Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jeffrey026 » 16 dec 2019, 20:04

blij om te horen dat je schik hebt met een goedkopere fiets haha. als mannen wat kopen gaat er altijd wat mis met budget.
Ik heb de fiets voor 1200 mee gekregen, had liever ook minder uit gegeven :P. had er ook setje wielen voor kunnen kopen.

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door zegmaarboris » 03 apr 2020, 17:26

Okay gents - ik kan wel even wat input gebruiken.

Twijfel tussen fully en hardtail. Is uiteindelijk vooral om in NL door de bossen te rijden, als variatie op de weg rijden.

Waarom fully? Idee dat het 'moderner' en comfortabeler is, hardtail lijkt toch beetje terug in de tijd te kiezen. Ik weet nog dat ik in 1992 een RS1 op m'n ATB schroefde, alles ging harder, eenvoudiger, verschil was gigantisch. Waarom dan niet: complexiteit en gevoel dat het wat overkill is voor rondje Dorst. Maar ja, op de racer was comfort toch wel echt hele mooie toevoeging.

En dan nog wat te kiezen? Fully: Lux of Neuron:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1
vs.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

En indien hardtail, ook nog een 'grappig' verschil waar ik niet uit kom (als in: zoek de verschillen, en wat is dan beter....):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1
Exceen CF SLX 9.0 of CF SL 8.0 Race Team:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

Iemand hier enig idee / ervaring / input voor me?

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Kadett » 03 apr 2020, 18:09

In NL zou ik niet zo snel voor een fully gaan.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joop » 03 apr 2020, 18:43

Met een 29‘er rolt het allemaal sowieso al makkelijker dan op een oud beestje met 26“ wielen.

Heb zelf ook een hardtail en moet zeggen dat ik dat eigenlijk leuker vind dan een fully, omdat je iets meer moet werken om hard te gaan. Je moet wat netter en technischer rijden dan op een fully, die over het algmeen heel vergevingsgezind is als je foutjes maakt. Je hobbelt toch overal over heen.

De meeste trails in Nederland zijn vaak al halve met veel flow, waar je weinig toegevoegde waarde van een fully ondervindt naar mijn mening. Zeker als ik hier in de buurt de UHR routes, Ede, Ermelo en Harderwijk maar even als uitgangspunt pak, waar ik zelf veel te vinden ben. Dan liever lekker zo licht mogelijk als je ook nog wat moet klimmen e.d.

Shimano of SRAM groep is dan net waar je persoonlijke voorkeur ligt en dat lijkt het grootste verschil tussen de twee bij beide.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 03 apr 2020, 19:21

Een fully zou ik zeker niet doen, tenzij je echt de extreme tracks (ook in buitenland) op wilt zoeken.

Voor simpele tracks en op de weg rijden zou ik nog verder gaan dan een hardtrail en kiezen voor een gravelbike. Zeker niet sneller op iets wat op een MTB parcours rijdt, maar voor lichter werk in de bossen en op de weg veel fijner.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 03 apr 2020, 19:45

Doe mij maar een fully. Zoveel meer comfort over boomwortels ed. Rij zelf een hardtail maar twijfel om die samen met mijn racefiets een schop te geven en een fully terug te kopen. Als je midden 20 bent is comfort wat minder belangrijk maar ik als 40er zie het positieve ervan in. Advies is gewoon testen. Ga naar je dealer en zoek daar een testfietsen uit voor een weekend.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 03 apr 2020, 19:46

Maat van me heeft in Apeldoorn een giant getest en uiteindelijk gekocht. Ik weet ook dat de Specialized dealers testfietsen hebben staan.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 03 apr 2020, 19:50

Ik zou juist voor een fully gaan. Ben 3 jaar geleden overgestapt op een racefully (Specialized Epic) en ben veel sneller geworden. Waar ik op een hardtail uit het zadel moest om de klappen op te vangen voor mijn rug, kan ik nu blijven zitten en doortrappen. Fiets nu ook veel langere afstanden (vorig jaar Bartje 200, 22km/h gemiddeld, en veel 115 a 140km trainingsritten) en kom veel fitter (rug vooral) van de fiets af. Paar weken geleden op exact dezelfde Lux proef gereden op Bike motion. Fietste prima, ongeveer zelfde gevoel als mijn Epic. Ik wil nooit meer anders dan een fully... Die Lux is echt waar voor z'n geld. Vorig weekend was ie in de sale voor €3800. Op Bike motion nog een kortingskaart van 5% gekregen, maar is helaas niet meer geldig.

