Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 14:46

Waarom zou je per sé 10km willen lopen?

Lopen zij die 10 km in een half uur, in een uur, of zijn ze 2 uur onderweg? Doen ze altijd aan een duurloop? Of variëren ze meer en doen ze doorgaans interval trainingen?

Je moet gewoon doen wat je leuk vindt.

Ik vind 't leuk om snel en soepel te lopen bij mij in de buurt en uiteindelijk ook een keer een wedstrijdje mee te pikken. Stel dat ik dan 10km ga lopen, of 20 tijdens zo'n wedstrijd, dan hoef ik niet steeds 10 of 20 km te trainen. Dat is namelijk niet efficiënt en ook niet leuk. Veel mensen vergissen zich daarin.

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hardloop draadje

Bericht door Richardt. » 17 sep 2012, 14:49

Ik nam een willekeurige afstand. Het is vaak meer gewoon een rondje lopen wat ze doen en hardlopen in z'n algemeenheid trekt mij niet, dat is wat ik probeer te zeggen :lol:

En ik doe dus idd. wat ik leuk vind. Maar ik baal er soms wel van dat hardlopen mij niet wat meer ligt, want het is eenvoudig te realiseren. Sportkleren aan, schoenen aan en gaan!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 15:11

Ja dat vind ik nu dus ook. Maar ik heb er dus ook heel lang geen lol in gehad. Juist m'n schoenen aantrekken was al een mentale drempel. Als ik eenmaal de deur uit was, dan liep ik wel. Soms liep ik maanden niet.

Nu paar keer per 2 weken (soms niet iedere week, soms wel paar keer per week). De ene keer loop ik ff snel 15 minuten, de andere keer 30 minuten tot een uur. Op wisselende momenten van de dag.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 17 sep 2012, 16:51

Loop/train nu zo'n 2 jaar denk ik...
Zondag ga ik de 10 miles Dam tot dam lopen!

Vorig jaar de Batavierenrace gelopen, de 11,8km afstand in 58 minuten.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 17 sep 2012, 19:56

Dennis Cavallino schreef:Ik loop nu anders. Ipv landen op mijn hak, land ik nu op mijn tenen. Vergt wel even wat oefening. Kost je wat extra spierpijn in je onderbenen, maar je loopt meteen een stuk sneller en je wordt er veel veerkrachtiger door.

Daarnaast is op de juiste manier stretchen en een warm up erg belangrijk, naast rustig opbouwen. Ook doe ik iedere dag kniebuigingen om mijn kniegewrichten en de spieren daaromheen sterker te maken.
Mijn vriendin had een paar weken terug ook een ontsteking in d'r knie door het hardlopen. Ik heb het vorig jaar gehad. Erg pijnlijk. Toen liep ik te vaak dezelfde route, op de bolling van de weg dicht tegen de berm. Dan belast je dus 1 kant extra veel. Leermomentje...

Lopen op de tenen behoort niet tot een normaal natuurlijk looppatroon, behoudens als je sprint. Bij normaal joggen/hardlopen altijd een volledige afwikkeling van de voet nastreven.

Voor stretchen is geen , ik herhaal GEEN, wetenschappelijke evidentie aangetoond, spieren kun je niet langer maken!! Behoudens de natuurlijke ruimte tussen de actine en myosine filamenten (het verschil tussen een aangespannen en ontspannen spiervezels) is er niet meer haalbaar. In het uiterste geval bij het doorbreken van deze fysiologische eenheid heb je dan een ruptuur( spierscheuring)

Lopen, de vraag is wat wil je?

Het Cardio-Circulatoire-Respiratoire Systeem kan je er prima mee versterken, het Neuro-Musculaire-Arthrogene Systeem doet mee, maar niet optimaal, dat gaat beter met kracht-coördiantie training.
Mooiste is uiteraard de combinatie van voornoemde systemen.

Zoals eerder vermeld, een goede krachttraining verbrand meer calorieën dan een duurtraining.

Bolling van de weg is idd belangrijk, liefst het midden van de weg ( niet zijnde de snelweg :D ), beter is om een zachte ondergrond te nemen, bospaden enz

Een tip die ik hardlopers niet wil onthouden; trek je veters bij aanvang niet te strak aan, tijdens het lopen neemt de doorbloeding in de voet toe, het weefsel gaat uitzetten. Bij strakke veters ga je dan inklemmings verschijnselen krijgen, resulterend in het zeer moeilijk kunnen heffen van de voet. Dit leidt dan weer tot de bekende "shin splint", bij lopers een zeer bekende blessure.

