Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 10 jun 2021, 09:36

KoenM schreef: 09 jun 2021, 22:23 Aangezien hier veel mensen zullen zitten met een beter technisch inzicht dan ik heb, hier maar even de vraag.

Ik ben van plan gipswanden te (laten) zetten om een grotere ruimte in 2 slaapkamers te delen. De wandjes moeten op de plek van de witgeschilderde balk komen.

Tegen het plafond zitten houten balken die ik graag in het zicht wil laten zitten. Heeft iemand een goed idee hoe je dit handig kunt oplossen? Wellicht één gipswand bovenaan horizontaal plaatsen en daar direct al de inkepingen voor de balken in maken?

Ik hoor graag de suggesties!
Wandje maak je met metalstud ? Kun je de witte balk mooi aanhouden als rechte lijn. Je wil niet de bovenkant van de witte balken blijven aanhouden en dan die “gaten” tussen de bruine balken open houden ? Als je helemaal dicht wil wordt het veel meetwerk en hoe ga je de afwerking doen tegen de bruine (onbewerkte?) balken ? Ik vermoed dat je dan met afsmeren vlekken krijgt in de bruine balken.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door KoenM » 10 jun 2021, 09:51

Bedankt JP en Danpy.

Mijn idee was om de wand helemaal dicht te maken, maar wellicht dat gedeeltelijk open ook nog een optie is. Uiteindelijk moet het een slaapkamer worden dus dan is helemaal dicht wel praktischer lijkt me?

Het afwerken tegen de bruine balken is nog wel een puntje waar ik zelf niet aan gedacht had.

Mocht iemand wel denken dat dit kan hoor ik het graag :D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 10 jun 2021, 10:51

Hoezo vlekken, daar heb je afplaktape voor

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Forza » 10 jun 2021, 11:10

KoenM schreef: 09 jun 2021, 22:23 Aangezien hier veel mensen zullen zitten met een beter technisch inzicht dan ik heb, hier maar even de vraag.

Ik ben van plan gipswanden te (laten) zetten om een grotere ruimte in 2 slaapkamers te delen. De wandjes moeten op de plek van de witgeschilderde balk komen.

Tegen het plafond zitten houten balken die ik graag in het zicht wil laten zitten. Heeft iemand een goed idee hoe je dit handig kunt oplossen? Wellicht één gipswand bovenaan horizontaal plaatsen en daar direct al de inkepingen voor de balken in maken?

Ik hoor graag de suggesties!
Framepje zetten onder de balk en een lat tegen het plafond. Daar de gipsplaten verticaal tegenaan schroeven met een hoekje eruit voor de plafondbalken. Lijkt me niet lastig als je een duimstok hebt.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 10 jun 2021, 11:13

JdBn schreef: 10 jun 2021, 09:14 Wij hebben met onze verbouwing onder andere de meterkast verplaatst en nieuwe electra naar de garage aangelegd, toen hebben we ook wel gedacht om meteen een dikke kabel te trekken voor een eventuele EV later maar die kabels zijn ook niet goedkoop. Dus wij hebben een mantelbuis (75mm met trekdraad) gelegd van de meterkast naar de garage, stuk goedkoper (2 euro de meter zoiets) en als we ooit een keer aan de EV gaan kunnen we er een kabel (2 past ook nog wel mocht dat nodig zijn) doorheen trekken.

Afbeelding
Die heb ik idd ook 3 naar de garage en 2 naar het tuinhuis liggen, maar dan in 50mm diameter :)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 10 jun 2021, 11:35

Forza schreef: 10 jun 2021, 11:10
KoenM schreef: 09 jun 2021, 22:23 Aangezien hier veel mensen zullen zitten met een beter technisch inzicht dan ik heb, hier maar even de vraag.

Ik ben van plan gipswanden te (laten) zetten om een grotere ruimte in 2 slaapkamers te delen. De wandjes moeten op de plek van de witgeschilderde balk komen.

Tegen het plafond zitten houten balken die ik graag in het zicht wil laten zitten. Heeft iemand een goed idee hoe je dit handig kunt oplossen? Wellicht één gipswand bovenaan horizontaal plaatsen en daar direct al de inkepingen voor de balken in maken?

Ik hoor graag de suggesties!
Framepje zetten onder de balk en een lat tegen het plafond. Daar de gipsplaten verticaal tegenaan schroeven met een hoekje eruit voor de plafondbalken. Lijkt me niet lastig als je een duimstok hebt.
Zo idd en duimstok is nog eens niet helemaal nodig. Plaat er voorhouden en positie van balk aftekenen op de plaat.
Plaat wegpakken, sparing maken en het past.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 10 jun 2021, 11:36

daNpy schreef: 10 jun 2021, 11:13
JdBn schreef: 10 jun 2021, 09:14 Wij hebben met onze verbouwing onder andere de meterkast verplaatst en nieuwe electra naar de garage aangelegd, toen hebben we ook wel gedacht om meteen een dikke kabel te trekken voor een eventuele EV later maar die kabels zijn ook niet goedkoop. Dus wij hebben een mantelbuis (75mm met trekdraad) gelegd van de meterkast naar de garage, stuk goedkoper (2 euro de meter zoiets) en als we ooit een keer aan de EV gaan kunnen we er een kabel (2 past ook nog wel mocht dat nodig zijn) doorheen trekken.

Afbeelding
Die heb ik idd ook 3 naar de garage en 2 naar het tuinhuis liggen, maar dan in 50mm diameter :)
Inderdaad liever 2x 50 dan 1x 75
Drie is nog mooier, maar twee zou ik altijd doen

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 10 jun 2021, 11:44

Luco schreef: 10 jun 2021, 10:51 Hoezo vlekken, daar heb je afplaktape voor
Afplakken is voor amateurs. Alles uit het losse handje ….. :hosanna:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JdBn » 10 jun 2021, 11:47

Bij nader inzien, denk dat we er toch een 50mm in gelegd hebben toen. Eentje is wel genoeg, nieuwe kabel voor de garage zelf (2-fasen) ligt er naast en water ligt er ook al bij dus het enige wat er nog een keer door moet is een 3-fasen kabel om een EV te laden. Kan me niet voorstellen waarom ik er twee nodig zou hebben, ben niet van plan de garage vol te stouwen met BTC miners :lol:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Milka » 10 jun 2021, 11:53

omdat je niet weet wat de toekomst brengt en je jezelf vervloekt als je alsnog een geul kunt gaan graven.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 10 jun 2021, 12:08

Ik had twee kabels liggen van grote schuur naar kleine losstaande schuur, doorgemeten, prima, ligt al het straatwerk erin, jammer elke keer aardlek eruit.
Nu steigerpijp van dak naar dak met twee nieuwe kabels, als het straatwerk er ooit uit gaat leg ik wel nieuwe.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 10 jun 2021, 12:13

JdBn schreef: 10 jun 2021, 11:47 Bij nader inzien, denk dat we er toch een 50mm in gelegd hebben toen. Eentje is wel genoeg, nieuwe kabel voor de garage zelf (2-fasen) ligt er naast en water ligt er ook al bij dus het enige wat er nog een keer door moet is een 3-fasen kabel om een EV te laden. Kan me niet voorstellen waarom ik er twee nodig zou hebben, ben niet van plan de garage vol te stouwen met BTC miners :lol:
Omdat het tamelijk lullig is als de enige die je hebt kapot/beschadigd/geblokkeerd is. Bovendien heb ik netwerk, water en stroom apart liggen (water ook nog eens via een 4e (blauwe) buis) én wat Milka zegt; je weet niet wat de toekomst brengt.

Ook is het bijtrekken van draden lastiger als de buis al redelijk vol zit met andere draden. Waarom heb je trouwens 2 fasen in 1 kabel of begrijp ik dat fout? Had dan 2x 3 aderig of meteen 1x 5 aderig getrokken denk ik dan :mrgreen:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JdBn » 10 jun 2021, 13:39

daNpy schreef: 10 jun 2021, 12:13
JdBn schreef: 10 jun 2021, 11:47 Bij nader inzien, denk dat we er toch een 50mm in gelegd hebben toen. Eentje is wel genoeg, nieuwe kabel voor de garage zelf (2-fasen) ligt er naast en water ligt er ook al bij dus het enige wat er nog een keer door moet is een 3-fasen kabel om een EV te laden. Kan me niet voorstellen waarom ik er twee nodig zou hebben, ben niet van plan de garage vol te stouwen met BTC miners :lol:
Omdat het tamelijk lullig is als de enige die je hebt kapot/beschadigd/geblokkeerd is. Bovendien heb ik netwerk, water en stroom apart liggen (water ook nog eens via een 4e (blauwe) buis) én wat Milka zegt; je weet niet wat de toekomst brengt.

Ook is het bijtrekken van draden lastiger als de buis al redelijk vol zit met andere draden. Waarom heb je trouwens 2 fasen in 1 kabel of begrijp ik dat fout? Had dan 2x 3 aderig of meteen 1x 5 aderig getrokken denk ik dan :mrgreen:
Ow ik noem het waarschijnlijk gewoon verkeerd.. er ligt gewoon een nieuwe kabel om de oude te vervangen die stukgetrokken was, gewoon niets bijzonders qua mm2 en gewoon 3-aderig voor zover ik weet. Waarom niet meteen 5-aderig: verbouwing ging al gillend over het budget heen, moet ooit een keer genoeg zijn :lol:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 10 jun 2021, 13:53

Ja, dat ken ik.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 11 jun 2021, 15:05

