Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 21 feb 2014, 09:24

Idd schiet maar op, laatst was het nog niet veel ;-P

Ik begin hopelijk volgende week weer meer te trainen. Heb een extra setje wielen gekocht met conti 4000s bandjes.
Eens per week 100km extra erbij, van en naar het werk moet toch goede training zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door RVV » 26 feb 2014, 08:57

Een crosshybride of eventueel een fitnessfiets is dat wat? Een MTB is wel cool maar ik zal er alleen op verhard mee rijden en een racefiets wil ik eigenlijk niet.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Luco » 26 feb 2014, 09:15

OW god, hij gaat fietsen :tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door RVV » 26 feb 2014, 09:26

Ik ben geen fietser, maar wil een alternatief naast het hardlopen :wink:

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door mark123 » 26 feb 2014, 10:17

http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en- ... goryId=464" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 26 feb 2014, 11:23

Ik heb gisteren een fiets gekocht die me al lang intrigeerde. Een Klein Palomino. Hij is in een hele goede staat, zo goed eigenlijk dat ik niet eens weet of ik er wel op ga fietsen. Ik heb al 10 jaar een Klein Attitude die me prima bevalt, maar de Palomino schijnt zo speciaal te zijn dat ik hem altijd nog op mijn verlanglijstje had staan.

Afbeelding

Nog een paar foto's van soortgelijke fietsen om een indruk te krijgen van het frame:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 11:35

Klein! :love: :love: :love: :love: :love:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 26 feb 2014, 13:46

Ja, ik houd er ook van! En alhoewel de Palomino een Klein uit het Trek tijdperk is, is het zo'n apart ding met de Maverick achtervork dat ik er ooit eentje moest hebben. Helaas bestaat het Klein merk niet meer, en is Maverick ook gestopt, dus zullen het altijd liefhebbersfietsen blijven, maar ze blijven heerlijk rijden.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 14:28

Ze hadden, toen ik nog in de fietsenbranche werkte, een frame waarvan de lak zo gespoten was dat het leek alsof er nog waterdruppels op lagen. Heel apart. Schitterende afwerking.

Gebruikersavatar
Turbo johan
Berichten: 225
Lid geworden op: 09 jun 2008, 18:21

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Turbo johan » 26 feb 2014, 15:21

RVV schreef:Een crosshybride of eventueel een fitnessfiets is dat wat? Een MTB is wel cool maar ik zal er alleen op verhard mee rijden en een racefiets wil ik eigenlijk niet.
Waarom geen racefiets Rico?
Ik wou dat ook niet echt dus kocht een ATB fiets, maar fiets meest verhard.
Ik had er straatbanden op maar vond het niks.
Heb nu nieuwe racefiets en dat is echt super.
Kost veel minder inspanning voor een beetje snelheid.
En ik heb er een leuke ATB fiets bijgekocht voor af en toe in het bos.

Mijn Lapierre race:
Afbeelding


Johan

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door RVV » 26 feb 2014, 20:49

Ik zocht een fiets die ik zo even snel kan pakken , uurtje fietsen en klaar. Een echte racefiets is toch meer voor lange koersen 50 km plus. Toestanden met schoentjes vastklikken ed, dat is niet mijn bedoeling. Voordeel van zo'n fiets is dat je wat makkelijker licht onverhard mee pakt. Overigens heb ik vandaag een fiets gekocht. Gelijk even goed ingereden. 67 km :D Maar dat is even het nieuwtje gaat gewoon teveel tijd in zitten. Voor mij is het het alternatief voor hardlopen. Duurt ook bijna nooit langer dan uur.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (214.08 KiB) 2483 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Robertdj » 27 feb 2014, 08:47

Zaten er ook zijwieltjes op?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door RVV » 27 feb 2014, 14:43

En een vlaggetje :D

(Jaja reflectoren zijn er al uit :lol: )

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Reind » 27 feb 2014, 20:52

Maatje van me heeft me ook enthousiast gemaakt. Hij fiets al met een groepje en het lijkt me leuk eens een paar maandjes te gaan proberen.

