
MarkS schreef:Dat is dus een beetje mijn punt.

De meeste foto's die hier of op een ander forum worden geplaatst dat gaat bijna altijd via een link naar een andere website waar die foto is geupload. Het origineel (lokaal of in de cloud) bevat de GPS data. Die komen in de meeste gevallen als die foto op deze manier hier wordt gepost ook niet mee omdat ze bij de upload in eerste instantie al niet mee zijn gestuurd. Ik vraag me überhaupt af hoe ik een foto hier gepost kan krijgen mét GPS gegevens.

Heb het net toch maar even getest met de MacBook erbij. Bovenstaande foto is gemaakt bij Porsche Centrum Twente in Enter. En is direct vanaf m'n iphone geupload naar facebook. Op facebook zijn al geen GPS gegevens meer bij die foto bekend. Dus als je die dan vervolgens op DF of Porscheforum post ook niet. Eigenlijk is dat altijd de manier waarop ik foto's post, via een online link.

Als, iets minder security-man, denk ik dus dat het risico hier best meevalt, maar een beetje awareness kan nooit kwaad. Je schrijft het feitelijk zelf al, "er moet wel natuurlijk GPS data in de afbeelding zitten". En die zit er dus (vaak) niet in. Dus het uizetten van die GPS registratie op je mobile device lijkt me een erg zware maatregel in dit geval.
Dikgedrukte is voor zover mij bekend onjuist. Het is heel goed mogelijk dat facebook gewoon over een foto beschikt met daarin jou gps gegevens maar deze niet serveert aan de gebruikers.
En dus? Mijn punt was dat jij dat er op facebook als gebruiker niet vanaf kunt halen (uit de foto). Als er GPS data bij facebook bekend zouden zijn van mijn foto's? Ik kan er niet wakker van liggen. Ik kies er toch zelf voor die foto te delen. In het betreffende voorbeeld had ik er zelf ook nog eens expliciet bijgezet waar de foto was gemaakt en hoe laat het was. Voor de geinteresseerden. :wink:

Doet niks af van de relevantie van de tip van Auke, dat het goed is je te beseffen welke info je deelt hier op het forum en welke locatie data je meestuurt als je foto's plaatst.
Laatst gewijzigd door MarkS op 14 dec 2016, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door smiley » 14 dec 2016, 21:34

Leuk allemaal.
Even de foto erin plakken, en je staat zo virtueel op de oprit. http://www.geoimgr.com/en/tool" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 21:37

:mrgreen:

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Tom » 14 dec 2016, 21:41

Of een dienst nou wel of niet die data eruit sloopt, het gaat om het missen van besef dat foto's ook GPS coordinaten kunnen bevatten, ondanks dat je het in eerste instantie niet 'ziet'. Dus: goed advies, want veel mensen weten het niet.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 14 dec 2016, 21:46

MarkS schreef:
Eric Z schreef:
MarkS schreef:Dat is dus een beetje mijn punt.

De meeste foto's die hier of op een ander forum worden geplaatst dat gaat bijna altijd via een link naar een andere website waar die foto is geupload. Het origineel (lokaal of in de cloud) bevat de GPS data. Die komen in de meeste gevallen als die foto op deze manier hier wordt gepost ook niet mee omdat ze bij de upload in eerste instantie al niet mee zijn gestuurd. Ik vraag me überhaupt af hoe ik een foto hier gepost kan krijgen mét GPS gegevens.

Heb het net toch maar even getest met de MacBook erbij. Bovenstaande foto is gemaakt bij Porsche Centrum Twente in Enter. En is direct vanaf m'n iphone geupload naar facebook. Op facebook zijn al geen GPS gegevens meer bij die foto bekend. Dus als je die dan vervolgens op DF of Porscheforum post ook niet. Eigenlijk is dat altijd de manier waarop ik foto's post, via een online link.

