Ik zie je wel tijdens de DF rit, als je zwetend met het hol open, harkend en stoempend een jasje uit doet, als ik je op het rooster leg op de Posbank.
Het grote 'DF racefiets' topic
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Okay fiets-guru's wat advies nodig. En wellicht vooral vraag voor Gijzert
Ik heb vorig jaar m'n eerste racefiets ooit gekocht, ik ben beland op een Specialized Allez Sprint. Ziet er tof uit, en ik zit er prima op zo de afgelopen 2000km (zitpositie). Nu blijkt die Allez Sprint in reviews ook wel 'geroemd' te worden op z'n stijfheid & stugheid. En dat merk ik in praktijk ook wel op de slechtere fietspaden, haalt dan ook wel flink de snelheid eruit. M'n vrouw heeft ondertussen een Specialized Ruby. En heb daar recent even blokje op rondgereden en was eigenlijk in shock hoe veel prettiger die fietst (zithouding niet meegeteld, fiets is drie maten kleiner dan de mijne). Of het nu gewicht is wat lager is of het enkel de comfort features zijn weet ik niet, maar vond het een veel fijnere fiets. En daarmee is het qua 'racer' wellicht voor mij dus wat te veel van het goede met huidige fiets.
De Specialized Roubaix spreekt me in eerste instantie niet echt aan, maar de vraag is dus of een 'gewone' Tarmac al meer comfort zal bieden dan de Allez die ik nu heb? Veel bredere banden passen niet op de Allez Sprint, maar op Tarmac misschien net iets breder en zachter mogelijk? En anders dus nog tips voor een wat meer comfortable racer? Cannondale Synapse, zo'n Bianchi met countervail? Budget 3-5k.
Ik heb vorig jaar m'n eerste racefiets ooit gekocht, ik ben beland op een Specialized Allez Sprint. Ziet er tof uit, en ik zit er prima op zo de afgelopen 2000km (zitpositie). Nu blijkt die Allez Sprint in reviews ook wel 'geroemd' te worden op z'n stijfheid & stugheid. En dat merk ik in praktijk ook wel op de slechtere fietspaden, haalt dan ook wel flink de snelheid eruit. M'n vrouw heeft ondertussen een Specialized Ruby. En heb daar recent even blokje op rondgereden en was eigenlijk in shock hoe veel prettiger die fietst (zithouding niet meegeteld, fiets is drie maten kleiner dan de mijne). Of het nu gewicht is wat lager is of het enkel de comfort features zijn weet ik niet, maar vond het een veel fijnere fiets. En daarmee is het qua 'racer' wellicht voor mij dus wat te veel van het goede met huidige fiets.
De Specialized Roubaix spreekt me in eerste instantie niet echt aan, maar de vraag is dus of een 'gewone' Tarmac al meer comfort zal bieden dan de Allez die ik nu heb? Veel bredere banden passen niet op de Allez Sprint, maar op Tarmac misschien net iets breder en zachter mogelijk? En anders dus nog tips voor een wat meer comfortable racer? Cannondale Synapse, zo'n Bianchi met countervail? Budget 3-5k.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hoor het al, stiekem trainen... en straks met Onyva de kom pakken op de Oirschotsedijk !
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
- Locatie: Utrecht
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Over groepen gesproken: mijn Cannondale was afgemonteerd met 105 (5800). Mijn huidige Basso heeft de Campagnolo Athena groep en moet zeggen dat het even wennen is. Spul is toch een wat gevoeliger mbt afstellen, maar geen verkeerde indruk!
In algemene zin is 105, zeker de huidige serie, meer dan prima voor de gemiddelde toerist, maar dat geldt ook voor Tiagra. Kun je tegenwoordig ook prima mee uit de voeten. Maar goed, velen willen er niet mee gezien worden ivm imago.
In algemene zin is 105, zeker de huidige serie, meer dan prima voor de gemiddelde toerist, maar dat geldt ook voor Tiagra. Kun je tegenwoordig ook prima mee uit de voeten. Maar goed, velen willen er niet mee gezien worden ivm imago.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mwa alleen toeristen... ook goede wedstrijd amateurs halen voordeel uit een electronische groep met sprint shifters.
En de meerprijs van DA... waarom BMW als je ook Mazda kunt rijden?
En de meerprijs van DA... waarom BMW als je ook Mazda kunt rijden?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Als we hobby's gaan rationaliseren is het snel klaar inderdaad!
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Niet alleen imago, campa is veel stijlvoller dan Shimano. Vooral de shifters en cranks zijn niet bepaald fraai.Martijn_H schreef: ↑18 feb 2019, 14:23 Over groepen gesproken: mijn Cannondale was afgemonteerd met 105 (5800). Mijn huidige Basso heeft de Campagnolo Athena groep en moet zeggen dat het even wennen is. Spul is toch een wat gevoeliger mbt afstellen, maar geen verkeerde indruk!
In algemene zin is 105, zeker de huidige serie, meer dan prima voor de gemiddelde toerist, maar dat geldt ook voor Tiagra. Kun je tegenwoordig ook prima mee uit de voeten. Maar goed, velen willen er niet mee gezien worden ivm imago.
- Fedmas
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
- Fedmas
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik rij met volle tevredenheid met een Tarmac (mt58 2017 SL4 UDi2). 25mm bandjes, meer krijg ik er achter niet in (moet nu de band al leeg laten voordat ie in het frame gaat), maar comfortabel zat. Specialized biedt genoeg mogelijkheden (zowel vanuit dealer als importeur) om te testen. Bij dealers mailen/vragen, Specialized zelf organiseert diverse 'Test the Best' dagen. Beste is toch proeffietsen. Als je in omgeving Tilburg woont, Rings Goirle heb ik als zeer behulpzaam ervaren.zegmaarboris schreef: ↑18 feb 2019, 14:14 De Specialized Roubaix spreekt me in eerste instantie niet echt aan, maar de vraag is dus of een 'gewone' Tarmac al meer comfort zal bieden dan de Allez die ik nu heb? Veel bredere banden passen niet op de Allez Sprint, maar op Tarmac misschien net iets breder en zachter mogelijk? En anders dus nog tips voor een wat meer comfortable racer? Cannondale Synapse, zo'n Bianchi met countervail? Budget 3-5k.
Succes!
-
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Over het algemeen gezien biedt een carbon frame al veel meer comfort van een Aluminium race frame zoals je nu hebt.
Waar je vervolgens naar moet kijken is de geometrie die je zoekt. Op een Tarmac zit je langer en lager (meer zoals jou fiets nu), op een Roubaix wat korter en hoger. Dat is waar je naar moet kijken, dat comfort zit bei beide fietsen wel goed (al is de Roubaix natuurlijk nog comfortabeler).
Als je je geometrie weet, dan kan je een goede fiets gaan zoeken. Er zijn meer merken van Specialized die mooie fietsen hebben.
Waar je vervolgens naar moet kijken is de geometrie die je zoekt. Op een Tarmac zit je langer en lager (meer zoals jou fiets nu), op een Roubaix wat korter en hoger. Dat is waar je naar moet kijken, dat comfort zit bei beide fietsen wel goed (al is de Roubaix natuurlijk nog comfortabeler).
Als je je geometrie weet, dan kan je een goede fiets gaan zoeken. Er zijn meer merken van Specialized die mooie fietsen hebben.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bedankt Fedmas & Kees. Geometrie is nu goed, zit heerlijk, hou het prima lang er op vol met alle stuur posities, en de fiets stuurt voor mij ook lekker, niet te direct ofzo. Meer rechtop zitten is niet waar ik perse naar opzoek ben. Wil alleen minder een stuiterbak.
Zeg maar van een M2 naar een 3-serie met sport onderstel denk ik. Het hoeft ook weer geen S-klasse te worden. Wellicht dat ook het carbon frame al veel kan doen voor comfort.
En ben zeker niet getrouwd met Specialized, sta juist open voor suggesties voor iets anders. Want "probleem" met eerder aangehaalde Rings (waar huidige fietsen vandaan komen) is dat ze alleen maar Specialized zullen adviseren. Ben dus juist geintereseerd ook even nog wat alternatieven te ontdekken.
Zeg maar van een M2 naar een 3-serie met sport onderstel denk ik. Het hoeft ook weer geen S-klasse te worden. Wellicht dat ook het carbon frame al veel kan doen voor comfort.
En ben zeker niet getrouwd met Specialized, sta juist open voor suggesties voor iets anders. Want "probleem" met eerder aangehaalde Rings (waar huidige fietsen vandaan komen) is dat ze alleen maar Specialized zullen adviseren. Ben dus juist geintereseerd ook even nog wat alternatieven te ontdekken.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik wil eigenlijk een "gravel" bike. Budget rond de 800 met max 1000. Ik ben geen diehard fietser en zal nooit stukken van 100km gaan afleggen, doe meer Strongman trainingl.
Maar ik woon nu op Flakkee, en het is hier wel mooi om te fietsen, en er is speciaal offroad stuk ook op nog geen 5minuten van mijn huis. Daarom dus opzoek naar een soort van hybride die het goed doet op asfalt, niet bang is voor een zandpad en mocht ik willen zelfs door een offroad pad kan banjeren.
Zat eerst te kijken naar een Giant Anyroad, en daar kwam de Cube kwam ook voorbij.
Maar heb m'n oog nu ook laten vallen op een Specialized Diverge:
https://www.specialized.com/us/en/mens- ... t/p/133799
Zo'n hybrid/gravel zal natuurlijk nooit ergens in uitblinken, maar dat hoeft ook niet, moet gewoon overal heen kunnen banjeren op het eiland.
Maar ik woon nu op Flakkee, en het is hier wel mooi om te fietsen, en er is speciaal offroad stuk ook op nog geen 5minuten van mijn huis. Daarom dus opzoek naar een soort van hybride die het goed doet op asfalt, niet bang is voor een zandpad en mocht ik willen zelfs door een offroad pad kan banjeren.
Zat eerst te kijken naar een Giant Anyroad, en daar kwam de Cube kwam ook voorbij.
Maar heb m'n oog nu ook laten vallen op een Specialized Diverge:
https://www.specialized.com/us/en/mens- ... t/p/133799
Zo'n hybrid/gravel zal natuurlijk nooit ergens in uitblinken, maar dat hoeft ook niet, moet gewoon overal heen kunnen banjeren op het eiland.
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bianchi Aria, past met gemak 28mm in.zegmaarboris schreef: ↑18 feb 2019, 16:25 Bedankt Fedmas & Kees. Geometrie is nu goed, zit heerlijk, hou het prima lang er op vol met alle stuur posities, en de fiets stuurt voor mij ook lekker, niet te direct ofzo. Meer rechtop zitten is niet waar ik perse naar opzoek ben. Wil alleen minder een stuiterbak.
Zeg maar van een M2 naar een 3-serie met sport onderstel denk ik. Het hoeft ook weer geen S-klasse te worden. Wellicht dat ook het carbon frame al veel kan doen voor comfort.
En ben zeker niet getrouwd met Specialized, sta juist open voor suggesties voor iets anders. Want "probleem" met eerder aangehaalde Rings (waar huidige fietsen vandaan komen) is dat ze alleen maar Specialized zullen adviseren. Ben dus juist geintereseerd ook even nog wat alternatieven te ontdekken.
Comfort voor mij meer dan prima, en qua budget van 3 tot 5K kan je een mooie fiets samenstellen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Met exact dezelfde gedachtengang als "goed doet op asfalt, niet bang is voor een zandpad en mocht ik willen zelfs door een offroad pad kan banjeren" ben ik een Surly Straggler aan het opbouwen. Is qua budget natuurlijk een beetje uit de hand gelopen, maar hij's nu bijna klaar. Hopelijk kan ik binnenkort wat uit eigen ervaring roepen over gravelbikes!WJ schreef: ↑18 feb 2019, 16:37 Ik wil eigenlijk een "gravel" bike. Budget rond de 800 met max 1000. Ik ben geen diehard fietser en zal nooit stukken van 100km gaan afleggen, doe meer Strongman trainingl.
Maar ik woon nu op Flakkee, en het is hier wel mooi om te fietsen, en er is speciaal offroad stuk ook op nog geen 5minuten van mijn huis. Daarom dus opzoek naar een soort van hybride die het goed doet op asfalt, niet bang is voor een zandpad en mocht ik willen zelfs door een offroad pad kan banjeren.
Zat eerst te kijken naar een Giant Anyroad, en daar kwam de Cube kwam ook voorbij.
Maar heb m'n oog nu ook laten vallen op een Specialized Diverge:
https://www.specialized.com/us/en/mens- ... t/p/133799
https://tredz.azureedge.net/assets/imag ... 8-main.jpg
Zo'n hybrid/gravel zal natuurlijk nooit ergens in uitblinken, maar dat hoeft ook niet, moet gewoon overal heen kunnen banjeren op het eiland.
- Fedmas
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Als je daar uit de buurt komt, keertje bij Rabbit Bike Store & CC 5311 en eventueel Ventoux (pers. voorkeur in die volgorde) gaan kijken. Dan heb je direct een breder aanbod aan merken.zegmaarboris schreef: ↑18 feb 2019, 16:25 Bedankt Fedmas & Kees. Geometrie is nu goed, zit heerlijk, hou het prima lang er op vol met alle stuur posities, en de fiets stuurt voor mij ook lekker, niet te direct ofzo. Meer rechtop zitten is niet waar ik perse naar opzoek ben. Wil alleen minder een stuiterbak.
Zeg maar van een M2 naar een 3-serie met sport onderstel denk ik. Het hoeft ook weer geen S-klasse te worden. Wellicht dat ook het carbon frame al veel kan doen voor comfort.
En ben zeker niet getrouwd met Specialized, sta juist open voor suggesties voor iets anders. Want "probleem" met eerder aangehaalde Rings (waar huidige fietsen vandaan komen) is dat ze alleen maar Specialized zullen adviseren. Ben dus juist geintereseerd ook even nog wat alternatieven te ontdekken.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gaaf hoor. Moet je doen.WJ schreef: ↑18 feb 2019, 16:37 Ik wil eigenlijk een "gravel" bike. Budget rond de 800 met max 1000. Ik ben geen diehard fietser en zal nooit stukken van 100km gaan afleggen, doe meer Strongman trainingl.
Maar ik woon nu op Flakkee, en het is hier wel mooi om te fietsen, en er is speciaal offroad stuk ook op nog geen 5minuten van mijn huis. Daarom dus opzoek naar een soort van hybride die het goed doet op asfalt, niet bang is voor een zandpad en mocht ik willen zelfs door een offroad pad kan banjeren.
Zat eerst te kijken naar een Giant Anyroad, en daar kwam de Cube kwam ook voorbij.
Maar heb m'n oog nu ook laten vallen op een Specialized Diverge:
https://www.specialized.com/us/en/mens- ... t/p/133799
Zo'n hybrid/gravel zal natuurlijk nooit ergens in uitblinken, maar dat hoeft ook niet, moet gewoon overal heen kunnen banjeren op het eiland.
Ik zou niet zo snel naar Specialprice kijken, maar naar "internet" knallers zoals Rose of Canyon. Prijs/kwaliteit is dan top.
-
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Met een gravel bike kan je inderdaad ook prima op de weg rijden. Wil je het echt als racefiets gebruiken, zet er een paar wegbandjes in en het verschil met een full-on racefiets is redelijk klein.
Heb op dit moment een gravel-bike en een racefiets. Moet zeggen dat ik denk dat de gravel bike met race bandjes waarschijnlijk niet heel veel onder zal doen (behalve het gewicht).
Heb op dit moment een gravel-bike en een racefiets. Moet zeggen dat ik denk dat de gravel bike met race bandjes waarschijnlijk niet heel veel onder zal doen (behalve het gewicht).
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bij de lokale fietsenwinkel geweest, ze hadden een Koga X29 staan.. Die vond ik ook wel erg gaaf, en aangezien ik geen lange afstand fietser ben is het zeker een hele gave optie.
https://www.koga.com/nl/fietsen/mountai ... tm?frame=H
https://www.koga.com/nl/fietsen/mountai ... tm?frame=H
-
- Berichten: 2702
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bedenk goed wat je met een fiets wilt doen. Wil je veel op de weg rijden en af en toe lekker het veld in, dan is mijn advies om geen MTB te nemen.
Ga je echt voornamelijk de bossen in en echt de MTB parcours op, neem dan een MTB.
Ga je echt voornamelijk de bossen in en echt de MTB parcours op, neem dan een MTB.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ze stelde bij de fietsenzaak ook al voor om eventueel andere banden te monteren die alleen op de zijkant grovere noppen hebben.
Punt is, naar de sportschool is asfalt. (5km) dat word de “daily comute”. En voor de fun zit ik op 2 minuten van een crosspad, op 3minuten van een strand pad. En woon aan een wielrenners route.
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
G-one allrounds schijnen ook goede bandjes voor zoiets te zijn!
Persoonlijk heb ik nog ouderwets een racefiets voor de zomermaanden en een mtb voor de wintermaanden (en een bombproof commuter met Rohloff en riemaandrijving voor dagelijks woon-werk), maar als all-in-one is zo'n gravelgeval wel interessant natuurlijk. En ziet er sowieso 100x beter uit dan de 'hybrides' van weleer
Persoonlijk heb ik nog ouderwets een racefiets voor de zomermaanden en een mtb voor de wintermaanden (en een bombproof commuter met Rohloff en riemaandrijving voor dagelijks woon-werk), maar als all-in-one is zo'n gravelgeval wel interessant natuurlijk. En ziet er sowieso 100x beter uit dan de 'hybrides' van weleer
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Zelf ga ik het proberen met Schwalbe Marathon Mondial, niet de lichtste, maar goede bescherming tegen lekrijden en zouden het ok moeten doen met gravel/zand. Zijn ook populair bij fietsende wereldreizigers.
Ik zou trouwens goed nadenken over je zitpositie, of je wil bukken of rechtop zitten (dus MTB/Hybride of racefietsstuur). Dat is iets dat je achteraf niet zo makkelijk aanpast qua geometrie.
Ik zou trouwens goed nadenken over je zitpositie, of je wil bukken of rechtop zitten (dus MTB/Hybride of racefietsstuur). Dat is iets dat je achteraf niet zo makkelijk aanpast qua geometrie.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Net weer teruggeweest, rondje gereden op de Koga X29-Sport en ter vergelijk ook op twee gravel fietsen. Fietste erg goed, verschil met de gravelfietsen was kleiner dan ik dacht.
Ik zou het morgen laten weten maar ik denk wel dat ik het doe, kan de fiets voor 1000e meenemen. De afwerking is hoog en de gemonteerde spullen goed.
Met de banden spelen kan idd altijd.
Ik zou het morgen laten weten maar ik denk wel dat ik het doe, kan de fiets voor 1000e meenemen. De afwerking is hoog en de gemonteerde spullen goed.
Met de banden spelen kan idd altijd.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee