Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2011, 12:32

Op 345 er uit gegaan dat was leuk getimed. Ik vraag me af of we nog een finale krijgen onder de 340 of dat dit het is :hmmm:

In 1 dag 19% op shorts cotton, dat gaat ook wel lekker :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2011, 10:52

TL332 er maar eens bijgepakt, denk dat we de grootste klap wel gehad hebben als die Fukushima reactor niet ontploft :)

Op de grondstoffen markt, koffie futures, ook 1 om in de gaten te houden, die lijkt uit zijn stijgende trend te vallen.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Erik dB » 17 mar 2011, 11:34

Bert ///M3 schreef:TL332 er maar eens bijgepakt, denk dat we de grootste klap wel gehad hebben als die Fukushima reactor niet ontploft :)

Op de grondstoffen markt, koffie futures, ook 1 om in de gaten te houden, die lijkt uit zijn stijgende trend te vallen.
Ik was 2 dagen te vroeg met mn TL :-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2011, 11:50

Ik weet ook nog niet of ik op tijd of te vroeg ben. Er kan best wel eens nog een klap komen maar ik verwacht die dan wel uit te kunnen zitten. Ik was ook 2 dagen te vroeg met mijn short eigenlijk, maar die ook een weekje uitgezeten en toen kwam de val :)

Ik hoef ook niet persee dat allerlaatste punt te pakken, ik ben er wel achter dat dat daytraden niet mijn ding is, dan liever over een paar dagen oid.

Gebruikersavatar
Buco
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mei 2008, 22:44
Locatie: Impreza WRX STi (my05) & FIAT 500 Sport

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Buco » 17 mar 2011, 20:19

Onrust in Bahrein kan binnenkort ook nog wel eens voor een klappertje zorgen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2011, 09:07

Hm Bahrein, is maar een klein staatje dus weet niet of dat wel zo veel doet. Oliefutures schieten wel weer omhoog nu de VN zich met Libië gaat bemoeien.

Vandaag ook Quad Witching Day. Dan kan je het nieuws net zo goed uitzetten, koerverloop heeft dan meer met de belangen van de optie en futurehandelaren te maken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2011, 23:04

Pfff nog meer mensen die flauw worden van dat shorten op de AEX? Flutindex. Iedereen de laatste dagen 0,5-1,0% in de plus en de AEX blijft vlak liggen :? Gelukkig doe ik meestal gelijktijdig AEX en DAX, DAX levert op dit moment in elk geval nog wat op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2011, 09:58

Iemand de emissie van LinkedIn gisteren toevallig gevolgd? Introductie $45, intraday $122 :shock:

Internet bubble all over again anyone??

Wel grappig was dat er in NL eerst alweer naar mogelijkheden gezocht werd om het te shorten :lol:

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Christoph » 20 mei 2011, 10:09

Ja zeker gevolgd.. Niemand geloofde mij toen ik het voorspelde eerder deze week. Klanten die balen dat ik gelijk had dat ze zich wel de voorinschrijving hadden moeten doen.

Het is nog geen bubbel aangezien dit de eerste grote IPO is voor de tech industry in jaren, maar de signalen zijn er wel naar natuurlijk. Ik verwacht dat dit de start is van een geweldig IPO jaar.. En nu ga je zien dat er heel veel meer gaan komen.. PE/VC valuation bubble was al een tijdje gaande maar nu komt hij dus ook de markt op. Wordt leuk!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2011, 10:17

Tsja ik weet het niet. Goldman Sachs heeft wel alles van de hand gedaan, die hadden er niet veel vertrouwen in blijkbaar. Normaal zijn dat echt witte boorden criminelen, die adviseren rustig klanten aandelen te kopen die ze zelf aan het shortsellen zijn :lol:

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Christoph » 20 mei 2011, 10:37

Tjah, Goldman blijft een IB, je kan beter kijken naar wat Sequoia en Grelock doen, die blijven zitten. Zij kennen de business ook vele malen beter. Het kan goed zijn dat Goldman dit al veel eerder besloten heeft, aangezien ze nog 3 a 4x hun investment terug verdienen. Ik zou mij er niet blind op staren.

Buiten dat, door hun positie waren zij ook beperkt in hun klantbegeleiding in LNKD. Als je kijkt naar de fees die ze daar vragen kan er nog behoorlijk wat meer opgehaald worden dan 39m nu.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Joy » 12 jan 2016, 21:31

Alarmfase 1

Royal Bank of Scotland: '2016 wordt rampjaar, verkoop alles!'