Dit keer niet zelf gedaan, maar het grasveldje aan de zijkant van het huis was een bende, niet strak, stronken erin, kale plekken, niet fatsoenlijk te maaien.
Dus een nieuw grasveldje aan laten leggen en de schutting aan de straatzijde vervangen voor een paar potten met wat plantjes (potten en plantjes wel zelf gedaan)
Nu maar eens op zoek naar een fatsoenlijke robotmaaier, iemand suggesties?
SDC10001 (Groot).JPG
SDC10001 (Groot).JPG (329.65 KiB) 784 keer bekeken
SDC10002 (Groot).JPG
SDC10002 (Groot).JPG (389.77 KiB) 784 keer bekeken
SDC10003 (Groot).JPG
SDC10003 (Groot).JPG (324.58 KiB) 784 keer bekeken
SDC10004 (Groot).JPG
SDC10004 (Groot).JPG (345.35 KiB) 784 keer bekeken

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door WJ » 11 jun 2021, 17:29

Gardena Sileno

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 11 jun 2021, 17:53

Yep, het gras moet goed nat blijven, dus maar gelijk een goed instelbare gekocht.
Gras laten leggen was een koopje imho, dus dat kon er nog net af :lol:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 11 jun 2021, 18:18

Geen Rainbirds? :P Die houden hier het gras mooi nat :)

Ik heb vorige week een Bosch S+500 robotmaaier gekocht. Ik heb wat reviews gelezen en testfilmpjes doorgenomen. Daar kwam deze voor mij het beste uit de bus; beter maairesultaat dan een Gardena of een of ander B merk. Slimmer, makkelijker te bedienen.
Heeft botssensoren, maakt een maaiplan en wisselt dit na elke volledige maaibeurt. Wel af en toe dat ie WiFi kwijt is oid maar dat hebben ze eigenlijk allemaal.

De geteste Husqvarna kwam qua maairesultaat nog beter uit de bus maar deze is duurder (ching), er zit geen installatie pakket bij (chingching) en het is zéér verstandig om hem te laten installeren á 300 euro (chingchingching!). Oftewel hij is ook moeilijk in gebruik...

Die van ons zit nog in de doos want het gras is nog te nieuw en wordt eerst met de hand gemaaid tot het sterk genoeg is. Robotmaaiers zijn mulch-maaiers die het gras fijn hakken en laten liggen, bij nieuw gras is dat onhandig want je sluit de grond af zodat het gras niet goed uitdijt. Bij graszoden is dat geen probleem.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 11 jun 2021, 18:50

Nuttige info, maar wel 300 duurder dan de gardena. Misschien dit jaar toch nog met de hand doen :lol:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Paskal » 11 jun 2021, 20:16

Hier rijdt een Husqvarna rond in de achtertuin. Dat stuk gras is slechts zo'n 500m2 maar erg tevreden over het apparaat, de instelmogelijkheden en het maairesultaat. Blijft mooi om altijd een strak gemaaid gazon bij het terras te hebben waar je bijna niks voor hoeft te doen want de automatische sproeiinstallatie zorgt dat het mooi groen blijft :thumbup:

Zo'n robotmaaier maakt enorm veel meters (40 km per wk bij 10u/dag zie ik op de app) en maait vele uren dus een beetje kwaliteit is wel aan te raden. Installatie was hier overigens 75€ door de lokale dealer waar we ook de zitmaaier gekocht hebben. En moeilijk in gebruik is hij niet hoor. Instelmogelijkheden zijn echt heel eenvoudig. Ik ben dermate tevreden dat ik niet uitsluit dat er nog meerdere komen voor het overige gras.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 11 jun 2021, 20:26

Luco schreef: 11 jun 2021, 18:50 Nuttige info, maar wel 300 duurder dan de gardena. Misschien dit jaar toch nog met de hand doen :lol:
Welke heb je gepakt? De 500 is voor 500m2. Dat is voor ons ook overkill, maar hij was 70 euro goedkoper dan de 350 :lol:
Een voor minder m2 zou goedkoper moeten zijn. Anders even het filmpje kijken op YT :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 11 jun 2021, 20:34

Kom je wel eens over de grens ?

Indigo S+500 van €989 naar €779

Dezelfde prijs bij een Duitse Hornbach

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 11 jun 2021, 20:40

JP schreef: 11 jun 2021, 20:34 Kom je wel eens over de grens ?

Indigo S+500 van €989 naar €779

Dezelfde prijs bij een Duitse Hornbach
Ik heb hem voor nog minder :lol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 11 jun 2021, 20:42

het is allemaal overkill voor 40m2, of ik moet eerst alles vol met gras gaan leggen :mrgreen:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 11 jun 2021, 20:43

Ja dat is wel echt weinig :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bram, Darudevampire, Eric Z en 408 gasten