P.s. geen Epic kopen, demper gaat vaak kapot. Ben al met mijn derde vervangingsdemper bezig.....

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 03 apr 2020, 20:00

ArjanS schreef: 03 apr 2020, 19:50P.s. geen Epic kopen, demper gaat vaak kapot. Ben al met mijn derde vervangingsdemper bezig.....
Ik kan me helemaal vindenin jouw verhaal, heb ook een Epic en ben er een stuk sneller van geworden. Lange tochten in de Ardennen zijn ook veel beter vol te houden.

Mijn demper gaat komende week weg voor zn eerste revisie. Laat ik doen bij BikeSuspension, die hebben een upgraden waardoor de demper veel betrouwbaarder zou moeten worden. Ben benieuwd.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 03 apr 2020, 20:39

Forza schreef: 03 apr 2020, 20:00
ArjanS schreef: 03 apr 2020, 19:50P.s. geen Epic kopen, demper gaat vaak kapot. Ben al met mijn derde vervangingsdemper bezig.....
Ik kan me helemaal vindenin jouw verhaal, heb ook een Epic en ben er een stuk sneller van geworden. Lange tochten in de Ardennen zijn ook veel beter vol te houden.

Mijn demper gaat komende week weg voor zn eerste revisie. Laat ik doen bij BikeSuspension, die hebben een upgraden waardoor de demper veel betrouwbaarder zou moeten worden. Ben benieuwd.
Voor of achter demper? Bij mijn Chisel een brain upgrade gehad. (Voor aangezien het een hardtail is).

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jeffrey026 » 03 apr 2020, 21:59

zal denk ik toch een e bike kopen :) recent nieuwe fiets gekocht en er één keer mee het bos in geweest. mijn longen trekken het niet!

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 03 apr 2020, 22:05

Jeffrey026 schreef: 03 apr 2020, 21:59 zal denk ik toch een e bike kopen :) recent nieuwe fiets gekocht en er één keer mee het bos in geweest. mijn longen trekken het niet!
Dikke Levo e-mtb. Begrenzing eraf en gewoon met 70 door het bos!!!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jeffrey026 » 04 apr 2020, 21:11

Gijzert schreef: 03 apr 2020, 22:05
Jeffrey026 schreef: 03 apr 2020, 21:59 zal denk ik toch een e bike kopen :) recent nieuwe fiets gekocht en er één keer mee het bos in geweest. mijn longen trekken het niet!
Dikke Levo e-mtb. Begrenzing eraf en gewoon met 70 door het bos!!!
Ja zoiets :p

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door TLRS » 05 apr 2020, 12:09

Best beginnen met hardtail. Fully vergt meer onderhoud.. en als je enthousiast fietst gaat het nog wel eens kapot.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 05 apr 2020, 13:13

Gijzert schreef: 03 apr 2020, 20:39Voor of achter demper? Bij mijn Chisel een brain upgrade gehad. (Voor aangezien het een hardtail is).
Nee de achterdemper, voor zit er geen Brain in.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 05 apr 2020, 13:20

Forza schreef: 05 apr 2020, 13:13
Gijzert schreef: 03 apr 2020, 20:39Voor of achter demper? Bij mijn Chisel een brain upgrade gehad. (Voor aangezien het een hardtail is).
Nee de achterdemper, voor zit er geen Brain in.
Oké. Brain voor vanaf de expert denk ik.

