Oplossing verkeerde brandstof tanken

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Hans » 07 okt 2016, 19:48

Er is al een systeem op de markt, maar dat word nog niet veel gebruikt en is vooral bedoeld voor bedrijven met een wagenpark. (die ook een eigen pomp op het bedrijf hebben) Op de betreffende auto word een ring aangebracht op de vulopening, in die ring zit elektronica, ook het tankpistool heeft elektronica die herkend dus die ring en de klant kan tanken, herkent de tankpistool de ring niet (omdat het soort brandstof niet overeen komt) dan komt er geen brandstof uit. Dit systeem kan wel verder worden uitgerold door er ook een betaalsysteem aan te hangen en dat er meteen op rekening getankt kan worden.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Eric Z » 07 okt 2016, 20:28

Maar daar heb je niets aan als je buiten het bedrijf de tankt.

Maar je gooit er een liter bij op een tank van zeg 35liter, maar ook bij een tank van 80 liter?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door JP » 07 okt 2016, 20:38

e30touring1990 schreef:(...)
95% van de "misfuels" gebeurt met benzine in een dieselauto ipv andersom. Wij hebben een additief ontwikkeld wat bij de verkeerd getankte benzine kan worden gegoten zodat het mengsel de belangrijkste eigenschappen van diesel aanneemt m.a.g. dat de auto gewoon gestart kan worden en er verder kan worden gereden (verkeerd getankte brandstof hoeft dus niet eens afgevoerd en vernietigd te worden).
(...)
Je zult deze additieven dan bij de pomp kunnen kopen, of hoort zo'n flesje dan in je standaard reserve/noodpakket ?
Verder vroeg ik me af, hoeveel mensen meteen beseffen dat ze verkeerd hebben getankt, of dat de auto na enkele km's de geest geeft. In het laatste geval zal het toevoegen van jullie additief dan nog redding kunnen bieden ?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 07 okt 2016, 21:10

Bert ///M3 schreef:Hoe zit het met het mengen in de tank?

Goed punt Bert, hier heb ik zelf nog niet aan gedacht moet ik bekennen.
Als jij een liter van dat spul bovenop gooit dan mengt het misschien in de top maar de aanzuig zit op de bodem.

Jij schrijft in de openingspost dat er getest is met een Volvo welke verkeerde diesel getankt had, maar hoe was dat verhaal, verkeerde diesel in een diesel?

My bad, heb het aangepast. het ging om benzine in een Volvo V70 D5

Dat is denk ik iets makkelijker te fixen als 60L benzine in een dieselauto.

Qua verkopen. Ik denk dat preventieve verkoop niet veel zin heeft, ga maar bij jezelf na, je gaat er zelf niet vanuit dat je het nodig hebt omdat je toch nooit verkeerd tankt. Hooguit als je het in bulk verkopen zou aan een LM, welke zijn rijders verplicht om het in de auto te hebben oid.

Ook dit punt ben ik met je eens, rationeel gezien is het inderdaad niet te doen om bijv elke dieselrijder van zo'n additief te voorzien omdat het dan nooit uit kan. dit zijn ook aannames die ik vooralsnog doe maar welke wel gevalideerd moeten worden, soms is de markt niet rationeel. als ik dit vertaal naar een praktijkvoorbeeld: waarom hebben mensen dan bijvoorbeeld sleepkabels en startkabels in de auto liggen? misschien een beetje een zwart-wit vergelijk maar dit is ook een vorm van preventief op pad, zij het dat het aantal strandingen natuurlijk hoger ligt dan het aantal misfuels.

