Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 11 nov 2016, 12:54

Afbeelding

http://partytentverhuur-denbosch.nl/pro ... es-ski-hut

Iemand interesse in mijn nieuwe opblaasbare Après Ski Hut met sneeuwmachine Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 11 nov 2016, 21:27

ja voor de winterbbq hier?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 10 jan 2017, 23:17

Wat doen jullie met offerte blunders?

Klant heeft een bestelling gedaan, heb €600,- geoffreerd, klant akkoord. Aangezien dit via de mail gegaan is en niet via het bestelsysteem op de website moet ik de factuur handmatig opmaken en gaf het systeem aan dat de order €700,- kost en dat klopt ook :bag: Ik zit er dus lekker ff 100 piek naast, knap stom.

En nu? Die €100,- voor eigen rekening nemen?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Snipe » 10 jan 2017, 23:24

Ja.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door e30touring1990 » 10 jan 2017, 23:46

Snipe schreef:Ja.
zou ik ook zeggen idd. is zonde vd 100 euro's maar gewoon een fout waar de klant geen boodschap aan heeft (en niet aan hoort te hebben imo).

vester86
Berichten: 2671
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door vester86 » 10 jan 2017, 23:57

Zet die 100 mooi als korting op de factuur, staat nog netjes ook. "eenmalige korting" of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door MarkS » 11 jan 2017, 00:30

Dat zou ik dus niet doen. Gewoon aangeven dat je een verkeerde prijs hebt berekend maar dat je het verschil voor eigen rekening neemt en niet doorberekend aan de klant. Dat is ook gewoon transparant en eerlijk. Bij een "korting" zou ik volgende keer als klant toch hetzelfde verwachten.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Wout309t » 11 jan 2017, 05:52

MarkS schreef:Dat zou ik dus niet doen. Gewoon aangeven dat je een verkeerde prijs hebt berekend maar dat je het verschil voor eigen rekening neemt en niet doorberekend aan de klant. Dat is ook gewoon transparant en eerlijk. Bij een "korting" zou ik volgende keer als klant toch hetzelfde verwachten.
Dit.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Robin Hartog » 11 jan 2017, 10:15

Wout309t schreef:
MarkS schreef:Dat zou ik dus niet doen. Gewoon aangeven dat je een verkeerde prijs hebt berekend maar dat je het verschil voor eigen rekening neemt en niet doorberekend aan de klant. Dat is ook gewoon transparant en eerlijk. Bij een "korting" zou ik volgende keer als klant toch hetzelfde verwachten.
Dit.
+1.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 11 jan 2017, 10:20

Check, zat daar ook al aan te denken. Klant gaat het sowieso zien op de factuur, want als ik de producten invoer kom ik €100,- te hoog uit, dus die korting van €100,- gaat opvallen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Macboy » 11 jan 2017, 11:52

Inderdaad aangeven foutje, maar dat jij het voor je rekening neemt. Klant voor life !

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Wouter81 » 11 jan 2017, 15:33

Letterlijk leergeld :), als je groter wordt, wordt het leergeld helaas soms ook hoger. :lezen:

Je kunt ook open kaart spelen met je klant, dat je een vergissing hebt gemaakt en voorstellen om het verschil te delen. Veel mensen zijn heel redelijk. Dan is de schade alweer kleiner.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 11 jan 2017, 17:16

Macboy schreef:Inderdaad aangeven foutje, maar dat jij het voor je rekening neemt. Klant voor life !
Dat !

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 27 jan 2017, 20:42

Heb die €100,- voor eigen rekening genomen.

Andere vraag. Bestaat concurrentiebeding nog bij franchise? Ik begreep (heb geen echte bron), dat concurrentiebeding niet meer zou bestaan? Of gaat het dan om de situatie werkgever-werknemer?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 27 jan 2017, 20:57

Daar zijn volgens mij de meningen redelijk over verdeeld, maar wat ik begrepen heb dat het volgens het europese recht niet meer mag en het in 90% van de gevallen geen stand houd bij de rechter, maar levert hoop gezeik op.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door MarkS » 27 jan 2017, 23:19

Ken alleen de situatie vanuit werkgever-werknemer. Ja, bestaat nog, concurrentie of relatiebeding.

Bij mijn weten gaat jurisprudentie vooral erover dat je als (vertrekkend) werknemer niet brodeloos (zonder inkomen) mag komen te zitten op grond van zo'n beding.

Maar als je ervoor tekent, bijvoorbeeld als onderdeel van of voorwaarde voor promotie/arbeidsovereenkomst, dan zit je er wel aan vast. Je bent natuurlijk niet verplicht ermee akkoord te gaan maar wordt lastig om dan die baan of promotie te krijgen. En er zijn genoeg situaties waar het zeker wel effect, consequenties voor je heeft als je in overtreding bent.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 14 feb 2017, 14:22

Eind oktober kreeg ik een offerteverzoek van een voetbalvereniging voor een groot toernooi tijdens Pasen 2017. Ik heb in de derde week van november offerte uitgebracht, zonder geldigheidsdatum.

