Consumenten vuurwerk ter discussie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Consumenten vuurwerk wat vind jij?

Vuurwerk is voor Tokkies
9
11%
Verbieden die rommel
7
9%
Hetzelfde volk wat bij de voedselbank komt, koopt juist die rommel, voor een kapitaal
2
2%
Alleen georganiseerd vuurwerk toelaten.
15
18%
Baal van de overlast voor dieren en schade aan andermans eigendom
13
16%
Heeft z'n beste tijd gehad
9
11%
Vind het leuk, kost een paar centen...
8
10%
Laat ons toch lekker knallen.
13
16%
Vuurwerk is voor mietjes, carbid mot je hebben
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door romo » 28 mar 2018, 07:38

Zelfde als 30 per uur in de bebouwde kom rijden, het is een wet, maar niet controleerbaar en afdwingbaar.


Te veel (onzinnige) regels

Niet controleerbaar

Niet afdwingbaar

Geen/onvoldoende gezag meer bij politie/justitie

Anarachie waar de staat zelf debet aan is.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Str8Six » 29 mar 2018, 11:21

Enige probleem met het vuurwerk zijn de mensen die het afsteken, en op de 1 of andere manier zijn Nederlanders nogal gek van vuurwerk. Combinatie met alcohol is erg ongelukkig en ronduit dom.
Het vuurwerk dat vanaf Oktober wordt afgestoken en zorgt voor overlast is (bijna altijd) al verboden, dus verbieden heeft weinig zin. Je kan immers moeilijk iets verbieden wat al verboden is.

De laatste jaren erger ik me nogal aan groenlinks gekkies die na elke jaarwisseling na zoveel schade en geweld het Nederlandse vuurwerk willen verbieden. Die schade richt je niet aan met het vuurwerk uit Nederland, en geweld los je niet op door vuurwerk te verbieden.
Een totaalverbod lost niks op, we leven immers in 1 Europa(ook de zogenaamde 'illegale Bommen' uit de media zijn bijna altijd gewoon gekeurd en voorzien van een CE-keurmerk).

Niemand die trouwens voor zijn lol een astronaut gaat afsteken, in Nederland is het knalvuurwerk al bijna gereguleerd tot niks.
Het siervuurwerk wordt wel steeds beter in Nederland, een mooie ontwikkeling.

Men kan zich beter afvragen waarom men in de meeste Europese landen met zwaarder vuurwerk (frankrijk/italië/spanje/belgië/Polen) de jaarwisseling niet zo onrustig verloopt als in Nederland.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door ///Joost » 29 mar 2018, 11:35

Str8Six schreef: 29 mar 2018, 11:21 Men kan zich beter afvragen waarom men in de meeste Europese landen met zwaarder vuurwerk (frankrijk/italië/spanje/belgië/Polen) de jaarwisseling niet zo onrustig verloopt als in Nederland.
Omdat daar de politie niet met zich laat sollen?

Ik heb vroeger als kleine jongen ook altijd met mijn ouders vuurwerk afgestoken tijdens nieuwjaar. Nooit heb ik echter strijkers of andere (illegale) knallers gekocht, danwel afgestoken in de weken voor of na O&N. Geen behoefte aan en ik had waarschijnlijk flink op m'n sodemieter gekregen.
Maar goed, toen was het leuk en een hele happening om 's nachts naar buiten te gaan met een vuurwerkpakket van 25 gulden. Nu geef ik er niets meer om. Ik vind het leuk om te kijken wat er in de buurt wordt afgestoken, maar ik heb er verder zelf weinig mee. Ik vind het een goed idee om op centrale plekken een door de gemeente georganiseerde show te doen, maar zelf extra daarvoor te betalen...'zo' leuk vind ik het nou ook weer niet.
Vwb vuurwerk ben ik dan wel een groenlinksgekkie, want van mij mogen ze het allemaal verbieden. Hoop overlast, hoop verwondingen, hoop afval en allemaal nergens voor nodig. Maar ja, het zit weer zo ingeburgerd en net als zwarte piet mag je daar niet aankomen. Typisch Nederland. Dat rotjes verbieden waar het eerder deze week om ging werkt niet. Zoiets kun je niet gefaseerd uitbannen. Dat moet in een keer. Dus of toelaten of alles vebieden, maar niet er tussenin gaan zitten wat voor nog meer onduidelijkheid zorgt.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Gijzert » 29 mar 2018, 11:51

