Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2020, 21:14

Will F. schreef: 18 apr 2020, 19:54
Bert ///M3 schreef: 18 apr 2020, 17:33
Trouwens ivm die contango zou ik dus nu ook geen ETF olie of turbo's long etc kopen. Dat werkt namelijk deels hetzelfde alleen dan onzichtbaar. Maar ik hoor wel veel anderen daar al in stappen.
Ik een proshares crude WTI ultrashort etf 2x inverse die n eventuele daling in wtii omzet in dubbele stijging dezehttps://finance.yahoo.com/quote/SCO?p=SCO&.tsrc=fin-srch Wat ik afgelopen week n paar keer zag is dat wti zoals vrijdag 8% zakt en de koers slechts 3,5% stijgt. Heb het niet eerder gezien, al moet je je wel bewust zijn dat er im deze leveraged etf (=2 of 3x Arthur) wel tijdswaarde wegloopt, vertellen ze ook nergens.
Constructie v Bert is interessant maar ik snap t maar net dus begin er niet an.
Dat komt omdat jij ws naar de Mei future zat te kijken. Dat is degene die op verschillende sites word afgebeeld. Maar die word bij de meesten ook verzet naar Juni.

Die ETF etc waren vrijdag al doorgerold naar de juni contracten. Daarom veranderd die minder, het juni contract is veel minder volatiel.

Ik weet niet exact hoe die inverse leveraged ETF werken (niet gekeken) maar de normale ETF zitten gewoon in futures. Je kan dat ook in hun prospect lezen, daar word je voor contango risico gewaarschuwd. Aangezien het om een leveraged inverse ETF gaat kan het ook heel goed zijn dat hun met put opties werken. Daarmee creer je namelijk ook leverage.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2020, 21:44

Als je trouwens gewoon short wilt dan kan je ook turbo's doen. Contango werkt dan met je mee.

1000 keer turbo short is hetzelfde als kaal short zitten met 1x future. Alleen krijg je door die turbo dus een hefboom, zelfde als die ETF. Ben je alleen wel veel meer geld kwijt, voor een hefboom factor 2 heb je bij een turbo short die ongeveer 11,50 per stuk kosten bij huidige standen, heb je het over 11500 euro voor je positie. Maar die turbo's zijn onbeperkt schaalbaar, dus je kan er ook 500 nemen of whatever.

Wat ik alleen een heel groot nadeel van die turbo's short vind is dat ze op Euronext alleen verhandelbaar zijn van 08:00 tot 18:30. Sommige platformen tot 22:00 op CATS. De bulk van die WTI trading vind plaats tijdens Amerikaanse handelsuren en als er dus wat loos is dan kan je niet bij je turbo. Uitstoppen zou niet zomaar gebeuren bij een hefboom factor 2 maar er zijn er een hoop die er met een veel hogere hefboom in gaan en dan loop je dit op. Of bijvoorbeeld je ziet dat hij dipt en dan kan je dus geen winst nemen met je turbo omdat je tot de volgende dag wachten moet.

WTI future zelf is 23 uur per dag verhandelbaar. Alleen zijn de volumes aan het begin van de trading day erg laag, tijdens EU opening hoger en top op amerikaanse tijden.

Shorten met de future is dus eigenlijk handiger alleen loop je het wel op bij een heel groot gat tussen sluiten vorige dag en de nieuwe dag. Ik denk niet dat dat zo'n vaart loopt in de short richting maar het kan gebeuren. Een turbo met hoge hefboom klapt dan gewoon, een future blijft doorlopen. Je kan er zelf een stop order op zetten maar het tricky deel is dat hij daar overheen springen kan en dan heb je echt een mega verlies bij opening.

Dat laatste bijvoorbeeld. Als je met een future long had gezeten op 9 maart, openingstik -21%, dan had je bij opening al bijna 10K per contract verloren. Je kan hiermee dus fors over de kop gaan

Je kan ETF en turbo's ook op een gewone cash account kopen en voor futures heb je een margin account nodig.

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 19 apr 2020, 11:11

Olie is linke soep :lol:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 20 apr 2020, 09:35

Gaat Galapagos vandaag weer boven de 200 euro komen? :hungry:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 20 apr 2020, 10:44

Dan trap ik ze eruit denk ik

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 20 apr 2020, 11:05

Ik twijfel nog. Ik had ze eigenlijk rond 10 uur er uit moeten trappen (198 euro) omdat ze nu weer naar beneden schommelen.

Geloof dat Galapagos voor de crisis al ruim boven de 240 gezegen heeft. Moet gevoelsmatig wel weer haalbaar zijn, maar denk niet dat dat binnen nu en 3 maand gebeuren gaat.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 20 apr 2020, 11:49

Heb je gelijk in, ik heb ook zoiets dat ze echt terug moeten komen maar heb ook gevoel dat ik ze later met een dip wel weer terug kan kopen. ABN ligt eruit dus kan nu sowieso niks doen, al wil ik....

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 20 apr 2020, 12:41

Ja eens. Wbt. Galapagos zit ik ook op het puntje van m'n stoel, want als ik alle prognoses van professionals geloven moet komt er straks een flinke dip. Natuurlijk wil ik mijn hele portefeuille daarvoor er al uit getrapt hebben. Shell is al aan het sterven, die had ik eerder moeten ruimen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 20 apr 2020, 12:56

Ik heb vrijdag al helft positie afgebouwd en ga daar zo mee door als weer open is. In 3 weken 12 pct rendement is mooi, ja ik kan een nog verdere rit naar boven missen, maar naar 630 zal hij voorlopig toch niet meer gaan en ik vind de kans om weer een serieuze klap naar beneden te maken groter dan een enorme klap omhoog. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, als de geldpersen aangaan kan het ook zomaar omhoog klappen, echter is het dan qua geld ook weer minder waard. Ik weet het echt niet. Doe gewoon waar ik lekker van slaap.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Hielke » 20 apr 2020, 13:58

Ik was vroeger op school al niet in een wonder in handel en economie gerelateerde vakken, en ik blijk er in de tussentijd ook niks bijgeleerd te hebben. Ik snap van de huidige ontwikkelingen helemaal niks. En dan heb ik het niet over de shorts, longs, turbo's en wat niet al niet meer zoals hierboven. Dat is buitencategorie. Dan bouw ik nog makkelijker een raket.

Maar we staan volgens de mensen die het horen te weten dus voor een economische crisis die qua intensiteit alleen met die van de jaren '30 van de vorige eeuw vergeleken kan worden, en intussen zijn de aandelenkoersen alweer terug naar een niveau van begin 2019 gestegen. WTF tot de macht 3!!?? Dat vooruitzicht, en dat koersniveau, je moet echt ontzettend slim zijn om dat verband te zien, en je er happy bij te voelen. Ik voel me 'totally outclassed'.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 20 apr 2020, 14:13

Hielke, ben het wel met je eens maar als er zo veel geld is moet dat geld ergens heen. Ik vind al meer dan een jaar dat we te hoog staan maar is er een alternatief om je geld in te stoppen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2020, 14:37

Het is gewoon een spelletje. De meerderheid in derivaten zit short en de uitgevers willen niet afrekenen.

Er staan bijvoorbeeld nog giga veel posities in put opties uit.

Door nu die koersen omhoog te blijven stuwen verbrand de premie op die opties. Daarbij kunnen die handelshuizen dan zelf de aandelen die ze op 400 ingekocht hebben weer afwikkelen.

Tijdens de crash raakte de VIX dus 80. Dat betekend dat er mega premie op die opties zit. Die grote handelshuizen zitten dus voornamelijk opties te verkopen ipv kopen.

Heeft ook met electronische handel te maken. Je ziet bijvoorbeeld dat de Amerikaanse beurzen exact het patroon aangeven voor AEX en andere Europese beurzen. Hoe komt dat? Staat allemaal electronisch met elkaar in verbinding. Die prijzen van aandelen worden voor het grootste deel bepaald door bedrijven die de rol van market maker vervullen. Gaat via computers, high frequency trading.

Nu doet je S&P500 ongeveer 2800, doet AEX ongeveer 500. Daalt S&P iets dan daalt AEX ook iets. Maar je zit met weging van individuele aandelen. Dus zoals vandaag steeg Philips even de pan uit. Dan gaan ze wat zakken met andere aandelen enz. 2 weken geleden toen die Saudi en Norske bank aan het inkopen waren op Shell zag je die naar 18 gaan en een aantal anderen daar weer tegen in zakken enz.

Komt ook omdat index derivaten (bijvoorbeeld opties en futures op AEX of S&P500) het meest liquide zijn. Daarnaast belegd het overgrote deel tegenwoordig in bijvoorbeeld index ETF's waardoor het nog makkelijker is.

Dus:
1. Handelaar schrijft opties
2. Koopt aandelen op de weg naar beneden.
3. Koersen kan je omhoog boosten door middel van de S&P future of meer lokaal de FTI.

Je handeld die futures en aandelen tegen elkaar weg. Blijft die optiepremie over. Kaching.

Zolang je dit spelletje blijft spelen krijg je vanzelf anderen mee. Kijk de koersen er maar eens op na. Vorige week bijvoorbeeld. Bijna elke morgen klokslag 06:00 voor de Europese handelsdag beginnen de koersen van de US futures ineens te stijgen en nemen dan de Europese mee.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2253
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 20 apr 2020, 15:02

Bert ///M3 schreef: 18 apr 2020, 21:14
Will F. schreef: 18 apr 2020, 19:54
Bert ///M3 schreef: 18 apr 2020, 17:33
Trouwens ivm die contango zou ik dus nu ook geen ETF olie of turbo's long etc kopen. Dat werkt namelijk deels hetzelfde alleen dan onzichtbaar. Maar ik hoor wel veel anderen daar al in stappen.
Ik een proshares crude WTI ultrashort etf 2x inverse die n eventuele daling in wtii omzet in dubbele stijging dezehttps://finance.yahoo.com/quote/SCO?p=SCO&.tsrc=fin-srch Wat ik afgelopen week n paar keer zag is dat wti zoals vrijdag 8% zakt en de koers slechts 3,5% stijgt. Heb het niet eerder gezien, al moet je je wel bewust zijn dat er im deze leveraged etf (=2 of 3x Arthur) wel tijdswaarde wegloopt, vertellen ze ook nergens.
Constructie v Bert is interessant maar ik snap t maar net dus begin er niet an.
Dat komt omdat jij ws naar de Mei future zat te kijken. Dat is degene die op verschillende sites word afgebeeld. Maar die word bij de meesten ook verzet naar Juni.

Die ETF etc waren vrijdag al doorgerold naar de juni contracten. Daarom veranderd die minder, het juni contract is veel minder volatiel.

Ik weet niet exact hoe die inverse leveraged ETF werken (niet gekeken) maar de normale ETF zitten gewoon in futures. Je kan dat ook in hun prospect lezen, daar word je voor contango risico gewaarschuwd. Aangezien het om een leveraged inverse ETF gaat kan het ook heel goed zijn dat hun met put opties werken. Daarmee creer je namelijk ook leverage.
Deze etf is gebaseerd op de Bloomberg WTI Crude Oil Subindex dwz doet 2 X the inverse, ik denk dat die index (ik kan nergens vinden waaruit die nou bestaat) idd vooral uit het WTI juni future contract bestaat, al beseft de helft vd forum bezoekers dat hier https://stocktwits.com/symbol/SCO ook niet. Vraag: hoe zal die juni future zich gaan gedragen even los van trumptweets komt die ook onder de 20 denk je? Als ik het goed begrijp heb je momenteel op kortere termijn een enorm stijgende contango.
Wat betreft die futures WTI het is wel de meeste directe vorm vean oliespculatie maar ik vind het te riskant, je het ook mini en micro futures, dan heb je slechts een 1/10 0f 1/100 vd echte future uitgegeven door CME. Wellicht daar eens naar kijken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 20 apr 2020, 15:42

Ondertussen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 20 apr 2020, 15:44

tomgtr schreef: 20 apr 2020, 14:13 Hielke, ben het wel met je eens maar als er zo veel geld is moet dat geld ergens heen. Ik vind al meer dan een jaar dat we te hoog staan maar is er een alternatief om je geld in te stoppen?
Als je geen daytrader bent, fysiek goud....als je het nog ergens kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2020, 15:52

///Joost schreef: 20 apr 2020, 15:42 Ondertussen...

Afbeelding
Je zit op het verkeerde contract te kijken. Geen hond die nog in het Mei contract handeld, iedereen zit al op Juni.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 20 apr 2020, 16:05

Bert ///M3 schreef: 20 apr 2020, 15:52
Je zit op het verkeerde contract te kijken. Geen hond die nog in het Mei contract handeld, iedereen zit al op Juni.
Ik geef alleen aan wat het mei contract op dit moment doet, en hoe dus de trend ligt. See you in June :D !