Ik heb in het verleden wel wat gefietst op de racefiets maar dat vond ik eigenlijk wat saai. Hoop dat de bagger het spannend maakt :blink:

Ik ben 1:80 wat zou dan een geschikte framehoogte zijn?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 27 feb 2014, 22:59

je moet gewoon passen, met de sloping buizen etc is het moeilijk te zeggen wat de afstand moet zijn

ik ben 1.89m en ik houd van frames met een trapas-bovenbuis afstand van ongeveer 50cm, maar ik heb dan meestal wel een extra lange zadelpen nodig om mijn beenlengte kwijt te kunnen en het frame niet te kraken omdat de zadelpen te weinig in het frame steekt, samen met een laag stuur ziet dat er vrij extreem uit

maar de lengte van een frame moet je ook maar net passen, samen met of je een riser bar stuur hebt of niet, dat scheelt allemaal, dus passen of je lekker kunt zitten is het belangrijkste

en ook al fiets je maar een paar maanden, koop svp een helm, ik heb een aantal valpartijen van anderen meegemaakt en weiger sindsdien te fietsen met mensen die geen helm hebben, niet dat ik met jou ga fietsen :-) maar better safe than sorry, echt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door RVV » 27 feb 2014, 23:03

Helm heb ik ook gelijk er bij gedaan!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Stefan R » 28 feb 2014, 18:31

Reind schreef:Maatje van me heeft me ook enthousiast gemaakt. Hij fiets al met een groepje en het lijkt me leuk eens een paar maandjes te gaan proberen.

Ik heb in het verleden wel wat gefietst op de racefiets maar dat vond ik eigenlijk wat saai. Hoop dat de bagger het spannend maakt :blink:

Ik ben 1:80 wat zou dan een geschikte framehoogte zijn?
Ik zou beginnen met een L (of 19") te passen.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 28 feb 2014, 23:43

Mijn Klein Palomino staat scherp voor een eerste rit. De vorken staan op de juiste druk, ik heb een setback Thomson 410 zadelpen "omgekeerd" gemonteerd en heb zo voldoende lengte voor mijn benen.

Ziet er erg strak uit vind ik:

Afbeelding

Ik heb er nog geen meter op gefietst, maar de vering lijkt idd wel uniek. Als ik op de pedalen ga staan veert hij achter in het geheel niet in. Maar als ik op het zadel ga zitten wel. Het lijkt een uitgekiend systeem dat idd als effect heeft dat je staand in de pedalen kunt klimmen zonder te "bobben" zoals je vaak leest. Dit weekend zullen we het ervaren!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 01 mar 2014, 23:18

Frank V, setback omgekeerd = waarschijnlijk te groot frame.
(ga je met dit frame toch verder check dan de Maverick lager upgrade)

Maar dat terzijde, ben een enorm KLEIN fan, die paintjobs zijn bijna ongeëvenaard.
Wel vooral liefhebber van het zoals je zelf aangeeft (pre) Trek tijdperk <1997.

Graag een Adroid mardi gras, Rain forrest, Koi, Gator, Moonrise, Sunburst/ Horizon lineair fade, maar dat zal wel bij dromen blijven gezien de prijzen voor nette frames.

Edit- leestekens toegevoegd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 02 mar 2014, 19:07

En? beviel het ritje? Zelf nog nooit een fully gereden omdat mij de hardtail eigenschappen zo super bevallen, wel benieuwd wat je ervaring was na 10 jaar Attitude

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankv » 03 mar 2014, 13:34

De rit beviel erg goed. Ik had stilstaand al gemerkt dat de vering niets doet als je in je pedalen staat, maar wel als je op je zadel zit. De geometrie met de twee draaipunten en de demper is erg goed uitgedacht. Dat bleek op het parcours van Leersum / Amerongen net zo te werken. Bij klimmen en dalen in de pedalen heb je net een hardtail. Maar als je gaat zitten, is het allemaal een stuk rustiger dan wanneer je bij de attitude gaat zitten.

