Consumenten vuurwerk ter discussie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Consumenten vuurwerk wat vind jij?

Vuurwerk is voor Tokkies
9
11%
Verbieden die rommel
7
9%
Hetzelfde volk wat bij de voedselbank komt, koopt juist die rommel, voor een kapitaal
2
2%
Alleen georganiseerd vuurwerk toelaten.
15
18%
Baal van de overlast voor dieren en schade aan andermans eigendom
13
16%
Heeft z'n beste tijd gehad
9
11%
Vind het leuk, kost een paar centen...
8
10%
Laat ons toch lekker knallen.
13
16%
Vuurwerk is voor mietjes, carbid mot je hebben
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door PD power » 19 dec 2011, 08:38

Er zijn steeds meer argumenten om consumenten vuurwerk te verbieden.
Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door PD power op 24 dec 2014, 20:31, 4 keer totaal gewijzigd.

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door ErikS » 19 dec 2011, 08:46

Typisch Nederlands......

Als je gewoon uitkijkt en netjes ermee omgaat, kan er in principe weinig fout gaan......
Tuurlijk, er knalt weleens een potje om ed... Maarja.... risico blijf je altijd hebben!

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Nutkees » 19 dec 2011, 08:57

Geen problemen met consumentenvuurwerk, MAAR ze mogen het toch wel verbieden van mij.

Als ik kijk naar sommige andere landen waar per regio of dorp vuurwerk word afgestoken vind ik dat ook prima. Vaak veel mooier vuurwerk om te zien en meer samenhorigheid.

NU moet ik toegeven dat ik nooit veel om vuurwerk heb gegeven.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Hans » 19 dec 2011, 09:08

Persoonlijk geef ik helemaal niks om vuurwerk en zouden ze het van mij helemaal mogen afschaffen, maar aan de andere kant is er al zoveel verboden in dit mag niet land dat de betutteling onderhand wel enge vormen aan begint te nemen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door dvh » 19 dec 2011, 09:16

Als ik naar mezelf kijkt.. vroeger erg veel lol mee gehad in mijn kindertijd.
Neemt niet weg dat het niet gevaarlijk is.. als ik terugdenk ( grote tas vuurwerk om je schouders en maar wat aanklooien ) is het een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren.

Nu geef ik er weinig meer om. Maar het hoort er een beetje bij. Met oud en nieuw regelt de gemeente de laatste jaren wat vuurwerk. Dat is vele malen mooier dan je in de vuurwerkwinkeltjes kan kopen.. En dat belet mij dan ook zelf wat aan te schaffen.

Als ik iets verboden zou willen zien is het de minimale leeftijd waarop je vuurwerk mag afsteken ( lekker hypocriet...i know. )

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Wouter81 » 19 dec 2011, 09:25

Onmogelijke discussie.

De vuurwerkliefhebbers zullen roepen: onzin, betutteling etc.
De mensen die niks met vuurwerk hebben: gelijk doen

Ik heb niks met vuurwerk (ooit eens wat troep in m'n nek gehad, iemand anders die dat gooide, jas afgefikt etc.). Geef er geen euro aan uit, zonde geld. Dikke bende de volgende dag op straat met al die troep. Wat mij betreft stoppen met die onzin, doe maar gezamelijk per woonplaats wat mooi siervuurwerk ofzo.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Tom » 19 dec 2011, 09:36

Hans schreef:Persoonlijk geef ik helemaal niks om vuurwerk en zouden ze het van mij helemaal mogen afschaffen, maar aan de andere kant is er al zoveel verboden in dit mag niet land dat de betutteling onderhand wel enge vormen aan begint te nemen.
+1

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Richardt. » 19 dec 2011, 09:42

Ik heb niets met vuurwerk. Vroeger ook twee jaar met wat knalspul rondgelopen. Dat is nu nog niet anders, alleen tegenwoordig in de vorm van carbid schieten.
Paar melkbussen, paar kratjes bier, wat vrienden, oliebollen, een olievat voor een vuurtje. Gewoon gezellig.

Siervuurwerk kan wel mooi zijn, maar als je goed spul wilt hebben betaal je een godsvermogen en dat heb ik er echt niet voor over.

Maar verbieden? Wat is een jaarwisseling zonder een gekleurde lucht, waarbij de hele buurt op straat staat en elkaar het best wenst?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door RVV » 19 dec 2011, 09:54

Ach 1 of 2 van die sierpakketjes.. vooral voor de kinderen. Die zitten lekker binnen veilig achter glas en ik steek rond een uur of 8 de zooi af. Bij het echte knalwerk rondom 12 uur slaapt het spul er dwars door heen. Persoonlijk boeit het me niet zo, maar het hoort er bij.

De echte problemen zitten ook niet in het paketje siervuurwerk. Of een pak rotjes. Maar in het zware illegale vuurwerk wat je niet eens in de winkel kunt kopen. Daar krijg je ook die rare experimenten mee. Met als gevolg dit soort zaken. Dorp verder op vorig jaar... Al verbied je het consumenten vuurwerk, dit soort uitwassen gaat gewoon door.
Boerakker: jongen uit Tolbert dood door eigen vuurwerkbom
.
GRONINGEN - Op de Hoofdweg in Boerakker raakte kort na de jaarwisseling een 17-jarige jongen uit Tolbert zeer ernstig gewond aan zijn hoofd. Bij het afsteken van een vuurwerkbom werd hij door het projectiel geraakt. Het Mobiel Medisch Team (MMT) verleende eerste hulp. Hij werd in zorgwekkende toestand naar een ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij aan zijn verwondingen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Martijn_bmw » 19 dec 2011, 10:03

IK heb er ook niks mee...

verbod vind ik wat overdreven maar een verplichting je eigen zooi op te ruimen zou ik wel voor zijn!

nu blijft nog weken die teringzooi op de weg liggen verregend en platgereden. blijft aan je schoenen zitten je loopt het naar binnen en je auto blijft er weken smerig van....

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Maus335i » 19 dec 2011, 11:48

RVV schreef:
Boerakker: jongen uit Tolbert dood door eigen vuurwerkbom
.
GRONINGEN - Op de Hoofdweg in Boerakker raakte kort na de jaarwisseling een 17-jarige jongen uit Tolbert zeer ernstig gewond aan zijn hoofd. Bij het afsteken van een vuurwerkbom werd hij door het projectiel geraakt. Het Mobiel Medisch Team (MMT) verleende eerste hulp. Hij werd in zorgwekkende toestand naar een ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij aan zijn verwondingen.
Ik snap je punt hoor maar:
Blerick - Bij een verkeersongeval op de Blerickse Heiweg is zaterdagochtend rond 03.15 uur een persoon om het leven gekomen en één persoon ernstig gewond geraakt.

Foto: JPFEen 21-jarige Poolse vrouw , die het voertuig bestuurde, overleed ter plaatse aan haar verwondingen. Een 22-jarige Poolse man raakte ernstig gewond bij het verkeersongeval. De man werd naar het ziekenhuis gebracht en is inmiddels weer aanspreekbaar. De auto waarin het tweetal zat raakte door onbekende oorzaak van de weg en botste tegen een boom. Diverse hulpdiensten verleenden assistentie bij dit ongeval.
Ook maar stoppen met autorijden dan :)

Ongelukken gebeuren nou eenmaal helaas...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door RVV » 19 dec 2011, 12:00

Maurice ik zeg juist dat het geen zin heeft om consumentenvuurwerk te verbieden!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door allen » 19 dec 2011, 12:21

Iig verbieden aan alle hypocriete hybride rijders. :mrgreen:

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Wouter81 » 19 dec 2011, 12:33

allen schreef:Iig verbieden aan alle hypocriete hybride rijders. :mrgreen:
Inderdaad, die betalen ook minder milieubelasting, mogen dus ook minder vervuilen. :)

Ik stel voor:

0% bijtelling: je mag er niet eens naar kijken/luisteren!
14% bijtelling: je mag alleen kijken/luisteren
20% bijtelling: alleen legaal vuurwerk afsteken
25% bijtelling: van god los, hoe verwoestender/vervuilender, hoe beter!

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Marc R » 19 dec 2011, 12:49

oeps...dan betaal ik dus 25%..... :D

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Niels v D » 19 dec 2011, 12:51

en 35% dan: alleen zelfgemaakte bommen? :)

Serieus, van mij hoeft het niet persé, afsteken doe ik vrijwel niet en alleen nog carbidschieten op oudjaarsdag, met een aantal borrels erbij.. Vind het wel leuk om om middernacht even buiten te gaan kijken.

Het is wel een beetje hypocriet dat al het leuks extreem ontmoedigt wordt en voor vuurwerk niks geen regeltjes gelden.. Al die zware metalen en troep die de lucht in gaat..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door GTRene » 19 dec 2011, 13:14

goede zaak, alleen georganiseerd bv om het jaar af te sluiten oid.

voor de rest, tis maar 1x 1dag per jaar, echt een gemis hoeft het dus niet zijn (particulier vuurwerk), genoeg andere legale dingen in het leven wat je zou kunnen doen zonder een ander bv lastig te vallen of dat die er hinder van heeft/krijgt of die enorme rommel van een ander op moet ruimen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2011, 14:00

Zoals 't nu gaat: Vuurwerk dat vanaf september al iedere avond wordt afgestoken en op oud-jaars dag al heeeel de dag: AFSCHAFFEN. Heel het 'leuke' effect is weg.

Hoe zou ik er wel voorstander van zijn?
- HEEL HET JAAR VERBIEDEN, met uitzondering op 1 januari tussen 0.00 en 2.00 uur. Kleine kinderen mogen sterretjes aansteken vanaf etenstijd op oud-jaarsdag, daar heb ik geen moeite mee. LOL

Ik ben trouwens voor boetes en taakstraffen:
- Boete standaard 100 euro wegens overlast
+ (keuze uit volgende opties)
- Taakstraf: verplicht je rommel direct opruimen
- Taakstaf: verplicht je rommel direct opruimen + melden op 1 januari om 2.00 uur bij de plantsoenendienst of schoonmaakploeg van de gemeente
- Taakstraf: verplicht je rommel direct opruimen + melden op 1 januari om 2.00 uur bij de plantsoenendienst of schoonmaakploeg van de gemeente + verplicht graffiti verwijderen op 1 gebouw per vuurwerkovertreding

Ruimt lekker op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door GTRene » 19 dec 2011, 14:41

geloof dat er al van dat soort taakstraffeb zijn dacht ik?

trouwens sterretjes lijken "veilig" doch kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn en vooral bij kleine kids nooit zonder toezicht, die dingen smeulen dom door...en koud? zie dat ijzer staafje roodgloeiend.

trouwens vroeger maakten we daar rookbommen van met allerlij rotzooi erin en dat in een plastic buisje gestopt en dan aansteken, rook gegarandeerd (en stinken ook ;) )

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Luco » 19 dec 2011, 14:43

Gewoon verbieden.
Als men dan illegaal vuurwerk afsteekt en er gebeurd wat, bv vinger of hand eraf, gewoon lekker niet helpen en lekker op straat laten liggen die gasten :kikker:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2011, 15:24

En als dat illegale vuurwerk iemand anders raakt?

Maak je dan verschil tussen een bewuste toeschouwer of een toevallige passant?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Luco » 19 dec 2011, 15:27

Was niet serieus bedoeld Dennis, vandaar de :kikker: :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2011, 15:36

Ow, ik vond 't wel een goed voorstel, maar wilde meteen even de tegenpartijen tackelen door d'r goed over na te hebben gedacht. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2011, 15:38

Ik heb trouwens ooit gezien hoe een malloot in Annecy (14 juli) op de boulevard onder de bomen een (legale) vuurpijl afstak.

De takken zorgden ervoor dat de vuurpijl 180 graden van koers wijzigde. De vuurpijl kwam terecht in een kinderwagen. KLABAM

Ik was toen <10 jaar oud, maar stond op 't punt om die vent in elkaar te beuken. Wat een wanker!

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Consumenten vuurwerk ter discussie

Bericht door Luc B » 19 dec 2011, 15:49

2 januari hoor je hier niemand meer over, en volgend jaar hebben we deze zelfde discussie weer. Is een vaste nederlandse gewoonte geworden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ErikS, Gijzert, HarryC, Henk Jan, KoenM, Martijn M, maurizio, Sabberjoch, SlowCo, Will F. en 205 gasten