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door zegmaarboris » 05 apr 2020, 15:35

Thanks voor alle meningen en inzichten die me precies niet verder helpen 😂. Neig beetje meer naar fully, toch eens een lbs maar langs...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 05 apr 2020, 19:41

TLRS schreef: 05 apr 2020, 12:09 Best beginnen met hardtail. Fully vergt meer onderhoud.. en als je enthousiast fietst gaat het nog wel eens kapot.
Wat dan precies? Rij nu al enkele jaren een fully en met net onderhoud is het enige wat echt verschilt de achterdemper. (Logisch dus)

@Boris, niet enkel meer comfort maar ook meer tractie in wortelklimmen en grip in bochten, over remknippen. Juist die laatste is met de huidige "aangelegde" routes veelvuldig aanwezig.

Brain ver van weg blijven, als ze het na meer dan 10 jaar nog niet uit de kinderziektes hebben moet je je afvragen het aan te durven. De 1.4 TFSI van de tweewielers ;-)

Bedenk ook goed wat je van je fiets wil, vooral overal zo snel en hard mogelijk met inleveren van comfort en speelsheid, of wil je toch wat meer lol uit de ritten halen door vaker te springen, hoppen.

Valt of staat met de fiets geometrie.

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door TLRS » 06 apr 2020, 02:28

Tim N schreef: 05 apr 2020, 19:41 Wat dan precies? Rij nu al enkele jaren een fully en met net onderhoud is het enige wat echt verschilt de achterdemper. (Logisch dus)
Lagers.. Zal vast schelen hoe ermee gereden wordt. Maar bij m’n eerste fully (Cherry bomb) scheurde uiteindelijk de buis en remklauw bevestiging achter. Vlak bij het scharnierpunt. Bij de tweede (Intense tracer) scheurde de achterbrug bij het voorste scharnierpunt. Eigenlijk niet echt een onderhouds ding, maar kans op gezeur is groter.

Beetje degelijke hardtail om mee te beginnen.. kijken of het leuk is.. lijkt mij de meest voor de hand liggende start met mtb’en.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 06 apr 2020, 19:04

TLRS schreef: 06 apr 2020, 02:28
Tim N schreef: 05 apr 2020, 19:41 Wat dan precies? Rij nu al enkele jaren een fully en met net onderhoud is het enige wat echt verschilt de achterdemper. (Logisch dus)
Lagers.. Zal vast schelen hoe ermee gereden wordt. Maar bij m’n eerste fully (Cherry bomb) scheurde uiteindelijk de buis en remklauw bevestiging achter. Vlak bij het scharnierpunt. Bij de tweede (Intense tracer) scheurde de achterbrug bij het voorste scharnierpunt. Eigenlijk niet echt een onderhouds ding, maar kans op gezeur is groter.

Beetje degelijke hardtail om mee te beginnen.. kijken of het leuk is.. lijkt mij de meest voor de hand liggende start met mtb’en.
Startende mtb-er met een flink budget lekker fully. Anders hardtail. Beetje fully begint niet bij 2k

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 06 apr 2020, 19:05

zegmaarboris schreef: 03 apr 2020, 17:26 Okay gents - ik kan wel even wat input gebruiken.

Twijfel tussen fully en hardtail. Is uiteindelijk vooral om in NL door de bossen te rijden, als variatie op de weg rijden.

Waarom fully? Idee dat het 'moderner' en comfortabeler is, hardtail lijkt toch beetje terug in de tijd te kiezen. Ik weet nog dat ik in 1992 een RS1 op m'n ATB schroefde, alles ging harder, eenvoudiger, verschil was gigantisch. Waarom dan niet: complexiteit en gevoel dat het wat overkill is voor rondje Dorst. Maar ja, op de racer was comfort toch wel echt hele mooie toevoeging.

