ogen laten laseren? (toch een bril geworden)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ogen laten laseren

Bericht door Hielke » 23 jan 2013, 11:16

Geweldige post DVH, ik sluit me bij de anderen aan, meest informatieve post ever.

Je plus plus "voor alles" verhaal gaat niet helemaal op trouwens, m'n lul is nog even klein als 30 jaar terug :lol:

Maar wacht, je zegt dus dat de afwijking, voor dichtbij of veraf, alleen maar toeneemt. Wat klopt er dan van de verhalen waarin gezegd wordt dat de + afwijking voor veraf met de komst van de hoge leeftijd (70+) door een natuurlijk proces deels teniet kan worden gedaan. Klopt dat verhaal ook niet?

Ik loop nu aardig richting de 50 en gebruik sinds een jaar een Hans Anders brilletje voor veraf. Het is op beide ogen slechts 0,50 maar in minder dan echt zonnige omstandigheden zou ik er nooit meer zonder willen. Voor bij het tennissen is die bril ook een grote pré totdat het moment dat ie begint te beslaan. Ik gebruik 'm daarom nog maar heel af en toe op de tennisbaan. De bril ligt nu altijd in de auto. Het is verhipte jammer dat de afstand naar de tv in een soort twilight gebiedje zit. Net niet 100% scherp dus. Misschien toch maar eens naar een multifocale.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: ogen laten laseren

Bericht door allen » 23 jan 2013, 12:42

Gewoon investeren in een goede sportbril. Beslaan de glazen niet en kun je wellicht eindelijk de discussie aan dat de bal dit keer toch echt binnen de lijnen gespeeld werd. :kikker:

Heb het pas overwogen. Niets leek me heerlijker dan m'n ogen open doen in de ochtend en gelijk scherp te kunnen zien. Eerlijk en uitgebreid voorgelicht, waarna ik besloot het bij m'n bril en daglenzen te houden. Laatste zijn wat duurder, maar gebruiksgemak is me ook wat waard.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 23 jan 2013, 12:51

Ik merk als ik de leesbril lang op heb het verzien gewoon minder scherp is, weet niet of dit normaal is?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: ogen laten laseren

Bericht door dvh » 23 jan 2013, 12:55

Ja klopt, zal vanavond even uitleg geven :-)

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: ogen laten laseren

Bericht door Richardt. » 23 jan 2013, 13:55

Hulde voor je uitleg DVH :thumbup:

Bevestigd nog maar eens mijn gedachte over laseren.

Ik heb een tijd nachtlenzen gehad, dat was ideaal. Maar toen ik voor een nieuwe set moest had ik opeens last van geïrriteerde ogen (lenzen waar exact hetzelfde, alleen een nieuwe set). Toen weer daglenzen geprobeerd en de problemen waren over. Bevalt verder prima, maar je moet ze niet vergeten om in te doen natuurlijk.

Mocht iemand nog lenzen overwegen, kijk dan ook eens naar nachtlenzen. Echt een ideale uitvinding!

Heb ook wel eens zitten denken aan laseren, maar ben er een beetje "bang" voor. Het zijn toch je ogen, enorm kwetsbare dingen. Dus ik blijf met mijn -1,25 maar lekker lenzen dragen, wellicht nog een keer een bril voor erbij.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 23 jan 2013, 14:04

dvh schreef:Ja klopt, zal vanavond even uitleg geven :-)
:thumbup:

Toppie, het onderzoek kan volgens mij nooit geen kwaad, kan ik met de uitkomst naar een opticien en kijken wat die kan doen?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: ogen laten laseren

Bericht door Shakes » 23 jan 2013, 20:32

Goede uitleg DVH.


