Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 10 jun 2019, 18:24

Vandaag de elfstedentocht weer gedaan. Eerste 2 uur ontzettend pokkenweer. Maar verder lekker dagje gehad.

Martijn_H
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
Locatie: Utrecht

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Martijn_H » 10 jun 2019, 19:23

Gijzert schreef: 10 jun 2019, 18:24 Vandaag de elfstedentocht weer gedaan. Eerste 2 uur ontzettend pokkenweer. Maar verder lekker dagje gehad.
Goed bezig! Flinke rit wel. Iets anders, ik zit oa naar een Tarmac Disc Sport te kijken. Ik heb begrepen dat de 2020 modellen binnenkort worden gereleased. Kun je dit bevestigen? Benieuwd naar kleuren en afmontage. Nadere info via pb mag ook!

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 10 jun 2019, 20:03

Sorry, dat soort dingen kan ik niet bespreken ook niet per pb.

Martijn_H
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
Locatie: Utrecht

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Martijn_H » 10 jun 2019, 20:35

Een van onderstaande fietsen wordt mijn nieuwe racefiets. Beiden krijgen goede recensies en staan goed aangeschreven. Beiden zijn met de nieuwe 105 groep afgemonteerd. Giant heeft standaard een mooie hoge wielset. Neig naar de Giant, maar ben benieuwd naar jullie meningen/voorkeur.

Specialized Tarmac Disc Sport
https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... t/p/154556

Giant TCR Advanced Pro 2 Disc
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... pro-2-disc

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Andry » 10 jun 2019, 21:06

Heren fietsexperts, graag jullie advies voor een volgende fiets.

Ik fiets een aantal jaren op een Cube Peloton R, maar nog nooit heb ik echt prettig en pijnloos gefietst. Op advies is toen een framemaat 50 gekozen en 2 maal afgesteld, maar ik vermoed dat deze maat net iets te groot voor me is > tsja kleine opdonder :wink: Soms fiets ik met een kleine groep en die zijn dit jaar allemaal overgestapt naar andere (lees betere/snellere) fietsen, dus daar is echt geen houden meer aan.
Vervolgens ga je je oriënteren en dan zie je door de bomen het bos niet meer...

Mijn gebruik: voornamelijk alleen en 1 tot 2 uur knallen over vlakke polderwegen op een zo hoog mogelijk gemiddelde. Duidelijk geen endurance. Met een budget tot 3 k kom dan op fietsen als een Scott Foil , Bianchi Aria, Specialized Venge enz.

Is een aeromodel een geschikte keuze of hebben jullie ander advies? Ik hoor het graag.

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 10 jun 2019, 21:24

Ik zou lekker een bikefit doen voorafgaand aan een fietskoop. Zijn veel bikefitters welke dit aanbieden en op basis daarvan kan je een fiets aanschaffen welke je past. Tegenwoordig zijn ook de 'normale' racefietsen (niet de endurance) ook steeds meer aero. Kijk naar de Tarmac en de Venge, liggen steeds dichter bij elkaar. Als dit meer past bij je lichaam is het handig dat je dit weet. De drie welke je noemt zijn leuke fietsen, uit die drie zou ik voor de Foil gaan. Maar daar zit verder geen goede onderbouwing onder behalve dat ik hem mooi vind :-).

Giant Propel past ook binnen dat rijtje. Ik zou zelf ook nog gewoon de normale versies overwegen (die van Bianchi is dan wat duur) dus de Scott Addict of Specialized Tarmac, omwille wat ik hiervoor al zei. Gekeken naar een Canyon? Maar ofeen Aero wel of niet past, hangt van je persoontje af. Bikefit! In omgeving Brabant; (weet niet waar je woont), pro4mance, sportfocus040 (persoonlijke favoriet), of Jurrian.bike. Zeeland; Velofysics (kapelle) Daarbuiten weinig ervaring. Succes!

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 10 jun 2019, 21:30

Martijn_H schreef: 10 jun 2019, 20:35 Een van onderstaande fietsen wordt mijn nieuwe racefiets. Beiden krijgen goede recensies en staan goed aangeschreven. Beiden zijn met de nieuwe 105 groep afgemonteerd. Giant heeft standaard een mooie hoge wielset. Neig naar de Giant, maar ben benieuwd naar jullie meningen/voorkeur.

