Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 06 okt 2020, 12:57

eBoonstra schreef: 06 okt 2020, 12:35
smiley schreef: 06 okt 2020, 11:58 Het kantoor gedeelte in Drachten heb ik in 15 jaar letterlijk leeg zien lopen.
Fabricage zit er inderdaad nog. Groei moest voornamelijk uit emerging markets komen en niet uit Europa.
Ik zie Drachten nog wel een keer sluiten.
Heb juist het idee dat het de laatste jaren weer meer floreert. Een vriend van mij heeft een paar jaar geleden op het R&D gewerkt en dat groeide toen. Vorig jaar ook nog werk vanuit GB naar Drachten gegaan.
Zou kunnen. Is weer een paar jaar geleden dat ik er was.
Toen was het kantoorpand aan de voorkant letterlijk leeg.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 06 okt 2020, 13:44

Nu de amusement wereld op zijn gat ligt v.w. corona, vraag ik mij af of manlijke toneelspelers zich straks nog als vrouw mogen verkleden?
https://www.youtube.com/watch?v=_eokvb1X9rA

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 06 okt 2020, 15:17

Ik niet.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 06 okt 2020, 16:09

Meer iets voor Luco meen ik me te herinneren.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 06 okt 2020, 16:21

tomgtr schreef: 06 okt 2020, 16:09 Meer iets voor Luco meen ik me te herinneren.
ja, maar jullie ouwe vrekken hebben er niks voor over :tooth: :tooth:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 08 okt 2020, 09:22

GL wil 10.000 startkapitaal voor alle 18-jarigen

Dat geld moet natuurlijk ergens vandaan komen :?
GL denkt dat het zo’n 2,2 miljard euro kost om het plan uit te voeren. Dat geld wil de partij opbrengen met een vermogensbelasting op miljonairs, van 1 procent voor mensen met meer dan een miljoen euro en 2 procent voor mensen met meer dan twee miljoen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 08 okt 2020, 09:27

Shit zeg, moet ik gewoon 2% gaan afstaan :hmmm:

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eric Z » 08 okt 2020, 09:42

10000 verbranden zonder er iets voor te hoeven doen, lekker hoor. Met gratis geld ga je wel stemmetjes binnen harken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 08 okt 2020, 09:44

Kwestie van tijd dat dit echt hier gaat komen. GL is z'n tijd ver vooruit. Zodra de ECB hun digitale Euro op orde heeft, kunnen ze direct de zakken vullen van alle EU burgers. UBI 4 the win! :bag:

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Rnd » 08 okt 2020, 09:45

Dan noemen ze rechts altijd populisten. Dit idee van GL met 10.000 Euro voor elke 18 jarige is pas populistisch. Gaat nooit gebeuren, maar zo krijg je weer wat 18-jarige kiezers erbij.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 08 okt 2020, 10:07

Rnd schreef: 08 okt 2020, 09:45 Dan noemen ze rechts altijd populisten. Dit idee van GL met 10.000 Euro voor elke 18 jarige is pas populistisch. Gaat nooit gebeuren, maar zo krijg je weer wat 18-jarige kiezers erbij.
Zeg nooit nooit. Ik besef dat het maf klinkt, maar als je rekening houdt met de lage rentes en het streven naar 2% inflatie, dan is het gewoon een realistisch scenario. In de VS gebeurt het al, helicoptergeld.

https://www.volkskrant.nl/economie/de-n ... ~bac7695e/

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 08 okt 2020, 10:11

Eric Z schreef: 08 okt 2020, 09:42 Met gratis geld ga je wel stemmetjes binnen harken.
Ze moeten hun studentikoze aanhang natuurlijk wel wat in het vooruitzicht stellen met hun nieuwe verkiezingsprogramma :coffee:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Camiel » 08 okt 2020, 10:18

Er valt wel wat voor die 10.000 te zeggen. Een paar jaar geleden was het prima normaal dat iedere student (waaronder ik overigens!) 3.500 per jaar aan studiefinanciering kreeg, gedurende 4 jaar. Dus méér nog dan 10.000. Dat is 5 jaar geleden volledig afgeschaft, dus alle studenten van nu beginnen sowieso al met 14.000 extra schuld ten opzichte van mij aan hun carrière. En dan is de woningmarkt nog harder naar de klote dan toen, en krijg je voor minder dan 500 euro per maand bijna geen kamer meer in de gemiddelde stad (en Amsterdam of Utrecht hebben we het al niet eens over).