Na een week of drie eens gemaild, want had nog geen reactie ontvangen. Begrepen dat deze aangekomen was en besproken zou worden binnen het bestuur. Na O&N zou ik meer te horen krijgen.

Na O&N tot vandaag nog 2x gemaild en een aantal keer gebeld. Steeds de belofte dat ik wat zou horen, maar dan gebeurde er weer niks waardoor ik na twee weken maar weer ging bellen om te horen hoe de zaken er voor staan. Gisteravond was ik het zat en heb ik de voorzitter van de vereniging gemaild en netjes gevraagd of hij de offerte gezien had, of ze overleg hadden gevoerd en of ze een besluit hadden genomen. Gewoon een normale mail, met een vraag om duidelijkheid.

Krijg ik vandaag antwoord, niet van hem maar van de secretaris waar ik ook thuis geweest was begin november om alle wensen door te nemen. Ze zien af van de order, omdat ze nog niet weten met wie ze in zee willen gaan (het is een toernooi met tientallen voetbalclubs uit heel Europa dus dat lijkt me sterk) en omdat ik een dwingende toon hanteer.

Het enige wat ik de afgelopen 3.5 maand gevraagd heb, met ruime tussenpozen (2 tot 3 weken), is of er duidelijkheid is zodat ik kan gaan plannen.

Gier ik hier nou de bocht uit of snappen zij niet hoe ondernemen werkt?

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Djessey » 14 feb 2017, 15:51

Klinkt alsof het simpelweg duurder is uitgevallen als verwacht.

Ik begrijp uit je verhaal dat je ook fysiek langs bent gegaan voor de offerte? In dat geval lijkt het me niet gek om eens te vragen hoe het ervoor staat. Je hebt er immers ook een hoop tijd en energie in gestoken.

Ik zou persoonlijk wel afhaken als ze tot 3 of 4 keer hebben aangegeven dat er nog geen duidelijkheid is. Dan is er meestal geen serieuze interesse meer en ga ik er verder ook geen energie meer in steken. Kan per branche natuurlijk verschillen!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 14 feb 2017, 16:05

Ik ben inderdaad langsgegaan omdat het een grote order betreft en ik na een gesprek veel makkelijker een offerte toegespitst op hun wensen kan overleggen.

Ze hadden een budget van 2.5K, mijn offerte bedroeg na het geven van korting 2.3K, waarbij die uiteraard voor mij ook nog steeds interessant was. Dat zijn voor mijn business wel aardige bedragen, vandaar dat ik dan niet zomaar afhaak.

Heb nu in ieder geval geleerd dat je altijd een termijn aan de offerte moet hangen :) Daarna een keer bellen en dan zou het in principe duidelijk moeten zijn of men wel of niet akkoord gaat.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Djessey » 14 feb 2017, 16:09

Een termijn moet je altijd hanteren, prijzen en markten veranderen. Hanteer zelf altijd 30 dagen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 14 feb 2017, 16:09

Ja dat is me nu helemaal duidelijk ja, prima leermoment.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27807
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 17:43

Tja soms moet je wat meer geduld hebben, het zijn allemaal vrijwilligers die geen 40 uur per week de tijd hebben voor de club en de normale zaken draaien ook door, ik zou elke twee weken als klant ook opdringerig vinden.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 14 feb 2017, 17:48

Hmmm ok. Je hebt wellicht best een punt, maar dan moet zo'n contactpersoon niet meerdere malen beloven het spoedig te weten, zeer binnenkort, komende week nemen we contact op etc. Dat schept verwachtingen en die komen ze vervolgens niet na...

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 14 feb 2017, 18:01

Nadeel van dergelijke clubs is dat het vaak in de categorie vriendendienst moet.

Dwingende toon is onzin. Je belt gewoon na om te vragen hoe de zaken ervoor staan en dat doet elk gezond bedrijf, tussenpozen van 2-3 weken is ook keurig. Dat ze er vanaf zien mag natuurlijk. Maar als ze dat opdringerig vinden hadden ze dat moeten aangeven toen je belde. Kwestie van communiceren. Achteraf melden is kinderachtig, toont ook stukje incompetentie van zo'n persoon aan. Dat het een vrijwilliger is wil niet zeggen dat er ineens hele andere regels gelden m.b.t. zaken doen. Dwingend is het als ik aangeef over een maand meer te weten en jij over twee weken belt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 14 feb 2017, 19:18

Die hebben waarschijnlijk al besloten met niet jou verder te gaan en hebben waarschijnlijk al lang bij een ander wat geregeld.
Wat je zou kunnen doen is in de gaten houden wie de tent nu gaat opzetten en een keer te mysterieshoppen bij dat bedrijf om na te pluizen wat het plaatsen van zo'n tent daar kost :-)

Als dat 1500,- is ( zeg maar wat ) dan weet je de reden. Als het óók 2500,- is dan moet je wellicht gewoon eens wat vriendelijker doen tegen je klanten :-p

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Ahrefs [Bot], BMWDennis, m@rco, Majestic-12 [Bot], Paul76, tomgtr, Wimo en 69 gasten