Misschien is er ook een andere markt voor? Als je een formule hebt waarmee je benzine in diesel veranderen kan welke voldoet aan standaard waarden voor auto's dan kan een handelaar dus ineens benzine in diesel veranderen als die overstock heeft. Wellicht is het voor hun interressant.
Dat is idd een goed idee! ik durf echter geen inschattingen te maken hoe realistisch andere toepassingen zijn omdat ik daar helemaal niet in thuis ben. uiteraard zou dit een toepassing kunnen zijn mits daar vraag naar is!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 07 okt 2016, 21:22

@Hans, dat zou idd de perfecte (voor mij niet uiteraard!) oplossing zijn om dit voor eens en altijd te voorkomen. Echter is er wel een reden dat dit soort systemen nog niet op grote schaal worden uitgerold naar mijn idee omdat de desbetreffende steakholders er simpelweg geen belang bij hebben. een wagenpark heeft er belang bij omdat het hun eigen auto's zijn en het gelijk dient als een soort administratiesysteem wat tankbeurten etc bijhoudt. maar een openbaar tankstation heeft geen enkele baat bij het verminderen van het aantal misfuels en dus kapitaal te stoppen in dit soort innovatieve systemen. Dit is naar mijn idee (correct me if i'm wrong) ook de reden dat autofabrikanten zelf niet met een mechanische preventie komen, immers boost het alleen maar hun AS zodra er een auto binnenstaat met problemen.

@Eric Z, de mix is naar rato. 1 liter per 40 liter benzine dus voor een grote auto met 80l tank zou je 2 flessen moeten kopen als we het per 1l verpakken. meer additief naar verhouding kan geen kwaad, minder wel.

@JP, waar het verkocht kan worden ben ik nog aan het uitzoeken (B2B/B2C en preventief of reactief zoals ik in een vorige post had gezet). Daarom hoop ik ook extra inzichten van jullie o.a. te vergaren om mijzelf zo niet blind te staren op 1 toepassing of 1 doelgroep.
Als het aan de pomp te kopen is zullen mensen het alleen willen als ze al verkeerd hebben getankt (reactief). indien het bij o.a. zaken als een Brezan oid te koop zal zijn is het de preventieve manier en zullen mensen het kunnen meenemen voor t geval ze verkeerd tanken (preventieve manier). het aantal mensen wat het beseft voor het starten vd auto is ongeveer 50/50. dit mengsel kan uiteraard nog wel worden toegevoegd als de auto al kort gestart is, echter als er echt met de auto gereden is en er bijv mechanische schade reeds optreedt aan brandstofpomp oid heeft dit geen zin meer.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9102
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door smiley » 07 okt 2016, 21:26


ZZII
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:22

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door ZZII » 07 okt 2016, 22:05

Ik heb helaas afgelopen jaar in mijn 118d een hele tank benzine getankt en vervolgens zonder het te realiseren nog 80km gereden :dood:

Die auto is nooit meer hetzelfde geworden, alles naar de kloten. En meer dan 7000 initiele schade en nog 1000den in afschrijving en andere reparaties omdat ze het niet goed kregen

On topic, ik weet niet hoe het zit bij pompstations met opbrengsten per m2 vergeleken met supermarkten, maar kan me indenken dat ze een minimum omzet per m2 willen. met 4000 tankstations in nederland waarvan dan wel weer de helft onbemand is zouden ze gemiddeld 12 keer per jaar, 1 keer per maand iets verkopen.... weet niet of dat genoeg is. Al kan ik mezelf wel indenken dat het product voor een rlatief hoog bedrag verkocht kan worden?

Ik ben benieuwd naar de lange termijn gevolgen, ook partijen als roadguard (app) zouden als cheape oplossing het kunnen aanbieden...

