Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Richardt. » 02 mar 2014, 10:39

Er stond: zeker het komende jaar niet. Wat er daarna gebeurd kan niemand plannen, maar ook ik zal ooit eens uit huis gaan :O
Heb overigens de oplossing gevonden. Bij mijn huidige bank een beleggingsrekeningen geopend en daar ga ik voorzichtig maar eens mee aan het "spelen" :)

Zoals gezegd, elke euro meer dan op een normale spaarrekening is leuk. Lukt dat niet, dan is de schade wel te overzien

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Petrolhead Tom » 02 mar 2014, 10:42

Richardt. schreef:Er stond: zeker het komende jaar niet. Wat er daarna gebeurd kan niemand plannen, maar ook ik zal ooit eens uit huis gaan :O
Heb overigens de oplossing gevonden. Bij mijn huidige bank een beleggingsrekeningen geopend en daar ga ik voorzichtig maar eens mee aan het "spelen" :)

Zoals gezegd, elke euro meer dan op een normale spaarrekening is leuk. Lukt dat niet, dan is de schade wel te overzien
Ik weet niet bij welke bank je zit maar ik heb best lekkere rentes gepakt op de AEX rekening van de ABN. Het grootste risico dat je loopt is dat je nul procent rente ontvangt. Ik heb ook een paar keer 7 of 6 % gepakt. Toch lekker! :hungry:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jurjen » 02 mar 2014, 11:08

Zoiets kan je zelf evt ook wel bouwen met een tracker en een put.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Richardt. » 02 mar 2014, 11:21

Ik zit bij de ING. Zag de AEX rekening van ABN ook voorbij komen, zit er sterk aan te denken om ook daar mee te beginnen. :thumbup:

Echt beleggen kun je het allemaal niet noemen, maar is toch net iets interessanter dan gewoon sparen. :)

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jurjen » 02 mar 2014, 11:30

Als je er zelf weinig kaas van gegeten hebt is het misschien een idee om een fonds te kopen of je geld te laten beheren. Dit kan ook bij de ING en fondsen/trackers kan je overal aankopen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2014, 11:42

Klopt maar die put kost je een groot deel van je rendement.

Put optie AEX jun15 400 staat op dit moment op 35 euro.

Dus moet AEX al minimaal 435 noteren voor je überhaupt winst gaat maken. En dat is op dit moment bij een vrij lage VIX. Gaat de volatiliteit hoger word je put duurder en kost het nog meer.

Staat de AEX volgend jaar nog op 400 dan ben je die put kwijt.

Het is een trade die lastig te voorspellen is. Daalt het namelijk dan loopt vola op en pak je naast interinsieke waarde ook een deel op je premie op de put(Vega component) maar je gehele optiepremie erodeert weer over tijd. Materie voor gevorderde traders.

Het hele idee achter hedge instrumenten is dat markten in principe arbitrage vrij moeten zijn. Je kan nu bijvoorbeeld Shell kopen op 26 euro. Heb je 5% dividend rendement. Maar als je dat gaat afdekken met puts en de kosten van die puts daar aftrekt dan sta je alsnog op nul als je aandelenkoers niet stijgt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2014, 11:45

Richardt. schreef:Ik zit bij de ING. Zag de AEX rekening van ABN ook voorbij komen, zit er sterk aan te denken om ook daar mee te beginnen. :thumbup:

Echt beleggen kun je het allemaal niet noemen, maar is toch net iets interessanter dan gewoon sparen. :)
Ik zou een andere broker nemen als ING serieus. Veel storingen en problemen, en als je daardoor verlies maakt zijn ze niet thuis. ING is leuk voor lange termijn investeerders maar het platform is echt rampzalig.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Petrolhead Tom » 02 mar 2014, 11:46

Daarbij zou ik als beginnend belegger niet direct beginnen met opties voordat je precies weet wat je doet.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jurjen » 02 mar 2014, 11:55

Klopt uiteraard Bert.

Tom, een gekochte put of call is niet zo rampzalig. Verlies je nooit meer dan je inleg op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2014, 11:56

Overigens zou ik zelf op dit moment niet direct in aandelen stuiven met beurzen op of rond hun all time highs. Kan je beter even op een dip wachten. Maar dat is mijn mening.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door tomgtr » 02 mar 2014, 18:11

+ veel. Ben ook al behoorlijk uit m'n aandelen gestapt. ABN advies is ook om aandelen positie te trimmen. Heb trouwens best goede ervaringen met ABN AMRO. Ooit bij Rabo gezeten via 1 van hun dochterondernemingen en daar was ik niet zo kapot van. Ik denk dat je beter ofwel via Alex ofwel via een bekende bank voor vermogens advies/beheer kan gaan dan zo maar wat met aandelen te spelen. Je hebt belangrijke info altijd later en als je zelf wat zit te klooien is de verleiding om veel te veel te handelen erg groot.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jussi » 03 mar 2014, 00:46

Bert ///M3 schreef:Klopt maar die put kost je een groot deel van je rendement.

