Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 05 dec 2020, 16:17

Waarschijnlijk de inhoud van het huis dat verwarmt moet worden :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 05 dec 2020, 16:42

m3 gasverbruik

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2020, 17:05

Luco schreef: 05 dec 2020, 13:06
Martijn_bmw schreef: 05 dec 2020, 12:47
Luco schreef: 05 dec 2020, 11:46

je kan het pas vergelijken in het gemiddelde gasverbruik.
Dat schrijf ik toch? :coffee:
klopt, was ook meer een bevestiging, en dan is een maand nog veel te kort eigenlijk
:thumbup: En eens een maand is eigenlijk te kort

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JdBn » 07 dec 2020, 08:10

Zaterdag het eerste deel van de zolder afgemaakt qua isolatieplaten. Het zit er allemaal nog los tegenaan (nog niets geschroeft) en de kieren moet ik nog dicht purren, maar zondagochtend kon je het verschil tussen de ene en de andere helft al goed zien, want links ontdooide het dak minder snel. Bij de schoorsteen verdwijnt duidelijk nog wel wat warmte, daar moet nog een kleine plaat en door de schoorsteen zelf gaat ook nog een hoop warmte waarschijnlijk. Waar de oude cv stond is nog een open gat voor het rookkanaal, das dus een open gat van 15cm :roll: Dit gaat wel een flinke hoop schelen qua stoken als het allemaal dicht is.. :tooth:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 07 dec 2020, 09:44

Zien ze die plantage ook niet meer als je goed isoleert😂

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 15 dec 2020, 21:22

Beetje gekloot, maar de vloerverwarming in de garage is aangesloten en werkt :)

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door SanderZ » 15 dec 2020, 21:26

daNpy schreef: 15 dec 2020, 21:22 Beetje gekloot, maar de vloerverwarming in de garage is aangesloten en werkt :)
Dat is comfortabel sleutelen!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 15 dec 2020, 21:36

Eerst nog wachten tot de vloer langzaam is opgewarmd, maar het is wel de bedoeling niet meer in de kou staan idd :D

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Paskal » 15 dec 2020, 21:55

Echt ideaal vloerverwarming in je garage. Heb hier de vloerverwarming in drie groepen verdeeld in de inpandige garage, maar heb er meestal maar 1 of hooguit 2 aan anders wordt het me te warm :D

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 15 dec 2020, 22:09

Ik heb 5 groepen, maar een thermostaat die een klep regelt. Het hoeft ook niet te warm te worden natuurlijk, gewoon de kou eraf. Nu is het net zo koud binnen als buiten...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 15 dec 2020, 22:15

PATSERS :tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 15 dec 2020, 22:20

:ken ik jou:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door RJK » 22 dec 2020, 14:50

Ik ben aan het oriënteren voor een geïsoleerde loods van 6x12 meter, goothoogte 3 meter, nokhoogte 5 meter. Deze zou bij het nog aan te schaffen huis komen staan (je moet wat te dromen hebben toch...).

Qua constructie kijk ik nu naar een constructie met sandwichpanelen die in verschillende dikten beschikbaar zijn, zo te zien zijn 40 mm en 80 mm redelijk standaard. Hier misschien wat ervaringsdeskundigen? Ik kom ook hele mooie houten loodsen tegen, deze zien er veel minder industrieel uit wat wel beter past bij het huis. Maar ook veel duurder vermoed ik.

In verband met de plaatsing op de kavel zal de overhead deur aan de brede zijde moeten komen. Op zich prima, je bent dan natuurlijk wel wat beperkt in de diepte maar ik was niet van plan een Cadillac of andere Land Yacht aan te schaffen.
Loods_1.jpg
Loods_1.jpg (65.66 KiB) 1091 keer bekeken
Idee is om het deel achter de overhead deur helemaal open te laten tot de nok zodat er ooit een brug geplaatst zou kunnen worden. In de andere helft wil ik wel een verdiepingsvloer / mezzanine hebben. De ruimte daaronder wellicht dicht zodat dit makkelijk warm te stoken is voor klusjes in de winter. Erg leuk om met de indeling bezig te zijn en vooraf een plan te hebben qua positie van compressor, draai/freesmachine, etc.