Er mag van mij echter wel een prestatie-element achter zitten. Als ik bijvoorbeeld mijn studie niet binnen 10 jaar had afgerond, mocht ik de studiefinanciering terugbetalen. Als een 18-jarige dan een bedrijf in influencing op Instagram wil opzetten vind ik wel dat dat businessplan even geëvalueerd mag worden.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 08 okt 2020, 10:20

Dat heet investeren in je toekomst.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Rnd » 08 okt 2020, 10:36

Ik denk dat ik er een hoop bier voor had gekocht als ik 10.000 Euro in mijn schoot geworpen kreeg toen ik 18 jaar was. Op dat moment ben je alleen aan het feesten. Ik denk dat 25 jaar een beter moment is.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 08 okt 2020, 10:39

Of als je je studie hebt weten af te ronden. Dat is een mooie prikkel en ik hoor het ook, er gaan studenten met echt verschrikkelijke schulden en diploma de arbeidsmarkt op. Aangezien die schuld nu meetelt met je hypotheekaanvraag wordt het er niet leuker op.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Camiel » 08 okt 2020, 11:03

Maar het lijkt er niet op dat dit plan is '10.000 euro overgemaakt op je rekening en veel plezier ermee', in plaats daarvan bedoeld om te gebruiken voor onderwijs, ontwikkeling of investeren in een eigen bedrijf.
Bram schreef: 08 okt 2020, 10:39 Of als je je studie hebt weten af te ronden. Dat is een mooie prikkel en ik hoor het ook, er gaan studenten met echt verschrikkelijke schulden en diploma de arbeidsmarkt op. Aangezien die schuld nu meetelt met je hypotheekaanvraag wordt het er niet leuker op.
+1

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eric H » 08 okt 2020, 11:10

Elise schreef: 08 okt 2020, 09:22 GL wil 10.000 startkapitaal voor alle 18-jarigen

Dat geld moet natuurlijk ergens vandaan komen :?
GL denkt dat het zo’n 2,2 miljard euro kost om het plan uit te voeren. Dat geld wil de partij opbrengen met een vermogensbelasting op miljonairs, van 1 procent voor mensen met meer dan een miljoen euro en 2 procent voor mensen met meer dan twee miljoen.
Met welk gas vult Groen Links die proefballonnetjes eigenlijk ?? Lachgas zeker ??
Dus iemand van 18 uit een (kans)arm gezin moet dit geld eigenlijk gelijk gebruiken om rekeningen van te betalen, waar een 18-jarige uit een welgesteld gezin het geld kan gebruiken om te feesten (of wegzetten en op een later tijdstip gebruiken)

:please:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 08 okt 2020, 11:26

18 jarigen....al een heel leven achter zich, verantwoordelijkheidsgevoel, realistische politiek/maatschappelijke inzichten, want ze hebben écht wel levenservaring en je hoeft hun niks meer wijs te maken!

Wie wil er een biertje?

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 08 okt 2020, 11:35

Camiel schreef: 08 okt 2020, 10:18 Als ik bijvoorbeeld mijn studie niet binnen 10 jaar had afgerond, mocht ik de studiefinanciering terugbetalen.
Zo zo, ze draaiden de duimschroeven met 10 jaar wel aan hé.

Overigens vind ik dat iedereen die aan de eisen voldoet voor een vervolgopleiding deze moet kunnen doen op de kosten van de staat (incl. wat leefgeld/biergeld). Daar staat dan wel tegenover dat zodra je niet de vereiste cijfertjes haalt je gelijk van de studie afgehaald wordt.

De kosten daarvan gaan ze op termijn zelf terugbetalen aan de staat, ik zou ze namelijk afzonderlijk daarvoor belasten.
Dus stel jij bent arts of piloot waarvan de opleiding door de staat betaald is, en jij verdient zeg 2ton per jaar, dan ga jij over je inkomsten net zoveel belasting betalen totdat al jouw studiekosten terugbetaald zijn.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Camiel » 08 okt 2020, 12:14

Elise schreef: 08 okt 2020, 11:35
Overigens vind ik dat iedereen die aan de eisen voldoet voor een vervolgopleiding deze moet kunnen doen op de kosten van de staat (incl. wat leefgeld/biergeld). Daar staat dan wel tegenover dat zodra je niet de vereiste cijfertjes haalt je gelijk van de studie afgehaald wordt.

De kosten daarvan gaan ze op termijn zelf terugbetalen aan de staat, ik zou ze namelijk afzonderlijk daarvoor belasten.
Dus stel jij bent arts of piloot waarvan de opleiding door de staat betaald is, en jij verdient zeg 2ton per jaar, dan ga jij over je inkomsten net zoveel belasting betalen totdat al jouw studiekosten terugbetaald zijn.
Veel studies werken al met een Bindend Studieadvies (BSA). Betekent eigenlijk dat je tussen de 70% en 100% van je vakken moet halen (met name in het eerste jaar) om te bewijzen dat je het aan kunt, zo niet dan moet je de opleiding verlaten. Dus wat je omschrijft is eigenlijk het stelsel van <2015, maar dan nog iets soepeler (opleiding op kosten van de staat, nu betaal je nog steeds 200 euro per maand aan collegegeld, exclusief boeken, terwijl de studiebeurs nog geen 300 was. Nauwelijks kostendekkend dus).

