Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door HarryC » 12 feb 2015, 22:53

Gisteren m'n nieuwe bike besteld....
De Kona Humuhumu Nukunuku Apua’a :headbang:
Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door MartijnGizmo » 23 apr 2015, 11:13

In m'n studietijd een keer een half jaar vrij fanatiek gefietst met een vriend van me, daarna stage gaan lopen en de betreffende fiets als stadsfiets opgereden.

Tot ik eind 2013 weer eens afsprak met die vriend en we op het idee kwamen om dat weer te gaan doen. Beetje rondgekeken en op Marktplaats onderstaande fiets gevonden... van een vriendelijke brandweerman, die om de 3 jaar een nieuwe mocht op z'n fietsplan. Netjes onderhouden door hem en van de nodige upgrades voorzien, stond ie te koop voor de inruilprijs die hij bij de LBS gekregen had. Snel gereageerd en hij bleek gelukkig een man van z'n woord, want hij had na mij tot z'n grote verbazing nog veel andere reacties gekregen.

Fiets in kwestie is een Trek 8500 model 2011:

Afbeelding

Zelf nog voorzien van een nieuw zadel/stuur en vervolgens drie maanden laten staan... Want zoals dat gaat met ambitieuze plannen met jeugdvrienden: daar komt zelden iets van terecht.

Tot ik begin 2014 door het hardlopen last van m'n knie kreeg en me bedacht dat fietsen wel eens kon helpen... :tooth: En dat bleek te kloppen, dus sindsdien wissel ik het een beetje af. In Groningen woonden we midden in het centrum en was het nog best een eindje fietsen naar een beetje bos, dus voornamelijk asfaltkilometers gemaakt, voor een deel samen met m'n vriendin.

Sinds de verhuizing naar Almere fiets ik nog iets meer, met inmiddels wel aardig conditie. Hier zijn maar liefst twee aangelegde MTB-parcours in de buurt. Een korte/makkelijke in het Kromslootpark (al een aantal keer gedaan) en een wat langere in het Kotterbos (bleek in oktober op modderige ondergrond wat te hoog gegrepen, vooral voor m'n vriendin). Ook hier zijn het voornamelijk asfaltkilometers, waardoor ik nu wat aan het neuzen ben naar een racefiets voor erbij, maar ik wil eigenlijk proberen weer wat vaker het bos ermee in te duiken. Ook in het Gooi is het volgens mij mooi fietsen, wat qua afstand goed te doen is vanaf hier.

Ruim twee weken wel voor het eerst serieus gevallen: stukje fietsen met m'n vriendin samen, die ondanks mijn herhaaldelijke instructies vrolijk rechtdoor ging toen we rechts moesten, wat eindigde met haar pedaal in mijn voorwiel... :bag: Resultaat: kleding kapot, allebei onder de schaafwonden, aantal spaken uit m'n voorwiel en 3 gekneusde ribben voor haar. Ik fiets inmiddels alweer vrolijk rond met een nieuw jasje (exact dezelfde was nu net in de opruiming) en een gefixt voorwiel (voor €25, kan ik niet over klagen), maar ik geloof dat m'n vriendin nog minimaal een paar weken uit de running is...

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door EmielS60 » 23 apr 2015, 21:43

Binnenkort maar eens een Cars&Bikes meeting doen bij een leuke route! :mrgreen:

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 23 apr 2015, 23:20

Eerst had ik een gruwelijke hekel aan fietsen. Maar sinds ik een keer ben gaan MTB'en met 2 vrienden had ik het gevonden: ik vond het nog leuk ook. Meteen een nieuw fietsje aangeschaft, gekozen voor een fully omdat ik de Trek fully veel fijner vond fietsen dan de Canyon hardtail van de andere vriend.

Begin februari kwam mijn Canyon Nerve binnen, en sindsdien doe ik het met veel plezier (gemiddeld 2x in de week een tochtje van 35km). Voornamelijk 2 routes hier in de buurt, of ff lekker gassen in Dorst. In mei en juni 2 marathons in de Ardennen (Ardennen Trophy en Raid des heutes Fagnes).

En gisteren met 1 van de 2 MTB-maten naar het 040 BMX park geweest, en verrek, dat is ook super vet. Fietsje en helm gehuurd, en een beetje rondgassen en 180's maken en backflips in de foam pit. Dus dat gaan we ook meer doen (ontzettend goed voor de conditie).