Alarmfase 1 Attentie Attentie! The bears have killed Goldilocks! We herhalen: The bears have killed Goldilocks! Prachtige metafoor van de analisten van Royal Bank of Scotland (RBS). In een memo aan zakelijke klanten van de bank ( PDF van The Guardian hier) waarschuwt het dat de koersen dit jaar 20% in waarde kunnen dalen en de olieprijs zou kunnen zakken tot $16 per vat. Daarom adviseert het ook om alles te verkopen behalve hoogwaardige staatsobligaties. 'We have been warning in past weeklies that this all looks similar to 2008. We dust off our old mantra: this is about ‘return of capital, not return on capital’. Oftewel: het gaat nu niet om winst maken, maar om het verlies zo klein mogelijk te houden. De grootste hoofdschuldige is natuurlijk China. '(...) the world is slowing, trade is slowing, credit is slowing, we are in a currency war, global disinflation is turning to global deflation as China finally realises what it needs to do (devalue soon, and sharp) (..)' RBS verwacht dat een grote correctie op de Chinese beurs de rest van de wereld met zich mee gaat sleuren met alle gevolgen van dien. Vooral de bedrijven opgenomen in de FTSE 100 lopen gevaar, aangezien er veel energie- en oliebedrijven aan genoteerd staan. 'London is vulnerable to a negative shock. All these people who are long [buyers of] oil and mining companies thinking that the dividends are safe are going to discover that they’re not at all safe.' Twee andere belangrijke bulletpoints uit het rapport: 'The world has far too much debt to be able to grow well – global output gap widens' en tenslotte: 'Automation on its way to destroy 30-50% of all jobs in developed world.' Gezellig hè? En dan is het jaar nog maar net begonnen. Enfin, schrijven over dit soort zaken is eigenlijk een soort combinatie van het weerbericht en sportverslaggeving. Het blijft bij ins blaue hinein voorspellen en gepraat achteraf. Of we echt een nieuwe crisis des doods gaan meemaken, merken we pas als het ons met een moker om de oren gaat slaan. Maar bij RBS kunnen ze het wel leuk onder woorden brengen. 'In a crowded hall, exit doors are small. Risks are high.' Dat u het maar even weet.
Klinkt weer positief allemaal. :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 13 jan 2016, 04:43

Ik denk dat een hoop speculanten hun posities vorig jaar al gesloten hebben, rond een AEX standje van 500.

Toen was het namelijk zo duidelijk, geen kopers meer in de markt, dus het had eigenlijk al eerder moeten dalen maar ze hebben de koersen net zo lang omhoog gemanipuleerd dmv futures tot ze er van af waren.

Ik wacht nog even wat het olieprijs niveau doet en dan ga ik daar weer eens een trade aan wagen.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 02 jul 2016, 14:19

Goed onderbouwd artikel van Gary Shilling over olie (voorspeller vd de laatste val vd olieprijs naar 25$), komt erop neer dat het weer zal gebeuren en nu waarschijnlijk richting 10-20$ met niet geringe gevolgen voor de wereldeconomie: http://www.bloomberg.com/view/articles/ ... 0-a-barrel" onclick="window.open(this.href);return false;.
Maar als je dan deze voorspelling van het Internationaal Energie Agentschap bekijkt, zie je dat de vraag het aanbod (bijna) zal volgen en uiteindelijk zal overstijgen in het 3e kwartaal 2017. https://www.iea.org/oilmarketreport/omrpublic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar wie nu te geloven en wanneer zal die downturn van de olieprijs dan moeten plaatsvinden (september, oktober)?
Wat ik overigens nergens kan vinden is hoe groot de wereldwijde (opgepompte) olievoorraad nu daadwerkelijk bedraagt (zal wel met strategische issues te maken hebben).

a90
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:21

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door a90 » 02 jul 2016, 15:14

Volgens mij is de gemiddelde strategische reserve tussen de 60 en 90 dagen, dit verschilt echter per land, NL heeft 90 dagen reserve oftewel 4 miljoen ton. Wat ik van de VS kan vinden is het iets van 725 miljoen ton.

Wereldwijd, geen idee? 1.250 - 1.500 miljoen ton ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jul 2016, 13:54

Probleem is imho niet alleen de oversupply maar er zijn wereldwijd enorme voorraden opgeslagen in shore tanks en tankers.

voorheen was dat winstgevend, Je slaat het op en verkoopt het bijvoorbeeld over een jaar. Maar in de huidige markt staat er maar iets van 4 dollar contango over een jaar en dat is eigenlijk te weinig. Als diegene het zat worden en het spul in de uitverkoop doen dan is de markt weer overspoeld.