Centrale plek afsteken ben ik niet voor.
Heb 2 kinderen in de leeftijd van 2 en 4.
Die ga ik niet midden in de nacht meezeulen naar een centrale plek.
Als ze wakker worden mogen ze even mee naar buiten om te kijken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door ///Joost » 29 mar 2018, 12:37

Gijzert schreef: 29 mar 2018, 11:51 Centrale plek afsteken ben ik niet voor.
Heb 2 kinderen in de leeftijd van 2 en 4.
Die ga ik niet midden in de nacht meezeulen naar een centrale plek.
Als ze wakker worden mogen ze even mee naar buiten om te kijken.
Tuurlijk, heb er ook een van bijna 4 en die ga ik ook niet meesjouwen. Maar ik wil ook niet andermans plezier ontnemen. Centrale plek is dan een mooie tussenweg.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door frankie » 29 mar 2018, 12:52

Ik gebruik het gewoon elk jaar als excuus om toch wat (sier)vuurwerk te kopen want "misschien is het wel de laatste keer dan het kan".

:tooth:

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Str8Six » 29 mar 2018, 12:58

///Joost schreef: 29 mar 2018, 11:35 Vwb vuurwerk ben ik dan wel een groenlinksgekkie, want van mij mogen ze het allemaal verbieden. Hoop overlast, hoop verwondingen, hoop afval en allemaal nergens voor nodig. Maar ja, het zit weer zo ingeburgerd en net als zwarte piet mag je daar niet aankomen. Typisch Nederland. Dat rotjes verbieden waar het eerder deze week om ging werkt niet. Zoiets kun je niet gefaseerd uitbannen. Dat moet in een keer. Dus of toelaten of alles vebieden, maar niet er tussenin gaan zitten wat voor nog meer onduidelijkheid zorgt.
Het zou voor de opsporing vergemakkelijken inderdaad, maar de overlast los je niet op met landelijke regels.
Het illegale (Europese) spul zal nogsteeds binnenkomen, en waarschijnlijk in grotere getallen.

Het opsommen van de nadelen klinkt allemaal mooi, maar de oplossing is niet verbieden. Daarmee zijn niet ineens de overlast/verwondingen en het afval weg, dit wordt immers al grotendeels (overlast en verwondingen) veroorzaakt door de mensen die er niet mee om (kunnen) gaan, legaal of illegaal.

Europese richtlijnen zouden het beste zijn, maar dan gaat Nederland er qua vuurwerk zeker niet op achterruit, de regels in de meeste landen in Europa hebben immers soepelere regels dan in Nederland. En die gaan zich niet aanpassen aan die paar prutsers die die ene dag in het jaar in ons kikkerlandje misbruiken als vrijbrief voor puinhoop

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Macboy » 03 apr 2018, 23:11

Frankie :lol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door RS-Ron » 04 apr 2018, 10:01

Ook hier is het probleem de handhaving. Zo’n beetje eind september hoor je hier, vooral in de avonduren in het weekend, de eerste cobra’s al. Juist op die tijden schittert de handhaving door afwezigheid. Het zijn natuurlijk veel te dure uren die avonduren in het weekend. Het is veel goedkoper om door de week, tijdens kantooruren de klachten op te nemen en een “cobra-beleidsbeeld” samen te stellen door middel van analyse.

Van mij mag iedereen lekker knallen op oudejaarsavond, ik pas me aan en de hond laat ik lekker vroeg uit. Ben wat minder te spreken over het feit dat ik na september in het weekend op alle mogelijke momenten met zo’n alle-jezus-harde klap wordt geconfronteerd als de viervoeter los loopt.

Gr Ron

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door WJ » 04 apr 2018, 12:03

De pak kans is natuurlijk ook nihil.. Als ik hier naar buiten om de hoek loop en een paar van die dingen afsteek en verder banjer ga ik nooit van ze leven gepakt worden.. En dat is het ook een beetje met dat vuurwerk, als je kijk naar wie er gewond raken door hun vuurwerk bommen zijn het geen 16jarige hangplek jongeren...

