Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 08:51

Ja Bram, er wordt hier graag geplaagd en getrold, maar iemand bewust de vernieling in helpen doen we volgens mij geen van allen :thumbup:

Hou er ook rekening mee dat als het bijverdienste is dat je belastingtarief ook wat hoger zal zijn.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 08:53

Weet ik, ik weet ook dat het hier barst van de ondernemers, dus ben blij dat ik serieuze feedback krijg :)

Bijverdienste? Als ik als zzp'er erkend wordt, is het toch geen bijverdienste?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 09:00

Je bent pas ondernemer/zzp-er als je meer dan 1250 uur per jaar eraan besteed en/of nog wat andere eisen, je moet ook risico lopen en zo zijn er nog een aantal eisen, maar ga uit dat ze je voorlopig niet als ondernemer zien, kan het alleen maar meevallen.

Gezien je je normale baan blijft behouden zal die 1250 uur lastig worden.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Rupie » 22 mar 2013, 09:08

Hij slaapt er elke dag 8 uur boven. Tellen die uren niet? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 09:11

Ik lees het net ja, 1225 uur p/j :) Lijkt me lastig haalbaar inderdaad.

http://www.zzp-nederland.nl is wel een goede site voor veel van mijn vragen zie ik :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 09:20

Probleem is niet alleen die 1255 uur, als je zeg 800 uur werkt, maar wel heel veel risico loopt en grote omzetten draait zien ze je ook als ondernemer.

Het raceteam wat ik had voor de dsc draaide ik ook geen 1255 uur per jaar, maar ging wel om behoorlijke bedragen en dus merkte de belastingdienst mij aan als "doet met bedrijf mee in het economische verkeer" en werd ik dus als ondernemer gezien.
Nu was dat natuurlijk een iets andere basis, alleen btw aftrek was voor mij van belang, want winst maakte ik er toch niet mee.

Maar nogmaals, een goede accountant die ook van de gebaande paden af wil wijken en dus ook over bepaalde dingen contact opneemt met de belastingdienst kan handig zijn.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 09:23

Begrijpelijk ja. Mijn zus is sinds anderhalf jaar ook zzp'er en heeft een (goede?) accountant. Die ga ik sowieso nog om advies vragen alvorens de knoop door te hakken, net als een aantal ondernemer vrienden :) Ik weet er toch wel erg weinig van af, niet echt handig volgens mij :bag:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 09:27

Je leert snel hoor Bram, ik was ook ineens van de ene op de andere dag "ondernemer"

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 22 mar 2013, 09:28

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je tenten weet te verpatsen/verhuren. Al wat daarna komt is feitelijk bijzaak.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 22 mar 2013, 09:33

Nou, dat schijnt dus goed te lukken bij die 2 maten van mij, beter dan ik verwacht had, blijkbaar is er toch markt voor :) Als het goed is neemt hij zijn businessplan mee vanavond :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Marc R » 22 mar 2013, 14:49

Maar Bram kan jij dan beter ook niet zo'n website erbij opzetten?

Ik durf te wedden dat je binnen no-time evenveel bekendheid hebt als die andere...maar je draait wel meer winst.

Goedemans
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:07

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Goedemans » 22 mar 2013, 17:36

Marc RS4 schreef:Maar Bram kan jij dan beter ook niet zo'n website erbij opzetten?

Ik durf te wedden dat je binnen no-time evenveel bekendheid hebt als die andere...maar je draait wel meer winst.
En hoe gaat hij dan traffic genereren? Door Google te spekken?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Marc R » 22 mar 2013, 18:46

Reklame? zoals ze het allemaal doen,murwbeuken met reklame. :crazy:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door 350 Z » 22 mar 2013, 21:18

Bram op deze website die ik heb gebouwd kun je ook veel info vinden voor jouw.
Klik daar op infotheek in het hoofdmenu http://www.ondernemersbox.nl

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door RVV » 22 mar 2013, 21:26

Heb je jezelf al afgevraagd waarom je zelfstandig iets wil ondernemen?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 23 mar 2013, 09:36

350 Z schreef:Bram op deze website die ik heb gebouwd kun je ook veel info vinden voor jouw.
Klik daar op infotheek in het hoofdmenu http://www.ondernemersbox.nl
Top, dank je voor de tip :thumbup:

Rico: dit komt zo op het pad, onderwijs baan die ik ambieer is mogelijk niet 1.0 fte (dat schijnt in het onderwijs vrij normaal te zijn), ik wil iets doen met mijn lege garage, stukje spanning omdat het onbekend is etc.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 23 mar 2013, 09:37

Goedemans schreef:
Marc RS4 schreef:Maar Bram kan jij dan beter ook niet zo'n website erbij opzetten?

Ik durf te wedden dat je binnen no-time evenveel bekendheid hebt als die andere...maar je draait wel meer winst.
En hoe gaat hij dan traffic genereren? Door Google te spekken?
Via Adwords?

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Wouter81 » 23 mar 2013, 10:05

Ik zou het lekker zelf doen, zonder franchiseconstructies en verplichtingen. Misschien in aanvang iets moeilijker maar ook leuker daardoor qua uitdaging en als je het slim doet meer financieel profijt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 23 mar 2013, 10:11

Franchise zuigt.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mar 2013, 10:21

Paar dingen:
- wat voor waarde biedt de franchiseconstructie jou? Lage investeringskosten? Naamsbekendheid? Garanties? Ondersteuning en hulp bij ziekte/vakantie/drukte? Kun je een bestaand rayon overnemen als je tzt wilt groeien en wat zou dat kosten? Kun je jouw rayon tzt verkopen aan een ander die franchisenemer wil worden?