Andere kant is dat er op dit moment maar heel weinig aan investeringen en ontwikkeling gedaan word, dus op termijn komt de prijs vanzelf omhoog omdat de totale toevoer vanzelf daalt. Banken en investeringsmaatschappijen hebben miljarden afgeschreven aan olie gerelateerde bedrijven die failliet gegaan zijn dus die hebben eerst hun buik wel even vol van de oliesector. Zelfs al zou je willen boren dan is het nog lastig om financiering rond te krijgen. Alleen de big players hebben zelf cash genoeg.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 03 jul 2016, 16:36

De vraag is eigenlijk hoe groot die bubbel aan opgeslagen oversupply is in termen van wereldwijd dagelijks verbruik, nu contango dan niet meer rendabel is moet er bij uitblijvende economische groei toch een keer een pricedrop aankomen. Ik woon in de rijnmond en zie de hoeveelheid tankers voor de kust liggen maar het is allemaal te koffiedik voor mij, al denk ik dat ik mijn olies in september maar even vd hand doe.
Ik heb vorig jaar nog aandelen in het Noorse Prosafe (accomodatie op zee) gekocht tegen een koers van 18 kronen, inmiddels staat ie onder 1. Vlak voor mijn aankoop stapte er middels een onderhandse emissie (om de balans te versterken) nog een institutionele partij in tegen een koers van 25. Ze moeten schuld herstructureren, maar het koersverloop suggereert eerder dat het op de fles gaat. Terwijl het toch een grote speler is en de grootste voorraden subsea liggen. Weinig info over te vinden verder, die Noren houden het liever voor zichzelf.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 03 jul 2016, 18:05

Deze materie is zo gecompliceerd. De visie van ons bedrijf is dat we de bodem wel bereikt hebben. Maar wij spelen niet op de flat price maar inderdaad op contango etc. Eigenlijk altijd op prijsverschillen. Kan contango of backwardation zijn, kan tussen regio's zijn, kan tussen verschillede produkten zijn erc. Maar ondanks tot we grootste onafhankelijke energiehandelaar zijn durven wij niet groot in te zetten op de flat price. Dus wie het weet zegt het maar. De balances of imbalances blijken zo moeilijk voorspelbaar en het kan zo snel omslaan.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 03 jul 2016, 22:42

Dank voor je reactie Tom. Ik had al begrepen dat je in de grondstoffen/ olie handel actief was, dus ik leer er wel van.
Zelfde geldt voor Bert wiens posts als (oil)engineer (?) altijd nuttige info bevatten, heb jij nog een visie op Prosafe?
a90 ook bedankt!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 jul 2016, 07:33

Prosafe is een lastig verhaal.

Deep sea is ver uit het duurste segment als het om ontwikkeling van velden gaat. Voorheen had je het over dayrates van 600.000-700.000 dollar per dag en de apparatuur die gebruikt word, zoals subsea wellheads etc is ook allemaal veel duurder. Dus deepsea is ook de eerste sector waar de klappen vallen. Sowieso heeft die sector na het Deepwater Horizon incident wel een duw gehad vooral in GoM.

Wat de markt voor Flotels nog lastiger maakt is dat een hoop driling rigs en semisubs op dit moment ook stacked zijn. Die Flotels worden niet alleen deep sea gebruikt maar ook in ondiep water, als tijdelijke accommodatie. Wat er nu een hoop gebeurd is dat er vaak gewoon een driling rig gebruikt word als hotel platform. Een driling contractor zonder werk huurt liever zijn platform uit als hotel voor 100.000 USD per dag als dat ze hem moeten stacken omdat je dan vaak ook havengeld etc betaald. Dus in feite heb je nu veel minder werk en veel meer concurrentie. Diezelfde driling rig die nu nog geen 100.000 USD per dag oplevert werd 2 jaar geleden verhuurd voor 400.000 USD per dag. Toen waren de rigs niet aan te slepen en een contractor zou wel gek zijn om er 1 als hotelplatform te verhuren.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 04 jul 2016, 18:16

