Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 20 mar 2013, 22:29

Aangezien de Impreza verkocht is en geld op de bank laten staan geen klap oplevert, denk ik erover om in te stappen in een franchise constructie, als zzp'er. De knoop is nog niet doorgehakt, het concept heb ik bekeken en is me goed uitgelegd door een goede maat die sinds 6 maanden hiermee bezig is, de contacten met de 'chef' zijn gelegd, daar ga ik binnenkort mee in gesprek. Ik heb een goede vriend die sinds 2 jaar (behoorlijk succesvol) ondernemer is bereid gevonden om na dat gesprek alles met mij goed door te nemen, om te voorkomen dat ik geen ondoordachte besluiten ga nemen.

Ik heb echt totaal geen verstand van dit soort zaken, maar wil de uitdaging wel aangaan :) Waar moet ik als beginnend zzp'er allemaal aan denken?
Laatst gewijzigd door Bram op 28 nov 2014, 18:18, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door RVV » 20 mar 2013, 22:45

DF account weggooien :D

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door jos_br » 20 mar 2013, 22:47

RVV schreef:DF account weggooien :D
Das een goede tip!!

Jos. :blink:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door frankv » 20 mar 2013, 22:49

Waar moet je aan denken? Aan alles.

BTW, cashflow, geen vooraf ingevulde jaaropgave, acquisitie, boekhouding, tijden van stilte, tijden van drukte, altijd vrij en tegelijkertijd altijd werken., etc.. etc.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 20 mar 2013, 22:49

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Booooh » 20 mar 2013, 22:51


Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door frankv » 20 mar 2013, 22:52

Oh ja, mijn vrouw, ook ZZP-er zegt nog: "Succes!"

:blackeye:

:-) ik zou er op letten dat je wat geld van je subaru vrijhoudt voor het geval de cashflow tegenvalt.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2013, 22:54

Go for it :)

... en succes!

Staat hier op DF nog wel ergens een ondernemerstopic met tips ed.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 20 mar 2013, 22:58

Top, ga de tips nalopen :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 20 mar 2013, 23:04

Als je volledig zzp-er wordt, denk aan arbeidsongeschiktheid, pensioen, aansprakelijkheidsverzekering en dergelijke.

Welke branche en constructie of wil je daar nog niks over kwijt?

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2013, 23:07

Dit topic dus: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ondernemer" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 20 mar 2013, 23:11

Zolang ik nog geen definitief besluit heb genomen laat ik dat even in het midden. Het is sowieso als aanvulling bedoeld, ik houd mijn baan gewoon :)

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door RutgerK » 21 mar 2013, 00:13

Als het maar geen pyramide op zijn kant constructie is. :-)

Begrijp niet helemaal waarom je er niet meer over kan zeggen. Lijkt mij niet het juiste begin eerlijk gezegd. Onderneem in wat bij je past en waar je dus ook direct helder over kan zijn.

Algemeen denk ik dat je goed op je administratie moet letten, niet de randjes moet gaan opzoeken en leren om minimaal 50% opzij te zettten in de eerste twee jaar. Het tweede jaar is de fiscus niet je beste vriend.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 21 mar 2013, 00:17

Als je je baan houdt moet je weer uitkijken dat ze je wel als zelfstandige zien en als het een bijbaan is kan je geen gebruik maken van diverse aftrekposten, grens ligt op 1250 uur per jaar dacht ik, maar zou zowiezo een goede accountant nemen.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 21 mar 2013, 00:27

Je hebt gelijk Rutger, maakt inderdaad niets uit :) Ik wil in de verhuur van partytenten stappen. Mijn garage staat leeg dus die kan prima voor de opslag gebruikt worden, ik woon er boven dus ben direct beneden.

