Het algemene Wijn draadje. proeven/maken/adviseren

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Het algemene Wijn draadje. proeven/maken/adviseren

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 17:35

Aangezien wij 63 appelbomen hebben en vanaf volgend jaar ook druiven, lijkt het me leuk om er wijn van te gaan maken, anders gooien we toch het grootste gedeelte weg.

Zitten hier ook mensen die zelf wijn maken?
Zo ja, hoe bevalt dat?
Laatst gewijzigd door Luco op 24 mei 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Wijn maken

Bericht door Nutkees » 22 mei 2012, 18:16

Zodra jij met je blote poten in de duiven staat te prakken hoef ik niet meer...... :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 18:17

Nutkees schreef:Zodra jij met je blote poten in de duiven staat te prakken hoef ik niet meer...... :kikker:
Zo gaat dat tegenwoordig niet meer, Nuttie :D

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Wijn maken

Bericht door Nutkees » 22 mei 2012, 18:27

hahahah ik hou graag tradities in ere.... Zag je al staan stampen in die ton hahahah

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 19:01

Lol

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10410
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Wijn maken

Bericht door tomgtr » 22 mei 2012, 19:20

Hoort dit niet in dat crisis topic? :bag:

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wijn maken

Bericht door ErikS » 22 mei 2012, 19:30

Tja..... Gaat je niet lukken.

Is de bodem schraal? Wat voor stokken wil je zetten?
Zijn het druiven om wijn te maken of om op te eten?

Verdiep je er eens in... Het is niet hetzelfe als appelcider stoken........

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wijn maken

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2012, 19:35

In limburg zitten een aantal wijnboeren die echt wel goede (witte) wijn maken dus het kan wel in NL maar is zeker moeilijk...

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wijn maken

Bericht door ErikS » 22 mei 2012, 19:37

Het kan wel, absoluut.

Maar hij heeft het al over de 'druiven die over zijn'.

Van een 'eet'druif maak je geen wijn.........

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 20:01

ErikS schreef:Het kan wel, absoluut.

Maar hij heeft het al over de 'druiven die over zijn'.

Van een 'eet'druif maak je geen wijn.........

Het zijn wijndruiven erik, maar ik bedoelde meer die over blijven in de zin van niet opgevreten door ongedierte, vogels enz enz enz enz
Verdiep je er eens in? De tweede man van mijn moeder heeft 15 jaar lang wijn gemaakt en niet alleen van druiven, dus ik weet er wel een beetje van, maar was gewoon benieuwd of er hier meer waren.

De bedoeling is gewoon voor de lol wijn maken, niks meer, niks minder, en ja er zal best wel eens wat fout gaan, wat ik wel wil is met zo min mogelijk chemische stoffen werken en zoveel mogelijk "fruit"

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wijn maken

Bericht door ErikS » 22 mei 2012, 20:07

Aaah oke.

Wat voor type druif heb je?
Ik weet er opzich wel genoeg vanaf, maar vrijwel alleen op grote schaal..........

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wijn maken

Bericht door dvh » 22 mei 2012, 20:14

Afbeelding

+

Afbeelding

+

Afbeelding

+

Afbeelding

=

Afbeelding




Simpel ! :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 22 mei 2012, 20:21

ErikS schreef:Aaah oke.

Wat voor type druif heb je?
Ik weet er opzich wel genoeg vanaf, maar vrijwel alleen op grote schaal..........
vin de la pays en dan de Vitis Nordica, zegt nog niks volgens mij, we zijn ook weer dwars en speciaal blauwe druiven genomen :blink: Maar de druiven duurt nog minimaal een jaar, zal dit jaar niks tot weinig afkomen, dus wil dit jaar beetje gaan experimenteren met de diverse appels met evt andere vruchten er doorheen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Wijn maken

Bericht door Mathieu » 22 mei 2012, 21:37

Ooit op school eens wijn gemaakt van vlierbessen e.d. Bij het vak drankenkennis.
Is wel leuk hoor om te doen! Als je ook koeien hebt kun je zelf boter en kaas maken.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Wijn maken

Bericht door Shakes » 22 mei 2012, 22:10

Visioenen van Pruno....

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: Wijn maken

Bericht door Arjan B » 22 mei 2012, 23:00

Mijn vader maakte ook wijn van zo'n beetje alles wat hij in grote hoeveelheden kon verkrijgen.
Eerst open gisting, filtreren en daarna in een glazen vat met waterslot. Suiker erbij en laten pruttelen. Altijd leuk om je eigen "wijn" te maken en te drinken :drinking:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Wijn maken

Bericht door G Kolkman » 23 mei 2012, 00:19

Mijn pa doet dat ook veel, maakt ook van ongeveer alles wat er in de tuin groeit (en da's bij hem echt heel veel) wijn en smaakt doorgaans erg goed. Helaas ben ik meer van het bier :lol: .

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wijn maken

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mei 2012, 08:24

Bij ons om de hoek zit een wijnboertje, daar ga ik 15 ranken huren en dan kun je ervoor kiezen om zelf je wijn te maken, of dat hij dat voor je doet. Levert 20 - 40 flessen wijn per jaar op. Als de oogst is gelukt kun je ervoor kiezen om 't in 1 avond met vrienden en een diner op te zuipen op zijn terrein in een dinerzaaltje. Daarna op de fiets naar huis zwalken... :)

Aangezien dat boertje al 't zware werk doet lijkt 't mij wel leuk, want ik ben bang dat ik er geen tijd voor vrij ga maken.