Put optie AEX jun15 400 staat op dit moment op 35 euro.

Dus moet AEX al minimaal 435 noteren voor je überhaupt winst gaat maken. En dat is op dit moment bij een vrij lage VIX. Gaat de volatiliteit hoger word je put duurder en kost het nog meer.

Staat de AEX volgend jaar nog op 400 dan ben je die put kwijt.

Het is een trade die lastig te voorspellen is. Daalt het namelijk dan loopt vola op en pak je naast interinsieke waarde ook een deel op je premie op de put(Vega component) maar je gehele optiepremie erodeert weer over tijd. Materie voor gevorderde traders.

Het hele idee achter hedge instrumenten is dat markten in principe arbitrage vrij moeten zijn. Je kan nu bijvoorbeeld Shell kopen op 26 euro. Heb je 5% dividend rendement. Maar als je dat gaat afdekken met puts en de kosten van die puts daar aftrekt dan sta je alsnog op nul als je aandelenkoers niet stijgt.
Je zou er wel steeds een collar op kunnen zetten. Maar opties schrijven is natuurlijk niet voor de beginnende belegger.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2014, 04:43

Ja klopt maar dan limiteer je ook je winst potentieel weer.

Als je het al doet dan moet je erg goed zijn met je timing, put kopen bij lage vola. Je call kan je traden, schrijven bij hoge vola terugkopen bij lage vola en tijdswaarde is in je voordeel.

Je put kan je ook traden maar eigenlijk wil je dat niet, volatiliteit schiet er meestal erg snel in en als je dus bescherming nodig hebt is het ineens erg duur.

Ik had een snel rekensommetje gemaakt met wat aandelen RDSA maar voor een particulier met een paar duizend euro loont dat niet. Alleen mijn iPad flikkerde de tekst weg omdat ik even van pagina wisselde.

100 X RDSA op 26,48
Put 26 jun 2015 2,06

Kost je ca 2854 euro, break even 28,54

Schrijf je call jun 2015 op 0,88 dan word je break even dus 27,66, maar bij 28 word je waarschijnlijk aangewezen voor uitoefening. Maximale winst dus 34 euro, maximaal verlies 166 euro. Dat is de moeite niet.

Je krijgt wel wat dividend over je aandelen, rond de 130 euro. Dat maakt Max winst 164 euro en verlies 32 euro. Echter, doordat je calls schrijft kan je ook voor early excersise aangewezen worden voordat de looptijd om is, dan heb je dus wel je 34 euro winst maar niet het dividend als het voor de ex dividend datum is.

Calls schrijven dichter bij de strike price en korte looptijden kan ook maar dan word de kans op uitoefening ook groter.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jussi » 03 mar 2014, 12:32

Bert ///M3 schreef:Ja klopt maar dan limiteer je ook je winst potentieel weer.

Als je het al doet dan moet je erg goed zijn met je timing, put kopen bij lage vola. Je call kan je traden, schrijven bij hoge vola terugkopen bij lage vola en tijdswaarde is in je voordeel.

Je put kan je ook traden maar eigenlijk wil je dat niet, volatiliteit schiet er meestal erg snel in en als je dus bescherming nodig hebt is het ineens erg duur.

Ik had een snel rekensommetje gemaakt met wat aandelen RDSA maar voor een particulier met een paar duizend euro loont dat niet. Alleen mijn iPad flikkerde de tekst weg omdat ik even van pagina wisselde.

100 X RDSA op 26,48
Put 26 jun 2015 2,06

Kost je ca 2854 euro, break even 28,54

Schrijf je call jun 2015 op 0,88 dan word je break even dus 27,66, maar bij 28 word je waarschijnlijk aangewezen voor uitoefening. Maximale winst dus 34 euro, maximaal verlies 166 euro. Dat is de moeite niet.

Je krijgt wel wat dividend over je aandelen, rond de 130 euro. Dat maakt Max winst 164 euro en verlies 32 euro. Echter, doordat je calls schrijft kan je ook voor early excersise aangewezen worden voordat de looptijd om is, dan heb je dus wel je 34 euro winst maar niet het dividend als het voor de ex dividend datum is.

Calls schrijven dichter bij de strike price en korte looptijden kan ook maar dan word de kans op uitoefening ook groter.
Klopt inderdaad dat je het winstpotentieel limiteert. Maar je limiteert ook de downside risk. De collar plaatsen wordt dus pas interessant wanneer de volatiliteit hoog wordt. De collar is maar 1 manier om te hedgen. Er zijn veel manieren om te hedgen tegen het downside risico.