Topic dat Xavier linkt is ooit door mij geplaatst. Laseren=Top top top. Later een bril oid zie ik tegen die tijd wel weer.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: ogen laten laseren

Bericht door dvh » 23 jan 2013, 20:52

Maar wacht, je zegt dus dat de afwijking, voor dichtbij of veraf, alleen maar toeneemt. Wat klopt er dan van de verhalen waarin gezegd wordt dat de + afwijking voor veraf met de komst van de hoge leeftijd (70+) door een natuurlijk proces deels teniet kan worden gedaan. Klopt dat verhaal ook niet?
Luco schreef:Ik merk als ik de leesbril lang op heb het verzien gewoon minder scherp is, weet niet of dit normaal is?
Deze 2 pak ik even samen gezien ze verwant zijn aan elkaar.
Er zijn veel mythes, als je het zo wil noemen, over ogen en het gebruik daarvan.
Dicht op de tv staan is slecht voor je ogen. Wortels eten is goed voor je ogen. In het donker tv kijken is slecht voor je ogen. Begin aan een leesbril en je ogen worden lui en gaan harder achteruit, ect. ect.

Allemaal zit er wel enige kern van waarheid in. Maar de stelling zoals het verteld wordt is gewoon niet juist.
Hetzelfde geld voor het terug naar 0 gaan van de oogfout.

Mensen met een + afwijking in het oog voor veraf kijken, hebben dus een - bril nodig. Je wil immers op 0 staan. Mensen die geen bril nodig hebben zien 100% en hebben 0 sterkte nodig. Dus is je oog +1.00 te sterk, dan krijg je -1.00 in je bril, of lens. En sta je op 0 en zie je je maximaal gezien er geen constructiefout meer aanwezig is.

Dus is het oog +3.00 te sterk, -3.00 in bril. Oog +0.50 te sterk, -0.50 in de bril. Ect.
Dit gebeurd er dus:
Afbeelding

Bovenste plaatje is niet gecorrigeerd, en het licht komt voor het netvlies. En je wil het licht afzwakken want het breekt te sterk. Het oog is dus niet slecht, het is ook niet zwak. Het is juist te krachtig. Te sterk.
En het negatieve brillenglas zwakt dit te sterkte oog af waardoor het licht naar achteren verhuisd en uiteindelijk op je netvlies beland.

En eenmaal op je netvlies is de klus geklaard en heeft niemand er meer invloed op de hoeveelheid de persoon in kwestie kan zien.

Maaar goed.
Je oog is dus te sterk.

Als je ouder wordt worden je ogen slechter.
Paar posts hierboven staat mijn uitleg over het leesprobleem, en de praktische problemen enzo. Presbyopie.
Maar dat is een probleem op zich. Dat heeft niks te maken met het veraf kijken.

Wanneer je veraf kijkt staat het oog stil. Het oog doet niks. En als het te sterk is, zoals hierboven uitgelegd dan zie je dus gewoon slecht, het oog, en alle spieren die in en rondom het oog(lens) zitten kunnen hier niks aan veranderen. Accommoderen ? Dat doe je dus niet, je oog is al te sterk en bij accommodatie wordt de ooglens alleen maar nog sterker ( nog meer + , positiever ) en wordt het probleem alleen maar erger ipv minder.

Dus je draagt een bril om het op te lossen.
Maar je wordt oud, en je oog wordt slechter. Je ooglens gaat de-genereren. Dat klinkt niet zo lekker. En dat is het ook niet :-) Maar door het slechter worden van de ooglens zelf, wordt de ooglens ook minder krachtig.
Dat je brillenglas minder min wordt is enkel omdat je ooglens afneemt in kracht..
Dus mensen die voorheen -3.00 in de bril hadden krijgen over 55jarige leeftijd te horen. Meneer/Mevrouw. U heeft nog maar -2.50 nodig. En 2 jaar later. Meneer/Mevrouw, u heeft nog maar -2.00 nodig.

En die meneer, of mevrouw, helemaal blij. Mijn ogen worden beter! Vertellen ze dan vol trots op de verjaardagsfeestjes.
Het is bijna misdadig om ze te vertellen dat het oog in feite aan het de-genereren is en in feite elk jaar slechter wordt. Met cataract ( staar.. ) als eindstation.



