Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Niels » 03 feb 2019, 19:18

Waarheid als een koe Mark.
Camiel schreef:
31 jan 2019, 15:47

En meestal doen ze het niet eens voor hun eigen portemonnee, maar voor aandeelhouders en hun beurskoersen. Activistische andeelhouders die belangen in bedrijven vergaren en ze vervolgens volledig uit te knijpen door kapitaaluitkeringen te eisen, verhuizingen te eisen naar belastingparadijzen, goedlopende bedrijven op te splitsen of dwingen tot een overname of overgenomen worden. Zie Philips; vroeger een leider op de electronicamarkt, nu volledig gestript, hebben nog 3 middelmatige tv’s met een logo erop die door externen met een license gemaakt worden, de lampjes liggen inmiddels bij Signify en ze doen nog wat met tandenborstels, scheerapparaten en de medische wereld. Hele bedrijf naar de klote.
Mwah, Philips had ook wel last van "de typische Philips ziekte" zoals mijn schoonpa dat verwoordt als ex Philps medewerker destijds in de glorie tijd. Die Philips ziekte heerst ook zeker bij andere bedrijven waar grote marges zijn en de bomen de hemel in groeien. Bij Philips kon het in de glorie tijd niet op namelijk en als werknemer kon je, moest je en zou je gewoon mega carrière maken. Het liefst via een post in het buitenland met als voorkeur een warm oord. Op het moment dat het bedrijfsbelang ondergeschikt is/wordt aan persoonlijk belang dan moet je wel enorme marges draaien als bedrijf en juist die marges kwamen natuurlijk onder druk staan naarmate de concurrentie toenam. Daarna komen pas de aandeelhouders die de winst zien verdampen maar de typische Philips ziekte houd zo lange mogelijk stand want de vriendjes van de vriendjes proberen elkaar zo lange mogelijk op de goed betaalde posities te houden...

Persoonlijk verbaast het mij dat Philips nog bestaat....

Tom

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 04 feb 2019, 15:06

Inderdaad, ik woon/kom uit regio Eindhoven en heb via kennissen (van vroeger) wel een beetje een idee hoe het er daar aan toe ging. Los van carriere was veel gewoon uitstekend geregeld voor de werknemer. Van huisvesting tot pensioenen tot dikke kortingen op Philips-spullen, de meesten daar hadden een vrij zorgeloos leven en konden eerder met (goedbetaald) pensioen. Geen afgunst en ben voorstander van je medewerkers tevreden houden, maar bij Philips ging men er volgens mij wel heel ver in.

Op consumentengebied is het niet veel meer. Echter ASML en NXP stammen er wel vanaf, alleen zijn die nu zelfstandig. Philips Healthcare doet het volgens mij nog wel heel goed.

Plaats reactie