Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mjelnir
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2021, 11:23
Auto: BMW 325D LCI

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Mjelnir » 04 okt 2021, 15:28

Sinds kort ook begonnen op de MTB, De Nieuwe schaarsbergen Route bij Arnhem is tot nu toe favoriet!

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jules » 04 okt 2021, 16:11

Erik schreef: 03 okt 2021, 14:41 Wij zijn net terug van een lang weekend Winterberg. Eerste mannenweekend met Jr (Lars, 10) en eerste video edit LOL.
Ik heb 3 hobbies. Auto's, technisch Lego en MTB (sinds 1987!). De laatste vink kan gezet worden. Appel. Boom.
Het gemak waarmee hij bijna alle jumps volledig cleared (en soms ver erachter landt) is echt prachtig om te zien.

:mrgreen:

Wow gaaf zeg :clap:

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 04 okt 2021, 19:49

k33z schreef: 04 okt 2021, 08:55 Ik kies juist bewust niet voor een MTB... Ja, een MTB is geweldig, maar het ligt er inderdaad aan waar je hem gaat gebruiken. Hier in zuid-holland, maar eigenlijk bijna overal in NL is een MTB alleen leuk op echte MTB parcoursen.

Vind zelf dat je veel meer hebt aan een CX of gravelbike. Rijdt lekker op de weg, je kan leuke off-road paden rijden waar je ook bent en een simpel single-track parcours is ook geen probleem. Hoe technischer het wordt, hoe meer je wel een MTB gaat missen.

De reden dat ik geen MTB meer heb is dat ik er niet lekker op zit (heb gewoon een voorkeur voor een krom stuur) en dat ik er na 1km op asfalt al klaar mee ben. En dat is wat ik hier in de buurt toch veel tegenkom, stukken asfalt om naar wat onverhard toe te rijden.

Had gravelbike ook mee op vakantie dit jaar, naar Frankrijk. Mooie ritten gedaan, maar daar loop je wel snel tegen beperkingen aan. Veel stenen en een gravelbike zijn geen top combinatie. Maar daarentegen wel wederom een perfecte mix om off-road en op de weg te combineren.
Ik snap je redenatie. Echter heeft hij al een wegfiets.
Dan zou ik er geen gravelfiets ernaast zetten.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 04 okt 2021, 20:58

Gijzert schreef: 04 okt 2021, 19:49
k33z schreef: 04 okt 2021, 08:55 Ik kies juist bewust niet voor een MTB... Ja, een MTB is geweldig, maar het ligt er inderdaad aan waar je hem gaat gebruiken. Hier in zuid-holland, maar eigenlijk bijna overal in NL is een MTB alleen leuk op echte MTB parcoursen.

Vind zelf dat je veel meer hebt aan een CX of gravelbike. Rijdt lekker op de weg, je kan leuke off-road paden rijden waar je ook bent en een simpel single-track parcours is ook geen probleem. Hoe technischer het wordt, hoe meer je wel een MTB gaat missen.

De reden dat ik geen MTB meer heb is dat ik er niet lekker op zit (heb gewoon een voorkeur voor een krom stuur) en dat ik er na 1km op asfalt al klaar mee ben. En dat is wat ik hier in de buurt toch veel tegenkom, stukken asfalt om naar wat onverhard toe te rijden.

Had gravelbike ook mee op vakantie dit jaar, naar Frankrijk. Mooie ritten gedaan, maar daar loop je wel snel tegen beperkingen aan. Veel stenen en een gravelbike zijn geen top combinatie. Maar daarentegen wel wederom een perfecte mix om off-road en op de weg te combineren.
Ik snap je redenatie. Echter heeft hij al een wegfiets.
Dan zou ik er geen gravelfiets ernaast zetten.
Ik heb ook een wegfiets, dus snap het prima :)

Maar inderdaad, het kan beide, Gravelbike en racefiets hebben veel meer overlap dan racefiets en MTB. Of je dat fijn vind, dat bepaalt uiteindelijk je keuze.