Dusss...

En om het bruggetje naar Luco te maken.
Wat ik hierboven vertel is enkel in het geval van een te sterk oog. Dat minder sterk wordt en positief uitpakt voor de brillensterkte.

Maar wat dan als je een oog hebt wat te zwak is. Zoals bij jou het geval is. Dan is het oog te - ( min , hypermetroop ).
Afbeelding
Het licht valt in dit geval achter het netvlies.

Deze afwijking heb je al sinds je puberteit. Dit is niet iets wat nu pas ontwikkeld. Echter. Je krijgt er nu pas last van, en valt het op.
Waarom had je hier in je puberteit geen last van ?
Omdat je ogen kunnen accommoderen. Accommoderen is het aanmaken van een positieve sterkte door de ooglens. Dit gebeurd normaal gesproken bij alles wat niet veraf-kijken is. Dus computeren, lezen , in gesprek zijn met iemand. Prijskaartje op een jampotje in de supermarkt. Gewoon.. alles binnen handbereik en net daarbuiten.
Je ogen maken plus aan, want wanneer je een voorwerp dichtbij je haalt zal het brandpunt virtueel achter je netvlies terrecht komen en accommodeert je ooglens het brandpunt naar voren, naar je netvlies toe.

Heb je dus een te zwak oog dan zal je ooglens, en de spieren daaromheen vanuit een natuurlijke reflex continue aan het accommoderen zijn.
Klopt dit ? Nee. Kan dit, Ja. Mits je ogen fit/jong zijn krijg je hier geen last van ( of je moet heel de dag +4 en hoger zitten accommoderen, dan krijg je een portie koppijn elke dag dat je er uiteindelijk de oorzaak wel van gaat onderzoeken )

Maar je wordt ouder. En net als bij het verhaal van Hielke wordt ook jou ooglens gewoon elk jaar zwakker. De lens wordt broos en hard. En je spieren moeten steeds harder op de lens gaan duwen om dat kleine beetje + te accommoderen. Iets waar ze 10 jaar geleden geen moeite mee hadden. Maar hoe ouder je wordt , hoe lastiger dit gaat. De oogspieren werken prima overigens. Het is puur je ooglens. Dat is de boosdoener. Die wordt hard, taai en broos. En verliest zijn elasticiteit.

En als jij dan tv zit te kijken zonder bril na een lange dag. Dan pak je even de tv-gids en kijk je 2 minuten door je leesbril. Op dit moment zal de + die in je leesbril zit de taak van je oogspieren overnemen. Die hebben op dat moment even rust en zullen de spanning van het accommoderen los gaan laten. Wat dus comfortabel is voor je hè, want dat leest makkelijk en hier krijg je geen hoofdpijn van, of een zwaar gevoel in je voorhoofd.

Maar als je dan de leesbril af zet, en opkijkt naar de tv. Dan moeten je oogspieren van het een op het andere moment weer een bepaalde accommodatie verrichten met een ooglens die niet meerwerkt. Die is broos en stug.

Bij mannen maak ik altijd de vergelijking met een bak cement.
Als je een bak cement voor je hebt staan en je staat erin te roeren met een stok, en de cement wordt langzaam harder dan merk je dat het roeren zwaarder wordt. Maar zolang je maar blijft roeren, lukt het nog wel. Dan gaat het nog.

Als je even 2 minuten stopt met roeren, je drinkt een bakje koffie en hangt wat achterover. En je begint daarna weer met roeren. Damn.. zwaar ! Was dat echt zo zwaar ? Ja dat was net zo zwaar als zojuist. Alleen luxe went. En niet roeren is comfortabeler.. En ben je weer 2 minuten verder met roeren, dan went het wel weer.. Voor zolang het gaat.. Want de cement wordt steeds harder en harder, totdat er niks meer te roeren valt.