Online
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Hardloop draadje

Bericht door Ferdi » 17 sep 2012, 20:01

-Menrik- schreef:Loop/train nu zo'n 2 jaar denk ik...
Zondag ga ik de 10 miles Dam tot dam lopen!

Vorig jaar de Batavierenrace gelopen, de 11,8km afstand in 58 minuten.
Veel succes!
Een aantal collega's van mij loopt ook mee. Startnummers 17.66x en meen dat de tekst "KLM bier op het eind" boven hun nummers staat.
Sommigen moesten trouwens nog wel even slikken, want zij hadden tot nu toe nog geen 16 kilometer gelopen :P


Zelf vroeger 17 kilometer gelopen, maar door een knieblessure door de paardensport is een beetje afstand lopen voor mij aardig pijnlijk geworden en ben ik er ook mee gestopt

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 17 sep 2012, 22:26

Ik loop sinds 4 maanden bij een atletiekvereniging. Dat bevalt me erg goed. Het is continu intervalwerk.
snel, langzaam, pittig, matig, etc. Dat schijnt betere training te zijn dan 1 tempo. En het is veel leuker dan domweg 5 of 10 km lopen. Bovendien zit je in een groep mensen wat ook veel gezelliger is dan in je eentje,.... op zo'n lange weg,.... met wind,.... regen,...
En er is ruime aandacht voor warming up en cooling down.

Bovendien kun je je rondetijden meten en vergelijken, moet een DFer toch ook aanspreken...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door Dennis Cavallino » 19 sep 2012, 09:31

Ja dat lijkt mij ook leuk, ware 't niet dat ik geen vaste tijden wil.

6 oktober doe ik mee aan een hardloopwedstrijd bij mij om de hoek. Ik wilde eerste 10 km doen, maar ik heb besloten om gewoon op een lekker tempo de 5 te doen. Het gaat me er in de basis om dat ik af en toe een doel heb waarvoor ik loop. Over een tijdje pik ik ook een duathlon mee. Rennen en mountainbiken in 't bos. Niet teveel km's, wel pittig zat voor mij.
romo schreef:
Dennis Cavallino schreef:Ik loop nu anders. Ipv landen op mijn hak, land ik nu op mijn tenen. Vergt wel even wat oefening. Kost je wat extra spierpijn in je onderbenen, maar je loopt meteen een stuk sneller en je wordt er veel veerkrachtiger door.

Daarnaast is op de juiste manier stretchen en een warm up erg belangrijk, naast rustig opbouwen. Ook doe ik iedere dag kniebuigingen om mijn kniegewrichten en de spieren daaromheen sterker te maken.
Mijn vriendin had een paar weken terug ook een ontsteking in d'r knie door het hardlopen. Ik heb het vorig jaar gehad. Erg pijnlijk. Toen liep ik te vaak dezelfde route, op de bolling van de weg dicht tegen de berm. Dan belast je dus 1 kant extra veel. Leermomentje...

Lopen op de tenen behoort niet tot een normaal natuurlijk looppatroon, behoudens als je sprint. Bij normaal joggen/hardlopen altijd een volledige afwikkeling van de voet nastreven.

Voor stretchen is geen , ik herhaal GEEN, wetenschappelijke evidentie aangetoond, spieren kun je niet langer maken!! Behoudens de natuurlijke ruimte tussen de actine en myosine filamenten (het verschil tussen een aangespannen en ontspannen spiervezels) is er niet meer haalbaar. In het uiterste geval bij het doorbreken van deze fysiologische eenheid heb je dan een ruptuur( spierscheuring)

Lopen, de vraag is wat wil je?

Het Cardio-Circulatoire-Respiratoire Systeem kan je er prima mee versterken, het Neuro-Musculaire-Arthrogene Systeem doet mee, maar niet optimaal, dat gaat beter met kracht-coördiantie training.
Mooiste is uiteraard de combinatie van voornoemde systemen.

Zoals eerder vermeld, een goede krachttraining verbrand meer calorieën dan een duurtraining.