Alleen dat wielrennen, daar heb ik wel zo'n hekel aan, daar ga ik dus echt niet aan beginnen :tooth:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door MartijnGizmo » 25 apr 2015, 14:20

Meteen nadat ik bovenstaand verhaal had getikt ben ik op de fiets gesprongen, en eens in m'n eentje naar het kleinere MTB-parcours hier gereden... Lekker door kunnen stampen en bleek dat ik voorheen een heel stuk van de route over had geslagen! :bag: https://www.strava.com/activities/290990504" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door EmielS60 » 02 mei 2015, 14:35

Over 2 weken zitten we weer in de Eifel voor de gebruikelijk rondjes Nordschleife MTB trail



Liefhebbers die een rondje (of twee) mee willen trappen?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 02 mei 2015, 21:55

Je mag ook met mij mee lopen ;-P (steilstrecke that is)

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Fedmas » 10 sep 2015, 18:24

Bumpje

Dag Allen,

Afgelopen dinsdag een nieuwe bike aangeschaft. Nl. een goednieuwe Cube Reaction GTC Pro, 2016 model.
Afbeelding

Afbeelding

Specs:
GTC Twin Mold Monocoque Technology, ARG2, Tapered Headtube, Pressfit BB, X12, Integrated Cable Routing

FORK: Rock Shox Recon Silver TK Air, QR15 Maxle, PopLoc, 100mm
REAR DERAILLEUR: Shimano XT, RD-M8000-DGS, ShadowPlus, 11-Speed, Direct Mount
FRONT DERAILLEUR: Shimano XT, FD-M8020-D, Direct Mount, Side Swing, 2x11-Speed
SHIFTERS: Shimano XT SL-M8000-B-I, Direct Attach
BRAKE SYSTEM: Shimano Deore BR-M615 Hydr. Disc Brake (180/160)
CRANKSET: Shimano XT, FC-M8000, 36x26T, 175mm
CASSETTE: Shimano XT CS-M8000, 11-40
CHAIN: Shimano CN-HG600-11
WHEELSET: Answer Atac MA, 28/28 Spokes, 21C Tubeless-Ready Rim, 15QR/X12
FRONT TIRE: Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25"
REAR TIRE: Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25"
WEIGHT: 11.75 kg

De banden zullen worden vervangen voor Schwalbe Racing Ralph Evo's en tubeless worden gemaakt. Verder op dit moment nog wel wat problemen, de achtervelg was helaas niet op goed op spanning (spaken), dus dit moet nog bekeken worden. Rij nu tijdelijk met een ZTR Crest achterwiel van een maat (wat overigens beter materiaal is) Anyhow, dit is dus mijn nieuwe bike ;-). Zal voornamelijk gebruikt worden in de Loonse & Drunense Duinen.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door EmielS60 » 10 sep 2015, 19:08

Veel plezier ermee (maar dat gaat wel lukken...)!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 10 sep 2015, 22:10

Nette fiets, toch een HT? Mooie nieuwe XT groep. Have fun en snel sparen voor een set naven en ander velgen. :wink:

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Fedmas » 10 sep 2015, 22:54

Tim N schreef:Nette fiets, toch een HT? Mooie nieuwe XT groep. Have fun en snel sparen voor een set naven en ander velgen. :wink:
Thenks Tim, jij succes met de verkoop. Toch een HT, mooie Carbonnen bike. Superblij mee, Jep, wil ZTR Crests, naven nog niet helemaal over uit. Moeten eigenlijk ook andere remmen op, standaard deore's dit..

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Stefan R » 11 sep 2015, 23:25

Naven natuurlijk Hope PRO II EVO, met heerlijke ratel :thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jussi » 13 sep 2015, 14:17

Ik ben mezelf aan het oriënteren om een Canyon Nerve AL +7.0 te kopen. Iemand ervaring?

