Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 02 apr 2020, 15:14

Stier > vleermuis > zwarte zwaan > dooie kat > beer.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 02 apr 2020, 16:00

:tooth:

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 02 apr 2020, 16:50

Bizar wat er nu ook weer mee Shell gebeurd. Ik had een aantal diep OTM opties gekocht omdat ik op de lange termijn wel weer een stijging verwacht. Die opties knallen nu al als een gek omhoog.. (+12% voor Shell vandaag)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 02 apr 2020, 17:05

Trump heeft na een gesprek met de Saudis aangekondigd dat SA en Rusland hun olieproduktie niet verhogen, dus olieprijs krijgt een duwtje omhoog vandaag.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 02 apr 2020, 17:09

Shell is niet te peilen nee. Denk dat ze morgen ook nog wel een voorwaartse sprong zullen maken.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 02 apr 2020, 17:16

Nou, dat hoop ik, maar als de realisatie indaalt dat A) trump maar wat roept en B) ook met 10M B per dag reductie de wereld 15M B meer oppompt dan verwerkt/gebruikt kan worden verwacht ik eerder weer een dipje....

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 02 apr 2020, 18:34

Daarom heb ik snel shorts WTI ingeslagen.

Serieus die Trump roept maar wat. Sterker nog, als jij of ik zulke dingen roepen over een aandelen fonds of commodity dan worden we in de cel gezet voor markt manipulatie.

Wbt Shell. Daar is een heel serieus staaltje koersmanipulatie aan de gang. Als je gisteren opgelet had, price run up van 15.6 naar 17 door algo trading. Vlak voor sluit poef terug naar 16. En vanmorgen preopen alweer naar 17 en zelfde verhaal. Vandaag staan al die olie fondsen in de plus maar had je gisteren bijvoorbeeld gekeken dan stond iedereen -2,5%-4% in de min, enkel dat gekke Shell stond +4%.

Die professioneel handelaren zitten allemaal premie short met hun optie posities. Piek in VIX/VAEX was vlak voor optie expiratie vorige maand. Dus ze hebben nu lekker allemaal puts uitstaan. Als je dan de indexen hoog houd verbrand de premie op die puts in no time. Aex kan je bijvoorbeeld heel makkelijk omhoog manipuleren met Shell en ING. (gisteren)

Vandaag ook weer. Ze hebben voorbeurs die AEX al 10 punten hoger gezet zodat het niet te ver omlaag klapte toen dat banencijfer uit kwam.

Kijk je naar het verloop van die 400 -> 480 rally. Dan zie je echt de volumes uitdoven. Je kan dus met een een klein beetje geld die koersen net zo neerzetten als je wilt.

Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 02 apr 2020, 18:40

Ik denk dat de grote klap nog moet komen als de cijfers Q1 en Q2 en de verwachtingen voor de rest van 2020 bekend gemaakt worden.
Let maar op: Dead cat bounce!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 02 apr 2020, 18:49

Elise schreef: 02 apr 2020, 18:40 Ik denk dat de grote klap nog moet komen als de cijfers Q1 en Q2 en de verwachtingen voor de rest van 2020 bekend gemaakt worden.
Let maar op: Dead cat bounce!
Idem dito hier :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 02 apr 2020, 19:02

Elise schreef: 02 apr 2020, 18:40 Ik denk dat de grote klap nog moet komen als de cijfers Q1 en Q2 en de verwachtingen voor de rest van 2020 bekend gemaakt worden.
Let maar op: Dead cat bounce!
Exact zoals in praktisch elke voorgaande recessie/depressie dus. Er gaan er weer een hoop het schip in. Even je geld apart houden zolang je niet écht weet waar je mee bezig bent...

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 02 apr 2020, 20:03

Ik denk niet dat je echt een alu hoedje hebt als je denkt dat der Donald via een stromannetje een beetje long is gegaan op olie voordat deze tweet eruit ging...