:thnx:
Rigs als flotel inzetten is ook nieuw voor mij, dan blijft er idd weinig over. Vrolijker word ik er niet van, zou mij niet verbazen als de banken dan toch op faillissement aansturen. Alhoewel die flotels zijn ook niet veel meer waard dus dat zal ook te weinig opleveren. Het was een advies van iemand van Blackrock, niet de minste analist daar, maar ik ben zelden relatief zo het schip in gegaan. Fundamenteel eigenlijk ook niet goed genoeg naar gekeken, ze keerden jarenlang een relatief hoog precentage vd winst aan dividend uit en waren redelijk agressief gefinancieerd. Ik dacht dat ze dat tackelden door vorig jaar onderhands 10% nwe aandelen te plaatsen (bij slechts 1 VC bleek later) en stapte in. Koers deed in 2008 ooit 90 kronen, niet te geloven hun hele verdienmodel naar de kloten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 05 jul 2016, 11:19

Will F. schreef:Goed onderbouwd artikel van Gary Shilling over olie (voorspeller vd de laatste val vd olieprijs naar 25$), komt erop neer dat het weer zal gebeuren en nu waarschijnlijk richting 10-20$ met niet geringe gevolgen voor de wereldeconomie: http://www.bloomberg.com/view/articles/ ... 0-a-barrel" onclick="window.open(this.href);return false;.
Maar als je dan deze voorspelling van het Internationaal Energie Agentschap bekijkt, zie je dat de vraag het aanbod (bijna) zal volgen en uiteindelijk zal overstijgen in het 3e kwartaal 2017. https://www.iea.org/oilmarketreport/omrpublic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar wie nu te geloven en wanneer zal die downturn van de olieprijs dan moeten plaatsvinden (september, oktober)?
Wat ik overigens nergens kan vinden is hoe groot de wereldwijde (opgepompte) olievoorraad nu daadwerkelijk bedraagt (zal wel met strategische issues te maken hebben).
Ik heb dat verhaal van Gary Shilling eens gelezen en in grote lijnen denk ik er een beetje hetzelfde over.

Alleen sommige dingen kloppen niet. Hij verteld bijvoorbeeld dat vertical drilling rigs aan de kant geschoven worden en dat er meer output is van horizontaal rigs.

Dat is gewoon flauwekul omdat er helemaal geen verschil is. Horizontaal of verticaal boren doe je met dezelfde rigs, alleen andere downhole tools. Voor de offshore heeft horizontaal boren 2 voordelen, 1 je krijgt een beter wellpath door het reservoir en dus een efficiëntere productie, en 2 je kan heel veel wells van 1 platform boren. Maar dat is allemaal niet nieuw, dat is al decennia aan de gang. Er zijn offshore haast geen rigs die niet meerdere wells van 1 platform boren kunnen. Op een landlocatie is wat lastiger maar dan schuif je gewoon je ring een paar meter op en dan is het ook geregeld.

Waar de echte winsten gehaald worden is efficiëntie. De rig waar ik momenteel werk is nog in full operation en krijgt ook een dayrate van 400.000 USD per dag. Dat heeft eigenlijk maar 1 reden, dat we ontzettend efficiënt zijn. Een productie Well boren gaat in verschillende stadia, je boort zeg maar eerst een groot gat, dan zet je daar een mantel in (casing) vervolgens boor je daar doorheen met een kleinere diameter, en zet je weer een casing etc. De oer rigs boorden met een enkele pijp van 10m, dus elke 10m moet je stoppen en zet je er een nieuwe pijp op. Dat zie je eigenlijk nergens meer. De ontwikkeling erna is dat je er 3 aan elkaar zet en met 3 pijpen tegelijk boort, dus je hoeft nog maar elke 30 meter te stoppen. De huidige generatie gebruikt pijpen van 15 meter dus je hoeft nog maar elke 45 meter te stoppen. Maar bijvoorbeeld het zetten van een casing gaat ook veel sneller. Die word aangeleverd in secties van ongeveer 13 meter, welke je voorheen aan elkaar schroefde en zo in de grond liet zakken. Tegenwoordig maken we tijdens het boren die casing op in secties van bijna 40 meter lang en als het boren dus klaar is dan kan je die casing in de grond zetten met 40 meter secties ipv 13 meter en dat gaat gewoon 300% sneller. Productie Well boren en afmaken duurt bij ons 3-4 weken terwijl het bij anderen soms 3 maanden duurt. En daar zit de meeste winst. De grootste investering bij een oliepit zit hem in de aanleg, als je dat dus sneller doen kan dan zakt je break even price.