Dat is overigens het verhaal/mythe van het starten met een leesbril. Eenmaal begonnen kom je er nooit meer vanaf. Dat klopt, maar je oog wordt ook steeds slechter. Of je nu wel, of geen leesbril gebruikt. Je hebt echter de keuze om dit om een comfortabele manier te ondergaan, of jezelf te 'trainen' , oftwel, het jezelf moeilijk te maken in een strijd die je gaat verliezen. Het is maar net waar je voor wil kiezen, of in wil geloven.

Maar dat je het merkt dat je ogen wat meer moeite hebben met het veraf kijken na het lezen met de leesbril, is goed te verklaren. Dat is enkel een normale werking van je (oog)spieren die enige opstarttijd nodig hebben tesamen met een steeds harder wordende ooglens.

Punt is alleen dat het niet beter wordt, enkel slechter. Met of zonder leesbril.
Depressief verhaal hè..
Ken het ook niet helpen

It's the truth :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 23 jan 2013, 21:13

Wat een duidelijke uitleg, bedankt. :thumbup:

Maar is het dan de moeite om daar een onderzoek aan te wijden van 1,5 uur waarbij Jolanda terug moet rijden en daar niet zo blij mee is, of gewoon met de gegevens van het ziekenhuis naar een goede opticien gaan en die ernaar laten kijken?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: ogen laten laseren

Bericht door dvh » 23 jan 2013, 21:16

Wil je meer (praktische) informatie over laseren, dan zou ik dan bij de kliniek of de oogarts die de laserbehandelingen uitvoert opvragen.

Praktische tips over brillen en lenzen, gewoon bij de opticien.
En gewoon sterkte meten , ook bij de opticien, niet bij de oogarts.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 23 jan 2013, 21:20

Dan denk ik dat ik de afspraak maar afzeg en eerst naar een opticien ga, nogmaals bedankt dvh :thumbup:

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: ogen laten laseren

Bericht door Sjoerd » 23 jan 2013, 21:43

Interessant dit; en dat op een auto forum ;-)

Ik draag nu ruim 18 jaar lenzen en vind het totaal niet vervelend. Heb wel een ander type lens die vocht langer vast houdt aangezien ik ze overdag lang in heb en ook met enige regelmaat lang in het vliegtuig zit. Toch staat het al een tijd op m'n netvlies (haha) om het te doen. Ik heb - 3,5. Bril dragen vind ik niet fijn, heb al bij diverse opticiens een bril laten aanmeten maar ik zie nooit scherp door een bril.

Mijn vader heeft in 1999 zijn ogen laten laseren; hij was toen 45. Hij had -10/-8 dus redelijk blind. Ze hebben toen bewust zijn ogen 'afgesteld' op +0,5/-0,5. Sinds een jaar draagt hij weer een bril; ogen zijn in 13 jaar naar -0,5/-1 gegaan. Mijn vader was erg blij toen hij het heeft laten doen.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ogen laten laseren

Bericht door Michele » 23 jan 2013, 22:48

Nog een optie, zij het een dure: mijn vrouw heeft een kleine twee jaar geleden implantaatlenzen gekregen. Staaroperatie dus feitelijk, maar dan op relatief jonge leeftijd (ze was toen 39). Ze had -25 en -20 en liep al vanaf haar 3e met jampotjes rond en later met zeer kostbare harde contactlenzen. Voor contactlenzen waren haar ogen echter intolerant geworden en een bril was ook geen optie meer (hoofdpijn, vermoeidheid). Ze is nu al bijna 2 jaar volmaakt gelukkig me haar nieuwe ogen.

Behandeling kost een paar duizend euro. Uiteindelijk op medische gronden door de verzekering betaald, net als haar lenzen in het verleden. Reden was de extreme afwijking van haar ogen waardoor ze niet normaal kan functioneren zonder zichthulp. Maar als je maar een kleine afwijking hebt is het helaas geen verzekeringswerk, tenzij je medische gronden kan aantonen.