Bolling van de weg is idd belangrijk, liefst het midden van de weg ( niet zijnde de snelweg :D ), beter is om een zachte ondergrond te nemen, bospaden enz

Een tip die ik hardlopers niet wil onthouden; trek je veters bij aanvang niet te strak aan, tijdens het lopen neemt de doorbloeding in de voet toe, het weefsel gaat uitzetten. Bij strakke veters ga je dan inklemmings verschijnselen krijgen, resulterend in het zeer moeilijk kunnen heffen van de voet. Dit leidt dan weer tot de bekende "shin splint", bij lopers een zeer bekende blessure.
Dat van die veters heb ik jaren terug al eens ondervonden. Damn wat een pijn.

Verder kijk ik naar mijn eigen beleving ipv wetenschappelijke benadering (wetenschappers weten ook niet alles, anders zouden niet steeds al die vragen stellen). Als ik warmloop en stretch dan heb ik de dag erna geen spierpijn. Als ik niet warmloop en stretch, dan krijg ik wel spierpijn, maar soms ook kramp tijdens het rennen. Daarnaast is 't een mooi momentje rust. en ik word er lenig van. Ik kan je wel melden dat toen ik fanatiek aan Teakwondo deed, ik gewoon na verloop van tijd een spagaat kon, of split. Die soeplesse in mijn lijf vind ik wel lekker. Verder zal die wetenschap mij jeuken eerlijk gezegd, want ik voel me er beter door.

Op m'n tenen lopen is ook idd te vergelijken met sprinten. Het vergt flinke training van kuitspieren, maar ook de spieren in mijn voet/achillespees zijn sterker. Ik krijg er meer veerkracht door. Ik kom overigens wel met hak op de grond, maar eerst met m'n tenen. Dat is toch anders dan sprinten.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door indobesar » 19 sep 2012, 15:37

Dennis Cavallino schreef: Ik kom overigens wel met hak op de grond, maar eerst met m'n tenen. Dat is toch anders dan sprinten.
Doe jij de Moonwalk?
Afbeelding

:cool:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Hardloop draadje

Bericht door Rebel » 23 sep 2012, 11:18

Afbeelding

Cav, gewoon niet de grond raken, dan blijf je behouden van blessures en slijt je ook geen schoenen

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door Dennis Cavallino » 27 sep 2012, 23:51

Hehe

Die foto zocht ik laatst om in dit draadje te plempen. Kon m nergens vinden op t web.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 28 sep 2012, 09:13

Ooh...de Dam tot Damloop heb ik in 1:21:37 gelopen.
Mijn goal was 1:20:00 maar doordat het zo ontzettend druk was in de IJ-tunnel ben ik daar veel tijd verloren door veel te zigzaggen.

Volgend jaar wil ik (met meer trainen) de halve marathon gaan lopen.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Contacteer:

Re: Hardloop draadje

Bericht door Kevin20v » 28 sep 2012, 09:38

Welke afstand was dat Menrik?

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 28 sep 2012, 13:09

Dam tot dam is 16km.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Hardloop draadje

Bericht door Rebel » 28 sep 2012, 18:11

Dennis Cavallino schreef:Hehe

Die foto zocht ik laatst om in dit draadje te plempen. Kon m nergens vinden op t web.

Staat thans gewoon online bij de rest van mijn prive-foto's : http://www.pichunter.com

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mathieu » 30 sep 2012, 14:03

Vanmorgen 23,2 km getraind.
Ging lekker.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 30 sep 2012, 14:59

Iemand hier ervaring met een Nike running sensor?

Ik loop nu met een Ipod Touch, en gebruik dan de gps daarvan + runkeeper app.
Alleen loop ik vaak door het bos (veluwe), en heeft de iPod daar geen bereik..

Heeft de speciale sensor die je in je schoen doet, een beter bereik, of kom je dan alsnog thuis met een gelopen afstand van 700m oid..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Hardloop draadje

Bericht door allen » 30 sep 2012, 16:45

Mocht iemand die niet van de ipodgeneratie is, geinteresseerd zijn in een Polar CX800rs horloge met gps, hartslagmeter, footpod, cadans en snelheidssensor voor de fiets, ik wil het verkopen. De software werkt niet op Mac. USB dongle voor dataoverdracht zit er ook bij. Zelf gebruik ik hartslag sowieso zo goed als nooit, dus voor een mooi bod, wil ik er wel vanaf. Als niemand het hier wil hebben, moet ik misschien toch maar eens de gok nemen om weer wat op mp te plaatsen. :zwijntje:
Misschien dat ik Garmin gewend ben, maar kan gewoon niet wennen aan dat hele Polar gebeuren.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 10 okt 2012, 21:46