Je kan nooit genoeg mensen inzetten om die onzin te controleren.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Luco » 04 apr 2018, 12:40

RS-Ron schreef: 04 apr 2018, 10:01 Ook hier is het probleem de handhaving. Zo’n beetje eind september hoor je hier, vooral in de avonduren in het weekend, de eerste cobra’s al. Juist op die tijden schittert de handhaving door afwezigheid. Het zijn natuurlijk veel te dure uren die avonduren in het weekend. Het is veel goedkoper om door de week, tijdens kantooruren de klachten op te nemen en een “cobra-beleidsbeeld” samen te stellen door middel van analyse.

Van mij mag iedereen lekker knallen op oudejaarsavond, ik pas me aan en de hond laat ik lekker vroeg uit. Ben wat minder te spreken over het feit dat ik na september in het weekend op alle mogelijke momenten met zo’n alle-jezus-harde klap wordt geconfronteerd als de viervoeter los loopt.

Gr Ron
Mooiste is dan als je een hond hebt die niet bang is voor vuurwerk. In gorinchem ook altijd gezeik met stoere jongens van jaar of 20 die dan als de vrouw de hond uitlaat vuurwerk gingen gooien. Tot we een hond hadden die niet bang was van vuurwerk en er dus op af ging. Ze zaten weer net op tijd in hun auto met een schuimbekkende hond tegen de zijruit en die met zijn poten de autodeur probeerde open te krabben. Geloof me die hebben nooit neer vuurwerk naar een hond gegooid, de crybabys :lollerdelol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door RS-Ron » 04 apr 2018, 20:07

Die van mij is geboren naast de schietbaan voor kleiduiven..... die knippert niet eens met zijn ogen. Maar ik wil dat graag zo houden. Misschien eens overwegen om er een boete van 15k op te zetten ? Dan gaan pa en ma ook preventief hun bankrekening beschermen. Wat betreft de pakkans, ventje van om de hoek hoeft hier echt geen cobra’s af te steken, er wonen hier genoeg personen die dat gedrag na 1x een niet mis te verstaan halt toeroepen, denk dat ik in de rij aan moet sluiten. Maar das misschien erg dorps.

Gr Ron

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Mike R32 » 04 apr 2018, 23:35

Heb geen problemen met vuurwerk binnen de wettelijk toegestaande uren. Daarbuiten moet er strenger toezicht komen en flinke geldboetes tegenoverstaan.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Gijzert » 05 apr 2018, 10:02

En dat vinden anderen weer met te hard rijden.
Worden we hier dan niet vrolijk van.

Boete moet wel in alle redelijkheid tegenover het vergrijp staan.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door alt » 05 apr 2018, 10:39

De boel omdraaien.
Gewoon de consumenten verbieden, dan zijn ook alle andere problemen ook opgelost.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door dvh » 05 apr 2018, 10:49

Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Robin » 05 apr 2018, 11:02

Al die vuurwerkcriminelen lang weekend cursus in Aleppo....

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door frankie » 05 apr 2018, 11:11

dvh schreef: 05 apr 2018, 10:49 Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^
Alleen één verschilletje. Het vuurwerk is veel zwaarder geworden dan "vroeger". In mijn jeugd was je al het mannetje als je een slof astronauten had en met strijkers was je echt de king.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Robin » 05 apr 2018, 11:15

Ik had al in november twee dozen strijkers onder m'n bed egens 32 jaar terug ofzo? (Ik was 16)
Ma in paniek...