De mindere punten waren twee dingen die niet aan het frame lagen. Ik vind de voorvork (Rockshox Tora SL Air) niet echt soepel, kleine oneffenheden worden niet zo goed verwerkt. Ik denk dat ik wat ben verwend met mijn oude Marzocchi Z2 Atom Race. Die ga ik er op zetten, want die dempt zo fantastisch met zijn HSCV cartridge:
HSCV, this is marzocchis current high end damping system. It is vastly different and better than SSV, or SSVF. As reported above, it uses shims that "blow off" to impacts depending on the impact force.

HSCV is Marzocchi's high end damping system. It's slightly more complicated than the SSV(F) cartridges, using stacks of shims to control the forks movement. It performs extremely well at any speed.
Wel leuk trouwens om te zien dat mijn Marzocchi zo goed beoordeeld werd. Een score van gemiddeld 4,89 op een schaal van 5 met 45 reviews is niet mis: http://www.mtbr.com/cat/older-categorie ... 20crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik had veel last van chainsuck in de modder. Helaas, want nu is de lak beschadigd. Dus ik ga er ook een nieuwe crank + ketting op zetten.

Maar qua frame en achtervork is het een heerlijke fully die in mijn ervaring tot nu toe, als je in de pedalen staat, rijdt als een hardtail.

Ik zou trouwens idd best de maverick monolink bearig upgrade willen doen, maar het lijkt toch allemaal niet meer zo 123 te koop… Heb wel een emailadres gevonden van een oud maverick medewerker die ik eens zal mailen. Als je tips hebt, hoor ik ze graag.

ps., de setback omdraaien kan hier wel omdat de staande buis erg schuin wegloopt en dus veel maar naar achteren staat dan gebruikelijk, ik heb een L attitude en dit frame is zeker niet kleiner

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Reind » 03 mar 2014, 15:10

Ik heb twee fietsen op het oog.

http://link.marktplaats.nl/m782137698

http://link.marktplaats.nl/m777044975

Is dit een beetje wat om mee te beginnen. Ik heb er echt de ballen verstand van :?

Ook zag ik dat de er een TOP 10 mountainbikeroute bij mij in de buurt ligt. Heeft iemand die hier al eens gefietst?

http://www.mtbroutes.nl/index.php/route/416/Haaksbergen

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 03 mar 2014, 17:20

@Frank, leuke eerste ride dus, met vork als kanttekening. Hamvraag is, leuk voor erbij of denk je dat de fully je hart heeft gestolen?

@Reind, 20"en je bent 1,80? Dat lijkt mij al snel te groot, het hier genoemde 19"is wel max denk ik.
(ben ik zelf van het iets kleinere frame kiezen als je er net tussenin zit)

Kan de linkjes hier niet openen, zie wel enduro en fully staan, is dat met een reden?
Haaksbergen is een mooie route, heb hem meerdere keren gereden en is vooral veel singeltrack (mijn favo) prima voor een XC georiënteerde fiets, een fully is daar wel over de top. Maar de route is erg mooi.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Stefan R » 03 mar 2014, 17:56

Als je niet van plan bent om je regelmatig in de Ardennen of de Alpen uit te leven is die Red Bull een beetje overkill....

Die Cube is als de Vork en demper nog recentelijk service hebben gehad wel een mooie koop, maar met jouw 1.80 is 20" echt te groot....

http://www.vannicholas.com/framesizingsteps.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Vul je maten in en kies een willekeurige fiets, en je krijgt een (richtlijn) maat tevoorschijn.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 03 mar 2014, 19:12

Met 1,80 zit je sneller tussen de M en L maten (18/ 19")

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM, Martijn_bmw, Paul76, Sabberjoch en 456 gasten