Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Marc R » 03 jan 2011, 12:13

Wie oh wie van de DF-ers doet tegenwoordig nog wat op de aandelenbeurs?

En wat "doen" we zoal?

(nee ik wil liever geen verhalen horen van doe ik niet meer,oplichters enz enz enz)

Gewoon als je wat op de beurs doet en dat wilt delen kan dat hier... :wink:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door SteV6 » 03 jan 2011, 12:19

Alleen nog de beleggingsverzekering die niet om te zetten is en een spaarplan waar ik niet meer in bijstort tot de uitkeringsdatum.

Afgelopen jaar al mijn centjes geïnvesteerd in mijn eigen bedrijf. Rendeert denk ik voorlopig vele malen beter dan op de beurs.


Stephan

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Marc R » 03 jan 2011, 12:24

Dat doen er meer hier :wink: ...maar buiten dat om...als je de juiste keuzes gemaakt hebt. :wink:

Ik snap ook als mensen het er liever niet over hebben maar laten die dan niets posten ipv er een soort

van bash draadje van te maken.

Overigens niet tegen jou gericht Steve

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2011, 12:45

Aandelen! Geweldig! Ik zit er niet met heel veel geld in maar heb vorig jaar wel de aex met 10 procent verslagen. Op dit moment alleen AEX aandelen omdat ik daar genoeg op kan verdienen. Verder staat mijn spaargeld vast op de AEX rekening van de ABN Amro met waarschijnlijk 5 procent rente over een half jaar.

Ik wil nog wel een keer met turbo's en sprinters aan de slag maar snap er tot op heden niet genoeg van.

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Erik dB » 03 jan 2011, 12:47

Hoewel, of misschien wel juist dankzij, ik vanuit mijn opleiding (economie, financiering/waardering) en werk in het zakelijke bankwezen vrij veel affiniteit met investeren en beleggen heb, heb ik een aantal jaar geleden besloten dat ik te weinig tijd heb om weloverwogen méér risico te nemen dan beleggingsfonds managers kunnen. Geen specifieke aandelenbeleggingen meer, maar elke maand wat euro's richting 4 beleggingsfondsen (voornamelijk aandelen, en 1 grondstoffenfonds). Voor het "noodzakelijke" vastgoed heb ik nog een parkeerplaats in A'dam in de verhuur.

Selectief/specifiek in aandelen beleggen is mij te risicovol als ik niet meer weet over een bepaald aandeel dan de rest van de markt (en helaas is dit bijna altijd het geval), Daarnaast is mijn te investeren vermogen is te klein om voldoende te kunnen diversificeren over verschillende sectoren en bedrijven.

Conclusie: spreiding over beleggingsklassen (aandelen, obligaties, vastgoed, grondstoffen, cash) en tijd door elke maand wat te investeren is voor mij momenteel de way to go...

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door smiley » 03 jan 2011, 12:57

Alleen AEX fondsen (lekker veilig) met een verwaarloosbaar bedrag.
2010 afgesloten met 6% redement. Hopen dat 2011 het beter doet.

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Erik dB » 03 jan 2011, 13:07

smiley schreef:Alleen AEX fondsen (lekker veilig) met een verwaarloosbaar bedrag.
2010 afgesloten met 6% redement. Hopen dat 2011 het beter doet.
Zo veilig is dat niet, behoorlijk sterke overweging in bepaalde sectoren. Kun je beter in in een wereldwijd aandelenfonds gaan beleggen.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Richardt. » 03 jan 2011, 13:14

Erik dB schreef:Hoewel, of misschien wel juist dankzij, ik vanuit mijn opleiding (economie, financiering/waardering) en werk in het zakelijke bankwezen vrij veel affiniteit met investeren en beleggen heb, heb ik een aantal jaar geleden besloten dat ik te weinig tijd heb om weloverwogen méér risico te nemen dan beleggingsfonds managers kunnen. Geen specifieke aandelenbeleggingen meer, maar elke maand wat euro's richting 4 beleggingsfondsen (voornamelijk aandelen, en 1 grondstoffenfonds). Voor het "noodzakelijke" vastgoed heb ik nog een parkeerplaats in A'dam in de verhuur.

Selectief/specifiek in aandelen beleggen is mij te risicovol als ik niet meer weet over een bepaald aandeel dan de rest van de markt (en helaas is dit bijna altijd het geval), Daarnaast is mijn te investeren vermogen is te klein om voldoende te kunnen diversificeren over verschillende sectoren en bedrijven.

Conclusie: spreiding over beleggingsklassen (aandelen, obligaties, vastgoed, grondstoffen, cash) en tijd door elke maand wat te investeren is voor mij momenteel de way to go...
Hier ongeveer hetzelfde verhaal.

Ik krijg het vak belegginsleer (en alles eromheen) op m'n opleiding, ik vind het ook interessant. Maar als je het goed wilt kunnen spelen dan moet je er nogal wat tijd in stoppen en dat heb ik domweg niet.

En voor een juiste spreiding heb ik ook het geld niet, dus in mijn geval is het ook niet zo heel interessant.

Wel denk ik dat deze tijd een goed moment is om in te stappen, ik denk dat de grootste klap wel achter de rug is in de economie en dat het beetje bij beetje wel weer wat gaat stijgen allemaal :thumbup:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Maus335i » 03 jan 2011, 13:44

Petrolhead Tom schreef:Aandelen! Geweldig! Ik zit er niet met heel veel geld in maar heb vorig jaar wel de aex met 10 procent verslagen. Op dit moment alleen AEX aandelen omdat ik daar genoeg op kan verdienen. Verder staat mijn spaargeld vast op de AEX rekening van de ABN Amro met waarschijnlijk 5 procent rente over een half jaar.

Ik wil nog wel een keer met turbo's en sprinters aan de slag maar snap er tot op heden niet genoeg van.
Turbo's en sprinters, niet doen!!! Zodra de markt volatiel wordt trekken ze alle bid en ask terug zodat je je sprinters en/of turbo's niet meer kwijt kan. Pas zodra het rustig is wordt bid en ask weer aangevuld...

Bovendien is het een spelletje of de turbo's en sprinters uit te laten stoppen, vooral de aandelen met weinig volume zijn erg in trek. Door een klein stapeltje aandelen te dumpen kunnen ze iedereen met die stomme dingen uitstoppen en vervolgens de aandelen goedkoper terugkopen (door het dumpen). Erg interessante producten voor de banken, als consument zul je altijd genaaid worden.

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Erik dB » 03 jan 2011, 13:47

Maus335i schreef:
Petrolhead Tom schreef:Aandelen! Geweldig! Ik zit er niet met heel veel geld in maar heb vorig jaar wel de aex met 10 procent verslagen. Op dit moment alleen AEX aandelen omdat ik daar genoeg op kan verdienen. Verder staat mijn spaargeld vast op de AEX rekening van de ABN Amro met waarschijnlijk 5 procent rente over een half jaar.

Ik wil nog wel een keer met turbo's en sprinters aan de slag maar snap er tot op heden niet genoeg van.
Turbo's en sprinters, niet doen!!! Zodra de markt volatiel wordt trekken ze alle bid en ask terug zodat je je sprinters en/of turbo's niet meer kwijt kan. Pas zodra het rustig is wordt bid en ask weer aangevuld...

Bovendien is het een spelletje of de turbo's en sprinters uit te laten stoppen, vooral de aandelen met weinig volume zijn erg in trek. Door een klein stapeltje aandelen te dumpen kunnen ze iedereen met die stomme dingen uitstoppen en vervolgens de aandelen goedkoper terugkopen (door het dumpen). Erg interessante producten voor de banken, als consument zul je altijd genaaid worden.
**I'm with Maus wat betreft turbo's en sprinters. Dan kun je je beter in opties gaan verdiepen, met als nadeel dat dat minimaal contracten van 100 zijn...**

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2011, 13:48

Wel grappig dat je dat zo verwoord Maurice want dat is precies de reden waarom ik nog niet ingestapt ben. Ik krijg namelijk ook het idee dat wat je ook doet, het maakt niet uit, de bank wint toch. Volgens mij snap ik het aardig maar moet ik er maar gewoon vanaf blijven haha. :clap:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Jurjen » 03 jan 2011, 14:30

Omdat ik dagelijks voor mijn werk veel met de beurs te maken heb handel ik zelf ook relatief veel.

Ik zit voornamelijk JUIST in turbo's en opties. Momenteel heb ik longposities in de AEX en ing, en wat calletjes ING. Turbo's met een lage stop-loss zijn juist ideaal om een fatsoenlijk rendement uit aandelen te kunnen trekken, mits je er actief mee bezig kunt zijn.

@ Maurice, waarom zou het voor de bank een probleem zijn om jou je turbo te laten verkopen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jan 2011, 15:00

Ik heb het een beetje laten versloffen de laatste tijd eigenlijk. Eind vorig jaar wel wat meer geld in energie gerelateerde beleggingsfondsen gestoken omdat ik denk dat die aardig in de lift gaan in 2011. Bij ons op het werk zie je de hele sector gewoon opleven, iedereen begint weer te investeren en er worden een hoop nieuwe contracten afgesloten. Doet het ook wel redelijk er zit een aardige stijging in sinds dat ik ze gekocht heb.

Geen AEX/AMX aandelen op dit moment, zit er wel weer eens naar te kijken. Zitten wel een aantal opvallende stijgers tussen op dit moment zoals Brunel en SBM Offshore, nog een paar anderen. Maar ik heb het nieuws eigenlijk te weinig gevolgd de laatste tijd om te weten wat er loos is dus ik heb een beetje het idee dat je achter het net vist als je ze nu koopt. Kijk het dus eerst nog even aan.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2011, 15:04

Handel zelf wat in aandelen. Niet met belachelijk veel geld maar heb er in 2010 toch een rendement van 20-30% mee gehaald. :banaan: Duidelijk meer dan met een spaarrekening en daar gaat het me om. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Niels » 03 jan 2011, 15:36

Ik leg in bij een Shell aandelen spaarplan. Afgelopen jaren ging dat goed en de vooruitzichten zijn nog beter (grote projecten komen "on stream") dus voor 2011 maar eens maximaal ingezet :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Arthur » 03 jan 2011, 15:51

Ik doe momenteel niets meer. Flink wat geld "verscheten". Ook niet waar Niels aan mee doet... ook al zal dat lonend zijn :|

Royke
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 dec 2007, 12:21

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Royke » 03 jan 2011, 15:52

Wie heeft er toevalig een site, om een beetje kennis te maken met aandelen/beurzen?

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Sebring NL » 03 jan 2011, 15:56

SteV6 schreef:Alleen nog de beleggingsverzekering die niet om te zetten is en een spaarplan waar ik niet meer in bijstort tot de uitkeringsdatum.

Stephan
+1
same here. Tegen de tijd dat het vrijkomt koop je denk ik nog geen Panda voor t geld, maar bijstorten heeft sowieso geen zin.

Ik zie het heel simpel, er is sinds 2000 ontzettend veel geld verdiend, maar je krijgt alleen de 'lows' 100% voor je kiezen en de 'highs' worden afgeroomd. (dit heb ik niet zelf verzonnen, mensen die in banking etc zitten vertelden me waarom ze zelf geen door 3e beheerde portefeuille hebben)

Op US markt is sinds 2000 geen steiging geweest ivg met 2010, maar ertussen enorme pieken. Nu loopt men te zeuren dat het rendement weg is, net als bij pensioenfondsen, en krijg je WEL de klap als 'belegger' . Terwijl de grote klappers van 30-300% niet voor jouw rekening zijn.

Ik wil alleen nog maar investeren in dingen waar je zelf iets aan kan doen,

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Arthur » 03 jan 2011, 16:03

^^ Ohja, die 2 van SteV6 heb ik nog wel... :?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Maus335i » 03 jan 2011, 18:03

Jurjen schreef:Omdat ik dagelijks voor mijn werk veel met de beurs te maken heb handel ik zelf ook relatief veel.

Ik zit voornamelijk JUIST in turbo's en opties. Momenteel heb ik longposities in de AEX en ing, en wat calletjes ING. Turbo's met een lage stop-loss zijn juist ideaal om een fatsoenlijk rendement uit aandelen te kunnen trekken, mits je er actief mee bezig kunt zijn.

@ Maurice, waarom zou het voor de bank een probleem zijn om jou je turbo te laten verkopen?
Het gaat er niet om dat een bank niet wil dat jij je turbo verkoopt. Het gaat er om dat een bank als doel heeft die turbo's zo snel mogelijk te laten uitstoppen, omdat ze daar juist geld aan verdienen.

Turbo's zijn van ABN Amro. ABN is dus verplicht om een bied en laat continu aan te bieden. ECHTER! Zodra de markt kortstondig volatiel wordt (bijv. door een of ander persbericht van de aandelen waar je via turbo's in zit), trekken ze bid en ask terug. Het gevolg is dat de enige bid en ask die overblijft is van mensen die vooraf orders hebben ingevoerd. Jij kan je turbo niet tegen een fatsoenlijke prijs kwijt, dus de enige optie die je rest is hopen dat de turbo niet uitgestopt wordt en anders kost het je flink geld.

Neem de ING turbo long 6,70. Momenteel is de turbowaarde 1,17 (bid) met een koers van 7,39. Stoploss is 6,70 en financieringsniveau 6,22.

Nu komt er morgen om 09:28 een persbericht dat Rabobank staatsteun nodig heeft om rond te komen, ING komt in het verdomhoekje en bid en ask van ABN Amro zijn weg. Gevolg: bid (van een ingegeven order door een particulier) staat op 0,93 cent en ask op 1,98. Handel in de turbo is volledig weg, totdat de rust in het aandeel terugkeert. Die rust komt vaak pas terug nadat je uitgestopt bent en dus alleen je stukje restwaarde nog terugkrijgt. In 5 minuten is je turbo van 1,17 per stuk nog maar pakweg 40 cent waard. Zodra de koers onder de 6,70 komt probeert ABN de onderliggende aandelen direct te verkopen, maar afhankelijk tegen welke prijs dat is zie jij nog iets terug van je restwaarde. Als de koers erg snel dropt (gebeurd vaak door een sneeuwbaleffect) krijg je een habbekrats voor je turbo terug en je kan er geen fluit aan doen. Had je aandelen, dan kan je daar lekker op gaan zitten tot het aandeel ING weer terug komt op oude niveau's. Bij turbo's heb je gegarandeerd verlies.

Dan heb je nog het uitstoppen als doel. Als het aandeel van ING op 6,80 staat en het askboekje is vrij leeg, kan je met een paar mandjes aandelen de koers van ING onder de 6,70 drukken. Gevolg is dat iedereen met turbo's uitstopt en zn geld kwijt is, behoudens dat stukje restwaarde nog dan. Nu is ING een aandeel met veel volume, dus het askboekje zit wel vol. Maar pak een willekeurig aandeel met turbo's dat weinig volume heeft en het uitstoppen is een eitje.

Ik heb veel met turbo's geklooit maar tenzij je echt safe gaat zitten (dus turbo's van minimaal 5 tot 10 euro per stuk koopt met een lage stoploss), schiet je er geen zak mee op. Dan moet je nog in ogenschouw nemen dat de biedboekjes van turbo's direct leeg worden gehaald zodra er actie in het aandeel is én dat je maandelijks rente moet betalen voor het "financieringsniveau" (dus 6 euro 22 en ik geloof dat de rente momenteel 3,5% is). Waarom zou je niet gewoon met minder risico in aandelen investeren?