Overigens ben ik niet geheel mee eens dat het nu een verkeerd moment is om te gaan beleggen. Althans, hangt een beetje af met welke doelstelling. Voor middenlange termijn, laten we zeggen om met x er nu in te gaan en er over een half jaar weer uit te stappen en een mooiere auto van te kopen, nee zou ik niet doen. Voor daytraders is het nu een hel of een feest maar kansen zijn er. Voor lange termijn maakt het niet zoveel uit of je nu instapt of 100 punten op de AEX lager of hoger. Natuurlijk, instappen op 200 of 300 is beter dan op huidige stand. Maar als je maar gaat zitten wachten op een bodem mis je die geheid. Uiteindelijk is het risk/reward en hoe je het risico ziet is meer psychologisch. Slaap ik nog als er 1/3 van mijn geld op papier weg is. Verwacht je dat het uiteindelijk wel weer aantrekt en heb je dat geld nu niet nodig, geen probleem. En gaat het echt naar 0 dan zijn we in een mad max wereld beland en maakt cash of aandelen weinig meer uit. In elk geval is in het geval van omvallen van banken aandelen iets veiliger. Overigens, mocht die mad max wereld hier zijn, wij hebben nog wat olie hier en daar. :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 02 apr 2020, 20:58

Volledig met je verhaal eens, Tom.

Gijzert
Berichten: 4994
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Gijzert » 03 apr 2020, 08:07

tomgtr schreef: 02 apr 2020, 20:03 Ik denk niet dat je echt een alu hoedje hebt als je denkt dat der Donald via een stromannetje een beetje long is gegaan op olie voordat deze tweet eruit ging...

Overigens ben ik niet geheel mee eens dat het nu een verkeerd moment is om te gaan beleggen. Althans, hangt een beetje af met welke doelstelling. Voor middenlange termijn, laten we zeggen om met x er nu in te gaan en er over een half jaar weer uit te stappen en een mooiere auto van te kopen, nee zou ik niet doen. Voor daytraders is het nu een hel of een feest maar kansen zijn er. Voor lange termijn maakt het niet zoveel uit of je nu instapt of 100 punten op de AEX lager of hoger. Natuurlijk, instappen op 200 of 300 is beter dan op huidige stand. Maar als je maar gaat zitten wachten op een bodem mis je die geheid. Uiteindelijk is het risk/reward en hoe je het risico ziet is meer psychologisch. Slaap ik nog als er 1/3 van mijn geld op papier weg is. Verwacht je dat het uiteindelijk wel weer aantrekt en heb je dat geld nu niet nodig, geen probleem. En gaat het echt naar 0 dan zijn we in een mad max wereld beland en maakt cash of aandelen weinig meer uit. In elk geval is in het geval van omvallen van banken aandelen iets veiliger. Overigens, mocht die mad max wereld hier zijn, wij hebben nog wat olie hier en daar. :bag:
Maar als het toch niet uitmaakt dan misschien even wachten hoe het over 2 maanden uitziet.
Indien de boel nog verder onderuit knalt dan heb je geluk. Indien het stijgt heb je wat minder winst maar dat maakt niet uit.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 03 apr 2020, 09:16

Als je slechter slaapt als je niet op of vlak voorbij de bodem hebt gekocht is dat zeker een goed plan. Of als je er van overtuigd bent dat dit verre van de bodem is. Je zou ook in 3 delen kunnen splitsen, nu een derde, een derde als je denkt dat bodem bereikt is en een derde als je duidelijk vindt dat bodem voorbij is inleggen. Maar ook dan weet je niet zeker of je gelijk hebt dat dat de bodem was.

Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 03 apr 2020, 11:30

haha, waar de bodem ligt weet niemand.

Voor de mensen die wel iets willen doen, let op de data waarop cijfers gepresenteerd worden en waarop een aandeel bijvoorbeeld ex. dividend gaat (en of dat dividend wel uitgekeerd gaat worden).

Wat een aardig begin kan zijn is om in deze volatiele markt put opties te schrijven, de te ontvangen premie is meer dan behoorlijk.

Voorbeeldje:
ING: Huidige koers +/- €4,70
Met de verkopen van optie "ING P4.00 17APR20" krijg je +/- €0,13 per aandeel (optie contract is altijd per 100, dus totaal €13,00)

Hiermee verkoop je het recht aan de koper om aan jou 100 aandelen ing te verkopen voor €4,00 (je bent dus verplicht om ze af te nemen tegen €4,00 ongeacht de koers die dan geldt).
Staat de koers over 2 weken boven de €4,00 dan zul je niet aangewezen worden, staat die onder de €4,00 dan moet je ze wel afnemen.

