Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 20:32

Tom schreef: 14 feb 2017, 18:01 Nadeel van dergelijke clubs is dat het vaak in de categorie vriendendienst moet.

Dwingende toon is onzin. Je belt gewoon na om te vragen hoe de zaken ervoor staan en dat doet elk gezond bedrijf, tussenpozen van 2-3 weken is ook keurig. Dat ze er vanaf zien mag natuurlijk. Maar als ze dat opdringerig vinden hadden ze dat moeten aangeven toen je belde. Kwestie van communiceren. Achteraf melden is kinderachtig, toont ook stukje incompetentie van zo'n persoon aan. Dat het een vrijwilliger is wil niet zeggen dat er ineens hele andere regels gelden m.b.t. zaken doen. Dwingend is het als ik aangeef over een maand meer te weten en jij over twee weken belt.
Dat is onze visie Tom, er gelden zeker geen andere regels.
Maar het zijn vrijwilligers, die doen het naast hun 40 urige werkweek, moeten een groot toernooi organiseren en er komt van alles op ze af, stress, zaken die ze normaal niet doen, druk, stress en dan belt die vent van die tenten weer, ja we hadden het beloofd, verdomme niet aan gedacht, weer druk, stress, gewone werk druk, geen erg in alweer twee weken om, belt die weer.
Dat is dus een heel andere setting dan 40 uur met zaken bezig zijn omdat het je werk is.
Het is ook geen verwijt aan Bram, zeker niet, maar kan wel de realiteit in hun ogen zijn.
En als er dan meerdere offertes zijn waarvan er eentje bijzit met ongeveer dezelfde prijs die niet belt of pas 1 keer heeft gebeld dan denken ze laten we die nemen hebben we wat meer tijd/rust.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 14 feb 2017, 20:36

Oh ik snap het ook wel, maar vind zo'n verwijt achteraf dan dom. Gewoon zeggen dat je over een maand meer weet en Bram belt pas over een maand. Begrijp juist dat ze het spoedig laten weten, zeer binnenkort etc... dan vraag je er ook om dat iemand na twee/drie weken nog eens nabelt. Kwestie van goed communiceren denk ik dan.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Peric » 14 feb 2017, 21:18

Ik ben dan zeker niet geschikt als ondernemer.. Ik had allang mijn pijlen ergens anders op gericht. Als men toch de spullen had willen hebben en jij hebt al wat anders geboekt staan melden dat na herhaaldelijke verzoeken tot bevestiging het stil bleef en dus er vanuit ging dat het dan niet meer doorging.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door JP » 14 feb 2017, 21:26

Als klant zou ik zeggen wat is die Bram opdringerig, want een offerte is normaliter vrijblijvend.

...maar misschien dat ik daarom niet graag offertes laat maken, want ik hou er niet van tig mensen te laten komen (kost hun tijd) en dan meerdere te moeten teleurstellen. Bij ons als iemand een offerte maakt (schilder, aannemer, kozijnenboer etc. etc. ) dan krijgt die voor 95% de opdracht.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 21:29

teveel offertes vragen is niet verstandig, te weinig ook niet.

Ben nu bezig met een grote tender tbv onderhoud, staan nu 10 bedrijven op de longlist, dmv een presentatie die ze kunnen geven hopen we er 4 over te houden voor een aanvraag.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 14 feb 2017, 21:32

Snap Luco ook zeker, zo had ik het nog niet bekeken.

Verder wat Tom zegt. Ga geen dingen toezeggen om ze vervolgens niet na te komen.

Zit nog even te dubben wat ik terugmail. Ga dat in ieder geval uitermate beschaafd houden :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 21:38

Ik zou er iets van maken dat het niet de bedoeling is om dwingend over te komen maar dat het drukker wordt en je het zonde zou vinden voor hun dat als ze te lang wachten je niet meer genoeg spullen/tijd hebt en ze dan misschien in de problemen komen omdat de tijd tot toernooi steeds dichterbij komt.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 14 feb 2017, 21:45