Specialized Tarmac Disc Sport
https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... t/p/154556

Giant TCR Advanced Pro 2 Disc
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... pro-2-disc
Beide mooie fietsen! Ook zeer gelijkwaardig afgemonteerd. Ik denk dat het frame van de Specialized (SL6 9r) net wat fijner en stijver is. De wielen in de Giant zijn wel (een aanzienlijk stuk) hoogwaardiger maar zijn wel weer hoog, dat vind niet iedereen fijn (windvangers!). De R470 wielen in de Tarmac zijn overigens prima, ik heb ze ook en ze bevallen goed :).

Persoonlijk zou ik voor de Specialized gaan, basis lijkt me iets beter en dan op termijn evt. andere wielen. Maar ik heb het dan ook niet zo op Giant (niet onderbouwd, maar doet me denken aan Gazelle/stadsfietsen, dunno why). Ook omdat Specialized voor de verandering eens goedkoper is, maar wel vermoed ik dat de restwaarde beter is (voor wat dat waard is).

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 11 jun 2019, 09:02

Andry schreef: 10 jun 2019, 21:06 Heren fietsexperts, graag jullie advies voor een volgende fiets.

Ik fiets een aantal jaren op een Cube Peloton R, maar nog nooit heb ik echt prettig en pijnloos gefietst. Op advies is toen een framemaat 50 gekozen en 2 maal afgesteld, maar ik vermoed dat deze maat net iets te groot voor me is > tsja kleine opdonder :wink: Soms fiets ik met een kleine groep en die zijn dit jaar allemaal overgestapt naar andere (lees betere/snellere) fietsen, dus daar is echt geen houden meer aan.
Vervolgens ga je je oriënteren en dan zie je door de bomen het bos niet meer...

Mijn gebruik: voornamelijk alleen en 1 tot 2 uur knallen over vlakke polderwegen op een zo hoog mogelijk gemiddelde. Duidelijk geen endurance. Met een budget tot 3 k kom dan op fietsen als een Scott Foil , Bianchi Aria, Specialized Venge enz.

Is een aeromodel een geschikte keuze of hebben jullie ander advies? Ik hoor het graag.
Maak je geen illusies dat je van een nieuwe fiets ineens veel harder gaat rijden. Natuurlijk scheelt het een beetje, maar als je nu niet met het groepje mee kan of veel moeite hebt dan gaat een andere fiets dat niet veranderen.

Meer trainen, dat is het enige dat helpt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een nieuwe fiets kopen niet leuk is, maar dat is de enige juiste redenatie.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JdBn » 11 jun 2019, 10:26

Scheelt dat nou zo veel, een aero-fiets? Heb zelf 'gewoon' een alu Bianchi Impulso, wat mij betreft een topaankoop geweest. Tweedehands, ding was als nieuw, fietst wat mij betreft goed (kan er nog steeds niet bij dat ik het 2+ uur op dat keiharde zadel kan uithouden, laat staan een uur of 6-7 bij een echt lange rit) en het is ook een prachtige fiets om te zien. Enige wat ik er aan gedaan heb is het toevoegen van twee carbon Bianchi bidonhouders om het 'af' te maken :blink:

Doe zelf meestal ook 2 uur fietsen, afgelopen zondag eindelijk weer eens erop gezeten. Doel is om nu toch echt weer minstens 1x in de week te gaan fietsen, niet alleen omdat ik begin te merken rond mijn middel ( :roll: ) dat ik te lang heb stil gezeten maar ook omdat 2 uur trappen voor mij een goede mentale reset is. Nu ging het nog niet heel hard (beetje de weg moeten zoeken, een rare omleiding, stoplichten etc) met gemiddeld 25km/u maar uiteindelijk moet het wel weer richting de 30 kunnen komen op een bekend rondje. Twee jaar terug was mijn uithoudingsvermogen echt top (veel getraind voor de Amstel Gold 150 km toen) en dat begin ik toch een beetje te missen!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 11 jun 2019, 11:48

Andry schreef: 10 jun 2019, 21:06 Heren fietsexperts, graag jullie advies voor een volgende fiets.

Ik fiets een aantal jaren op een Cube Peloton R, maar nog nooit heb ik echt prettig en pijnloos gefietst. Op advies is toen een framemaat 50 gekozen en 2 maal afgesteld, maar ik vermoed dat deze maat net iets te groot voor me is > tsja kleine opdonder :wink: Soms fiets ik met een kleine groep en die zijn dit jaar allemaal overgestapt naar andere (lees betere/snellere) fietsen, dus daar is echt geen houden meer aan.
Vervolgens ga je je oriënteren en dan zie je door de bomen het bos niet meer...

Mijn gebruik: voornamelijk alleen en 1 tot 2 uur knallen over vlakke polderwegen op een zo hoog mogelijk gemiddelde. Duidelijk geen endurance. Met een budget tot 3 k kom dan op fietsen als een Scott Foil , Bianchi Aria, Specialized Venge enz.

Is een aeromodel een geschikte keuze of hebben jullie ander advies? Ik hoor het graag.
Ik zou zeker ook eens bij Canyon kijken, daar kun je met 3k een beter afgemonteerde fiets kopen dan de modellen die je hierboven noemt. Service is ook uitstekend. Als je een fiets besteld en hij bevalt niet, kun je hem na 30 dagen kosteloos terugsturen. Ik heb nu bijna 4 jaar een Canyon Ultimate CF SL, erg tevreden over.

Bij een aero model moet je er rekening mee houden dat je dieper en langer (afstand stuur - zadel is groter) zit en dat zorgt voor een extra belasting van je rug. Voor de recreatieve rijder zijn de voordelen denk ik heel beperkt, maar het ziet er natuurlijk wel heel vet uit.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 11 jun 2019, 18:49

Venge heb je zeker niet voor 3k. 7 komt eerst.
Verder meng ik me niet in de discussie aangezien ik niet van wc-eend ben, behalve het eens te zijn met een goede (retul) bikefit.

Scheelt echt heel veel.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Andry » 11 jun 2019, 19:17

@ Fedmas

Ik ga denk ik naar een zaak in 's Gravenzande om daar een Retül meting te laten doen en me te laten adviseren over een geschikte fiets voor mij en m'n doelen. Bij mij om de hoek zit Braun, wellicht dat ik daar ook nog langs ga. Ik zit 4/5 per week op de fiets en nu moet de aanschaf en alles wat erbij komt kijken vanaf het begin beter worden aangepakt.

@k33z

Misschien is sneller niet het juiste woord, maar dekt 'makkelijker' de lading beter. De groep ging altijd redelijk gelijk op maar de jongens geven nu aan dat het makkelijker gaat. Niet dat ze hard bij me vandaan lopen, maar toch. En na 4 jaar weer eens wat nieuws die me tegelijkertijd beter past.

@Mark 320 iS

Bedankt voor de tip!

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 11 jun 2019, 21:47

Andry schreef: 11 jun 2019, 19:17 @ Fedmas

Ik ga denk ik naar een zaak in 's Gravenzande om daar een Retül meting te laten doen en me te laten adviseren over een geschikte fiets voor mij en m'n doelen. Bij mij om de hoek zit Braun, wellicht dat ik daar ook nog langs ga. Ik zit 4/5 per week op de fiets en nu moet de aanschaf en alles wat erbij komt kijken vanaf het begin beter worden aangepakt.

@k33z

Misschien is sneller niet het juiste woord, maar dekt 'makkelijker' de lading beter. De groep ging altijd redelijk gelijk op maar de jongens geven nu aan dat het makkelijker gaat. Niet dat ze hard bij me vandaan lopen, maar toch. En na 4 jaar weer eens wat nieuws die me tegelijkertijd beter past.

@Mark 320 iS

Bedankt voor de tip!
Succes en let me know. Mocht je nog vragen hebben ofso, let me know.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 12 jun 2019, 23:03

Andry schreef: 11 jun 2019, 19:17 @ Fedmas

Ik ga denk ik naar een zaak in 's Gravenzande om daar een Retül meting te laten doen en me te laten adviseren over een geschikte fiets voor mij en m'n doelen. Bij mij om de hoek zit Braun, wellicht dat ik daar ook nog langs ga. Ik zit 4/5 per week op de fiets en nu moet de aanschaf en alles wat erbij komt kijken vanaf het begin beter worden aangepakt.
Bij Sander kan je prima voor advies en aanschaf van een fiets Andry, mijn Aria komt er ook vandaan :thumbup:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door indobesar » 13 jun 2019, 14:12

Andry,

Leuk dat je op zoek gaat naar een nieuwe fiets! Nieuw materiaal kiezen is een leuk proces. Of je kiest voor alu, carbon, staal of zelfs titanium, veel gaat dat niet brengen. Zo ook aero of klassiek frame. Althans, niet op "ons" niveau. :)

Rationeel gezien is mijn advies. Koop een carbon aero frame in China (velobuild oid), shimano 105 + vermogensmeter, setje hoge carbon wielen (farsports) en veel fietsen. Ben je voor circa 2K klaar.

Persoonlijk zou ik de MOOISTE of GAAFSTE fiets kopen voor de centen. Uiteindelijk heb je daar het meeste plezier van en het grootste moraal! :D

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Andry » 15 jun 2019, 17:39

Stefan,

Goed om te horen, vrienden van me zijn daar ook geweest voor advies en aanschaf. Ik maak er een afspraak en ik zie wel wat het gaat worden :wink:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Andry » 06 jul 2019, 00:29

Vanavond naar 's Gravenzande geweest om te meten en de juiste framemaat te bepalen. Uitgaand van de meetresultaten is m'n huidige Cube Peloton 3 maten te groot. Wellicht dat ik daarom nooit echt lekker zonder overal pijn te krijgen lange afstanden weg kon trappen. De afgelopen week verschillende fietsen overwogen en de laatste 2 waren de Isaac Kaon en Bianchi Aria. Uiteindelijk is het de laatste geworden met een 105 groep en gewone velgremmen. Nu een paar weken wachten en pijn lijden met fietsen maar de verlossing is hopelijk nabij :)

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 06 jul 2019, 19:24

3 maten? Wie heeft je dat ding ooit aangemeten dan? Krijg een beetje het beeld van een jongen van 12 die het zadel op de bovenbuis vast heeft omdat de fiets op de groei gekocht is.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 06 jul 2019, 19:24

Gave overwinning vandaag trouwens!!!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 06 jul 2019, 22:07

Andry schreef: 06 jul 2019, 00:29 Vanavond naar 's Gravenzande geweest om te meten en de juiste framemaat te bepalen. Uitgaand van de meetresultaten is m'n huidige Cube Peloton 3 maten te groot. Wellicht dat ik daarom nooit echt lekker zonder overal pijn te krijgen lange afstanden weg kon trappen. De afgelopen week verschillende fietsen overwogen en de laatste 2 waren de Isaac Kaon en Bianchi Aria. Uiteindelijk is het de laatste geworden met een 105 groep en gewone velgremmen. Nu een paar weken wachten en pijn lijden met fietsen maar de verlossing is hopelijk nabij :)
Top Andry, welke kleur?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Andry » 07 jul 2019, 18:58

@ Gijzert

Die fiets is jaren geleden aangemeten bij een Cubestore. Ik was toen helemaal nieuw in het fietsen en niet goed op de hoogte. De kleinste maat van dat model Cube is 50 en ik vermoed dat ze me die maar verkocht hebben om iets te kunnen verkopen Maar goed dat is een aanname van me. Er is nu en maat 47 besteld.

@ Stefan

Celeste/Black gloss

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 08 jul 2019, 07:53

Oké. Duidelijk. Er is wel wat aan te passen met bijvoorbeeld een kortere stem maar voor een kleine fiets is dat lastig.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door alt » 08 jul 2019, 12:55

Ik gun jullie allemaal je racefiets, maar ik wordt gestoord van al die racefietsen, die hier in de kop van Noord Holland rond rijden.
Gisteren, zondagmorgen rij ik een rondje Obdam, Wormerveer, Wormer, Neck, Purmerend, Oosthuizen, Hoorn (laden), Obdam.
Chicane rijden tussen de racefietsen & enkele opa's & oma's op dezelfde elektrische fiets.
Ik ben in dat uur meer dan 500 racefietsers tegen gekomen.
Hele peletons, midden op de weg, slechts aan de kant als er tegemoet komend verkeer aan komt.
Zwalkend over de 60 km wegen. Horen niks, zien niks, enkel rijden zij met het snot voor hun ogen.

Ik zeg: raceauto's op het circuit, racemotors op he circuit, racefietsen op het circuit.

Ik kan met mijn Ligier JS49 ook niet op de weg rijden

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 08 jul 2019, 13:51

alt schreef: 08 jul 2019, 12:55 Ik kan met mijn Ligier JS49 ook niet op de weg rijden
Maar als je het kon deed je het ook. :D

/care

Overigens mee eens dat er veelvuldig aso gefietst wordt...

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Forza » 08 jul 2019, 15:26

@ Alt:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerico_NL, Kasteel, vester86 en 153 gasten