Belangrijkste vind ik nog steeds dat mijn opdrachtgevers op tijd betalen. De mensen voor wie ik nu werk betalen allemaal op tijd. Soms zelfs binnen een dag. Ik heb er een gruwelijke hekel aan om achter mijn geld aan te moeten. Ook haat ik het als ik zelf een betaling 'vergeet'. Je moet daar echt bovenop zitten en dat is voor velen (incl ik) een valkuil. Daarom doet GF al jaren mijn betalingen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door GTRene » 23 mar 2013, 11:00

Dennis Cavallino schreef: Je moet daar echt bovenop zitten en dat is voor velen (incl ik) een valkuil. Daarom doet GF al jaren mijn betalingen.
Die zit graag bovenop lees ik wel :mrgreen: :thumbup:

Goedemans
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:07

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Goedemans » 23 mar 2013, 11:03

Je kunt hier wat meer info vinden over franchise: http://www.multiraedt.nl/franchise/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je leest daar dat de franchisegever meestal een grote naamsbekendheid heeft en dat het grote voordeel voor de franchisenemer is dat hij in een bewezen concept stapt en dat daardoor het risico laag is.

Bram; je mag je afvragen of dit in jouw geval zo is.

Op een adwords campagne loop je leeg. Er zijn andere manieren om traffic en naamsbekendheid op het internet te genereren die effectiever zijn dan een adwords campagne.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door dvh » 23 mar 2013, 11:24

Je hebt zoveel verschillende vormen van Franchise.

Er wordt hier gesproken over ondernemer zijn. Denk dat wanneer je binnen een franchise-formule werkt je juist niet teveel ondernemer moet zijn. De zaak wordt namelijk voor jou ondernomen. Jij beslist feitelijk niks wanneer het om marketing gaat, over het uiterlijk van je winkel, je huisstijl , je acties, ect.

Nu is ook dit weer niet over een kam te scheren en de mate van vrijheid binnen het concept verschilt ook weer per formule.

Maar als je echt eigen ondernemer wil zijn, alles zelf wil beslissen en alles zelf wil regelen. Dan moet je geen franchise beginnen.

Zelf werk ik dus binnen een soort van franchise formule. ( meer een partner formule ).
Persoonlijk zie ik mijzelf meer als manager. Ik werk binnen een concept waar ikzelf geen invloed op heb. Waar ik wel invloed op heb onderneem ik mee. Ik merk bij sommige collega's die denken dat ze zelf een eigen zaakje runnen nog wel eens tegen een muur van frustratie oplopen. Je hebt namelijk een overeenkomst die duidelijk stelt hoe de werkverdeling is. Jij doet dit, zij doen dat. En dit kun je van elkaar verwachten.

Wees goed bewust van wat jou rol gaat inhouden binnen een franchise. En of je jezelf kunt vinden in zo'n rol.
Als je rol niet helemaal duidelijk is, zorg dan dat deze duidelijk wordt voordat je een handtekening ergens onder zet.

Kijk ook even na hoe het zit met het stoppen binnen de franchise wanneer het na een jaar niet zou bevallen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door VLA » 23 mar 2013, 14:20

Bram schreef:
Goedemans schreef:
Marc RS4 schreef:Maar Bram kan jij dan beter ook niet zo'n website erbij opzetten?

Ik durf te wedden dat je binnen no-time evenveel bekendheid hebt als die andere...maar je draait wel meer winst.
En hoe gaat hij dan traffic genereren? Door Google te spekken?
Via Adwords?
Adwords is een makkelijke manier om snel bovenaan te staan in Google, maar kost een hoop. Zodra je stopt met betalen aan Google, sta je ook niet meer bovenaan. Je kan je dan beter richten om hoog in google te komen met de organische zoekresultaten. Zou je dan ook zeker willen adviseren om een goede website te laten bouwen met daarbij een goede SEO + linkbuilding campagne. Met zoektermen zoals bijvoorbeeld "partytent verhuur" of "partytent huren" is het vast wel te doen om hoog te ranken in Google (zonder Adwords) gezien het aantal zoekresultaten. ;)

Goedemans
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:07

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Goedemans » 23 mar 2013, 16:14

VLA schreef: Adwords is een makkelijke manier om snel bovenaan te staan in Google, maar kost een hoop. Zodra je stopt met betalen aan Google, sta je ook niet meer bovenaan. Je kan je dan beter richten om hoog in google te komen met de organische zoekresultaten. Zou je dan ook zeker willen adviseren om een goede website te laten bouwen met daarbij een goede SEO + linkbuilding campagne. Met zoektermen zoals bijvoorbeeld "partytent verhuur" of "partytent huren" is het vast wel te doen om hoog te ranken in Google (zonder Adwords) gezien het aantal zoekresultaten. ;)
Sorry VLA, maar ik vind dit een slecht advies. Google maar op "partytent verhuur" of "partytent huren" en het resultaat is pagina's vol met bedrijven die tenten verhuren. Voordat je die 'inhaalt' in ranking moet er heel wat meer gebeuren dan alleen een goede SEO+linkbuilding campagne. En als je die SEO+linkbuilding campagne door de webbouwer laat uitvoeren geef ik je helemaal weinig kans. Dat is namelijk werk voor een internet marketeer. Ik doe dit werk al jaren en ik weet een beetje hoe het werkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Gert-jan, JvH, Kocheler, KoenM, SlowCo, tomgtr en 215 gasten