Luco schreef: 14 feb 2017, 21:29 teveel offertes vragen is niet verstandig, te weinig ook niet.
Inderdaad. Meer dan 3 offertes zal ik niet snel opvragen. Soms ga ik ook met de eerste in zee, ligt aan je verwachting en hoe dicht de prijs erbij in de buurt komt. Ligt je prijs ver boven je eigen verwachting, dan kijk je ook even verder.
Opdringerige bedrijven die teveel bellen heb ik ook een hekel aan hoor. Maar ligt ook een beetje aan hoe je er zelf mee om gaat. Gewoon duidelijk zijn in je bedoelingen. En sommige willen niet luisteren, dan ben ik er snel klaar mee.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 21:49

Offertes moet je eigenlijk tegelijk opvragen, eerst een en dan later nog een is niet echt netjes, zeker niet als je dan de prijs nog even laat vallen, goedkoper kan altijd namelijk, is ook kwestie van gunnen.
Maar deze grote tenders gaan in gemeenteland volgens strenge regels en de tender bij de huidige opdrachtgever gaat ook volgens bepaalde regels, anders wordt het een puinhoop, wel veel werk maar erg leuk om te doen.

En 1 op 1 mag en kan je rustig stevig onderhandelen, prijs aangevraagd in concurrentie is het meestal niet netjes om te onderhandelen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 14 feb 2017, 21:51

Oh ja had het even over prive/particuliere dingetjes/klusjes waar ik een offerte voor op vraag. Tenminste denk dat JP daar ook over had.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 14 feb 2017, 21:55

Ja dan ligt het wel wat anders, maar toch vind ik dat je je dan wel aan bepaalde fatsoensnormen moet houden, maar dat zit er bij mij ingebakken, vakidioot :-)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 14 feb 2017, 22:16

Vind ik ook hoor. In ieder geval duidelijk zijn in je bedoelingen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door alt » 14 feb 2017, 23:15

Het heeft twee kanten, Bram.
Enerzijds, na 14 dagen niet bellen, wordt gezien als dat de klant niet serieus voor de je is.
Anderzijds, moet wel na 14 dagen contact opnemen met de klant & je kan nog enkele malen contact met hen opnemen waarmee je laat blijken dat zij een serieuse klant zijn.
Die als er problemen zouden zijn, zich gaat inzetten om op te lossen.

Het kan ook zijn dat een meerdere aanbieders zijn, waarvan er een een vriendje in de club heeft, die de boel traineert.
Het is veel al de gun factor met leveren.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Joy » 14 feb 2017, 23:36

Ik ga er zelf meestal niet achteraan als een klant niks laat weten. De keren dat ik er nog achteraan ging zagen ze er alsnog vanaf om allerlei redenen.
Het aantal aanvragen is wekelijks zo hoog dat ik daar eigenlijk ook niet de tijd/zin voor heb.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door MarkS » 15 feb 2017, 00:14

Ik weet niet wat je precies verkoopt maar ligt dus helemaal aan je business. In de meeste gevallen is het ook gewoon bewezen dat het wel degelijk effectief is als je na belt of contact opneemt nav het uitbrengen van een offerte. Zeker als het gaat om een nieuwe klant/business. En het is ook iets anders dan cold calling.

Een geldigheidsduur opnemen in de offerte zou ik altijd doen maar had Bram in dit geval niet geholpen. Wel opnemen om te voorkomen dat je x tijd na dato nog wordt gehouden aan verouderde uitgangspunten en voorwaarden waaronder je toentertijd een voorstel hebt gedaan. Dat heeft ook helemaal niks te maken met "vrijblijvendheid" van een offerte. Dat is een offerte altijd in die zin dat het de ontvanger vrij staat al dan niet gebruik te maken van het voorstel. Maar de aanbieder bepaalt (mede) onder welke condities.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 15 feb 2017, 00:17

Dank voor de feedback allemaal, dat waardeer ik zeer. Daar trek ik, net als uit deze ervaring, lering uit :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 15 feb 2017, 13:33

Gisteren een nette reactie gestuurd, enigszins in de lijn van wat Luco suggereerde.

Net gebeld door de voorzitter van de club, die de mail van zijn secretaris echt niet vond kunnen en daar even zijn excuses voor wilde aanbieden. Gaf aan dat ze een tent willen gaan kopen, in plaats van jaarlijks huren. Hoopte dat de lucht geklaard is, wil een keer op de koffie komen en zeker, indien ze tekorten hebben, alsnog bij mij huren.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Robin Hartog » 15 feb 2017, 13:38

Bram schreef: 15 feb 2017, 13:33 Gisteren een nette reactie gestuurd, enigszins in de lijn van wat Luco suggereerde.