De goede maat van me die sinds een half jaartje (met 2en) bezig is verwacht dit jaar een bescheiden winst te draaien. Ook zij zien dit als aanvulling/om te leren/voor de lol, mijn maat heeft gewoon een normale baan erbij, net als ik. Hij heeft al het één en ander aan administratie laten zien, zijn zakenpartner leeft van meerdere webshops, die is aardig ervaren in ondernemen en heeft afgelopen weekend de materialen laten zien en uitgelegd hoe het één en ander werkt. De website waar ze gebruik van maken ziet er overzichtelijk en to-the-point uit.

Ik heb al wat zitten kijken hoe het hier in de omgeving zit met de huur van dergelijk materiaal en dat blijkt mee te vallen, maar goed, dat baseer ik op wat rondkijken, niet op intensief onderzoek.

Aangezien ik er geen ervaring mee heb ben ik gewoon bang dat ik iets over het hoofd zie :) Ik ben sowieso al gaan lezen in dat ondernemers topic hier, prima tip :thumbup: Ik heb in ieder geval niet de intentie om hier mijn brood mee te verdienen. Ik studeer nog, heb gewoon werk, ben gewoon nieuwsgierig en wil wat om handen hebben. Mocht het nou echt heel goed gaan lopen dan zal ik moeten gaan nadenken wat ik precies wil.

Piramide op zijn kant constructie? Wat bedoel je daarmee?

Luco, inderdaad belangrijk, toevallig morgen mijn belastingaangifte doen bij een administratiekantoor, daar ga ik meteen wat vragen stellen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Niels » 21 mar 2013, 21:52

Bram schreef: Piramide op zijn kant constructie? Wat bedoel je daarmee?
Rutger is bang dat je je financieel voor het karretje laat spannen in een constructie waarbij er vooral een ander beter wordt. Franchise is leuk maar denk ff goed na over het feit of iemand geen gebruik van jouw geld wil maken om te investeren in een business waar hij zelf met name beter van wordt.

Persoonlijk had het idee bij mij beter "gevoeld" als je had verteld dat je losstaand van alle connecties op het idee was gekomen om een franchise te beginnen. Misschien klinkt dat wat argwanend hoor, maar zaken gaan ruk in het algemeen en jij hebt een paar centen liggen :wink:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 21 mar 2013, 22:01

Tips ?
Blijf huren en blijf in loondienst.
Lekker chillen :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 21 mar 2013, 22:22

Niels schreef:
Bram schreef: Piramide op zijn kant constructie? Wat bedoel je daarmee?
Rutger is bang dat je je financieel voor het karretje laat spannen in een constructie waarbij er vooral een ander beter wordt. Franchise is leuk maar denk ff goed na over het feit of iemand geen gebruik van jouw geld wil maken om te investeren in een business waar hij zelf met name beter van wordt.

Persoonlijk had het idee bij mij beter "gevoeld" als je had verteld dat je losstaand van alle connecties op het idee was gekomen om een franchise te beginnen. Misschien klinkt dat wat argwanend hoor, maar zaken gaan ruk in het algemeen en jij hebt een paar centen liggen :wink:
Ik begrijp je gereserveerdheid, je twijfelt of er voldoende intrinsieke motivatie is om dit project succesvol te laten worden? Daarnaast heb je een gezonde argwaan voor het franchise concept als ik het zo lees.

Niet vreemd denk ik, het hangt er dus met name vanaf onder wat voor voorwaarden ik kan gaan franchisen. De gevolgen als de franchisegever de stekker eruit trekt bijvoorbeeld moeten wel heel duidelijk zijn.

Ik heb een hoop van dit soort vragen bij mijn goede kennis neergelegd die nu een half jaartje bezig is. Verder wacht ik het gesprek af met de franchisegever af en neem ik daarna alles door met een andere, meer ervaren ondernemer/goede vriend.

Kortom, de knoop is nog niet doorgehakt.

David, ik ga niet iets beginnen waar 6 ton schuld aan hangt, dat scheelt nogal denk ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 21 mar 2013, 22:24

Gelukkig, dan ben je niet zo gek als ik was :-)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Niels » 21 mar 2013, 23:32

Op zich heb ik geen argwaan ansich tegen een franchise. McDonalds, Carglass, Hertz autoverhuur...specsavers :wink: ....allemaal franchise en dikke prima.