Kosten voor verkopen zijn €0,85 en als je aangewezen wordt nog eens €1,00 (kosten bij degiro, bij een bank hoef je er vanwege de kosten voor dit soort premies niet eens aan te gaan beginnen).
Wordt je aangewezen heb je dus 100 aandelen ING á €3,89 per stuk, in het andere geval €12,15 in de knip.
Op een "investering (je borg zeg maar)" van €400 toch een netto rendement van ruim 3% in 14 dagen.
Let wel, als de koers van ING over 14 dagen op €3,00 staat heb je €0,89 per aandeel verlies.

Voor wie €0,13 te min vindt (kosten zijn in verhouding tot de premie hoog), kijk dan even naar opties van bijvoorbeeld Adyen of ASML :mrgreen:

Kleine disclaimer/waarschuwing: Schrijf niet voor meer dan je onderliggend aan centjes hebt, anders loop je het risico van een margin call.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 03 apr 2020, 14:25

Nog een kleine disclaimer, als je nog nooit met opties gespeeld hebt is dit niet het beste moment om te oefenen. Het is nogal volatiel allemaal zeg maar. Kans om je neus te stoten is aardig.

Ik heb Shell vanmorgen eruit gerost. Stond voor al het gedoe iets van 25 geloof ik, reageerde bizar op een nogal overreageren olieprijs na tweetje Trump. Nu gaat olie nog verder omhoog en Shell naar beneden. Dat lijkt me geheel terecht. Mocht Shell weer onderuit gaan koop ik ze wel weer maar de olie met 30 pct omhoog naar nog maar iets rond 30 en shell maar 7 euro onder wat de laatste tijd normaal was lijkt me iets overdreven.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 03 apr 2020, 15:23

Hier in Q3 2018 begonnen met beleggen. Eerst losse aandelen in bedrijven met "minder vraaguitval" tijdens een crisis (dacht ik). Tabak, gevangenis REIT's, REIT's voor woningen / apartementen, bejaardenhuizen, consumer staples, healthcare, grondstoffen, banden (onafhankelijk van EV, brandstof of waterstof - die ronde zwarte dingen blijven eronder gaan) en een aantal olieboeren voor het dividend. Tijdens de kerstdip van 2018 leuk bijgekocht. Momenteel -25% in die portefeuille. Dat was / is best pijnlijk na een plus van 15% in een jaar tijd, maar zal wel bij het leerproces horen. Leergeld betalen hoort er bij.

Ben in de recente daling begonnen met 3 dividend uitkerende ETF's nu het kind met het badwater wordt weggegooid. Wel in een nieuwe rekening / bij een andere aanbieder om enerzijds te spreiden en anderzijds om het mezelf psychologisch iets makkelijker te maken door niet steeds naar rode cijfers te hoeven kijken en te gaan verkopen. Noem me gek, maar voor mij werkt het. Daar momenteel een leuk plusje omdat ik daar goed op de voorlopige bodem heb gekocht. Vind ETF's wel prettiger qua management. Wil daar uiteindelijk helemaal op uitkomen en losse posities verminderen. Heb geen obligaties omdat ik daar in 2018 al niets in zag. Goud & bitcoins hoeven ook niet. Mijn focus ligt volledig op cash-flow / liquiditeit. Opties, turbo's, marge waag ik me niet aan. Ben ik niet gewiekst genoeg voor. Dividend wordt herinvesteerd of het betaalt de rekeningen als de inflatie / belastingdruk de bocht uit vliegt. Het wordt nog heel raar volgens mij, maar we gaan het zien.

Mijn horizon is long-term. Buy & hold inkomens / pensioensaanvulling tot ik de pijp aan Maarten geef.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2020, 16:12

tomgtr schreef: 03 apr 2020, 14:25 Nog een kleine disclaimer, als je nog nooit met opties gespeeld hebt is dit niet het beste moment om te oefenen. Het is nogal volatiel allemaal zeg maar. Kans om je neus te stoten is aardig.

Ik heb Shell vanmorgen eruit gerost. Stond voor al het gedoe iets van 25 geloof ik, reageerde bizar op een nogal overreageren olieprijs na tweetje Trump. Nu gaat olie nog verder omhoog en Shell naar beneden. Dat lijkt me geheel terecht. Mocht Shell weer onderuit gaan koop ik ze wel weer maar de olie met 30 pct omhoog naar nog maar iets rond 30 en shell maar 7 euro onder wat de laatste tijd normaal was lijkt me iets overdreven.
Denk meerdere dingen:
1. koersmanipulatie door een aantal partijen
2. Risico shift. Als je nu je portfolio veranderd naar defensief dan is Shell een goede kandidaat. 1 van de weinigen met nog dividend en ze hadden al een 60-70% daling voor hun kiezen gekregen. Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.