Als, iets minder security-man, denk ik dus dat het risico hier best meevalt, maar een beetje awareness kan nooit kwaad. Je schrijft het feitelijk zelf al, "er moet wel natuurlijk GPS data in de afbeelding zitten". En die zit er dus (vaak) niet in. Dus het uizetten van die GPS registratie op je mobile device lijkt me een erg zware maatregel in dit geval.
Dikgedrukte is voor zover mij bekend onjuist. Het is heel goed mogelijk dat facebook gewoon over een foto beschikt met daarin jou gps gegevens maar deze niet serveert aan de gebruikers.
En dus? Mijn punt was dat jij dat er op facebook als gebruiker niet vanaf kunt halen (uit de foto). Als er GPS data bij facebook bekend zouden zijn van mijn foto's? Ik kan er niet wakker van liggen. Ik kies er toch zelf voor die foto te delen. In het betreffende voorbeeld had ik er zelf ook nog eens expliciet bijgezet waar de foto was gemaakt en hoe laat het was. Voor de geinteresseerden. :wink:

Doet niks af van de relevantie van de tip van Auke, dat het goed is je te beseffen welke info je deelt hier op het forum en welke locatie data je meestuurt als je foto's plaatst.
Dus is dat dikgedrukte feitelijk nog steeds niet waar. Het maakt in geval van Facebook niet uit voor jou doel inderdaad. Maar uit de post maakte ik niet op dat het expliciet om Facebook ging.
Verder eens met wat Tom ondertussen post, de awareness is belangrijker dan het middel in eerste instantie!

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Auke M535i » 14 dec 2016, 21:50

Tom schreef:Of een dienst nou wel of niet die data eruit sloopt, het gaat om het missen van besef dat foto's ook GPS coordinaten kunnen bevatten, ondanks dat je het in eerste instantie niet 'ziet'. Dus: goed advies, want veel mensen weten het niet.
Dat dus!
Om het voorbeeld van het porsche topic te nemen.. Hij woont in het noorden en had ook een dikke E34 M5 als ik Streetview mag geloven :D

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Auke M535i » 14 dec 2016, 22:07

Ook een mooie uit dit topic; http://forum.driving-fun.com/viewtopic. ... &start=775" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto links komt van het forum, rechts is streetview. :tong:
2016-12-14 22_04_32-Geotag Photos Online.png
2016-12-14 22_04_32-Geotag Photos Online.png (879.25 KiB) 1492 keer bekeken

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 22:09

Akkoord, fair point. Mea culpa. Opletten dus.
Maar voor alles wat al is gepost is het kwaad al geschied, of is dat nog anders op te lossen zonder al die foto's eraf te halen?

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Auke M535i » 14 dec 2016, 22:11

Geen probleem!
Weghalen helpt idd al een hoop! Vervolgens GPS data verwijderen en foto opnieuw plaatsen.
Omdat een dergelijk foutje snel gemaakt is ben ik daarom zo stellig in het uitzetten van GPS voor foto's. ;-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 22:20

Snap ik. Een preventieve maatregel is ook sterker in dit geval. Hoop dat de meesten dit lezen.

Maar wat vind jij dan van die bijlage optie bij het posten van berichten. Heel handig natuurlijk, mij was hij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Maar zet je daarmee ook niet de deur open voor het bewust plaatsen van schadelijke content (denk spam, phishing, virus) of wordt dat wel gefilterd?
Laatst gewijzigd door MarkS op 14 dec 2016, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Auke M535i » 14 dec 2016, 22:22

Geen idee. Ik ken de back end niet van DF.
Ik heb zelf bijna 10 jaar geleden http://www.e28forum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; opgezet, daar kunnen alleen een selectief groepje mensen dergelijke functies gebruiken.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 14 dec 2016, 22:46

File upload zit een zeker risico in, maar gezien er phpbb achter df zit ga ik er vanuit dat het wel af en toe gepatched word als er een exploit is gevonden. Moet df wel upgraden uiteraard.