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2020, 16:07

Will F. schreef: 20 apr 2020, 15:02
Bert ///M3 schreef: 18 apr 2020, 21:14
Will F. schreef: 18 apr 2020, 19:54

Ik een proshares crude WTI ultrashort etf 2x inverse die n eventuele daling in wtii omzet in dubbele stijging dezehttps://finance.yahoo.com/quote/SCO?p=SCO&.tsrc=fin-srch Wat ik afgelopen week n paar keer zag is dat wti zoals vrijdag 8% zakt en de koers slechts 3,5% stijgt. Heb het niet eerder gezien, al moet je je wel bewust zijn dat er im deze leveraged etf (=2 of 3x Arthur) wel tijdswaarde wegloopt, vertellen ze ook nergens.
Constructie v Bert is interessant maar ik snap t maar net dus begin er niet an.
Dat komt omdat jij ws naar de Mei future zat te kijken. Dat is degene die op verschillende sites word afgebeeld. Maar die word bij de meesten ook verzet naar Juni.

Die ETF etc waren vrijdag al doorgerold naar de juni contracten. Daarom veranderd die minder, het juni contract is veel minder volatiel.

Ik weet niet exact hoe die inverse leveraged ETF werken (niet gekeken) maar de normale ETF zitten gewoon in futures. Je kan dat ook in hun prospect lezen, daar word je voor contango risico gewaarschuwd. Aangezien het om een leveraged inverse ETF gaat kan het ook heel goed zijn dat hun met put opties werken. Daarmee creer je namelijk ook leverage.
Deze etf is gebaseerd op de Bloomberg WTI Crude Oil Subindex dwz doet 2 X the inverse, ik denk dat die index (ik kan nergens vinden waaruit die nou bestaat) idd vooral uit het WTI juni future contract bestaat, al beseft de helft vd forum bezoekers dat hier https://stocktwits.com/symbol/SCO ook niet. Vraag: hoe zal die juni future zich gaan gedragen even los van trumptweets komt die ook onder de 20 denk je? Als ik het goed begrijp heb je momenteel op kortere termijn een enorm stijgende contango.
Wat betreft die futures WTI het is wel de meeste directe vorm vean oliespculatie maar ik vind het te riskant, je het ook mini en micro futures, dan heb je slechts een 1/10 0f 1/100 vd echte future uitgegeven door CME. Wellicht daar eens naar kijken.
In principe zolang er niks aan de markt veranderd zou Juni dezelfde weg moeten bewandelen als Mei. Alleen 'zou moeten' is altijd een beetje..... :tooth:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2020, 20:26

Over die WTI olie he..... trading halted op -4 USD....

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 20 apr 2020, 20:33

Als ze dat zouden doortrekken naar de pomp zou het helemaal fijn zijn, gewoon geld toe als je gaat tanken :blink:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2253
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 20 apr 2020, 20:46

Lol, mijn inverse short staat nogmaar op +25%. Die heeft ook zulke klappen gekregen na die tweet v trump. Juni future wti ook nogsteeds boven $20 ofwel Contango nog verder verruimt.

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Gijzert » 20 apr 2020, 21:39

Elise schreef: 20 apr 2020, 20:33 Als ze dat zouden doortrekken naar de pomp zou het helemaal fijn zijn, gewoon geld toe als je gaat tanken :blink:
Beetje negatieve accijns erbij.

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 21 apr 2020, 07:58

Elise schreef: 11 mar 2020, 13:45
Elise schreef: 09 mar 2020, 14:17
Elise schreef: 28 feb 2020, 11:35
Inderdaad, maar dan wel voor Flow Traders (VIX rond de 45 nu) en al het andere laten voor wat het is.
Ik gok AEX onder de 500 volgende week :swinging:
Flowtraders, de parel in mijn porto :blink:
Die parel begint steeds meer op een nep parel te lijken :coffee:
Blijkt het toch een echte parel te zijn, vandaag gaat het dak eraf :popcorn:

Iemand anders nog in Flowtraders gestapt?

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 21 apr 2020, 08:38

Hij begint eindelijk goed door te stijgen inderdaad.

Ik ben ingestapt met een GAK van €20,68 dus mij hoor je niet klagen!

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Richardt. » 21 apr 2020, 08:44

Pharming Group staat op +20% t.o.v. gisteren a.g.v. een positief Corona berichtje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Bing [Bot], Dimitri, Eeuwe, HarryC, Jlijp, Majestic-12 [Bot], MartijnS, Paul76, Robbert92, Wimo en 198 gasten