Net gebeld door de voorzitter van de club, die de mail van zijn secretaris echt niet vond kunnen en daar even zijn excuses voor wilde aanbieden. Gaf aan dat ze een tent willen gaan kopen, in plaats van jaarlijks huren. Hoopte dat de lucht geklaard is, wil een keer op de koffie komen en zeker, indien ze tekorten hebben, alsnog bij mij huren.
Heb niet gereageerd eerder, maar wel netjes hoe het zo is opgelost. :thumbup:

Mag ik misschien even het topic gebruiken om jullie mening te vragen over een zakelijke situatie?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Bram » 15 feb 2017, 13:38

Uiteraard :)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Robin Hartog » 15 feb 2017, 13:43

Bram schreef: 15 feb 2017, 13:38Uiteraard :)
:thumbup:

Zit zo; een half jaar terug een voorstel binnengekregen van een eerdere klant met een veelbelovend idee waar ik de technische/online marketing kant voor zou realiseren. Samen domeinnamen geregistreerd en de afspraak om (vanwege drukte aan beide kanten) later er even op terug komen. Na een maand weer contact gezocht, maar geen enkele reactie meer ontvangen. De domeinnamen staan in mijn beheer dus diegene kan er verder niets mee.

Vind het nog steeds een veelbelovend idee en wil er eigenlijk wel mee door gaan, nu twijfel ik wat ik zal doen met diegene? Heb al een aantal keer een bericht gestuurd, maar nog steeds geen reactie. Twijfel wat er mee te doen. :hmmm:

Edit: Nog even bij vermelden dat ik overigens niet van plan ben om er alleen mee door te gaan omdat ik dat niet netjes vind.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 15 feb 2017, 17:29

Ik zou langsgaan bij hem als die een zaak heeft.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Tom » 15 feb 2017, 19:28

Luco schreef: 15 feb 2017, 17:29 Ik zou langsgaan bij hem als die een zaak heeft.
+1
En dan gewoon langsgaan om even bij te praten, niet gelijk laten doorschemeren dat je vanwege dat concept komt. Gewoon interesse in z'n zaak tonen en als de sfeer een beetje ontspannen is dat onderwerp laten vallen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door MarkS » 15 feb 2017, 19:55

Tom schreef: 15 feb 2017, 19:28
Luco schreef: 15 feb 2017, 17:29 Ik zou langsgaan bij hem als die een zaak heeft.
+1
En dan gewoon langsgaan om even bij te praten, niet gelijk laten doorschemeren dat je vanwege dat concept komt. Gewoon interesse in z'n zaak tonen en als de sfeer een beetje ontspannen is dat onderwerp laten vallen.
Robin Hartog schreef: 15 feb 2017, 13:43Na een maand weer contact gezocht, maar geen enkele reactie meer ontvangen. Heb al een aantal keer een bericht gestuurd, maar nog steeds geen reactie.
Dan heeft hij vast niet in de gaten dat je daarvoor langskomt. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Riceaux » 15 feb 2017, 19:57

Inderdaad langs gaan en vragen hoe de stand van zaken is. Als hij er geen belang meer bij heeft om met het idee verder te gaan vragen of hij bezwaar heeft als je een andere partner zoekt om het project mee uit te voeren. Als hij nog steeds belang heeft bij het project maar op het moment geen tijd er voor heeft, concrete afspraken maken. Dan heb je ook duidelijk voor jezelf waar je aan toe bent.

Netjes opgelost Bram, uitleggen waarom je er steeds achteraan belt helpt meestal wel. Dan leggen zij ook sneller hun situatie uit en kom je sneller tot een oplossing zoals nu gebleken is. :thumbup:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Robin Hartog » 15 feb 2017, 23:56

Thanks allen. Helaas heeft diegene geen kantoor, anders had ik wel even langs gegaan. Tip van Riceaux vind ik een goede, ik zal het aan diegene voor leggen. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, k33z, Robbert92 en 176 gasten