Er zijn een paar druivenrassen die het erg goed doen in het vlakke NL. Genoeg info over te vinden op internet.
Tegenwoordig zijn er ook veel goed-werkende low budget oplossingen om van de druiven wijn te maken.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wijn maken

Bericht door ErikS » 23 mei 2012, 08:47

'koude' rassen doen het goed.



Even wat info snel van internet afgeplukt;
Standplaats: volle zon/ zuiden gericht
Bloeiperiode: juni
Pluktijd: september
Kleur: blauwe druiven

Snoeien: Knip wanneer de druiven zo groot zijn als een erwt, ongeveer de helft weg.
Houd daarbij de vorm van de tros een beetje in de gaten.
De overgebleven druiven groeien nu veel beter.
Druiven houden van een voedzame en vochthoudende grond. Vormsnoei in januari ( voorkomt het bloeden van de plant).

Toepassing: vers gebruik, wijn

Opmerking; De Vitis dankt haar bekendheid vooral aan de Vitis vinifera, de wijnstok of wijndruif, die de druiven levert voor het maken van wijn

Ben benieuwd of de druif in NL ook goed genoeg groeit! Gezien de beschrijving denk ik dat je een redelijk goede keuze heb gemaakt!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 23 mei 2012, 09:07

Ze groeien als kool en staan heel de dag in de volle zon.
In eerste instantie hadden we ze gekocht om een soort prieeltje te voorzien van een schaduwdek :blink:
Maar ja we hebben er nu 5 staan en nog drie witte soorten (onbekend)

Dus ja waarom niet gebruiken dan als het er toch staat, en dan ook nog de appelboompjes, is toch zonde om het allemaal te laten verpieteren :D

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wijn maken

Bericht door ErikS » 23 mei 2012, 09:11

Ja, geinig... Ik ben benieuwd man!

Je OP leek echt alsof je dacht, ik doe ff wat geinigs. Maar je heb er al meer over nagedacht...!
Wijn is wat dat betreft echt een van m'n grootste hobby's!

Vanavond gaan we met de winkel met 76 klanten! uit eten bij de Salentein, en dan begeleid door onze wijnen... Ben benieuwd, zal wel weer een groot succes worden!
(En dan niet kwa verkoop, maar voornamelijk klantenbinding!)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wijn maken

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mei 2012, 09:26

Klinkt goed Erik. Ook erg leuk om te doen. Linkje naar jullie winkel mag best. :beer:



Wijn is bij mij ook hobby, maar niet mijn grootste, het is gewoon een onderdeel van mijn Bourgondische levensstijl. Dat is er thuis met de paplepel ingegoten. Op mijn 12e zocht ik de wijnen al uit op de kaart en deed ik vooraf ruiken. Soms dronk ik een glaasje mee, soms was alleen al 't ruiken een feest, want dat draait niet alleen om de kurk. Vooral leuk was 't om bij de eerste slok van mijn ouwelui te horen dat ik de juiste keuze had gemaakt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wijn maken

Bericht door Luco » 23 mei 2012, 09:40

ErikS schreef:Ja, geinig... Ik ben benieuwd man!

Je OP leek echt alsof je dacht, ik doe ff wat geinigs. Maar je heb er al meer over nagedacht...!
Wijn is wat dat betreft echt een van m'n grootste hobby's!

Vanavond gaan we met de winkel met 76 klanten! uit eten bij de Salentein, en dan begeleid door onze wijnen... Ben benieuwd, zal wel weer een groot succes worden!
(En dan niet kwa verkoop, maar voornamelijk klantenbinding!)

Ja snap ik dat je dat dacht, maar ja om een heel verhaal neer te pennen en er is nog niks is ook weer raar.
Maar als het zover is zal ik zeker de vorderingen melden en adviezen en tips zijn zeker welkom, als eerste ga ik me nog verder inlezen en het basisboekje wijn maken bestellen en doornemen.

Het duurt nog even voor er druiven zijn, appels komen er dit jaar al af (hoop ik)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Wijn maken

Bericht door Mathieu » 23 mei 2012, 09:49

Dennis Cavallino schreef:Klinkt goed Erik. Ook erg leuk om te doen. Linkje naar jullie winkel mag best. :beer:



Wijn is bij mij ook hobby, maar niet mijn grootste, het is gewoon een onderdeel van mijn Bourgondische levensstijl. Dat is er thuis met de paplepel ingegoten. Op mijn 12e zocht ik de wijnen al uit op de kaart en deed ik vooraf ruiken. Soms dronk ik een glaasje mee, soms was alleen al 't ruiken een feest, want dat draait niet alleen om de kurk. Vooral leuk was 't om bij de eerste slok van mijn ouwelui te horen dat ik de juiste keuze had gemaakt.
Tuurlijk, alsof je ouders je afvallen omdat je als 12 jarige een slechte, te dure en daardoor niet te drinken fles wijn had uitgezocht :drinking:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wijn maken

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mei 2012, 09:54

Laat mij nou lekker in mijn waan joh, het was toch ook leuk geweest als jij ondanks je werk nog in sprookjes had geloofd! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adwo, Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Bombadil, erwin20vt, EvdP, HJ2, TOM EVO VI, tomgtr, vigilante, Wimo en 93 gasten