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 13 sep 2015, 16:52

Met de 7.0 niet, wel met een 7.9 Nerve. Eerste fiets, maar ik ben er zeer tevreden over. Heb wel een setje handgespaakt erin gegooid want de Mavic's die erin zitten vind ik persoonlijk 3x niks. Verder goeie afmontage voor dat geld.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jussi » 13 sep 2015, 17:39

DennisvdB schreef:Met de 7.0 niet, wel met een 7.9 Nerve. Eerste fiets, maar ik ben er zeer tevreden over. Heb wel een setje handgespaakt erin gegooid want de Mavic's die erin zitten vind ik persoonlijk 3x niks. Verder goeie afmontage voor dat geld.
+7.0 omdat ik alle modellen hierboven die minder dan 1800e kosten overweeg. :)

Mijn oog is gevallen op Canyon omdat ik nu 3x een Grand Canyon SLX 7.9 heb gehuurd en ik vind het een heerlijke fiets. Om de technische trails hier in BCN te meesteren, wil ik meteen voor een full suspension gaan.

Wat bevalt er niet aan de Mavics? Rijd je met 27,5 of 29ers?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Stefan R » 13 sep 2015, 19:05

De .9 staat bij Canyon voor '29 :wink:

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 13 sep 2015, 22:18

29"ers inderdaad. Die Crossride's zijn best slap, maar ik ga ook regelmatig naar de Ardennen en dan krijgen ze natuurlijk goed op hun flikker. Nu een setje handgespaakte Ryde Trace met Hope naven en die zijn gewoon bombproof. En ook nog een stukkie lichter.

Verder de remmen geupgrade naar XT ivm sintered blokken, XT cassette en een ander zadel. Verder blijft ie zo, de volgende wordt een 130mm met dropper. Ik denk volgend jaar...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Stefan R » 14 sep 2015, 18:21

En dan een Spectral?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 15 sep 2015, 21:50

ZTR Crest zou ik persoonlijk niet pakken, rijd nu op de nieuwe fiets met Ryde Trace 29mm en al is dat de overtreffende trap op een 21mm XC velgbinnenbreedte zoals de door jou genoemde Crest,.
Het heeft mij er nu al van overtuigt dat een bredere velg meer grip en comfort geeft (dit laatste door lagere druk mogelijk is) Ik zou zelf voor een allround fiets niet terug gaan naar 21mm velgen iig.

Dus als je wat overweegt, pak het iets hogere gewicht voor lief en neem een Flow (of nog beter een Nederlands fabricaat als Ryde Trace 25mm 465gr die 80gr meer t.o.v. de crest merk je niet)

En zoals Stefan al melde met Hope EVO naven :headbang:

Fedmas schreef:
Tim N schreef:Nette fiets, toch een HT? Mooie nieuwe XT groep. Have fun en snel sparen voor een set naven en ander velgen. :wink:
Thenks Tim, jij succes met de verkoop. Toch een HT, mooie Carbonnen bike. Superblij mee, Jep, wil ZTR Crests, naven nog niet helemaal over uit. Moeten eigenlijk ook andere remmen op, standaard deore's dit..

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 17 sep 2015, 01:10

Volgens mij zei Stefan dat niet :wink:

Stefan, idd een Spectral of iets in die trant.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 17 sep 2015, 15:39

Volgens mij wel :nana: :wink:
Stefan R schreef:Naven natuurlijk Hope PRO II EVO, met heerlijke ratel :thumbup:

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 17 sep 2015, 20:22

Haha, daar had ik ff over heen gelezen, my bad.

Ik heb Trace Trial met Hope, lekkaah. Chris King is ook leuk, maar veel te duur.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 17 sep 2015, 22:44

Trail heet nu 25mm als ik het goed heb? idd ook een mooie breedte, heb jij op dezelfde fiets ook met smallere velgen gereden? Ik vind het echt geniaal die brede velgen, echter ben ik ook wat frame betreft geswitched dus kan het niet 1 op 1 vergelijken

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door DennisvdB » 18 sep 2015, 00:21

Ja, de standaard Mavic Crossride die eronder zaten. Was geloof ik 19mm.

Ze heten nu inderdaad Trace 25, alhoewel mijn set van mei is en ze toen nog geloof ik voluit Ryde Trace Trail 25 heetten. Asymmetrische velg, en Nederlands product!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 18 sep 2015, 16:27

En dus de hamvraag was: merk jij in positieve zin verschil in breedte bij dezelfde fiets+ banden maar enkel bredere velg?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], SAH, SlowCo en 136 gasten