Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9711
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frank de jonge » 02 jan 2021, 20:32

Magura is nice 😎.
Heb nu ook van die meukremmen onder mn AM fiets. Ga nog een keer shoppen voor wat anders. Big brake kit wat ik op mn Norco had hoeft van mij niet meer.
Kwa routes, in mn achtertuin ligt er een. Heb die nog niet eens gereden. Emmerdennen is wel leuk, Exloo is leuk, Sleen is een aanrader, Gieten maar ook Drents Friesche wold (Appelscha)

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 04 jan 2021, 06:00

Appelscha wel eens gedaan. De MT8 zijn besteld.
Echter zoals alles in de mtb/racefiets wereld niet op voorraad dus nog even wachten.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 20 jan 2021, 10:29

Half december op mijn bek gegaan op klinkers op 1 km van mijn huis na een MTB rit van 75km.... :( Twee scheuren in het frame van mijn Specialized Epic 2017, verder geen enkele schade. Einde verhaal voor het frame dacht ik dus opzoek naar een nieuwe XC fully.
Levertijden van nieuwe fietsen zijn dramatisch in deze coronatijd, dus mijn wens voor een Orbea Oiz kon al in de prullenbak: meer dan een half jaar levertijd. Maar.... nr 2 op mijn lijstje was eind januari leverbaar, dus besteld: een Canyon Lux. Ook nog beter afgemonteerd dan de Orbea voor minder geld. Dus moest ik me even 1.5 maand redden op een geleende hardtail van een kameraad, pfff, wat valt zo'n hardtail dan tegen als je al vier jaar een fully gewend bent. Direct weer last van de rug na wat km's.

Maar twee week na de nieuwe bestelde Canyon een mail dat ie al verzonden was, volgende dag in huis. 4 weken eerder dan verwacht. De eerste ritjes zitten er op en het is een heerlijke fiets. Stuk lichter dan de Epic (logisch met volledig carbon frame, carbon wielen, crankstel en stuur). Dropper niet nodig in NoordNL, dus vervangen door een vaste zadelpen. Ondanks dat dit ook een XL is, zit ie wat compacter dan de Epic. Ben nog niet sneller op de nieuwe fiets, maar het is ook aardig nat en zompig offroad. Maar ik ga hier wel veel plezier aan beleven!
En heb nu een goede fietsverzekering afgesloten voor diefstal en schade.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 20 jan 2021, 10:33

ArjanS schreef: 20 jan 2021, 10:29 Half december op mijn bek gegaan op klinkers op 1 km van mijn huis na een MTB rit van 75km.... :( Twee scheuren in het frame van mijn Specialized Epic 2017, verder geen enkele schade. Einde verhaal voor het frame dacht ik dus opzoek naar een nieuwe XC fully.
Levertijden van nieuwe fietsen zijn dramatisch in deze coronatijd, dus mijn wens voor een Orbea Oiz kon al in de prullenbak: meer dan een half jaar levertijd. Maar.... nr 2 op mijn lijstje was eind januari leverbaar, dus besteld: een Canyon Lux. Ook nog beter afgemonteerd dan de Orbea voor minder geld. Dus moest ik me even 1.5 maand redden op een geleende hardtail van een kameraad, pfff, wat valt zo'n hardtail dan tegen als je al vier jaar een fully gewend bent. Direct weer last van de rug na wat km's.

Maar twee week na de nieuwe bestelde Canyon een mail dat ie al verzonden was, volgende dag in huis. 4 weken eerder dan verwacht. De eerste ritjes zitten er op en het is een heerlijke fiets. Stuk lichter dan de Epic (logisch met volledig carbon frame, carbon wielen, crankstel en stuur). Dropper niet nodig in NoordNL, dus vervangen door een vaste zadelpen. Ondanks dat dit ook een XL is, zit ie wat compacter dan de Epic. Ben nog niet sneller op de nieuwe fiets, maar het is nu ook aardig nat en zompig offroad. Maar ik ga hier wel veel plezier aan beleven!
En heb nu een goede fietsverzekering afgesloten voor diefstal en schade. :blink:

Afbeelding

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 10:40

Mooie fiets en lekker dat de levering eerder is dan verwacht!!!!

Dropper nog in de verkoop toevallig?