Op papier kan je met een MTB en een racefiets meer, maar in de praktijk vond ik dat juist niet helemaal het geval en heb ik het idee dat ik met de combi gravelbike en racefiets juist veel meer kan. In NL dan...

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 05 okt 2021, 08:13

k33z schreef: 04 okt 2021, 20:58
Gijzert schreef: 04 okt 2021, 19:49
k33z schreef: 04 okt 2021, 08:55 Ik kies juist bewust niet voor een MTB... Ja, een MTB is geweldig, maar het ligt er inderdaad aan waar je hem gaat gebruiken. Hier in zuid-holland, maar eigenlijk bijna overal in NL is een MTB alleen leuk op echte MTB parcoursen.

Vind zelf dat je veel meer hebt aan een CX of gravelbike. Rijdt lekker op de weg, je kan leuke off-road paden rijden waar je ook bent en een simpel single-track parcours is ook geen probleem. Hoe technischer het wordt, hoe meer je wel een MTB gaat missen.

De reden dat ik geen MTB meer heb is dat ik er niet lekker op zit (heb gewoon een voorkeur voor een krom stuur) en dat ik er na 1km op asfalt al klaar mee ben. En dat is wat ik hier in de buurt toch veel tegenkom, stukken asfalt om naar wat onverhard toe te rijden.

Had gravelbike ook mee op vakantie dit jaar, naar Frankrijk. Mooie ritten gedaan, maar daar loop je wel snel tegen beperkingen aan. Veel stenen en een gravelbike zijn geen top combinatie. Maar daarentegen wel wederom een perfecte mix om off-road en op de weg te combineren.
Ik snap je redenatie. Echter heeft hij al een wegfiets.
Dan zou ik er geen gravelfiets ernaast zetten.
Ik heb ook een wegfiets, dus snap het prima :)

Maar inderdaad, het kan beide, Gravelbike en racefiets hebben veel meer overlap dan racefiets en MTB. Of je dat fijn vind, dat bepaalt uiteindelijk je keuze.

Op papier kan je met een MTB en een racefiets meer, maar in de praktijk vond ik dat juist niet helemaal het geval en heb ik het idee dat ik met de combi gravelbike en racefiets juist veel meer kan. In NL dan...
Even omdraaien. Met een ander wielsetje kom je op je gravel fiets ook op de weg prima uit de voeten.
Dan zou ik eerder de combinatie Gravel + MTB kiezen.

De routes in het Oosten van het land waar ik veel fiets (Hellendoorn / Rijssen / Beek / Nijmegen) zou ik niet gelukkig worden op een gravelfiets /CX.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 05 okt 2021, 08:59

Ik denk dat daar het verschil zit, waar woon je. Hier in het westen is een MTB compleet overkill.

En eens dat een gravelfiets met twee wielsets een perfecte oplossing is. Natuurlijk is een gravelfiets met racebanden niet zo fijn als een echte racefiets, maar heel veel zit er niet tussen (afhankelijk van de gravelbike natuurlijk). Ik rijdt in de winter ook vaak met wegbanden mijn rondjes, dan kan de racer lekker binnen in de zwift opstelling blijven staan.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Erik » 06 okt 2021, 13:05

k33z schreef: 05 okt 2021, 08:59 Ik denk dat daar het verschil zit, waar woon je. Hier in het westen is een MTB compleet overkill.

En eens dat een gravelfiets met twee wielsets een perfecte oplossing is. Natuurlijk is een gravelfiets met racebanden niet zo fijn als een echte racefiets, maar heel veel zit er niet tussen (afhankelijk van de gravelbike natuurlijk). Ik rijdt in de winter ook vaak met wegbanden mijn rondjes, dan kan de racer lekker binnen in de zwift opstelling blijven staan.
Ligt meer aan je rijstijl dan aan waar je woont natuurlijk en ook aan de bodem van de offroad paden waar je wilt gaan rijden.
Feit blijft dat een goede MTB met de juiste banden het prima doet op asfalt, alhoewel het oer en oer saai is (vergeleken met off road).
Zodra je offroad gas gaat geven zit je met een gravelbike toch wel vlot aan de max van de fiets, en kun je met een MTB nog wel even door.
Gravelbikes zijn m.i. meer marketing trucs van de fietsindustrie, de zoveelste, dan dat ze in een behoefte voorzien.
Het marketing apparaat laat je geloven dat je zo een fiets hard nodig hebt, denk dat jij als de beste weet hoe dat werkt Kees haha.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 06 okt 2021, 13:59