Ik begrijp alleen 1 ding niet. Waarom schrijf je over de kans op uitoefening wordt groter? De optie geldt toch enkel op vervaldag bij een Europese of kan je op elk moment uitoefenen bij een Amerikaanse. Zijn we over meer exotische opties bezig of je bedoel je dat de houder van de call optie eerder zal uitoefenen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2014, 12:47

Aandelen opties zijn Amerikaans en index opties Europees.

Amerikaanse opties kan je inderdaad op elk moment uitoefenen en Europese opties lopen in principe tot aan de vervaldatum.

Daarom moet je als optiehandelaar ook rekening houden met dividend van de onderliggende waarde, in sommige gevallen is voortijdig uitoefenen namelijk voordeliger. Daar maken ze de dag voor ex dividend gaan gebruik van.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Robin » 03 mar 2014, 13:03

Allemaal wat abacadabra voor mij:) Volgens mij zijn er 'n paar financiele markten aan 't onderuit gaan ivm spanningen op de Krim.

Olie en goud is stijgende.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Jussi » 03 mar 2014, 13:17

Bert ///M3 schreef:Aandelen opties zijn Amerikaans en index opties Europees.

Amerikaanse opties kan je inderdaad op elk moment uitoefenen en Europese opties lopen in principe tot aan de vervaldatum.

Daarom moet je als optiehandelaar ook rekening houden met dividend van de onderliggende waarde, in sommige gevallen is voortijdig uitoefenen namelijk voordeliger. Daar maken ze de dag voor ex dividend gaan gebruik van.
Duidelijk. Mijn kennis over opties is ook uitsluitend theoretisch.

@ Robin: er lopen ook wat belangrijke oliepijp- & gasleidingen door Oekraïne naar West-Europa.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2014, 04:39

Op het gebied van bitcoin dan....

Bitcoin bank Flexcoin gesloten nadat ze door hackers beroofd zijn.

CEO van de bitcoin Exchange First Meta pleegt zelfmoord.

Gaat lekker ondertussen.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door matthyssie » 05 mar 2014, 08:23

Las het indd. Bij flexcoin zijn er 850 bitcoins oid gejat? Waarde nu een kleine €500 per stuk. Lekker weer...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door GTRene » 29 mar 2014, 21:48

ja daar komen ze...
De Bitcoin is natuurlijk een fenomeen dat door overheden en banken het liefst met de grond gelijk gemaakt zou worden.
De manier waarop ze dat, in ieder geval voor een deel, ook zullen proberen is door de Bitcoin belastingtechnisch aan te pakken.
bron onderaan dit artikel>

http://niburu.co/index.php?option=com_c ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door ///Joost » 29 mar 2014, 23:02

Hoe gaat het eigenlijk met de koers? Buiten de schandalen hoor je weinig positiefs in het nieuws de laatste tijd over de BC. Valt er nog wat winst te happen?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Petrolhead Tom » 30 mar 2014, 07:50

///Joost schreef:Hoe gaat het eigenlijk met de koers? Buiten de schandalen hoor je weinig positiefs in het nieuws de laatste tijd over de BC. Valt er nog wat winst te happen?
Met daytraden is het op dit moment erg lastig om wat te verdienen. Analyses op de bitcoin koers loslaten schiet ook niet echt op omdat er veelal uit emotie gehandeld wordt. Kraken heeft bekend gemaakt dat je een verklaring kunt opvragen waarin zij aangeven dat je muntjes ook daadwerkelijk bij je staan en volgens de kenners is de zijwaartse beweging die we nu maken het beste dat Bitcoin kan overkomen omdat het zo voor rust zorgt.

Ohja... in Amerika zijn er wat mensen die denken dat de koers voor het einde van het jaar op meer dan $ 10.000 per bitcoin staat. Wishfull thinking ben ik bang. ;)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door matthyssie » 30 mar 2014, 13:51

Koers vd BTC staat momenteel lager als een aantal weken geleden met het MTGOX gedoe.

drake20
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014, 23:30

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door drake20 » 10 apr 2014, 23:34

Onlangs wat dogecoins gekocht, maar schiet niet echt op :(

Gebruikersavatar
Marius
Berichten: 764
Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:52

Re: Hebben we ook financial proffessionals of beleggers? Bit

Bericht door Marius » 30 apr 2014, 08:59

http://www.bitcoinspot.nl/een-ijzerster ... yneux.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Brutus the Legend, EvdP, Gert-jan, tomgtr en 465 gasten