Had eens 'n Romeinse kaars oudjaarsnacht bij ons op 't balkon, 25 jaar(ik was 23 ofzo) terug ofzo 'die kon je in de hand' houden aldus de tekst op dat cylindertje. Plop plop plop plop plop BAM ding ontplofte in m'n hand, die was de eerste uren zeer zwaar verdoofd, verder gelukkig niks aan de hand(....), maar sindsdien loop ik met 'n grote boog om die troep heen...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Luco » 05 apr 2018, 11:20

Had je hem wel aan de goede kant vast Robin?????
Een mes kan ook geen kwaad behalve als je hem aan de verkeerde kant vasthoud :tooth:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10419
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door tomgtr » 05 apr 2018, 11:22

dvh schreef: 05 apr 2018, 10:49 Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^
Yep yep yep. Guilty as charged here en volledig met je eens. Ben blij dat ik nog leef en alle ledematen heb. Ik ben van origine chemisch analist dus had toegang tot nogal leuk spul. Maar zoals Frankie zegt, het spul wat ze nu net zo makelijk kunnen krijgen is zo zwaar, er vallen zoveel gewonden en doden. Het wordt tijd om te kappen met die zooi. Ben de laatste jaren vaak in landen geweest waar behalve georganiseerd vuurwerk geen rotje wordt afgestoken. Daar heeft niemand het over zelf vuurwerk afsteken. En dat je kinderen het dan niet zien? Daar ook niet. En toch groeien die kinderen daar prima op zonder psychische problemen dat ze 31 dec geen vuurwerk zien!!!

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Robin » 05 apr 2018, 11:23

Luco schreef: 05 apr 2018, 11:20 Had je hem wel aan de goede kant vast Robin?????
Een mes kan ook geen kwaad behalve als je hem aan de verkeerde kant vasthoud :tooth:
:lollerdelol:

Ja ik schoot op 't dak van de buren... klein mortiertje he. En BAM gvd.:(

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door TLRS » 05 apr 2018, 22:51

dvh schreef: 05 apr 2018, 10:49 Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^
Lijkt me nochtans mogelijk op een leuke manier met je kinderen vuurwerk af te steken en ze bij te brengen wat leuk, veilig en relatief fatsoenlijk is.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Gijzert » 06 apr 2018, 07:03

frankie schreef: 05 apr 2018, 11:11
dvh schreef: 05 apr 2018, 10:49 Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^
Alleen één verschilletje. Het vuurwerk is veel zwaarder geworden dan "vroeger". In mijn jeugd was je al het mannetje als je een slof astronauten had en met strijkers was je echt de king.
Moah... Met een Black widow strijker kon je je handen ook kwijt raken.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Gijzert » 06 apr 2018, 07:12

tomgtr schreef: 05 apr 2018, 11:22
dvh schreef: 05 apr 2018, 10:49 Ik ben hypocriet.
Vroeger veel gespeeld met vuurwerk als kind. Vond het schitterend. Elk jaar weer een beleving.

Maar... ook gevaarlijk lopen klooien. Altijd geluk gehad. Maar nu ik zelf kinderen heb.. die wil ik niet met een tas vuurwerk over straat zien lopen rondklooien zoals ikzelf wel gedaan heb.

Dus als het nu verboden wordt/niet meer verkocht wordt.. dan hoef ik niet de zeikerige papa uit te hangen ^^
Yep yep yep. Guilty as charged here en volledig met je eens. Ben blij dat ik nog leef en alle ledematen heb. Ik ben van origine chemisch analist dus had toegang tot nogal leuk spul. Maar zoals Frankie zegt, het spul wat ze nu net zo makelijk kunnen krijgen is zo zwaar, er vallen zoveel gewonden en doden. Het wordt tijd om te kappen met die zooi. Ben de laatste jaren vaak in landen geweest waar behalve georganiseerd vuurwerk geen rotje wordt afgestoken. Daar heeft niemand het over zelf vuurwerk afsteken. En dat je kinderen het dan niet zien? Daar ook niet. En toch groeien die kinderen daar prima op zonder psychische problemen dat ze 31 dec geen vuurwerk zien!!!
Voor mij is vuurwerk geen must. Het gaat me erom dat we in deze maatschappij teveel betutteling hebben en dat er veel mensen zijn die de dingen waar ze zelf niks mee hebben graag afschaffen.
Als je niks met auto's hebt dan is het makkelijk om te zeggen dat auto's niet harder kunnen rijden dan 140. Regelen we dat toch ook eventjes. Maar dat willen we hier niet.

Ik ben meer van leven en laten leven. Excessen aanpakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crookie, Erik-Jan, erwin20vt, Geertmans, Gert-jan, jos_br, Peter-Paul, SlowCo, TLRS en 186 gasten