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1811
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jules » 20 jan 2021, 10:52

Mooie fiets inderdaad! Achtervering lijkt me toch totaal overbodig in Nederland en omstreken? Of heb je rugklachten? Of mis ik misschien iets :D

Ik ben afgelopen zondag in Sibculo geweest, nog gefotografeerd door Paparazzi. Leuke technische route, af en toe zwaar trappen in de modder dus het was meteen de meest trage rit ooit met een gemiddelde van 15km/h (en was niet met de meest fitte mannen op weg ;)).
Bijlagen
sibculo.jpg
sibculo.jpg (185.62 KiB) 2488 keer bekeken

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 20 jan 2021, 11:08

Gijzert schreef: 20 jan 2021, 10:40 Mooie fiets en lekker dat de levering eerder is dan verwacht!!!!

Dropper nog in de verkoop toevallig?
https://link.marktplaats.nl/m1650400053
Mooie fiets inderdaad! Achtervering lijkt me toch totaal overbodig in Nederland en omstreken? Of heb je rugklachten? Of mis ik misschien iets :D
Is puur persoonlijk: ik vind het heerlijk om niet uit het zadel te hoeven komen voor hobbels en lekker door kan trappen. Krijg ook snel last van mijn rug. Ben ook een stuk sneller op een fully. Ook met langere afstanden is het langer uit te houden. Dit jaar weer Bartje200 fietsen als ie doorgaat. Ik zie steeds meer fullies op de MTB routes.

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 12:21

Ik ben ook erg blij met de upgrade van een HT chisel naar een fully Epic.

Comfort over wortels heen is echt een wereld van verschil. Al moet ik zeggen dat een carbon wielset op een alu fiets ook veel comfort oplevert.

Keuzes. Keuzes. Keuzes.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 20 jan 2021, 12:33

Hier ook van een Scott (carbon) HT overgestapt op een carbon Epic fully. Na op het eerste proefritje bijna al m'n PR's verbroken te hebben moest ik wel :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1811
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jules » 20 jan 2021, 15:19

ik moet dit soort dingen niet lezen :mrgreen:
Mijn collega heeft ook een "2021 SPECIALIZED S-WORKS EPIC CARBON AXS" en is er lyrisch over.. Beter niet proberen :lol:

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 15:34

Jules schreef: 20 jan 2021, 15:19 ik moet dit soort dingen niet lezen :mrgreen:
Mijn collega heeft ook een "2021 SPECIALIZED S-WORKS EPIC CARBON AXS" en is er lyrisch over.. Beter niet proberen :lol:
Is ook lastig. Niet meer verkrijgbaar. Misschien nog enkele los bij dealers staan.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 20 jan 2021, 15:37

Das een dure :shock:

Ben niet weer voor een Specialized Epic gegaan:
- De demper gaat erg vaak kapot, was toe aan mijn 5e demper in 4 jaar... Elk jaar roept Specialized dat ze het probleem hebben opgelost, maar ook de dempers in de 2021 modellen gaan al weer snel kapot, lees ik her en der op het internet.
- Andere merken hebben een veel betere afmontage voor hetzelfde of zelfs minder geld. Prijzen bij Specialized gaan nergens meer over.

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 15:53

ArjanS schreef: 20 jan 2021, 15:37 Das een dure :shock:

Ben niet weer voor een Specialized Epic gegaan:
- De demper gaat erg vaak kapot, was toe aan mijn 5e demper in 4 jaar... Elk jaar roept Specialized dat ze het probleem hebben opgelost, maar ook de dempers in de 2021 modellen gaan al weer snel kapot, lees ik her en der op het internet.
- Andere merken hebben een veel betere afmontage voor hetzelfde of zelfs minder geld. Prijzen bij Specialized gaan nergens meer over.
Grappig. Ik had juist begrepen dat ze wel veel beter waren. En zonder Brain is er nog de Evo.
En tsja. De prijzen zijn idd erg hoog. Maar kijk naar de anderen?
Topmodel
Scalpel: 12k
Supercaliber: 11,5k
Epic: 12,5k

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1811
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jules » 20 jan 2021, 16:09

Absurd bedrag voor een MTB.. En hij heeft ook nog dezelfde versie van een racefiets :gek:
Maargoed, ieder z'n hobby natuurlijk, leuk als het kan

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 20 jan 2021, 16:35

Grappig. Ik had juist begrepen dat ze wel veel beter waren. En zonder Brain is er nog de Evo.
En tsja. De prijzen zijn idd erg hoog. Maar kijk naar de anderen?
Topmodel
Scalpel: 12k
Supercaliber: 11,5k
Epic: 12,5k
Ik zou dan gaan voor een Orbea Oiz voor €8600 of een Canyon Lux voor €7000 als je een topmodel wil met AXS.