Zelf heb ik een bril sinds mijn 18e en zachte contactlenzen sinds 1993. Nooit problemen gehad. Laseren laat ik wel uit min hoofd, ook al ken ik mensen die er heel gelukkig mee zijn. Geen behoefte aan fouten als je van fotografie en je beeldscherm moet leven.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ogen laten laseren

Bericht door Hielke » 24 jan 2013, 11:33

Bedankt weer voor de hele duidelijke uitleg dvh.

Bummer, ogen worden dus alleen maar slechter. Weer een illusie armer.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: ogen laten laseren

Bericht door RVV » 24 jan 2013, 12:18

Hielke schreef:
Je plus plus "voor alles" verhaal gaat niet helemaal op trouwens, m'n lul is nog even klein als 30 jaar terug :lol:

.

Even voor de beeldvorming zo zag Hielke er 30 jaar geleden uit :whistle:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 24 jan 2013, 12:37

Dankzij de nuttige info van dvh vandaag maar eens naar de opticien geweest, ogen waren inderdaad weer wat minder geworden, zat nu op 1,5.
Alles nagemeten en gecorrigeerd en maar gekozen voor een bril met multifocale meekleurende glazen van zeiss, kost wat maar dan heb je ook wat pfffffffffffffffffffffffffffff.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: ogen laten laseren

Bericht door dvh » 24 jan 2013, 14:03

Sterkte met wennen en de rekening :mrgreen: :thumbup:
Maar varifocaal is uiteindelijk het meest functionele.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 24 jan 2013, 14:10

Ja de rekening was schrikken :gek: :gek:
Ondanks dat ze een actie hadden van tweede glas gratis en de bijdrage van cz.
Nu zijn we wel bij een opticien geweest die gewoon goed bekend staat maar wel wat duurder is dan bv hans anders.
Meekleurende glazen viel mee, net zo duur als een op maat gemaakte clipon, maar die ben ik zo kwijt :lol:

Ze hebben inderdaad ook uitgelegd dat het erg wennen is, maar bril zelf was superlicht en zat goed, is een bril zonder die losse dingen erop voor op je neus, gewoon een geheel.

Schade zonder actie en bijdrage cz zou 1076 euro zijn inclusief verzekering, is toch niet normaal, voor een bril :duh:

Ze hebben er spoed van gemaakt en wordt gebeld zodra die klaar is.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: ogen laten laseren

Bericht door dvh » 24 jan 2013, 14:42

Oud klasgenoot hier in DB verkoopt gemiddeld voor 1500,-
Exclusief zaakje :-)

Maar denk aan gouden cartiers van 4k of handgemaakt hoorn brillen enzo.

Maar 800-1200 euro is 'heel normaal' voor een beetje varifocale bril.
Ik zit een stuk lager met mn gemiddelde maar ook hier rollen regelmatig brillen van 600-800 over de toonbank

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: ogen laten laseren

Bericht door RVV » 24 jan 2013, 15:38

Ja Luco je moet er wat voor over hebben om DF te kunnen volgen :mrgreen:

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: ogen laten laseren

Bericht door Wouter81 » 24 jan 2013, 16:00

Je hebt nu dan ook wel de BMW onder de brillen natuurlijk. :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 24 jan 2013, 16:01

Nee voor de bmw onder de brillen moest nog dieper gebukt worden :lol: en dat ging niet, eigenlijk is dit al veel te gek.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: ogen laten laseren

Bericht door Arthur » 24 jan 2013, 16:09

Nou ja, je lult ook als een kip zonder kop, dus je kunt best zonder bril.

:devil:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: ogen laten laseren

Bericht door Luco » 24 jan 2013, 16:39

Arthur schreef:Nou ja, je lult ook als een kip zonder kop, dus je kunt best zonder bril.

:devil:
Ja van jouw geleerd he :tooth:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: ogen laten laseren

Bericht door jos_br » 24 jan 2013, 19:54

Mijn vriendin heeft 2007 de ogen laten laseren en is hier nog steeds zeer blij mee, blijkbaar moet je ook wel geluk hebben.

Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, Bokkepoot, dave van marion, Stefan en 209 gasten