Kortom: zeker als er actie in een aandeel is en je op korte termijn geld wilt verdienen (dus day-trading) en ABN trekt bid en ask terug, kan je niet van je aandelen (turbo's) af wanneer jij dat wilt. Gevolg is dat je minder winst of meer verlies maakt dan misschien eigenlijk je bedoeling was.

Als je toch met dat soort instrumenten bezig wilt gaan, hou het dan bij opties. Er is genoeg volume, geen gedoe met stoploss, maar hou wel rekening met een stukje tijdswaarde (koop dus ver genoeg vooruit).

Ohja, je betaalt die rente over het financieringsniveau niet direct aan de bank oid, maar de stoploss van de turbo wordt met die 3,5% verhoogd (de afrekening vind 1x per maand plaats). De stoploss is dus ook nog eens niet constant.

Pffff, begin niet aan turbo's als je er niet teveel verstand van hebt. Het zijn zulke ingewikkelde producten met veel haken en ogen.......

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Jurjen » 03 jan 2011, 22:33

Je verhaal in de praktijk klopt inderdaad. RBS is vooral vaak traag met het bijwerken van hun turbo's, zeker inderdaad in volatiele markten. Ik heb een aantal keer voor klanten RBS gebeld waarbij een overlappende bied/laat (dus bied hoger dan de laat) voor minuten lang niet uitgevoerd wordt. Bij sprinters heb je hier gelukkig wat minder last van.

Een belangrijk ding wat je echter vergeet is dat een bank er (behalve misschien het handelen op eigen account, wat zeer aan banden is gelegd) weinig voordeel aan heeft een Turbo/Sprinter uit te laten stoppen. Het is namelijk de meest risicoloze lening die een bank uit kan zetten. Er is ruim voldoende marge (financieringsniveau/stop-los), en er is een automatische uitvoer als de investering van de bank in gevaar komt.

Daarnaast is het zo dat RBS altijd een bied om laat afgeeft, maar wanneer een andere handelaar een betere prijs afgeeft, je niet per se aan RBS als tegenpartij vastzit. Helaas werkt dit in de praktijk inderdaad niet altijd even soepel, daar heb je groot gelijk in.

Denk echter niet dat Turbo's/Sprinters rare gevaarlijke producten zijn. Voor echt daytraden zijn opties inderdaad een stuk gemakkelijker, maar wanneer je van korte termijn trends wilt profiteren zijn turbo's juist een ideaal middel, om met een relatief kleine investering een mooi rendement de boeken.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2011, 23:14

Wil iemand nog 500 aandelen Fokker kopen? :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2011, 12:42

Leuke input van Maus335i en Jurjen :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Joy » 13 jan 2011, 17:52

http://www.marketwatch.com/investing/stock/TPLM/news" onclick="window.open(this.href);return false;

Aandeel is goed bezig lately. Vandaag helemaal :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 13 jan 2011, 18:56

Komt gewoon omdat de waarde zo laag is. Elke fluctuatie geeft dan meteen een ontzettend hoog percentage verschil. Je zag hetzelfde bij Spyker de laatste dagen, ook steeds meer als 10% in de plus maar zoals vandaag cashten er een hoop volgens mij en dan sta je ook zo weer meer als 10% in de min.

Dan heb je wel mazzel als je ze toevallig had of als je er snel bij was :) Alleen als je transactiekosten gaat meerekenen en in het geval van dat TPLM aandeel ook de stijgende EUR/USD etc dan is het volgens mij alleen interressant als je ook meteen een groot volume koopt en verkoopt. Lange termijn belegging lijkt me niet interressant als je naar de jaarcijfers kijkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Erik dB, Geertmans, MParallel, Wimo, Wout309t en 168 gasten