Ik vond die van mij al duur genoeg..... :gek:

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 20 jan 2021, 19:54

ArjanS schreef: 20 jan 2021, 16:35
Grappig. Ik had juist begrepen dat ze wel veel beter waren. En zonder Brain is er nog de Evo.
En tsja. De prijzen zijn idd erg hoog. Maar kijk naar de anderen?
Topmodel
Scalpel: 12k
Supercaliber: 11,5k
Epic: 12,5k
Ik zou dan gaan voor een Orbea Oiz voor €8600 of een Canyon Lux voor €7000 als je een topmodel wil met AXS.

Ik vond die van mij al duur genoeg..... :gek:
Dan staan die merken in basis toch wel een stap lager op de ladder wat mij betreft.

k33z
Berichten: 2699
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 20 jan 2021, 20:00

Ach, als VDP er wereldbeker wedstrijden mee kan winnen, dan zal het wel goed genoeg zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joop » 20 jan 2021, 20:40

Qua ‘merk’ misschien wel... Maar qua materiaal ontlopen ze de ‘oude’ drie niet. Die prijzen gaan we gewoon echt nergens meer over en dat is niet alleen omdat het moeilijk verkrijgbaar is op dit moment vanwege Corona enzo...

...wat me dan wel tegen valt of staat is dat Specialized dan zijn brain dempers gewoon niet op orde weet te krijgen en daar mee door blijft gaan met een dito prijskaartje. Dat moet gewoon werken... Zou mij flink tegenstaan als ik om de haverklap die fiets zou kunnen wegbrengen.

Zo’n Lux zou overigens ook mijn keuze zijn. Toch wel veel waar voor je geld. Btw: een Lux is toch niet een echte fully, toch meer een soft tail waarvan deze pas echt gaat werken als je echt goed de gang er in hebt en zich anders meer als hardtail gedraagd?

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 21 jan 2021, 00:07

Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40 Qua ‘merk’ misschien wel... Maar qua materiaal ontlopen ze de ‘oude’ drie niet. Die prijzen gaan we gewoon echt nergens meer over en dat is niet alleen omdat het moeilijk verkrijgbaar is op dit moment vanwege Corona enzo...

...wat me dan wel tegen valt of staat is dat Specialized dan zijn brain dempers gewoon niet op orde weet te krijgen en daar mee door blijft gaan met een dito prijskaartje. Dat moet gewoon werken... Zou mij flink tegenstaan als ik om de haverklap die fiets zou kunnen wegbrengen.

Zo’n Lux zou overigens ook mijn keuze zijn. Toch wel veel waar voor je geld. Btw: een Lux is toch niet een echte fully, toch meer een soft tail waarvan deze pas echt gaat werken als je echt goed de gang er in hebt en zich anders meer als hardtail gedraagd?
Tsja. Wat is materiaal? Je kunt in China ook voor 600 euro een mooi uitziend carbon frame kopen.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 21 jan 2021, 07:30

En de fiets van VDP is verre van standaard. Het zit hem in de spulletjes die er worden opgeschroefd bij de grotere merken, misschien niet veel beter, maar wel een stukje deftiger en dus duurder.

En @ Brain, ik heb de mijne laten upgraden en die doet het tot nu toe perfect. Maar zou inderdaad niet nodig moeten zijn...