Ik zie ook veel loodsen waarbij de onderste rand gemetseld is. Ik vind dat veel mooier dan de sandwichpanelen tot op de grond, maar heeft het verder nog voor/nadelen?

Afbeelding

Zo met wat raampjes wordt het ook al een stuk minder industrieel.

Moet mij vooral nog inlezen op de mogelijkheden qua vloer. Gewoon betonvloer of zijn er nog mooie alternatieven?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door ADV » 22 dec 2020, 15:16

Volgens mij zijn sandwich panelen met name veel goedkoper. Mijn pa werkt bij een kassen en loodsenbouwer, weet niet waar je woont, maar die gasten doen door het hele land wel werk volgens mij. Wij laten een schuur zetten van 4 x 7, maar dat is prima bij ons 2 onder 1 kapje.. Houten schuur van 4 x 7 kost mij ongeveer 12k incl betonnen vloer.

Afbeelding moet zoiets worden uiteindelijk hehe, maar dan met blank hout en antraciete deur..

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 22 dec 2020, 15:33

Onderste laag uitvoeren in metselwerk, is tegen optrekkend vocht en daarmee beter voor de levensduur van de gevelbeplating.

Wat betreft positie van de brug, houd er rekening mee dat een station op de brug op volle hoogte in de buurt kan komen van je goothoogte. Teken dat even uit om het zeker te weten, vergeet niet de draag balken.
Nog idealer is het wanneer de motorkap ook nog open kan blijven. Iets waar ik op moet letten: de auto met geopende kap maximaal naar boven.

Voor een twee koloms zal je de vloer moeten versterken.

Ik heb toen ook gekeken naar een oplossing zoals op de afbeelding. Maar dat ging toch aardig in de kosten, heeft als nadeel dat je er zelf weinig aan kunt doen en net te industrieel qua look.
Uiteindelijk een lokale aannemer:
- betonvloer laten storten
- stalen spanten gezet.
- douglas gevel bekleding
- sandwich dakbeplating
- pannen laten leggen.

Zelf via marktplaats partij tweede hands dakpannen geregeld
Isolatie en binnenbeplating zelf aangebracht
Elektra zelf aangebracht.
Dan kun je wat besparen, volgens mij zat de schuur van 6*20 uiteindelijk rond de 40k

Leg in ieder geval voldoende voorzieningen richting de schuur:
- elektra geschikt voor krachtstroom
- data!
- water?
- riolering?
- gas?

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Kadett » 22 dec 2020, 15:35

Dat plaatje van je is geen metselwerk maar gewoon sierbeplating.

Hoe is de ligging tov de zon. Zou gelijk dak volgooien met zonnepanelen.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 22 dec 2020, 15:42

Ook weer niet helemaal
Afbeelding
Ziet er uit als een prefab beton element met een baksteen print.
In ieder geval geen sandwich plaat

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Kadett » 22 dec 2020, 15:48

Weinig verschil, alleen wel een stuk minder kans dat de muizen erin gaan vreten dan wanneer de sandwich panelen doorlopen tot de grond.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 22 dec 2020, 15:52

....en optrekkend vocht en mechanische beschadiging

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Camiel » 22 dec 2020, 15:59

Ik zou wel goed nadenken over je indeling. Ik zou (adhv de foto op je eerste plaatje) eerder je brug rechts achterin zetten in plaats van vóór de overheaddeur, zodat je niet in de knel komt met de draaicirkel van een auto in je garage icm de kolommen van de brug. Of als je een keer een trailer hebt met een auto erop die je binnen wil hebben, dan kom je wss niet in de juiste hoek achteruit in je garage. Of als er 1 auto op de brug staat en je wil even een andere auto binnen hebben.