Ik vind het alleen vreemd waarom men jou zou helpen om een concurrent te worden. Vandaar dat ik tussen de regels door lees dat jij tenten op voorraad gaat nemen op jouw kosten voor iemand die een paar leuke webshops heeft. Het grote voordeel wat je met een webshop kunt hebben (en het liefste hebt) is dat je alleen maar tussen persoon bent die alleen maar administratie doet. Het liefst geen voorraad die geld kost en nog idealer als je zelfs zonder fysieke tussenkomst aan de klant kunt leveren maar wel de factuur maakt. Daarom heb je een webshop :) Nu zijn er best wel internet winkels met een grote voorraad maar ik gok dat de zakenpartner van jouw maat niet op die manier te werk gaat.

Niettemin kan het voor jou best interessant zijn hoor maar welke garanties heb je voor de door jouw te maken investering? Lang verhaal kort, achterhaal de correcte motivatie van de andere partij om jou erbij te betrekken (imho).

zeker in deze tijden ben ik zeer argwanend als mensen hun zakelijk succes met jou willen delen :wink:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door RutgerK » 22 mar 2013, 00:18

Beetje late reactie maar bedoelde ik inderdaad. Als iemand een goed idee aandraagt waar jezelf nog niet aan gedacht had en er in eerste instantie geld geïnvesteerd moet worden dan word ik snel argwanend.
Ik snap ook niet helemaal waarom je dit een een franchise model zou gieten. Regionale spreiding lijkt mij geen argument. Ik zie geen uniek (te beschermen) businessmodel. Met voorraden van partytenten moet je eerder zo flexibel mogelijk kunnen schuiven en dus centraliseren.
De belangrijkste vraag lijkt mij dan ook waarom hier voor een franchise wordt gekozen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Spijkerhard » 22 mar 2013, 01:13

En een tipje van mij:

Er is maar een ding erger dan een baas. Dat is een klant!

Als het je daar om te doen is, zou ik het nog een keertje xtra overwegen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2013, 07:47

+1 RutgerK.

Als ik het goed begrijp, dan investeer jij in partytenten. Verhuur gaat via de website van de zakenpartner van je maat?

Ik weet al waarom dit in een franchise constructie zit ;)

Die zakenpartner runt alleen de website. Als hij zo'n ding verhuurt dan strijkt hij zelf een deel van de winst op.

Bekijk het vervolgens van zijn kant, die kosten voor een website zijn redelijk vast, en behoorlijk laag. Hoe meer franchise aanbieders hij heeft, hoe meer hij verhuren kan en hoe meer hij verdienen kan. Jou halve straat kan bij wijze van spreken in de partytenten gaan. Voor hem is the sky the limit met heel weinig downside, alleen de kosten voor zijn website.

Voor jou is dit allemaal nadelig. DIe zakenpartner maakt als het ware jou concurrentie.

Bovendien loop jij ook de risico's met het kapitaal. Zit er geen schot in die verhuur van je en moet je er van af, geld weg. Daalt jou verhuur, omdat er meer verhuurders komen, heeft die zakenpartner nog steeds zijn geld maar jij draait verlies. Omdat jij de risicodrager bent zal je ook moeten denken aan verzekeren etc. Denk aan opslag, maar ook stormschade etc. Plus je moet zelf het werk doen.

Het zou me niet verbazen als jou maat nog iets van een aanmeldpremie krijgt ook van die zakenpartner.