Leuk draadje! :D

Ik loop zelf ook. In de laatste 4 jaar 2 halve en 2 hele marathons (Los Angeles en R'dam) gelopen. M'n beste tijd voor de halve ligt op 1:23:58 (Riverside 2010) en de voor de hele op 3:18:53 (Los Angeles 2010). Nadat ik eigenlijk de marathons had afgezworen om me toe te gaan leggen op het fietsen (wat ik eigenlijk veel leuker vind), is het toch weer gaan kriebelen en heb ik me ingeschreven voor de marathon van Barcelona in maart 2013. Officieel trainingsschema begint in de eerste week van november.

Overigens ben ik nooit echt gestopt met lopen, maar het is nu 3 keer pw ipv 6 keer pw zeg maar. Overige dagen hang ik in de gym...zucht...ik had topsporter moeten worden...lol. Ik wil echter perse onder m'n PR duiken in Barcelona. In Rotterdam 2011 zat ik 30 sec boven m'n tijd van LA een jaar daarvoor.

Competitiedrang is vervelend, maar werkt wel motiverend.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Hardloop draadje

Bericht door Rebel » 10 okt 2012, 23:18

3.18.. Dan moet je bijna ook stukken gewandeld hebben. Trainingsschema november en Marathon in maart (4/5 maanden) is te kort. Of liep je de maanden ervoor ook al minimaal 3 keer per week met duurloopjes van 15 a 18 km?

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mathieu » 11 okt 2012, 09:23

Wat een tijden :duh: :bloemetje:

Afgelopen mijn tijd op de 15km tijdens de Bredase Singelloop met zo'n vijf minuten verbeterd.
Nu 1:13:29

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 11 okt 2012, 21:44

Rebel schreef:3.18.. Dan moet je bijna ook stukken gewandeld hebben. Trainingsschema november en Marathon in maart (4/5 maanden) is te kort. Of liep je de maanden ervoor ook al minimaal 3 keer per week met duurloopjes van 15 a 18 km?

Nope, niet gewandeld. Die halve zat trouwens laat in 2010 en de hele zat vroeg in het jaar. Ik loop sinds 2010 al en ben nooit gestopt. Ik volg altijd de schema's van Hal Higdon (18 wkn) en dat werkt voor mij goed. Dat ik in Nov begin met het schema wil niet zeggen dat ik nu niet altijd ben blijven lopen. ;) Ik loop op het moment 3x pw 8 km en fitness rustig op de overige dagen.

edit: Heb je eigenlijk wel eens iets positiefs te melden ipv kort-door-de-bocht opmerkingen?

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Hardloop draadje

Bericht door ErikS » 12 okt 2012, 12:16

///Joost schreef:
Rebel schreef:3.18.. Dan moet je bijna ook stukken gewandeld hebben. Trainingsschema november en Marathon in maart (4/5 maanden) is te kort. Of liep je de maanden ervoor ook al minimaal 3 keer per week met duurloopjes van 15 a 18 km?

Nope, niet gewandeld. Die halve zat trouwens laat in 2010 en de hele zat vroeg in het jaar. Ik loop sinds 2010 al en ben nooit gestopt. Ik volg altijd de schema's van Hal Higdon (18 wkn) en dat werkt voor mij goed. Dat ik in Nov begin met het schema wil niet zeggen dat ik nu niet altijd ben blijven lopen. ;) Ik loop op het moment 3x pw 8 km en fitness rustig op de overige dagen.

edit: Heb je eigenlijk wel eens iets positiefs te melden ipv kort-door-de-bocht opmerkingen?
Lol inderdaad,

Alsof hij zelf ooit één meter gelopen heeft....

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 12 okt 2012, 12:21

Volgens mij wel, en zelfs behoorlijk fanatiek.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Hardloop draadje

Bericht door ErikS » 12 okt 2012, 12:23

RVV schreef:Volgens mij wel, en zelfs behoorlijk fanatiek.
maakt niet uit... Die denigrerende toon... Brrrr...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, beske, De fiscalist, EvdP, HansD, Majestic-12 [Bot], Wimo en 467 gasten