Haha, ja natuurlijk is het marketing en we trappen er (bijna) allemaal in.

En helemaal eens dat een MTB al snel de betere (lees snellere) optie is, maar het blijft persoonlijk of het de leukere is. Dat hangt inderdaad af van je rijstijl en indirect van waar je woont (als je niet vanuit huis die MTB goed kan gebruiken heb je er gewoon minder aan).

Ik geniet van een 100km rit over de veluwe, over gravelpaden, af en toe wat zandpaden en een klein stukje eenvoudige singletrack. Dit afgewisseld met een stuk gasgeven over een grindpad en stukjes asfalt. Dat is mijn plezier op de gravelbike en daar is een gravelbike voor mij veel leuker dan een MTB. Alleen al door de zitpositie die ik veel fijner vind.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Erik » 06 okt 2021, 18:38

k33z schreef: 06 okt 2021, 13:59 Haha, ja natuurlijk is het marketing en we trappen er (bijna) allemaal in.

En helemaal eens dat een MTB al snel de betere (lees snellere) optie is, maar het blijft persoonlijk of het de leukere is. Dat hangt inderdaad af van je rijstijl en indirect van waar je woont (als je niet vanuit huis die MTB goed kan gebruiken heb je er gewoon minder aan).

Ik geniet van een 100km rit over de veluwe, over gravelpaden, af en toe wat zandpaden en een klein stukje eenvoudige singletrack. Dit afgewisseld met een stuk gasgeven over een grindpad en stukjes asfalt. Dat is mijn plezier op de gravelbike en daar is een gravelbike voor mij veel leuker dan een MTB. Alleen al door de zitpositie die ik veel fijner vind.
Ik weet nog dat jij behoorlijk gedoe had met je handen en nek aan het begin van je "fiets carriere". Mooi dat dat onder controle is. Het draait idd maar om 1 ding en dat is fun. Fun fun fun. Ik breng die kleine dat ook al bij. Je moet het wel leuk vinden en blijven vinden en als je een keer geen zin hebt, dan sla je even over. :thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jussi » 10 okt 2021, 23:22

Knap filmpje, Erik. Mooi dat je het zo kan delen met de kleine. Ik hoop ook zo later naar Winterberg te kunnen afzakken. Vanaf wanneer zijn ze daar eigenlijk klaar voor? De mijne wordt nu 6 in november en kan al wel mee op de bospaden maar niet voor langer dan een kilometer of 10.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Erik » 12 okt 2021, 23:10

Jussi schreef: 10 okt 2021, 23:22 Knap filmpje, Erik. Mooi dat je het zo kan delen met de kleine. Ik hoop ook zo later naar Winterberg te kunnen afzakken. Vanaf wanneer zijn ze daar eigenlijk klaar voor? De mijne wordt nu 6 in november en kan al wel mee op de bospaden maar niet voor langer dan een kilometer of 10.
Lars is nu 10 maar gaat al richting de 1.60m...dat helpt
Het is echt voor elk kind verschillend, vorig jaar reden we de rode routes in Livigno's Motolino Bikepark bijv.
Dat is niet helemaal de maatstaf voor 9 of 10 jarigen :mrgreen:
Ze kunnen wel veel meer dan je zou willen, gewoon faciliteren wat ze zelf leuk vinden is mijn advies.
Soms pakt hij zijn fiets een maand niet, en daarna ligt hij er zowat mee in bed ipv zijn knuffel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten