Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 28 jan 2020, 12:34

Ik denk dat we de toppen van de beurzen in Europa en in Amerika dit jaar wel gehad hebben.
Met name in Amerika staan de indexen sky high en ik kan me niet voorstellen dat daar nog wat bijkomt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 28 jan 2020, 13:33

Zijn hier ook echt daytraders? Heb zelf nog wat aandelen van Royal Dutch Shell, laatste weken wat gezakt in waarde maar verder redelijk stabiel. Ik kijk er tegenwoordig ook niet zo vaak meer naar om dus voor mij is een stabiele koers prima zat.

Toen ik nog wat meer aan het 'daytraden' was vond ik de aandelen van Galapagos altijd wel interessant. Had ze achteraf gezien voor de lange termijn moeten houden, want die is vorig jaar in waarde verdubbeld. Heb eind 2016 helaas heel veel geld verloren met de aandelen van Volkswagen AG, maar ben er met de aandelen van o.a. ASML en Galapagos wel weer iets bovenop gekomen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 28 jan 2020, 14:12

Elise schreef: 28 jan 2020, 12:30
RJL86 schreef: 27 jan 2020, 20:13 Goed moment om in te stappen bij een mondkapjes of luchtfilter bedrijf lijkt me.
Kijk bijvoorbeeld naar de koers van Kawamoto, die maken mondkapjes.
+400% in de laatste 4 weken :swinging:
https://www.marketwatch.com/investing/s ... trycode=jp
:D Insane.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 28 jan 2020, 16:08

@Joost
Ideale short kandidaat :crazy:

eBoonstra schreef: 28 jan 2020, 13:33 Zijn hier ook echt daytraders?
Kijk wel iedere dag naar de beurs en mijn porto, maar om mijzelf nou een daytrader te noemen nah.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door RJL86 » 28 jan 2020, 16:33

Elise schreef: 28 jan 2020, 12:30
RJL86 schreef: 27 jan 2020, 20:13 Goed moment om in te stappen bij een mondkapjes of luchtfilter bedrijf lijkt me.
Kijk bijvoorbeeld naar de koers van Kawamoto, die maken mondkapjes.
+400% in de laatste 4 weken :swinging:
https://www.marketwatch.com/investing/s ... trycode=jp
Haha nice

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 28 jan 2020, 16:38

Elise schreef: 28 jan 2020, 16:08 @Joost
Ideale short kandidaat :crazy:
Inderdaad! Weg met alle moraal. :tooth:
eBoonstra schreef: 28 jan 2020, 13:33 Zijn hier ook echt daytraders?
Kijk wel iedere dag naar de beurs en mijn porto, maar om mijzelf nou een daytrader te noemen nah.
Same. Om echt goed (lees: veilig) te kunnen daytraden zit je uren voor een scherm te turen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door smiley » 28 jan 2020, 16:40

Las ergens dat de mondkapjes in de zwarte handel iets van 60 euro doen daar in Wuhan.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 28 jan 2020, 17:28

Kijk wel bijna dagelijks, 4 portefeuilles waarvan 2 door de bank beheerd (80% van het totaal ongeveer) en 2 zelf maar daar doe ik ook nauwelijks transacties, meer "buy and hold" type van (hoog) dividend aandelen die in een soort van achtbaan zitten over de jaren heen, het dividend zorgt voor het rendement zeg maar ;) , op goede momenten 50%+ op slechte -20% , in absolute zin nog steeds een leuke plus, versloeg een tijdje de bank maar nu doen zij het weer beter dus ik weet waarvoor ik betaal ...

Als je actiever iets wilt doen moet je er gewoon bovenop zitten, heb wel eens gedacht om iets op basis van een bereikt rendement te doen maar daar is nooit iets van gekomen :mrgreen: ...

Verwacht nog steeds geen echte correctie met de huidige rente standen , vastgoed reteduur , halve wereld wil in de stenen , dus waar moet je heen met je centjes? Altijd spreiden ook al doet liquide zijn een beetje pijn ...

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 29 jan 2020, 09:58

///Joost schreef: 28 jan 2020, 16:38
eBoonstra schreef: 28 jan 2020, 13:33 Zijn hier ook echt daytraders?
Kijk wel iedere dag naar de beurs en mijn porto, maar om mijzelf nou een daytrader te noemen nah.
Same. Om echt goed (lees: veilig) te kunnen daytraden zit je uren voor een scherm te turen.
De term daytraden associeer ik met ieder dag moeten handelen (niet handelen is niks verdienen en geen brood op de plank zeg maar).
Op dagen dat het allemaal mijn kant op komt kan het zijn dat ik wel een stuk of 25 transacties doe, maar zit het allemaal flink tegen kan het zijn dat ik weken niks doe (kijk uiteraard wel iedere dag).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 29 jan 2020, 10:07

Booooh schreef: 28 jan 2020, 17:28 Kijk wel bijna dagelijks, 4 portefeuilles waarvan 2 door de bank beheerd (80% van het totaal ongeveer) en 2 zelf maar daar doe ik ook nauwelijks transacties, meer "buy and hold" type van (hoog) dividend aandelen die in een soort van achtbaan zitten over de jaren heen, het dividend zorgt voor het rendement zeg maar ;) , op goede momenten 50%+ op slechte -20% , in absolute zin nog steeds een leuke plus, versloeg een tijdje de bank maar nu doen zij het weer beter dus ik weet waarvoor ik betaal ...
Heb je wel eens naar de fees gekeken die je bank berekent, en daadwerkelijk eens uitgerekend wat je netto performance is? Mutual fondsen zijn op de lange termijn zelden meer winstgevend dan een indextracker (hoe saai ook...). Zelf een portefeuille beheren is natuurlijk vele malen leuker.
Vastgoed is inderdaad een lastige markt momenteel, en had je al in moeten zitten als de financien het toelieten. Dus nog even wachten op de currency crisis en instappen als de huizenprijzen klappen. Kan wel nog even duren denk ik. Naast crypto ben ik nog steeds een groot voorstander van (fysiek) goud, en voor wat meer speculatie royalty bedrijven zoals Sandstorm en Metalla. Maar goed, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Niemand die het weet.
Elise schreef: 29 jan 2020, 09:58 De term daytraden associeer ik met ieder dag moeten handelen (niet handelen is niks verdienen en geen brood op de plank zeg maar).
Klopt, vandaar mijn opmerking dat het erg veel tijd kost. Het lijkt me wel een leuke full time baan, maar dan moet je echt weten wat je doet, en veel kapitaal hebben. Anders loont het niet. Beide zijn niet op mij van toepassing. :tooth:

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 29 jan 2020, 10:44

///Joost schreef: 29 jan 2020, 10:07 Heb je wel eens naar de fees gekeken die je bank berekent, en daadwerkelijk eens uitgerekend wat je netto performance is?
Afgezien van de belachelijke fees vraag ik me ook af of ze daadwerkelijk wel jouw belang dienen.
Tijd geleden was Van lanschot in het nieuws dat ze van een klant het vermogen er doorheen gedraaid hadden en dat het grootste gedeelte op was gegaan aan aan-/verkoopkosten.

Daarnaast zijn banken natuurlijk grote boefjes door koersdoelen af te geven voor bedrijven waarvoor ze zelf de zakenbank zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2020, 13:01

Daytraden moet je ook niet via een grote bank doen.

Ik heb een account bij Interactive Brokers en dat ging veel beter. Hoewel ik al jaren niet meer op die account gekeken heb :bag:

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 29 jan 2020, 13:26

Ik heb zelf een account bij deGiro en Lynx, de tarieven die de standaard banken rekenen zijn helemaal achterhaald.
Had ook Binck, maar die opgeheven toen ze weer met een service fee gingen werken (terug in de tijd is dat).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 29 jan 2020, 13:48

Elise schreef: 29 jan 2020, 10:44
Afgezien van de belachelijke fees vraag ik me ook af of ze daadwerkelijk wel jouw belang dienen.
Tijd geleden was Van lanschot in het nieuws dat ze van een klant het vermogen er doorheen gedraaid hadden en dat het grootste gedeelte op was gegaan aan aan-/verkoopkosten.
'The little book of common sense investing' van John Bogle heb ik laatst gelezen, en daar worden je ogen wel geopend. Met rekenvoorbeelden word je exact duidelijk gemaakt hoe fees vooral goed zijn voor de fondsmanager, en disproportioneel (understatement) negatief werken op het rendement van de belegger. Dat is nog buiten het feit dat veel fondsmanagers helemaal niet weten wat ze doen en niet of nauwelijks de index verslaan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2020, 15:23

Elise schreef: 29 jan 2020, 13:26 Ik heb zelf een account bij deGiro en Lynx, de tarieven die de standaard banken rekenen zijn helemaal achterhaald.
Had ook Binck, maar die opgeheven toen ze weer met een service fee gingen werken (terug in de tijd is dat).
Lynx is in feite een IB reseller, alleen zijn ze iets vriendelijker met de start tarieven :)

Je kan wel de helpdesk van IB gebruiken. Als er wat loos is met je account en je zit in Australie bij wijze van spreken dan kan je hun support daar bellen.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 29 jan 2020, 15:29

Het is heel simpel Joost, velen volgen gewoon de adviezen van hun eigen beleggingsafdeling.
Dus als fonds X een "sell" status krijg en fonds Y een "buy" status (afgegeven door de bank die dus jouw vermogen beheerd), dan gaat de fondsmanager fonds X verkopen en fonds Y kopen. Een kind kan de was doen.

Wat natuurlijk helemaal fijn werkt is als er weer eens een grote crash op de beurzen komt, waarbij er een flink procentueel verlies geleden wordt. Geen enkel probleem voor de fondsmanager, want die weet dat hij de jaren na die crash ieder jaar een leuk rendement kan noteren en veelal duurt het weer een aantal jaar voordat je op hetzelfde niveau zit als je voor de crash zat....met dien verstande dat de fondsmanager wel ieder jaar dat er plussen worden gescoord op jouw porto een winstpercentage afroomt, dat dan weer wel :bag:

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door mark323ti » 10 feb 2020, 15:59

Ik zit heb wat in JD.com gestoken. De Chinese Amazon zeg maar, maar dan technologisch wat verder. Zij verhandelen de producten fysiek zelf. Dit itt Alibaba dat alleen maar een platform biedt. JD.com beheerst het hele logistieke proces, dat is de MOAT.
Bizar wat er in China allemaal gebeurd. Gemiddeld gezien lopen ze vast nog achter, maar ze hebben hele generaties aan technologie overgeslagen (desktops, laptops). Lopen enorm voor op mobile telefoon technologie (betalen), gezichtsherkenning en AI.

http://www.youtube.com/watch?v=Tt3QdO5n2EQ

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 10 feb 2020, 17:08

Elise schreef: 29 jan 2020, 13:26 Ik heb zelf een account bij deGiro en Lynx, de tarieven die de standaard banken rekenen zijn helemaal achterhaald.
Had ook Binck, maar die opgeheven toen ze weer met een service fee gingen werken (terug in de tijd is dat).
Heb zelf ook DeGiro, die is qua tarieven prima. Had vroeger Alex (tegenwoordig Binckbank), ben daar toen weggegaan omdat ze (iig voor mijn standaard accountje) achterlijke fee's per transacties hanteerden.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 feb 2020, 11:58

Elise schreef: 27 jan 2020, 18:18 Vandaag het begin van de langverwachte klap naar beneden of pompen we de luchtbel nog wat verder op :angel:
Maandje later en het gaat over een breed front naar beneden.
Benieuwd wat de beurs in Amerika gaat doen vandaag.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 12:21

Een langverwachte 10-15% correctie zou op z'n minst wel gezond zijn. Het kan zomaar meer worden als het echt door zet. De tekorten aan grondstoffen en voorraad worden immers de komende weken pas gevoeld. Dat virus gaat nog voor ernstige taferelen zorgen ben ik bang. Iedereen doet er m.i. te luchtig over.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 24 feb 2020, 12:27

Ik ben voor 100 pct naar cash gedraaid een maand of 23 geleden vanwege afwikkeling scheiding. Ik wacht nog even met terug instappen. Bank kan nog zo vaak zeggen dat het lange termijn is, op een hel hoog punt instappen iduurt even om goed te maken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door romo » 24 feb 2020, 12:30

Mee eens qua virus, Pandora out of the box?
Onderschat op zijn minst, ook de niet duidelijke incubatie tijd is reden voor grote zorg

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 12:44

tomgtr schreef: 24 feb 2020, 12:27 Ik ben voor 100 pct naar cash gedraaid een maand of 23 geleden vanwege afwikkeling scheiding. Ik wacht nog even met terug instappen. Bank kan nog zo vaak zeggen dat het lange termijn is, op een hel hoog punt instappen iduurt even om goed te maken.
Goed punt Tom. Uiteindelijk moet je niet kijken naar de nominale waarde, maar daar de risk/reward. Momenteel is er heel veel risk voor heel weinig reward (upside potential).

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 feb 2020, 13:30

Nominale waarde zegt niks over de handelswaarde van een aandeel.
Verder staan de beurzen skyhigh, dus inderdaad ook van mening dat er weinig (if any) upside potential is.

Als ik Tom was keek ik de kat uit de boom en/of als het je ding is ging ik short :wink:

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door SlowCo » 24 feb 2020, 13:33

Ik heb de ballen verstand van beleggen (en geen geld ervoor... :bag: ) maar mijn boerenverstand/onderbuikgevoel geeft me het idee dat, net als in de aanloop naar 2008, er nu vanwege het gebrek aan rendement op sparen heel veel mensen (weer) instappen op de beurs. En dat de prijs van alle aandelen en beleggingsproducten meer gebaseerd is op de "vraag" door de zoektocht naar een beetje rendement dan de onderliggende waarde. Ik ben benieuwd of dit zo blijft vanwege de aanhoudende lage rente of dat er een hoop mensen bij het minste of geringste weer uit gaan stappen (rennen?) als hun beleggingen minder waard gaan worden dan als ze het geld in een deposito hadden gehouden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Google [Bot], Hans44, MParallel, RS-Ron, sitechris, Will F. en 170 gasten