Jij bent alleen maar blij met mechanische ellende.......
Het grote 'DF racefiets' topic
- Downforce Hans
- Berichten: 12545
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Emotie Hans. Emotie.
- Bram
- Berichten: 15859
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Wat een absolute held als winnaar en wat een zenuwslopend einde van de Giro vandaag!
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mooi plaatje van een groot winnaar!
- Bijlagen
-
- IMG_7655.JPG (121.29 KiB) 2830 keer bekeken
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Even dit topic levend houden. Ik heb sinds 2 maandjes ook een nieuwe fiets. Mijn oude CAAD9 uit 2010 is gepromoveerd tot winterfiets en mag daar zijn laatste jaren slijten. Hij heeft een goed leven gehad.
Ik was op zoek naar een nieuwe C'dale Supersix of CAAD12, afhankelijk van wat ik tegen kwam en hoe de opbouw was. Uiteindelijk kwam ik deze jong gebruikte 12 tegen uit 2016. Schitterend opgebouwd en rijdt als een tierelier.
Specs:
2016 Cannondale CAAD12
frame maat: 56cm
Sram ETAP
Fizik Arione R5 zadel
FSA carbon bars
Edco Umbrial ProSport carbon velgen 46mm
PraxisWorks kettingbladen (overgezet van de 9)
Nog even genieten en dan kan ie weer even weggezet worden tot na de herfst/winterperiode. Ik moet alleen de CAAD9 nog even opbouwen voor de herfst, want die staat nog half gestript momenteel. Maar dat is zo gebeurd.
@indobesar, ik ga dit jaar eindelijk je tacx gebruiken hoor!
Ik was op zoek naar een nieuwe C'dale Supersix of CAAD12, afhankelijk van wat ik tegen kwam en hoe de opbouw was. Uiteindelijk kwam ik deze jong gebruikte 12 tegen uit 2016. Schitterend opgebouwd en rijdt als een tierelier.
Specs:
2016 Cannondale CAAD12
frame maat: 56cm
Sram ETAP
Fizik Arione R5 zadel
FSA carbon bars
Edco Umbrial ProSport carbon velgen 46mm
PraxisWorks kettingbladen (overgezet van de 9)
Nog even genieten en dan kan ie weer even weggezet worden tot na de herfst/winterperiode. Ik moet alleen de CAAD9 nog even opbouwen voor de herfst, want die staat nog half gestript momenteel. Maar dat is zo gebeurd.
@indobesar, ik ga dit jaar eindelijk je tacx gebruiken hoor!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mooie fiets zo!
Ik ben vanwege de blessuregevoeligheid maar helemaal gestopt met hardlopen, en fiets nu alleen maar. Eerder wisselde ik het af, maar nu na knie en lies m'n hak begon te protesteren, ben ik maar overgegaan op alleen fietsen. Twee-drie keer in de week volle polle op de Kona Paddy Wagon, 1-2x relaxt op de tot gravelracer omgebouwde Trek MTB. Merk dat het toch wel flink harder gaat nu ik er niet meer bij ren!
Ik ben vanwege de blessuregevoeligheid maar helemaal gestopt met hardlopen, en fiets nu alleen maar. Eerder wisselde ik het af, maar nu na knie en lies m'n hak begon te protesteren, ben ik maar overgegaan op alleen fietsen. Twee-drie keer in de week volle polle op de Kona Paddy Wagon, 1-2x relaxt op de tot gravelracer omgebouwde Trek MTB. Merk dat het toch wel flink harder gaat nu ik er niet meer bij ren!
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mooie fiets! Bewuste keuze om voor een aluminium frame te gaan?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Grappig, dat is altijd de eerste vraag die ik krijg. Er heerst nog steeds een stigma op alu frames, al dan niet bewust.Mark 320iS schreef: ↑21 aug 2017, 15:29 Mooie fiets! Bewuste keuze om voor een aluminium frame te gaan?
Min of meer wel ja. Wederom na de CAAD9 weer voor een alu Cannondale gegaan. Dit frame en de geometrie is gewoon beregoed. Zelfde geo als de Supersix.
Laatst ook weer iemand in onze club met een gebruikte LJ Bianchi teamfiets...ineens zonder reden een scheur in de bovenbuis. Zo ook meerdere malen anderen gezien met scheuren in het carbon op den duur. Gouden tijden voor carbonreparatie.
Nee, ik heb echt voor mezelf afgewogen waarom ik 1000 euro meer zou betalen voor een GOED carbon frame, en ik kon het niet verzonnen krijgen. Als je zegt 'voor het gewicht' dan heb je niet goed je huiswerk gedaan. Comfort? Ja wellicht, maar een racefiets zal nooit een sofa worden. Ik kan een aardig potje fietsen, maar ik zal geen steek harder gaan op een carbon frame. Maar wel kudo's voor de fietsenindustrie die het iedereen aangepraat krijgt "want de pro's hebben het ook".
Ik heb het geld wat ik bespaard heb op carbon, bijgelegd op een betere groepset. Draadloos schakelen is ook onnodig, maar heeft wel een factor 10 aan voordelen boven bekabeling. Heerlijk, ik zou nooit meer anders willen!
- Downforce Hans
- Berichten: 12545
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gewoon een stalen frame , voldoet prima......
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik vroeg het me gewoon af, heb er verder ook niet zo heel veel verstand van. Tegenwoordig is carbon toch de 'standaard keuze', vandaar. Ben zelf wel tevreden met mijn carbon frame van Canyon///Joost schreef: ↑21 aug 2017, 17:01Grappig, dat is altijd de eerste vraag die ik krijg. Er heerst nog steeds een stigma op alu frames, al dan niet bewust.Mark 320iS schreef: ↑21 aug 2017, 15:29 Mooie fiets! Bewuste keuze om voor een aluminium frame te gaan?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik vind het verder ook prima hoor, no offense. Een Ultimate CF is gewoon een prima fiets. Maar wat jij hierboven zegt geeft al aan dat het gewoon een grote marketingmachine geworden is, die hele fietsenindustrie (schijfremmen, anyone??). Dat snap ik, want de boel moet wel draaiende gehouden worden, maar ik doe daar zo min mogelijk aan mee. Ik ben niet te beroerd om ergens veel voor te betalen, maar dan moet het produkt ook wel relatief superieur zijn. Bij een carbon vs. alu fiets is dat niet zo, al wil de industrie je dat wel laten denken. Ik ken maar weinig fietsers met een alu fiets als hun 'zomerfiets' en dat zegt al genoeg.Mark 320iS schreef: ↑21 aug 2017, 21:40 Ik vroeg het me gewoon af, heb er verder ook niet zo heel veel verstand van. Tegenwoordig is carbon toch de 'standaard keuze', vandaar. Ben zelf wel tevreden met mijn carbon frame van Canyon
- Joop
- Berichten: 8890
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Carbon is niet per definitie lichter of beter dan een aluminium fietsje...
...zelf ook een aluminium frame (Rose Xeon RS): menig carbonframe (zelfs van de 'dure merken') is zwaarder.
...zelf ook een aluminium frame (Rose Xeon RS): menig carbonframe (zelfs van de 'dure merken') is zwaarder.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
En toch hoeft carbon ook niet zomaar te breken zoals door veel gezegd. Waarschijnlijk is alleen het alu voorwiel stukgegaan na mijn crash met 75 km/h op de Ring en mogelijk dat dat nog opnieuw gespaakt gaat worden.
Verder een mooie fiets met mooie wielen! Sowieso zegt het helemaal niets op wat voor fiets iemand aan komt zetten, zolang je niets presteert heb je aan die duurste fiets ook niets
Verder een mooie fiets met mooie wielen! Sowieso zegt het helemaal niets op wat voor fiets iemand aan komt zetten, zolang je niets presteert heb je aan die duurste fiets ook niets
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Blijft echt een gave fiets zo.
Post eens wat foto's van die Bianchi...
Post eens wat foto's van die Bianchi...
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
-
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Carbon of alu, het is inderdaad allemaal prima. Al vind ik zelf het comfort met een carbon frame wel erg welkom. Ben destijds van een alu (race) frame gegaan naar een carbon comfort frame en dat was een verschil van dag en nacht.
Dat comfort (natuurlijk relatief), ga je met een alu fiets niet krijgen.
Dat comfort (natuurlijk relatief), ga je met een alu fiets niet krijgen.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik wil nooit meer een alu racefiets. Carbon geeft meer comfort, stuurt veel directer, je kunt sneller een bocht nemen en oogt vele malen mooier. Elke trap is gewoon raak. Heb zelf een Bianchi Oltre.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hmm ik dacht altijd dat een carbon fiets juist minder comfortabel was door de stijfheid. Verder denk ik dat het allemaal niet zoveel boeit voor mij (ons) als amateur(s). Een fiets moet je vooral passen qua geometrie, dát maakt het verschil. Mijn eerste fiets was een Giant en die bleek uiteindelijk veel te lang voor mij te zijn waardoor ik altijd met rugpijn fietste bij ritten van meer dan 2 uur. Sinds ik de kleinere Canyon heb, heb ik nooit meer ergens last van.
Prachtige fiets die Specialized!
Prachtige fiets die Specialized!
-
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Geometrie is inderdaad het allerbelangrijkste. Sinds ik een fiets heb met een hoger balhoofd zijn mijn nekklachten helemaal verdwenen.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Allemaal punten die niet ten alle tijden in te vullen zijn. Teveel variabelen, appels peren, merk, type, geometrie, stijfheid frame(niet direct gewonnen door carbon zoals velen denken) zelfs afmontage (en dan met name de wielen) hebben een hele grote deelname in bovenstaande aanname.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Heb ook carbon wielen . En natuurlijk moet een fiets je passen. Manier van fietsen doet er ook nog toe.
-
- Berichten: 4998
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Stijf waar nodig en comfort waar het kan.Mark 320iS schreef: ↑22 aug 2017, 21:49 Hmm ik dacht altijd dat een carbon fiets juist minder comfortabel was door de stijfheid.
De manier van het bouwen van alu fietsen is ook upgraded de laatste jaren.
Als voorbeeld heeft Specialized ook een alu versie van hun sworks fietsen gemaakt. Dat was 5 jaar geleden onmogelijk.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ook het hebben van carbon wielen is geen garantie. (snap wel wat je bedoelde te zeggen)
Buiten of een fiets je past of niet (maatvoering) is er ook nog zoveel in variabelen te zoeken in frames wat geometrie aangaat. Juist die laatste is wat een fiets zijn rijeigenschappen voor het grootste gedeelte bepaald.