Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 06 okt 2018, 18:53

Ja, ik was er oprecht verbaasd over, voelt echt een stuk stijver dan de Shimano bottom bracket + goedkope cranks die erop zaten. Alsof er meer kracht vanuit je benen in de ketting verdwijnt. Ik ben overigens voor de 165mm variant gegaan ivm bodemvrijheid, dat was nog wel even wennen.

Crankset in Duitsland besteld bij Bike24, scheelde echt behoorlijk met Nederlandse prijzen. Wel even opletten trouwens, de SRAm Omnium is vrij smal, past in combinatie met het 48T blad niet op alle frames. De nieuwste Pre Cursa's hebben daarom een soort deuk in het frame, bij de 2017 versies was dit volgens mij niet het geval.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 06 okt 2018, 20:35

@Martijn, ziet er prachtig uit! Maar met een beetje zijwind waai je zo van de weg af met die hoge wielen. Ik vind mijn 60mm velgen vaak al vervelend met veel wind.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 06 okt 2018, 22:41

Nou waait het meer dan eens vrij stevig in Almere, dus ik bereidde me op het ergste voor... maar merk er eigenlijk vrij weinig van. Misschien lastiger als je in groepsverband rijdt, maar dat doe ik nooit. :) Ik ben wel vrij groot/zwaar voor een wielrenner, dat helpt ongetwijfeld.

@keez Had je tweede vraag niet beantwoord, de wielen kocht ik via ome Ali, deze hadden een hoop positieve reviews; merk is volgens mij "ozuz".

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 06 okt 2018, 23:09

Wielen via Aliexpress? Dat zou ik niet aandurven... Heb wel eens een analyse gezien waarbij een echt s-works frame doormidden werd gezaagd en vergeleken met een ‘s-works’ aliexpress frame. Daar werd je niet vrolijk van. Zelfde voor een Giro helm en een aliexpress giro helm. De nepper bood werkelijk 0,0 bescherming.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WillemBoer » 07 okt 2018, 09:45

Farsports is een bekende uit China, gewoon betrouwbaar en goede kwaliteit. Ook wel wat duurder dan de goedkoopste van ome Ali

Heb een jaar gereden met Farsport, 50mm met Novatec naven en Sapim spaken.
Vergelijkbare wielen (zoals Eigen merk Mantel) zijn zo €400,- duurder...

Nu met Mavic cosmic pro carbon SLC 40mm, beste wielen die ik ooit gehad heb!
Geen last van wind, stuurgedrag op hoge snelheid is veel stabieler dan alle andere.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 07 okt 2018, 09:58

Mark 320iS schreef: 06 okt 2018, 23:09 Wielen via Aliexpress? Dat zou ik niet aandurven... Heb wel eens een analyse gezien waarbij een echt s-works frame doormidden werd gezaagd en vergeleken met een ‘s-works’ aliexpress frame. Daar werd je niet vrolijk van. Zelfde voor een Giro helm en een aliexpress giro helm. De nepper bood werkelijk 0,0 bescherming.
Frame en zeker helm zou voor mij ook een stapje te ver zijn, maar dit durfde ik wel aan. Inmiddels genoeg ervaringen van mensen die er behoorlijk wat km mee gemaakt hebben. Er wordt nogal wat geroepen door beide kampen, mensen die alles goedpraten omdat het goedkoop is tot en met mensen die duidelijk iets teveel belang hebben bij het beschermen van hun eigen handel. Voor mijn gebruik als amateur leek het me prima value for money! :ken ik jou:

Martijn_H
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
Locatie: Utrecht

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Martijn_H » 07 okt 2018, 19:17

Martijn_H schreef: 28 sep 2018, 18:23 Is er al eens een DF Toertocht by Bike gereden? Idee voor het voorjaar! Of op kortere termijn; een mooie najaarsdag in oktober. :beer:
Genoeg animo! Ik parkeer het idee tot volgend voorjaar. Ben zelf op de Veluwe woonachtig, vanuit hier (omgeving Elburg) kun je mooie ritten maken, met onderweg genoeg mogelijkheden voor een bak koffie!

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 09 okt 2018, 08:30

Blijf in ieder geval af van namaak carbon Troep!!

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 09 okt 2018, 08:33

Een vriend van mij heeft de TransAlp (MTB meerv. Stage race) gereden op Chinese carbon velgen met DT 240s naven, probleemloos. Ja, er staat heel veel troep op Ali, maar er zit ook wel degelijk goed spul tussen. Kwestie van gezond verstand en goed googlen op eventuele gebreken.

(Uit dat goed googlen komt ook naar voren dat de namaak Giro Helmen en Sworks frames zoals hiervoor besproken zaken zijn waar je met een grote boog om heen moet lopen)


la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door la_fusion » 09 okt 2018, 08:59

Het scheelt ook als je niet specifiek naar iets op zoek bent.. vorig jaar was ik op zoek naar lichtere wielen die soepeler liepen, was eigenlijk op zoek naar Fulcrum Racing 1 of 0 of zelfs handgespaakt. Uiteindelijk bij Wiggle voor 400 euro(incl cashback) een setje DT Swiss RR21 gekocht, relatief licht maar belangrijker ook met 240s naven.

Met betrekking tot de helmen.. tot nu toe 2x een nieuwe gekregen nadat ik de helm 'professioneel' stuk heb gemaakt. Het standaard 'ik wil niet weten wat er anders was gebeurd' verhaal klopt wel.. dus daar ga ik niet zomaar op bezuinigen maar heb ook niet de behoefte om een helm van 200 euro te willen kopen ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 09 okt 2018, 11:12

Ik heb ook een tijdje op wielen van Helin Liu (vendor op AliX) rondgereden zonder enige problemen. Er zijn een paar vendors met een goede rep, zoals ook de de genoemde Farsports, al moet ik zeggen dat ook daar heel af en toe een rotte appel naar boven komt. Maar van de andere kant, zelfs Mavic heeft die problemen. ;)

Op helm en frame zou ik zeker nooit voor imitatie gaan.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2018, 11:24

Ik weet het niet hoor. Je zult net in een afdaling zitten en je voorwiel breekt af... Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar bij de grote fabrikanten mag je veronderstellen dat er bepaalde kwaliteitscontroles plaatsvinden. Hoe dat zit bij Ali leveranciers is maar de vraag. Better safe than sorry.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 09 okt 2018, 12:21

Mark 320iS schreef: 09 okt 2018, 11:24 Ik weet het niet hoor. Je zult net in een afdaling zitten en je voorwiel breekt af... Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar bij de grote fabrikanten mag je veronderstellen dat er bepaalde kwaliteitscontroles plaatsvinden. Hoe dat zit bij Ali leveranciers is maar de vraag. Better safe than sorry.
+1. Al zal er een bias zijn natuurlijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 09 okt 2018, 12:27

Mark 320iS schreef: 09 okt 2018, 11:24 Ik weet het niet hoor. Je zult net in een afdaling zitten en je voorwiel breekt af... Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar bij de grote fabrikanten mag je veronderstellen dat er bepaalde kwaliteitscontroles plaatsvinden. Hoe dat zit bij Ali leveranciers is maar de vraag. Better safe than sorry.
Uiteraard, en hier kun je niets tegenin brengen natuurlijk. Ik was ook altijd degene die zei dat ik never nooit Chinese wielen zou monteren, maar uiteindelijk toch overstag, en enkele honderden km's op weggetrapt zonder issues. Ze bleven in die tijd ook kaarsrecht. Hier in Nederland zou ik het zo weer doen, maar ik zou er zeker niet mee de Alpen in gaan, Eifel/Vogezen is een twijfelgevalletje. Het blijft een risicootje, maar zeg nou zelf; hoeveel mensen ken je met Chinese wielen (heel veel neem ik aan?!) en hoeveel hebben een velg afgebroken gehad (ik ken er geen in mijn directe omgeving). Overigens ken ik wel meer dan 1 fietsers met een gebroken carbon A-merk frame, ook zonder valpartijen.

Nu rijd ik op Edco's op de zomer- en FR3 op de winterfiets. Beide CAADs (alu) en voor mij de ideale combo vwb value for money. Niet stuk te krijgen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 09 okt 2018, 14:34

///Joost schreef: 09 okt 2018, 12:27 Hier in Nederland zou ik het zo weer doen, maar ik zou er zeker niet mee de Alpen in gaan, Eifel/Vogezen is een twijfelgevalletje. Het blijft een risicootje, maar zeg nou zelf; hoeveel mensen ken je met Chinese wielen (heel veel neem ik aan?!) en hoeveel hebben een velg afgebroken gehad.
Sterker nog, ik ken helemaal niemand, ik baseer me puur op die filmpjes van die helmen en frames die ik gezien heb. Zegt natuurlijk niets over velgen, maar het zegt wel dat een aantal Chinese leveranciers het niet zo nauw nemen met veiligheid, en het is voor mij (ons) heel moeilijk vast te stellen of het product dat je bestelt deugdelijk is of niet. Terecht of onterecht, maar ik heb geen zin om mijn eigen veiligheid in het gedrang te brengen, puur voor de looks. Dan liever wat goedkopere aluminium wielen. Ik rij zelf op Mavic Cosmic SLE's, maar dat is omdat ze voor een hele kleine meerprijs op mijn fiets erbij konden toen ik hem kocht (ook puur voor de looks gedaan).

Ik rij zelf heel veel in België (ten zuiden van zuid-limburg) en daar zijn de wegen heel slecht, ik moet er niet aan denken dat ik een heuvel afkom en in onoplettendheid door een kuil in de weg klap en mijn velg afbreek.


Beetje off topic, maar valt me wel op dat we hier op df tav. de fietsonderdelen blijkbaar genoegen nemen met dit Chinese spul, maar als het over onze auto's gaat moeten we alles van a-merken hebben. Als iemand een auto laat zien met imitatie wielen is het een kwestie van tijd voordat er iemand komt met de opmerking dat imitatie wielen niet veilig zijn etc. etc.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 09 okt 2018, 17:03

Ik snap je punt, verstandig en begrijpelijk. In de fietswereld om me heen zie ik een hoop lui die weinig van techniek weten, en dus geen verschil zien tussen een carbon en een carbon frame. Vaak kun je dan ook nog een mooi spuitdesign kiezen, dus dan is de keuze "makkelijk". Er blijft in zekere zin een risico inzitten, maar bij 99% gaat het gewoon goed. Gaat het fout, dan klapt zo'n wiel echt niet in een keer uit elkaar, maar het is komt nooit gelegen natuurlijk. Ook zijn de carbon wielen uit China nu ook een stuk beter van kwaliteit dan 5 jaar geleden. Online fietswinkels (Mantel o.a.) zetten er hun eigenmerk setjes mee in elkaar.

Maar goed, dit is niet iets wat alleen in de fietswereld heerst. Zo gaat het bij heel veel produkten. Wel de looks, maar niet de kosten.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Eric Z » 09 okt 2018, 17:32

Zijn vast wel fabrikanten te vinden die ook productie draaien in china want wat word daar tegenwoordig niet geproduceerd.
Gewoon goed uitzoeken op basis van ervaringen van anderen. Gok blijft het altijd, top fabrikanten hebben ook wel eens een maandagmorgen modelletje.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WillemBoer » 09 okt 2018, 20:06

Campa,Fulcrum,Mavic laten hun carbon velgen in Romenie produceren, wat mij betreft zijn dit de betrouwbaarste.
Deze merken hebben veiligheid hoog in het vaandel staan.

Van alle merken vind je slechte verhalen, ook genoeg Zipp wielen die klappen tijdens een afdaling.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Tim N » 09 okt 2018, 21:18

Mavic zou ik dan weer met een boog omheen lopen, het is niet de vraag of een naaf kapot loopt maar binnen welke km's.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 09 okt 2018, 21:25

Mooi setje Roval wielen ook niks mis mee.
Wij van wc eend adviseren wc eend. 😗

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door la_fusion » 10 okt 2018, 08:19

Toen ik op zoek was naar mijn eerste 'serieuze' fiets werd ik door een eigenaar van een fietsenzaak verteld dat er maar relatief weinig bedrijven zijn die hun eigen frames zelf ontwikkelen + testen op kwaliteit. Een van de weinige hierin zou Giant zijn, zijn hebben de ontwerpen en laten die bouwen in Taiwan(oid) en doen daarna zelf de kwaliteitscontrole. Volgens hem worden in diezelfde fabriek allerlei frames in elkaar gezet van duur merk spul tot goedkope Chinese 'rommel'. Volgens hem zouden die frames hetzelfde moeten zijn aangezien ze volgens hetzelfde ontwerp gemaakt zijn MAAR! de kwaliteitscontrole is minder net als de afwerking.

Nu zal ik dit niet als waarheid verkondigen maar de beste man loopt al de nodige jaren mee en dan met name op trekking en MTB. Hij verkoopt dan ook vooral Santos en Felt en is afgestapt van de bekende merken omdat die hem verplichtte een x aantal modellen af te nemen die hij vervolgens weer met verlies zou moeten verkopen.

Tenslotte.. ik heb daar geen fiets gekocht, hij gaf aan voor mijn budget toch niet de beste fiets te kunnen leveren maar zou graag het onderhoud doen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WJ » 10 okt 2018, 08:25

Zo gaat het met heeeuuul veeeuuul producten/merken er aan toe, komt bijna allemaal uit dezelfde fabriek(en).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 10 okt 2018, 09:28

WJ schreef: 10 okt 2018, 08:25 Zo gaat het met heeeuuul veeeuuul producten/merken er aan toe, komt bijna allemaal uit dezelfde fabriek(en).
Het zijn net auto's. ;)

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 10 okt 2018, 12:41

Ik heb Chris King R45 naven met Campa 11 speed, mooie niet alledaagse combi met uniek vrijloopgeluid :)

Afbeelding

Van King cassettebody was na een aantal jaar wel een tandje afgebroken waardoor de cassette niet meer 100% strak zat, maar kreeg keurig een nieuwe. Bleken alleen heeeel weinig fietsenmakers (2) in NL te zijn met de juiste tool om 'm te wisselen... Op m'n MTB heb ik simpele DT Swiss 27.5 wielen, als achternaaf versleten is zou ik 'm nog wel een keertje willen upgraden naar een DT 240s naaf :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Bram, ErikS, Kasteel, mark123, RS-Ron, vester86, Wout309t en 147 gasten