Die OPEC meeting van maandag dat kan heel goed een non event worden. Als in sell the rally. Ze lijken allemaal voor te willen sorteren op een deal maar zoals ik het zie is er geen oplossing zolang de VS niet inbegrepen is cq stuk gaat.

WTI doet nu 26 USD, voor het Mei contract welke op 21 april afloopt. Maar fysieke levering, laatste data online geeft een prijs van 14.10 USD afgelopen maandag terwijl de future 20 noteerde. Als die oversupply blijft bestaan komt die wel weer omlaag.

AkerBP ASA verslaat Shell trouwens in mijn porto :blink: Die staan vandaag gewoon +12,8% ook niet normaal eigenlijk.

Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 03 apr 2020, 17:15

Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12 Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.
Ik vind dat wel een beetje tegenstrijdige uitspraak, gezien RD voor een 11,87% de weging van de AEX bepaald.
De AEX kan m.i. allen onder de 400 duiken als RD, UN(13,55%) en ASML(16,23%) er nog even flink van langs krijgen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 03 apr 2020, 17:25

Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12
tomgtr schreef: 03 apr 2020, 14:25 Nog een kleine disclaimer, als je nog nooit met opties gespeeld hebt is dit niet het beste moment om te oefenen. Het is nogal volatiel allemaal zeg maar. Kans om je neus te stoten is aardig.

Ik heb Shell vanmorgen eruit gerost. Stond voor al het gedoe iets van 25 geloof ik, reageerde bizar op een nogal overreageren olieprijs na tweetje Trump. Nu gaat olie nog verder omhoog en Shell naar beneden. Dat lijkt me geheel terecht. Mocht Shell weer onderuit gaan koop ik ze wel weer maar de olie met 30 pct omhoog naar nog maar iets rond 30 en shell maar 7 euro onder wat de laatste tijd normaal was lijkt me iets overdreven.
Denk meerdere dingen:
1. koersmanipulatie door een aantal partijen
2. Risico shift. Als je nu je portfolio veranderd naar defensief dan is Shell een goede kandidaat. 1 van de weinigen met nog dividend en ze hadden al een 60-70% daling voor hun kiezen gekregen. Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.

Die OPEC meeting van maandag dat kan heel goed een non event worden. Als in sell the rally. Ze lijken allemaal voor te willen sorteren op een deal maar zoals ik het zie is er geen oplossing zolang de VS niet inbegrepen is cq stuk gaat.

WTI doet nu 26 USD, voor het Mei contract welke op 21 april afloopt. Maar fysieke levering, laatste data online geeft een prijs van 14.10 USD afgelopen maandag terwijl de future 20 noteerde. Als die oversupply blijft bestaan komt die wel weer omlaag.

AkerBP ASA verslaat Shell trouwens in mijn porto :blink: Die staan vandaag gewoon +12,8% ook niet normaal eigenlijk.

De future (prompt zegt niet zo veel. Hoe minder opslag in de buurt of hoe meer landlocker het veld is hoe hoger de kortingen. Crude wordt echt verkocht op dubbel digit korting op de future prijs.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2020, 17:50

Elise schreef: 03 apr 2020, 17:15
Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12 Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.
Ik vind dat wel een beetje tegenstrijdige uitspraak, gezien RD voor een 11,87% de weging van de AEX bepaald.
De AEX kan m.i. allen onder de 400 duiken als RD, UN(13,55%) en ASML(16,23%) er nog even flink van langs krijgen.
Als je het zo stelt wel.

Maar RDS van 17 naar 10 dan moet er nog een keer 37% af.

Om even AEX 470 -> 400 te doen moet er 15% af.

Dus stel dat de AEX terug zou vallen naar 400, dan denk ik niet dat het aannemelijk is dat RDS weer een tientje doet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2020, 17:52

tomgtr schreef: 03 apr 2020, 17:25
Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12
tomgtr schreef: 03 apr 2020, 14:25 Nog een kleine disclaimer, als je nog nooit met opties gespeeld hebt is dit niet het beste moment om te oefenen. Het is nogal volatiel allemaal zeg maar. Kans om je neus te stoten is aardig.