Wat je in de afgelopen jaren zag was dat de wat oudere rigs vooral gebruikt worden voor exploration drilling en plug and abandon jobs. Daar heb je namelijk niet zo veel voordeel van die hypermoderne spullen. Bij exploration zit je met een rigmove en andere zaken die veel tijd kosten, daardoor heb je relatief weinig voordeel, plus in Noorwegen is een groot deel van de exploration state funded, dwz die betalen ca 70% maar krijgen wel de data. Bij P&A gaan eigenlijk zo veel dingen fout dat al die efficiëntie voordelen meestal in rook op gaan en je beter iets oudere spullen gebruiken kan die minder kosten.

Als je het mij vraagt is er overigens een markt die heel veel groei potentieel heeft, dat is plug and abandon. Zeg maar oude Wells dichtgooien en afbreken. De regels vanuit diverse overheden worden steeds strenger en een oliemaatschappij moet aan allerlei eisen voldoen als ze een platform opruimen. Mijn werkgever heeft al een aantal rigs op die projecten zitten en op dit moment bouwen we en rig speciaal voor P&A, eigenlijk een experiment samen met een klant om te kijken of het ook efficiënter kan.

Mij idee daarover is dat je P&A juist in het huidige tijdperk moet doen omdat de dayrates voor rigs ontzettend laag zijn. Alleen het probleem bij veel maatschappijen is de financiering, ze hebben er gewoon geen geld voor omdat ze tot hun nek in de schulden zitten en de lage olieprijs maakt het dus lastig om budget vrij te maken.

Verder 1 waarschuwing als je investeren wilt in de oliesector, er vind echt een hoop investor scamming plaats. De modus operandi is meestal hetzelfde. Klein bedrijfje doet exploration en hoopt bij een ontdekking te verkopen aan 1 van de grotere spelers. Tijdens het proefboren geven ze de investeerder goede hoop op resultaten zodat de aandelenkoersen stijgen, vervolgens komt de data uit, blijkt het een flop maar dan hebben de groot aandeelhouders al gecashed. Dit is volkomen legaal, je mag namelijk je aandelen verhandelen totdat de data uitkomt, voor posities waarbij dat aan banden gelegd is. Bijvoorbeeld ik mag geen aandelen verhandelen in het bedrijf waar we exploration voor doen als we in het reservoir stadium zitten. Geen hond die het controleert maar die regels zijn er wel.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 05 jul 2016, 22:44

Voor mij vrijwel allemaal onbekend terrein wat je zo even voorschotelt, niet minder interessant daarentegen.
Investorscamming vond naar mijn idee ook plaats onder de beursgenoteerde schaliecowboys, heb ik me nooit aan gewaagd. één loterij volgens mij, waar er een aantal heel fors van in de problemen zijn gekomen.
Plug & abandon maakt dat nou deel uit van decommissioning en weet jij beursgenoteerde bedrijven die daarin actief zijn? Interessante markt lijkt me, vaak is er wel een voorziening voor decom getroffen maar momenteel onvoldoende cashflow om het ook uit te voeren.

Shilling kon het idd weleens (nog een keer) bij het rechte eind hebben (dat boren heeft ie natuurlijk geen kaas van gegeten als econoom maar iets verkeerd vernomen o.i.d), maar wanneer en voor hoe lang die prijs omlaag gaat??? ik hou mijn olies i.i.g maar aan tot na de volgende ex div notering. Nou zie net dat er vanavond 5% af is, dat gaat snel... :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 05 jul 2016, 23:15

Yep visie van ons bedrijf is voorlopig niet boven 50. Brexit, usa economie draait veel minder, vooraden zijngiga, benzine prijzen zijn finaal door putje. We hadden al lang run cuts gehad normaal gesproken want zowel diesel als benzine prijzen zijn ontzettend laag, maar crude doet nu aardig mee met race to the bottom dus rafinage marges zijn nog positief, zei het marginaal.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 05 jul 2016, 23:30

Dus er blijft voorlopig wel peut geproduceerd worden als ik je betoog goed begrijp, da's goed voor DF :lol:
Maar eens een vraagje hoe ik hier nu op in kan spelen, ik heb het niet zo op turbo's en van futures nog geen kaa gegeten. Maar wat zouden jullie de thuisbelegger aanraden om in te zetten op prijsdaling?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, BMWDennis, Bram, dave van marion, Google [Bot], Gus, Hans44, Joost H., k33z, Kadett, SlowCo, TLRS, tomgtr, vester86, wjt en 158 gasten