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 08 okt 2016, 10:20

Je haalt idd een belangrijk punt aan. zij geven namelijk alleen maar om opbrengsten per cm2 schap oppervlak. omdat dit product dan relatief weinig verkocht zou wordne zou het bij wijze van ook "achter" kunnen staan omdat mensen er waarschijnlijk niet naar zoeken omdat ze het bestaan van het product niet weten. in dit geval moet je wel vertrouwen op de pompbediende dat deze zich wel bewust is van het product en het dus actief kan aanbieden bij een incident, dat is dan weer de keerzijde van het verhaal.

goede tip, kende roadguard nog niet. misschien is het inderdaad voor zulke partijen interessant (en misschien anwb zelfs?).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Niels » 08 okt 2016, 10:53

Je hebt volgens mij maar één situatie voor de afzet en daardoor maar een paar afzet mogelijkheden zoals ik het zie. Het toverdrank heeft alleen zin wanneer de bestuurder, voordat de auto gestart wordt, doorheeft dat hij benzine I.p.v. diesel heeft getankt. Dat betekent dat hij/zij:

1) De shop van de pomp weer binnen stapt om naar een mogelijke oplossing te vragen,
2) De ANWB (of soortgelijk) belt,
3) De lease maatschappij of autoverhuur bedrijf belt,
4) Zijn/haar vaste garage belt,
5) Thuisfront belt om "dat toverdrankje" te kopen/duikt de kofferbak in omdat het niet de eerste keer is :tooth:

Ik denk dat dit ook de volgorde van actie zal zijn. De eerste drie zijn zakelijk wel te benaderen nadat je het octrooi op orde hebt en dan volgen de laatste twee wel door vraag uit de markt wanneer de eerste drie al afzet kanalen zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Niels » 08 okt 2016, 10:58

smiley schreef:BOEM, nationale bekendheid :coffee:
http://www.autoblog.nl/nieuws/nederland ... uels-91820
Die lezen goed mee... Als ik het draadje eerst ff in een afgesloten deel van het forum moet zetten waar alleen leden kunnen komen dan laat je het maar weten. Aan de andere kant is het hele goedkope marketing natuurlijk :wink:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9102
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door smiley » 08 okt 2016, 11:16

Niels schreef:
smiley schreef:BOEM, nationale bekendheid :coffee:
http://www.autoblog.nl/nieuws/nederland ... uels-91820
Die lezen goed mee... Als ik het draadje eerst ff in een afgesloten deel van het forum moet zetten waar alleen leden kunnen komen dan laat je het maar weten. Aan de andere kant is het hele goedkope marketing natuurlijk :wink:
Dat is aan e30touring1990 natuurlijk.

Het viel me al wel eerder op dat sommige autoblog stukjes erg snel volgen op leuke topics, weetjes of foto's die hier geplaatst worden.
Handige bron natuurlijk, want die jongens hebben een flinke dagelijkse lijst van artikelen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Niels » 08 okt 2016, 11:34

Niet handig geformuleerd van me maar ik wou die beslissing ook aan Floris laten idd :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 08 okt 2016, 12:35

Thanks voor je input Niels, ik ben met je eens dat dat de way to go is om in eerste instantie de interesse/potentie te peilen. Tevens heb je hierbij gelijk toegang tot een groot deel van de markt (het is alleen moeilijk binnenkomen bij grote organisaties/ketens).

het topic hoeft van mij verder niet in een afgesloten gedeelte hoor, maar thanks voor het aanbod iig! iedereen mag zijn/haar mening er over delen wat mij betreft.

off-topic @Niels, heb je de QP nou nog eens uitgelaten afgelopen seizoen :)? Ik bedenk me nu ook pas dat ik helemaal niet meer bij je ben langs geweest voor de spatschermen voor mijne. Als je ze nog hebt liggen tzt kom ik ze wel een keertje ophalen icm een toerritje!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Niels » 08 okt 2016, 13:28

Helaas, de Qp staat nog steeds stof te vangen. Op zich vordert de verbouwing van het huis wel maar wellicht was een additionele 90M^2 toch wat ambitieus :tooth: De kuipen liggen er nog wel dus dat komt wel een keer, ik ben erg benieuwd naar de jouw Z3 :thumbup:

Bedrijven zoals Shell willen zaken doen met zo weinig mogelijk partners omdat dat in de praktijk er al erg veel zijn. Je moet dus achterhalen welke bedrijven toeleverancier zijn zodat je via hun zou kunnen leveren en tegelijkertijd zal Shell retail iets moeten approven om dit in het assortiment op te nemen. Dat zal niet de gemakkelijkste klus zijn. Ik zou dan ook beginnen met de kleinere partij. Via een paar DFers kun je misschien bij wat LM's op gesprek kunnen.

Stap 1 is het afronden van het product inclusief octrooi en disclaimers. Stap 2 is de fabricage (wie, wat en hoe) en vaststellen kostprijs+retailprijs. Stap 3 is contacten opdoen en bij potentiële klanten gaan praten.

Je focust je nu op het laatste maar ik denk dat 1 en 2 100% voor elkaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 08 okt 2016, 17:39

Wanneer ik in NL ben en de Z weer uit de stalling haal rij ik bij je langs in het hoge noorden!

Stap 1 zoals je beschrijft is in progress en wacht ik op de resultaten. Stap 2 heb ik redelijk inzichtelijk en kan zonder al te veel moeite op gang worden gebracht binnen korte tijd. Stap 3 is voor mij nu de belangrijkste omdat ik graag feedback vanuit de markt hoor voordat er verder al te veel tijd en geld in productie/ontwikkeling wordt gestoken en het misschien niets is voor de doelgroep die ik initieel voor ogen heb. Ik ga proberen aankomende week in contact te komen met verschillende partijen.

Mocht iemand een suggestie hebben om bijvoorbeeld eens te praten met iemand bij een potentiele afnemer hoor ik dat uiteraard graag. Idd goede tip Niels dat er een aantal DF'ers zitten bij een aantal LM's in NL!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Spijkerhard » 08 okt 2016, 22:16

Als je al verkeerde brandstof tankt, let je vaak ook niet op bij het afrekenen....

Toen ik verkeerd tankte, kwam dat omdat ik me realiseerde dat ik niet met de tankinhoud thuis (bij de vaste pomp) zou komen. Het was dus een volle tank bij een 'vreemde pomp', maar ik was niet helder van geest genoeg om op basis van het bedrag wakker te worden. En je 'betaalt' altijd met een pasje, dus het bedrag...... Tja, ik check eigenlijk alleen of ik wel de juiste pomp afreken... :bag:

Na een km of 10 begon de auto in te houden, en toen wist ik het meteen! Shit, verkeerd getankt. Ik had nog even het bonnetje nodig voor bevestiging... Afijn, een uurtje later werd de Volvo voor de eerste keer afgevoerd, en 2 uur later zaten we in een vervangende auto...

Back on topic, volgens mij rijden er nu speciaal toegeruste autos van de Wegenwacht rond om de tank te legen. Een additief scheelt ze natuurlijk heel veel kosten. Want voor de WW (en de diverse nationale zusjes) zijn er geen baten, alleen maar kosten. Toch?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9102
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door smiley » 08 okt 2016, 22:30

De ANWB zal er dol op zijn, want inderdaad binnen 10 min weer weg.
Ik ga er ook vanuit dat de ANWB weet hoe ze de lijn tussen de tank en de brandstofrail leeg kunnen krijgen, zodat de aangepaste brandstof bij de injectoren kan.
Op die manier is ook de auto's te bedienen die al per ongeluk op de benzine zijn weggereden.
Laatst gewijzigd door smiley op 09 okt 2016, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door e30touring1990 » 09 okt 2016, 10:54

Goede reacties! ik denk (maar dat moet ik de ANWB vragen uiteraard) dat zij er gebaat bij zijn idd. Zodra er iets is met je auto en je bent lid van de WW betaal je nooit de manuren maar enkel de onderdeelprijs. Laatst bijv met de e30 een keer ergens gestaan omdat het multiriempje was geknapt, dan hoef je alleen maar de onderdeelprijs af te rekenen. Kan me zo voorstellen dat ze middels dit goedje idd een hoop tijd uitsparen door de klant alleen het goedje te laten betalen (waar ze nog marge op kunnen maken ook uiteraard).

Bronkhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2022, 00:26
Auto: Seat Teracco 1.5 TFSI 2020

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Bronkhorst » 08 jul 2022, 00:57

Ik was zo snugger om E85 te tanken ipv E5 (Frankrijk) Op ca 35 liter E5 ca. 24 liter E85 getankt.
Motor VW 1.5 TFSI 2020.
Dan breekt het zweet je even uit en blijkt dat je weinig info kunt vinden mbt deze fout en wat de juiste beslissing is. Rijden of ANWB bellen?
Na gelezen te hebben dat je Max 50/50 kan rijden dus heb ik de gok gewaagd en ben weer op pad gegaan met Caravan. Na de eerste onzekere KM bleek er weinig verschil te zijn in het gedrag van de motor. De tank tot ruim 1/3 leeg gereden zonder problemen. Daarna 2x 98 getankt zonder ethanol.
Met deze motor kan je dus probleemloos doorrijden.
Ik weet niet of dit op langer termijn schadelijk blijkt Lang verhaal kort ik kan met zekerheid zeggen als je niet meer dan 40/50% E85 tank dan loopt een TFSI motor hier dus probleemloos op.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Crookie » 08 jul 2022, 01:18

Bronkhorst schreef: 08 jul 2022, 00:57 Ik was zo snugger om E85 te tanken ipv E5 (Frankrijk) Op ca 35 liter E5 ca. 24 liter E85 getankt.
Motor VW 1.5 TFSI 2020.
Dan breekt het zweet je even uit en blijkt dat je weinig info kunt vinden mbt deze fout en wat de juiste beslissing is. Rijden of ANWB bellen?
Na gelezen te hebben dat je Max 50/50 kan rijden dus heb ik de gok gewaagd en ben weer op pad gegaan met Caravan. Na de eerste onzekere KM bleek er weinig verschil te zijn in het gedrag van de motor. De tank tot ruim 1/3 leeg gereden zonder problemen. Daarna 2x 98 getankt zonder ethanol.
Met deze motor kan je dus probleemloos doorrijden.
Ik weet niet of dit op langer termijn schadelijk blijkt Lang verhaal kort ik kan met zekerheid zeggen als je niet meer dan 40/50% E85 tank dan loopt een TFSI motor hier dus probleemloos op.
De computer past sowieso de ontsteking aan op het brandstof/lucht mengsel. Je zal waarschijnlijk iets minder vermogen hebben gehad met e85 dan met e95 e98. De meeste e85 rijders laten hun auto software aanpassen voor het gebruik.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26713
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2022, 06:42

En op de lange duur tast het de rubber onderdelen in je brandstof systeem aan (e10 vinden ze al niet heel leuk laat staan e85 of een mengsel van de 2) maar voor een keertje perongeluk zal er niks gebeuren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door JP » 08 jul 2022, 08:54

Welkom !

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Knot » 08 jul 2022, 09:00

Welkom idd... maar wel een bruikbare post om over na te denken!

Bronkhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2022, 00:26
Auto: Seat Teracco 1.5 TFSI 2020

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Bronkhorst » 08 jul 2022, 09:09

E85 kost 0,87 per liter in Frankrijk de motor verbruikt wel meer brandstof schat 10-15% maar het verlies aan vermogen met caravan 1300 KG is minimaal tot niet waar te nemen. In de discussie of dit aan te raden is voor dagelijks gebruik kan ik mij niet mengen door gebrek aan kennis.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken

Bericht door Arthur » 08 jul 2022, 11:32

Knot schreef: 08 jul 2022, 09:00 Welkom idd... maar wel een bruikbare post om over na te denken!
Nou ja, je weet eigenlijk nog niks. Ja, de motor bleef draaien. Maar hoe is het over een jaar, 5 jaar, 10 jaar, ‘ofzo’. Of 20kkm verder, 50kkm verder, 100kkm verder. Dat het mee zal vallen geloof ik ook wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crookie, Jaws, Sidney, tomgtr en 175 gasten