Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 09 jun 2013, 20:48

Robert, ik ben wel een ervaren wandelaar. Gaat ook in een stevig tempo van ca. 7 tot 7,5 km per uur. Ik wandel minimaal 10 km per dag, maar uitschieters tot 22 a 24 km per dag gebeurd ook regelmatig. (Ongeveer 300 km per maand). Belasting is anders dat merk ik natuurlijk ook. Maar ik heb niet het gevoel gehad dat er sprake is van overbelasting. Doe ook veel aan squaten en kettlebell swings mijn knieën zijn wel wat gewend.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 09 jun 2013, 20:50

OK, dan heb je wel km`s in de benen, maar toch is de cardio-pulmonale belasting bij hardlopen van een andere orde dan bij (snel) wandelen, dit geldt eveneens voor de enkel-knie-heup en lage rug belasting.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 09 jun 2013, 20:57

Dat geloof ik gelijk! Eigenlijk was het ook min of meer een test. Ik zal zeker ook niet elke dag gaan hardlopen qua afstanden zoals ik wandel. Maar af en toe inpassen binnen mijn training lijkt me wel leuk. Iets minder qau kilometers mag ook wel. Zeg maar 10 km ongeveer.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 09 jun 2013, 21:01

Dat kan prima, zeker als je het incidenteel doet, dan heb je uiteraard een beter herstel.

Vuistregel is;

1 eerst afstand uitbreiden bij relatief laag tempo
2 vervolgens pas snelheid verhogen

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 09 jun 2013, 21:51

Robert, nu je toch bezig bent :mrgreen:
Ik mag van de fysio nu 5 min hardlopen en moet dan 1 minuut rust houden. Dit mag ik 6x herhalen.
Omdat ik het conditioneel niet zo veel vind voorstellen loop ik nu heel hard.
Inclusief de rust momenten ongeveer 12,2km per uur.
Is dit dan ook te hard, en kan ik beter geduld hebben en de minuten uitbreiden?
Ik heb na het lopen geen last.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 09 jun 2013, 21:58

Ik kan moeilijk in je persoonlijke situatie "treden" (wel in mooie term in dit verband) :mrgreen:

Vuistregel is als hierboven, voor de rest maar naar je behandelaar luisteren.

Wat je nu doet is mogelijk iets te veel interval met te hoge snelheid, maar ik ken je situatie niet, dus ik kan er ook niet/onvoldoende over oordelen danwel een mening over hebben, mea culpa :tooth:

Remember; belasting = tijd * intensiteit !!


Genoeg, ik ga je behandelaar niet voor de voeten lopen :D

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 09 jun 2013, 22:46

:thumbup:

Ik doe het nog wel even rustig aan, en vraag het wel aan de fysio als ze terug is van vakantie :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 11 jun 2013, 15:18

Ik wil het hardlopen toch een beetje oppakken, conditioneel zit het allemaal wel goed. Ik heb nu vooral goede hardloopschoenen nodig. Kan iemand mijn tips, adviezen geven waar ik op moet letten? Afgezien van het feit dat ik ze natuurlijk moet passen uitproberen in een goede winkel (wat is een goede winkel?) Ze moeten puur functioneel zijn, mooi uiterlijk kleurtjes ed boeien me niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 11 jun 2013, 15:26

Runnersworld

De schoen hangt af van verschillende factoren;

1 loop je neutraal; neutrale schoen

2 loop je in supinatie stand; anti supinatieschoen

3 loop je in pronatie stand; anti pronatieschoen

Bovenstaande valt op een loopband met video goed te monitoren !

dan wat algemene tips

Er zijn natuurlijk de bekende merken;

1 Asics / Adidas / Puma kan je over het algemeen geen buil aan vallen, schoenen voor alle typen lopers

2 Ben je licht gebouwd, en ook een technisch lichtvoetige loper, dan is Nike wel geschikt

3 Ben je zwaar gebouwd (>85-90kg) dan zou ik willen opteren voor Saucony

Voor de rest is het proberen, proberen en proberen


Loop je veel, dan elk jaar je schoenen vervangen !!