Ik zou mij eerder druk maken om het geval dat df niet over https gaat. Wachtwoorden gaan dus plain tekst over de lijn en kunnen dus makkelijker onderschept worden tijdens inloggen op openbare netwerken en dergelijke.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 22:51

Een security topic sticky maken zou ook niet zo'n slecht idee zijn. Veel van dit soort zaken gaat technisch niet of onvoldoende geregeld worden. En dan moet je het toch van awareness hebben. Worden alleen maar grotere risico's de komende tijd.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 14 dec 2016, 23:10

Opzich niet zo'n gek idee maar wie leest het dan nog?

Tijdens mijn MBO opleiding was het voor mij en m'n klasgenoten de sport om elkaars producten te kraken. Van school uit totaal geen aandacht voor. Juist als je start met software ontwikkeling is het belangrijk om dit soort dingen te doen want het is leerzaam en het voorkomt dat "foute" dingen in je standaard patroon gaan zitten.
SQL injection, html encoding, klooien met cookies etc. toen was (en nu nog) dat interresant.

Security kost geld en dat willen weinig mensen er aan uitgeven.
Als het kalf verdronken is dempt men de put...

Helaas op m'n werk ook zo, niet dat we daar direct onveilige troep bouwen, maar je krijgt/hebt er de tijd niet voor. In de paar jaar die ik nu full-time werk is het aantal security rapporten wat ik heb gezien ook nog op een hand te tellen helaas... En ook die rapporten bevatten soms niet de dingen waarvan je eerst dacht dat gaan ze 100% zeker opmerken.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 14 dec 2016, 23:22

En inmiddels zijn de ethical hackers niet aan te slepen en de vraag naar dat soort kennis en ervaring zal de komende jaren alleen nog maar toenemen ...

Mijn ervaring met goede pentest of vulnerability onderzoeken en rapportages is juist dat daar vaak zaken uitkomen waarvan de klant/organisatie zich niet of onvoldoende bewust was.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 15 dec 2016, 00:00

Pentest was inderdaad wat ik bedoelde, kon niet op die naam komen.
Er komen zeker goede dingen uit, maar zijn ook geen vrijbrief.
Ik vermoed dat de meeste ontwikkelaars wel een paar puntjes in de door hun geschreven software weten die niet 100% veilig zijn.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 15 dec 2016, 00:17

Pentest is kort voor "(attack &) penetration testing"

Normaliter richt die zich ook op een organisatie / IT omgeving als geheel niet (alleen) de software, als je tenminste software als applicatielaag bedoelt. Grofweg heb je een aantal varianten van black- tot whitebox testing waarbij de (ethical) hacker al dan niet op basis van informatie vooraf (wel = whitebox, niet = blackbox) over de organisatie en de ICT infrastructuur probeert binnen te komen en kwetsbaarheden te inventariseren. Meestal wordt vooraf de scope afgesproken welke servers/platforms/boxes worden meegenomen. En hoever mag worden gegaan. Bijvoorbeeld ook het toepassen van social engineering, proberen te hacken door gebruik te maken van de zwakste schakel in de security keten, de mens. Voor dat soort tests of hackpogingen is de beveiliging van applicaties zelf vaak ook minder relevant omdat ze rechtstreeks, buiten de applicatie om, bij de data proberen te komen.

Maar we dwalen af. :wink:

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Eric Z » 15 dec 2016, 00:56

Ik bekijk het uit ontwikkelaars perspectief vandaar de focus op de software kant. Ik zie/bekijk dus niet de volledige pentest.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door MarkS » 15 dec 2016, 01:14

Zoiets? :mrgreen:

Afbeelding

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door indobesar » 15 dec 2016, 08:42

Haha een welbekend plaatje in IT-land.

Andere security tips:
- ontgoogle (protonmail is een goed alternatief)
- gebruik een VPN
- browse incognito (of via TOR)
- gebruik adblockers

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tip van een ICT security man

Bericht door Arthur » 15 dec 2016, 09:41

Jeetje, ik post geen foto's meer. Vanwege "iets" uit het verleden post ik geen doorgelinkte foto's/foto's van anderen meer. Alleen nog bijlages. Waarom is dat nog erger? Ik dacht juist dat dan de herkomst moeilijker te traceren was. Maar ik heb er dus ook geen verstand van :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ED35 en 472 gasten