Dan kun je beter achter de overheaddeur een (halve) verdieping maken met daaronder je draaibank, compressor etc, en dan aan de rechterkant (achterin) je brug met je werkbanken er omheen, heb je ook nog eens lekker de ruimte om de auto heen en kun je prima de hoogte in, en heb je het voorste deel altijd nog beschikbaar voor andere auto's om 'te staan'

Of, misschien nog makkelijker maar zal iets uitdagender of duurder zijn; twee overheaddeuren aan 1 kant. Dan hoef je niet naar rechts in te draaien maar kun je de auto rechtdoor de brug op rijden en aan de andere kant nog ruimte hebben voor ander speelgoed.

Dit idee;
Afbeelding

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Streamline » 22 dec 2020, 22:06

Je kunt ook nog de schuur optrekken uit sandwichpanelen en daar vervolgens Douglas of ander hout overheen zetten. Gelijk goed geïsoleerd en de binnenkant afgewerkt.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door PeterM » 23 dec 2020, 11:53

Leuk om mee bezig te zijn, zo ben ik ook begonnen!

Ik heb zelf een garage van 7x9 en 7 hoog. Maar zou in jou geval ook zeker minimaal 7 meter als diepte aan houden. Dan kun je nog normaal om de auto heel lopen en er aan sleutelen, helemaal als je dat op een brug zou willen doen. En dan heb je zoals hier aangegeven qua hoogte ook voldoende speling.

Naar binnen rijden en draaien is echt niet te doen als een garage maar 6 of 7 meter diep is. Ik zou dan voor twee (kleinere) deuren naast elkaar gaan zodat je door beide, recht door naar binnen kan rijden (één voor de brug en een andere voor er naast).

Let er ook op dat normale garage deuren of overhead deuren recht naar binnen komen. Dat gaat dus niet met deze hoogte i.c.m. een brug. Je zult een dak volgend systeem moeten monteren (duurder i.v.m. sterkere motor en andere constructie) of een deur die op rolt. Ook zouden openslaande deuren een mogelijkheid zijn.

Als ik naar de afmetingen die je noemt kijk, ga ik er vanuit dat je vergunningsvrij wil gaan bouwen? Je kunt in dat geval tot 100m2 gaan dus je hebt nog wat speling ;-)

Je zou ook een halfsteens garage op kunnen laten metselen en die zelf van binnen isoleren en afbouwen, dat is wat ik heb gedaan. Altans het grootste gedeelte is van steen, een deel is ook houten gevelbekleding omdat de garage is mee ontworpen met het huis (ook deels steen en hout als gevel afwerking).

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 23 dec 2020, 12:20

Ik zou even bij een pro langsgaan want ik lees hier weer dingen🤭

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 23 dec 2020, 14:13

Luco schreef: 23 dec 2020, 12:20 Ik zou even bij een pro langsgaan want ik lees hier weer dingen🤭
Ja ik lees vooral zeer lage prijzen. Ik durf niet eens uit te rekenen wat ons schuurtje gekost heeft.

Denk wel dat die sandwichpanelen-bouw goedkoper is dan gemetselde bouw. Maar wil je dat langs je huis hebben staan, is dan de ethische vraag etc.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 23 dec 2020, 14:40

Mijn prijs stamt idd van +-5 jaar geleden. In de huidige markt kun je er denk ik zo 10-15k bij optellen.
Via MP voor 300,- een 200m2 gebruikte dakpannen kunnen kopen 1 dorp verderop. Kosten me een paar uur en benzine om bij het huis te halen. Daarna de uren van de aannemer om het te leggen. Dus je moet ook een beetje creatief zijn en geluk hebben.
Verder het nodige zelf doen scheelt ook echt een bak met geld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Crookie, Darudevampire, Eric Z en 416 gasten