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 11 jun 2013, 15:28

RVV schreef:Ik wil het hardlopen toch een beetje oppakken, conditioneel zit het allemaal wel goed. Ik heb nu vooral goede hardloopschoenen nodig. Kan iemand mijn tips, adviezen geven waar ik op moet letten? Afgezien van het feit dat ik ze natuurlijk moet passen uitproberen in een goede winkel (wat is een goede winkel?) Ze moeten puur functioneel zijn, mooi uiterlijk kleurtjes ed boeien me niet.
Toen ik begonnen ben met hardlopen heb ik eerst 4 maanden op mijn oude basketbalschoenen gelopen, dat was het stomste wat ik heb gedaan met hardlopen...na 3 maanden last van m'n rust, knieën etc omdat die schoenen niet de juiste ondersteuning/demping geven.
Ik ben bij een Run2Day winkel geweest en heb een filmpje laten maken van mijn 'loop', daarin heb je grof gezegd 3 verschillen: overpronatie, onderpronatie en neutraal. Dit geeft aan hoe neutraal je je voet afzet en land tijdens het hardlopen. Aan de hand van dat filmpje wordt al snel duidelijk in welke categorie je valt en welk type schoen je nodig hebt. Daarna is het een kwestie van proberen wat lekker zit (en wat er leuk uit ziet).

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Hardloop draadje

Bericht door Robertdj » 11 jun 2013, 15:31

Even voor de duidelijkheid pronatie betekent doorgezakte voeten?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 11 jun 2013, 15:34

romo schreef:Runnersworld

De schoen hangt af van verschillende factoren;

1 loop je neutraal; neutrale schoen

2 loop je in supinatie stand; anti supinatieschoen

3 loop je in pronatie stand; anti pronatieschoen

Bovenstaande valt op een loopband met video goed te monitoren !

dan wat algemene tips

Er zijn natuurlijk de bekende merken;

1 Asics / Adidas / Puma kan je over het algemeen geen buil aan vallen, schoenen voor alle typen lopers

2 Ben je licht gebouwd, en ook een technisch lichtvoetige loper, dan is Nike wel geschikt

3 Ben je zwaar gebouwd (>85-90kg) dan zou ik willen opteren voor Saucony

Voor de rest is het proberen, proberen en proberen


Loop je veel, dan elk jaar je schoenen vervangen !!
Oke ze kunnen het dus beoordelen in de winkel, want ik heb geen idee van welke stand er sprake is. Wel slijten mijn hakken van mijn wandelschoenen schuin naar buiten af. Maar dit is dus bij wandelen. (mijn leven lang al "bekend" probleem). Ik denk dat ik nog veel sneller dan een jaar schoenen moet vernieuwen gezien mijn ervaringen. Mijn gewicht is 72 kilo maar ik ben denk ik geen lichtvoetige loper. Mijn lichaamsbouw is mesomorf.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 11 jun 2013, 15:43

Bij het afwikkelen van een normaal gezonde voet hoort een zogenaamde afwikkelings 5

Dat houdt concreet in; je landt op de buitenzijde van je hielbeen, wikkelt de voet aan de buitenzijde af, de afzet over de grote teen maakt het patroon compleet !!

Zo heurt `t en niet anders



Dus een slijtpatroon bij normale schoenen aan de hiel buitenzijde is prima !!


Pronatie = te veel op de binnenzijde van de voet lopen ( idd bij een ingzakt binnenste voetgewelf)

Supinatie = te veel op de buitenzijde lopen en afrollen waarbij de grote teen niet wordt gebruikt

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 11 jun 2013, 15:53

Ah dat klinkt iig positief!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2013, 16:35

en ik altijd maar denken dat ik niet normaal loop en daardoor de hakken van me schoenen zo raar slijten is het gewoon normaal :kikker:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 12 jun 2013, 20:07

In een goede runners winkel nemen ze alle tijd voor je en kun je verschillende schoenen proberen.
Bij Runners world in Alkmaar hebben ze een loopband (kun je het ook zelf zien), maar ze sturen je normaal gesproken naar buiten om even te lopen. En ze zien meteen wat eraan mankeert.