En dan nog wat te kiezen? Fully: Lux of Neuron:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1
vs.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

En indien hardtail, ook nog een 'grappig' verschil waar ik niet uit kom (als in: zoek de verschillen, en wat is dan beter....):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1
Exceen CF SLX 9.0 of CF SL 8.0 Race Team:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1

Iemand hier enig idee / ervaring / input voor me?
Een fox 34 is trouwens wel overkill in Nederland. Een 32 is prima.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joop » 06 apr 2020, 19:06

4k is inderdaad geen starters budget... ;-)

...ook al wel ooit half naar een fully gekeken, maar dan zit je toch al snel aan de 3k.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 06 apr 2020, 19:41

Gijzert schreef: 06 apr 2020, 19:04
TLRS schreef: 06 apr 2020, 02:28
Tim N schreef: 05 apr 2020, 19:41 Wat dan precies? Rij nu al enkele jaren een fully en met net onderhoud is het enige wat echt verschilt de achterdemper. (Logisch dus)
Lagers.. Zal vast schelen hoe ermee gereden wordt. Maar bij m’n eerste fully (Cherry bomb) scheurde uiteindelijk de buis en remklauw bevestiging achter. Vlak bij het scharnierpunt. Bij de tweede (Intense tracer) scheurde de achterbrug bij het voorste scharnierpunt. Eigenlijk niet echt een onderhouds ding, maar kans op gezeur is groter.

Beetje degelijke hardtail om mee te beginnen.. kijken of het leuk is.. lijkt mij de meest voor de hand liggende start met mtb’en.
Startende mtb-er met een flink budget lekker fully. Anders hardtail. Beetje fully begint niet bij 2k
Voor rond 2k kun je echt wel een mooi opgebouwde fiets vinden met net de kop eraf.

Verder ook eens, vwb kapotte frames, laat je daar niet door beinvloeden. Alle merken hebben wel een lijn gehad met de nodige problemen.
Hoe de aftersales ermee omgaan is wel belangrijk.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 06 apr 2020, 20:40

Tim N schreef: 06 apr 2020, 19:41
Gijzert schreef: 06 apr 2020, 19:04
TLRS schreef: 06 apr 2020, 02:28

Lagers.. Zal vast schelen hoe ermee gereden wordt. Maar bij m’n eerste fully (Cherry bomb) scheurde uiteindelijk de buis en remklauw bevestiging achter. Vlak bij het scharnierpunt. Bij de tweede (Intense tracer) scheurde de achterbrug bij het voorste scharnierpunt. Eigenlijk niet echt een onderhouds ding, maar kans op gezeur is groter.

Beetje degelijke hardtail om mee te beginnen.. kijken of het leuk is.. lijkt mij de meest voor de hand liggende start met mtb’en.
Startende mtb-er met een flink budget lekker fully. Anders hardtail. Beetje fully begint niet bij 2k
Voor rond 2k kun je echt wel een mooi opgebouwde fiets vinden met net de kop eraf.

Verder ook eens, vwb kapotte frames, laat je daar niet door beinvloeden. Alle merken hebben wel een lijn gehad met de nodige problemen.
Hoe de aftersales ermee omgaan is wel belangrijk.
Tsja. Gaan we er ineens 2e hands fietsen erbij halen....

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door zegmaarboris » 06 apr 2020, 22:48

Heb het idee dat een goede fully wel rond de 4K kost, als je de gangbare merken bekijkt? 2e hands zie ik niet zo zitten. Overjarig model dan weer wel.

Vandaag even wat fietsen bekeken. Die Epic fully’s zien er groot uit, had er niets mee. Opmerkingen hier over brain wegen ook wel mee. Idee lijkt wel top, maar te kwetsbaar dus?

Epic HT wel erg vet, voor dit budget dan wel meer fiets (Carbon wielen, betere groep).

Morgen even naar Cannondale en Scott kijken, nog inzichten daarover, ‘Brain’ achtige gevaren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Erik dB, Geertmans, MParallel, Semrush [Bot], Wimo, Wout309t, Zed240 en 163 gasten