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 21 jan 2021, 11:14

Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40
Zo’n Lux zou overigens ook mijn keuze zijn. Toch wel veel waar voor je geld. Btw: een Lux is toch niet een echte fully, toch meer een soft tail waarvan deze pas echt gaat werken als je echt goed de gang er in hebt en zich anders meer als hardtail gedraagd?
Nee hoor, is een volwaardige fully. De Trek Superkaliber komt meer in de buurt van een HT met 6cm veerweg achter.
Gijzert schreef: 21 jan 2021, 00:07
Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40
Tsja. Wat is materiaal? Je kunt in China ook voor 600 euro een mooi uitziend carbon frame kopen.
Omdat ik de Epic nog heb en dus alle onderdelen ook nog, ga ik het kapotte frame vervangen door een carbon HT frame uit China. BXT frame schijnen wel een aardige kwaliteit te hebben, dus de gok genomen voor €200 + €35 verzendkosten + € inklaringskosten.

Gebruikersavatar
ArjanS
Berichten: 357
Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door ArjanS » 21 jan 2021, 11:15

ArjanS schreef: 21 jan 2021, 11:14
Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40
Zo’n Lux zou overigens ook mijn keuze zijn. Toch wel veel waar voor je geld. Btw: een Lux is toch niet een echte fully, toch meer een soft tail waarvan deze pas echt gaat werken als je echt goed de gang er in hebt en zich anders meer als hardtail gedraagd?
Nee hoor, is een volwaardige fully. De Trek Superkaliber komt meer in de buurt van een HT met 6cm veerweg achter.
Gijzert schreef: 21 jan 2021, 00:07
Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40
Tsja. Wat is materiaal? Je kunt in China ook voor 600 euro een mooi uitziend carbon frame kopen.
Omdat ik de Epic nog heb en dus alle onderdelen ook nog, ga ik het kapotte frame vervangen door een carbon HT frame uit China. BXT frame schijnen wel een aardige kwaliteit te hebben, dus de gok genomen voor €200 + €35 verzendkosten + € inklaringskosten.

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 21 jan 2021, 11:27

ArjanS schreef: 21 jan 2021, 11:15
ArjanS schreef: 21 jan 2021, 11:14
Joop schreef: 20 jan 2021, 20:40
Zo’n Lux zou overigens ook mijn keuze zijn. Toch wel veel waar voor je geld. Btw: een Lux is toch niet een echte fully, toch meer een soft tail waarvan deze pas echt gaat werken als je echt goed de gang er in hebt en zich anders meer als hardtail gedraagd?
Nee hoor, is een volwaardige fully. De Trek Superkaliber komt meer in de buurt van een HT met 6cm veerweg achter.
Gijzert schreef: 21 jan 2021, 00:07

Omdat ik de Epic nog heb en dus alle onderdelen ook nog, ga ik het kapotte frame vervangen door een carbon HT frame uit China. BXT frame schijnen wel een aardige kwaliteit te hebben, dus de gok genomen voor €200 + €35 verzendkosten + € inklaringskosten.
Doe voorzichtig.


k33z
Berichten: 2699
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 21 jan 2021, 11:41

Forza schreef: 21 jan 2021, 07:30 En de fiets van VDP is verre van standaard. Het zit hem in de spulletjes die er worden opgeschroefd bij de grotere merken, misschien niet veel beter, maar wel een stukje deftiger en dus duurder.
Dat zal wel meevallen in hoeverre dat standaard is. Natuurlijk rijdt hij met een top afmontage, maar dat kan je gewoon allemaal bestellen. Maar als er 1 merk is waar ze vaak goedkope materialen monteren op een vrij dure fiets, dan is het Specialized wel...

Specialized heeft een goede naam en maakt natuurlijk top spul. Maar laten we ook realistisch zijn, je betaalt gewoon heel erg veel voor het merk, dat doen ze goed en slim. Pure marketing. Canyon had dat veel minder maar gaat nu met de prijzen ook behoorlijk omhoog omdat ze hun marketing kosten (worldtour teams o.a.) moeten terugverdienen.

Maar staat een Canyon LUX frame technisch lager op de ladder dan een EPIC? Geen idee, ik ben geen MTB kenner. Maar als ik naar de racefiets en gravelbike markt kijk, die ik wel goed ken, dan is Specialized bijvoorbeeld echt niet beter (ook niet minder) dan een top frame van vele andere producenten.

Koop gewoon wat je mooi vind, meestal is de beperking niet het materiaal maar degene die erop zit. :)

Online
Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 21 jan 2021, 11:46

Dat laatste idd.

En de grap zit hem wel in dat alle dure shit gewoon verkoopt.
Dus geef ze eens ongelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter-Paul, RJK en 192 gasten