Ik ben een jaar geleden begonnen met lopen. Grootste uitdaging is dat je vrij snel conditioneel in orde bent, je kunt langere stukken lopen met goede snelheden,.....maar: je lichaam is er niet aan gewend. Dat duurt veel langer. Je kunt zomaar geblesseerd raken. Als je dat aanvoelt: meteen stoppen of in ieder geval minder lopen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 12 jun 2013, 21:53

Zo vanochtend mij een knap setje hardloop schoenen laten aanmeten bij een speciaalzaak in Drachten. Na 1,5 uur de juiste schoen er uit gepikt. Video/loopband werk kwam ook aan de orde. Verkoper wist waar hij het over had wel zo prettig. Merk/kleur etc boeide me niet. Uiteindelijk is het Saucony type Hurricane14 geworden. Zojuist hebben ze een vuurdoop gehad. Zo wat loopt dat anders dan wandelschoenen zeg! Die zijn dan ook compleet ongeschikt om hard te rennen. Snelheid ligt een stuk hoger, demping is zoveel beter. Precies 14000 kilometer gelopen in 1:08 uur. Conditioneel zat er nog wel meer in. Maar routetechnisch kwam meer lopen niet uit. Toch leuk werk dar hardlopen. Leuke aanvulling op mijn wandeltraining.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (75.54 KiB) 3793 keer bekeken

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 12 jun 2013, 22:08

Saucony had ik goed ingeschat voor je :D

14000km is a awful lot :lol: :tooth:

Dan heb je al wel een paar setjes schoenen de doorheen gejaagd :lol: :lol:

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door MartijnS » 12 jun 2013, 22:11

Fanatiek voor de eerste keer :thumbup:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draad

Bericht door RVV » 12 jun 2013, 22:24

LOL moet meters zijn natuurlijk..Martijn aan de ene kant misschien wel. Aan de andere kant wandel ik altijd al 1,5 uur tot 2 uur aan een stuk. De manier van lopen is anders, de snelheid ligt hoger maar de afstanden ben ik gewoon gewend.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 12 jun 2013, 22:30

Je hebt zeer goede schoenen, krijg je geen spijt van...........

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 12 jun 2013, 22:31

Eigenlijk is het net als het kopen van een auto: De verkoper heeft er verstand van en weet precies wat je nodig hebt. Merk en kleur zijn onbelangrijk.

@RVV: Ik zie dat je verkocht bent :mrgreen: Je gaat trouwens al flink hard voor een beginner. Kijk ook eens op een atletiekvereniging, daar doen ze veel intervaltraining. Vind ik veel leuker dan domweg een uur of langer lopen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 13 jun 2013, 10:24

Zo de day after, altijd afwachten hoe je lichaam aanvoelt. Geen spierpijn of last van knieën of enkels. Voeten blarenvrij kortom goed bevallen. @iko. ik ben bang dat ik inderdaad verkocht ben. Zit nu al me af te vragen of ik vanavond moet gaan wandelen of gaan hardlopen :D . Ik denk toch het eerste. Hardlopen maar eerst eens beperken tot 2 á 3 keer in de week. Net wat jij schrijft, conditioneel en mentaal is het niet zo'n probleem, maar je belast je lichaam toch op een zware manier. Maar het heeft idd iets verslavends. Ik ben alleen niet zo van het in groepsverband sporten. Ik moet me dan aanpassen aan tijden en mensen. Ik doe qua lopen liever gewoon mijn eigen ding. Bovendien sport ik altijd met muziek. Lijkt me ook niet echt te passen.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 13 jun 2013, 10:44

Is de Dam tot Damloop iets voor je, RVV?
Vorig jaar gelopen en dat was echt top! Geweldige sfeer en met 16km een prima afstand.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 13 jun 2013, 11:01

Menrik, ik ben zo'n beetje allergisch voor grote mensenmassa's. Mij zie je ook niet op zoiets afkomen. Net als de 4 mijl hiero in Groningen. Als ik lees dat er 21000 mensen meedoen. Ik snap best dat als het je trekt heel sfeervol kan zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 119 gasten