Ik heb Shell vanmorgen eruit gerost. Stond voor al het gedoe iets van 25 geloof ik, reageerde bizar op een nogal overreageren olieprijs na tweetje Trump. Nu gaat olie nog verder omhoog en Shell naar beneden. Dat lijkt me geheel terecht. Mocht Shell weer onderuit gaan koop ik ze wel weer maar de olie met 30 pct omhoog naar nog maar iets rond 30 en shell maar 7 euro onder wat de laatste tijd normaal was lijkt me iets overdreven.
Denk meerdere dingen:
1. koersmanipulatie door een aantal partijen
2. Risico shift. Als je nu je portfolio veranderd naar defensief dan is Shell een goede kandidaat. 1 van de weinigen met nog dividend en ze hadden al een 60-70% daling voor hun kiezen gekregen. Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.

Die OPEC meeting van maandag dat kan heel goed een non event worden. Als in sell the rally. Ze lijken allemaal voor te willen sorteren op een deal maar zoals ik het zie is er geen oplossing zolang de VS niet inbegrepen is cq stuk gaat.

WTI doet nu 26 USD, voor het Mei contract welke op 21 april afloopt. Maar fysieke levering, laatste data online geeft een prijs van 14.10 USD afgelopen maandag terwijl de future 20 noteerde. Als die oversupply blijft bestaan komt die wel weer omlaag.

AkerBP ASA verslaat Shell trouwens in mijn porto :blink: Die staan vandaag gewoon +12,8% ook niet normaal eigenlijk.

De future (prompt zegt niet zo veel. Hoe minder opslag in de buurt of hoe meer landlocker het veld is hoe hoger de kortingen. Crude wordt echt verkocht op dubbel digit korting op de future prijs.
Nee maar is het niet zo dat het verschil in fysieke settlement (Prijs in Cushing) en future dichter naar elkaar toe horen te lopen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Niels » 03 apr 2020, 18:00

Ik ben blij dat rdsa heb verkocht op 26,7 dit jaar :tooth: Als het nog een keer dipt (wat ik wel verwacht) dan stap ik weer in voor de lange termijn.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 03 apr 2020, 18:11

Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 17:52
tomgtr schreef: 03 apr 2020, 17:25
Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12

Denk meerdere dingen:
1. koersmanipulatie door een aantal partijen
2. Risico shift. Als je nu je portfolio veranderd naar defensief dan is Shell een goede kandidaat. 1 van de weinigen met nog dividend en ze hadden al een 60-70% daling voor hun kiezen gekregen. Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.

Die OPEC meeting van maandag dat kan heel goed een non event worden. Als in sell the rally. Ze lijken allemaal voor te willen sorteren op een deal maar zoals ik het zie is er geen oplossing zolang de VS niet inbegrepen is cq stuk gaat.

WTI doet nu 26 USD, voor het Mei contract welke op 21 april afloopt. Maar fysieke levering, laatste data online geeft een prijs van 14.10 USD afgelopen maandag terwijl de future 20 noteerde. Als die oversupply blijft bestaan komt die wel weer omlaag.

AkerBP ASA verslaat Shell trouwens in mijn porto :blink: Die staan vandaag gewoon +12,8% ook niet normaal eigenlijk.

De future (prompt zegt niet zo veel. Hoe minder opslag in de buurt of hoe meer landlocker het veld is hoe hoger de kortingen. Crude wordt echt verkocht op dubbel digit korting op de future prijs.
Nee maar is het niet zo dat het verschil in fysieke settlement (Prijs in Cushing) en future dichter naar elkaar toe horen te lopen?
Normaal gesproken wel maar het zijn niet eens de Cushing bbls die echt vast lopen. De inland producenten die niet op pijpleiding zitten hebben minimale opslag en als de vrachtwagens niet komen ophalen lopen die heel gauw vast. Ondanks dat ik echt niet in negatieve olie geloof is er wel al een distressed seller geweest die -0.19 usd per bbl heeft geaccepteerd om maar niet stil te liggen. Uitstel van executie lijkt me.....

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2020, 19:15

Ja klopt ik heb dat ergens voorbij zien komen. Veel plaatsen daar hebben prijzen in single digits.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 189 gasten