Weet niet maar volgens mij is dit niet zo'n geweldig plan. Vraag je ook even af hoeveel vraag er nou werkelijk naar die dingen is. Als dat werkelijk waar zo goed loopt kan je net zo goed zelf een website maken en je partytent onder hun prijs in de verhuur zetten :wink:

Je maat zegt winst te draaien. Is zijn business model een beetje solide? Een partytent heeft geen eeuwig leven je zal zo'n ding toch in een paar jaar af moeten schrijven denk ik om maar even iets te noemen. Spul verouderd immers, en loopt schade op door gebruik.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 mar 2013, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mark147
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door mark147 » 22 mar 2013, 07:56

Let er op dat de franchise houder je niet allerlei "verborgen" kosten door de strot duwt en jij vervolgens aanzienlijk minder over houdt als verwacht/belooft, waardoor in tijden van minder werk jij alles op alles moet zetten om in leven te blijven zowel zakelijk als prive en deze dames en heren lekker doorleven op jou kosten.

Mijn vraag bij dit soort systemen is altijd, waarom zouden ze mij rijk willen maken? Hoeveel mensen bedenken iets om er jou beter van te laten worden?

Evengoed veel succes met je beslissing en je nieuwe bedrijf.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 08:44

Bert ///M3 schreef:+1 RutgerK.

Als ik het goed begrijp, dan investeer jij in partytenten. Verhuur gaat via de website van de zakenpartner van je maat?

Ik weet al waarom dit in een franchise constructie zit ;)

Die zakenpartner runt alleen de website. Als hij zo'n ding verhuurt dan strijkt hij zelf een deel van de winst op.

Bekijk het vervolgens van zijn kant, die kosten voor een website zijn redelijk vast, en behoorlijk laag. Hoe meer franchise aanbieders hij heeft, hoe meer hij verhuren kan en hoe meer hij verdienen kan. Jou halve straat kan bij wijze van spreken in de partytenten gaan. Voor hem is the sky the limit met heel weinig downside, alleen de kosten voor zijn website.

Voor jou is dit allemaal nadelig. DIe zakenpartner maakt als het ware jou concurrentie.

Bovendien loop jij ook de risico's met het kapitaal. Zit er geen schot in die verhuur van je en moet je er van af, geld weg. Daalt jou verhuur, omdat er meer verhuurders komen, heeft die zakenpartner nog steeds zijn geld maar jij draait verlies. Omdat jij de risicodrager bent zal je ook moeten denken aan verzekeren etc. Denk aan opslag, maar ook stormschade etc. Plus je moet zelf het werk doen.

Het zou me niet verbazen als jou maat nog iets van een aanmeldpremie krijgt ook van die zakenpartner.

Weet niet maar volgens mij is dit niet zo'n geweldig plan. Vraag je ook even af hoeveel vraag er nou werkelijk naar die dingen is. Als dat werkelijk waar zo goed loopt kan je net zo goed zelf een website maken en je partytent onder hun prijs in de verhuur zetten :wink:

Je maat zegt winst te draaien. Is zijn business model een beetje solide? Een partytent heeft geen eeuwig leven je zal zo'n ding toch in een paar jaar af moeten schrijven denk ik om maar even iets te noemen. Spul verouderd immers, en loopt schade op door gebruik.
De 2 vrienden van mij zijn de eerste franchisenemers van de franchisegever. Laatstgenoemde (anderhalf jaar bezig met dit bedrijfje) betaalt een percentage van alle investeringen, zij dragen een percentage af van de verhuur-opbrengst.

Ze krijgen geen premie mocht ik starten, had ik ook al gevraagd, leek me niet onlogisch namelijk.

Volgens de 2 vrienden van mij zouden bedrijven op maximaal 40 km afstand van elkaar mogen liggen, zodat de vijver waar in gevist wordt niet te klein is.

Anyway, ik heb ze gisteravond al een waslijst met vragen gestuurd, welke volgens hun voor een groot deel beantwoord gaan worden door het franchise-contract goed te bekijken. Dat is de volgende stap dus :)

Wel top, al deze kritische reacties, dank :thumbup:
Laatst gewijzigd door Bram op 22 mar 2013, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], BMWDennis, Eric Z, Robbert92, tomgtr en 174 gasten