Vwb piloot, tenzij je ons land gaat dienen bij de luchtmacht is piloot gewoon een private opleiding en ben je rustig een ton studieschuld verder. Voor artsen geldt dat minder, artsenopleiding is bijzonder duur en lang en wordt deels door de overheid betaald, anderzijds; als jij een dergelijk cruciaal en veeleisend beroep kiest om mensen te helpen (ik geloof namelijk niet dat iemand arts wordt om veel geld te verdienen, dat hou je nog geen maand vol), moet je dan daarvoor 'gestraft' worden? Vergeet niet, een arts kan pas vaak achter in de 20 na de opleiding écht gaan werken en verdienen. Dus die lopen al 10 jaar achter op iemand die op z'n 18-19 na een MBO studie is gaan werken.

Daarnaast ben ik van mening dat het feit dát je een opleiding hebt afgerond (afhankelijk van de studie uiteraard) ook wel vaak een graadmeter is voor (toekomstig) salaris, hoger opgeleiden verdienen meer (uitzonderingen daargelaten uiteraard) en betalen daardoor ook meer belasting. Over een werkzaam leven van 40-45 jaar durf ik best te stellen dat iemand met een universitaire opleiding een relatief sterkere netto betaler is dan iemand zonder opleiding. Ik betaal twee bijstandsuitkeringen per maand alleen al aan inkomstenbelasting (laat staan BTW etc), dus die studiefinanciering die ik 4 jaar lang heb gekregen betaal ik nu elk jaar 1.5x 'terug' via belastingen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 08 okt 2020, 12:33

In mijn jeugd was bijna iedereen na zijn 18de aan het werk, alleen als je ging studeren dat duurde dat dan nog 4 jaren dan was iedereen aan het werk, behalve de eeuwige student, die kon tot zijn 28ste nog kosteloos doorstuderen.
Het koste niets het leren & later studeren, enkel de schoolreisjes moest je betalen, ook geen boeken kopen of zoiets.
Maar zoals ik schreef had 99 % na zijn 18de een inkomen & werkte tot je 65ste.
Nu blijven jongelui tot 25ste of nog later op school, ja dan heb je 7 jaren extra op school geen inkomen & heb je een studieschuld & nu weet je waarom je dan tot je 72ste moet werken.
Als ik zag de uren per dag die mijn kinderen maakten, dan begrijp ik dat die 7 jaren extra nodig hebt, ook het behalen van je diploma is nu bijna diplomaproof, wij moesten alles in eenmaal goed hebben anders een extra jaar.
€ 10.000.- geven aan één leeftijdsgroep is discrimineren.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 08 okt 2020, 12:35

Camiel schreef: 08 okt 2020, 12:14 Vwb piloot, tenzij je ons land gaat dienen bij de luchtmacht is piloot gewoon een private opleiding en ben je rustig een ton studieschuld verder. Voor artsen geldt dat minder, artsenopleiding is bijzonder duur en lang en wordt deels door de overheid betaald, anderzijds; als jij een dergelijk cruciaal en veeleisend beroep kiest om mensen te helpen (ik geloof namelijk niet dat iemand arts wordt om veel geld te verdienen, dat hou je nog geen maand vol), moet je dan daarvoor 'gestraft' worden? Vergeet niet, een arts kan pas vaak achter in de 20 na de opleiding écht gaan werken en verdienen. Dus die lopen al 10 jaar achter op iemand die op z'n 18-19 na een MBO studie is gaan werken.
Opgeleide piloot door de landmacht en nadien de burgerluchtvaart in en 2 ton per jaar harken, is betalen.
Ik ben het met je eens dat niemand arts wordt om veel geld te verdienen. Net als verpleegkundigen zal het een soort roeping zijn.
Maar zodra ze dan wat jaartje meedraaien wordt dat beeld wel anders, dan draait men vrolijk mee in allerlei maatschappen en bv'tjes om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
Let wel, van mij mag een arts 2 ton of meer per jaar verdienen, geen enkel probleem. Alleen zou ik dus wel willen dat hij al het gemeenschapsgeld wat er gespendeerd is om hem zover te krijgen terugbetaald (bovenop de normale belasting die hij moet betalen). En dat geld kan dan ook weer gebruikt worden om nieuwe mensen op te leiden.
Jij kunt dat straffen noemen, ik vind het niet meer als normaal.
En als dat beeld de toekomstig student niet bevalt, dan doet hij de studie toch niet (of betaald alles zelf).

Ik betaal twee bijstandsuitkeringen per maand alleen al aan inkomstenbelasting (laat staan BTW etc), dus die studiefinanciering die ik 4 jaar lang heb gekregen betaal ik nu elk jaar 1.5x 'terug' via belastingen.
Als je dat zo schrijft lijkt het heel veel, maar dat is voor DF begrippen toch echt ondermaats :tooth:
Laatst gewijzigd door Elise op 08 okt 2020, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 08 okt 2020, 12:36

Robin schreef: 08 okt 2020, 11:26 18 jarigen....al een heel leven achter zich, verantwoordelijkheidsgevoel, realistische politiek/maatschappelijke inzichten, want ze hebben écht wel levenservaring en je hoeft hun niks meer wijs te maken!

Wie wil er een biertje?


Paar flessen whisky dan maar, totaal bezopen

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 08 okt 2020, 12:36

Camiel schreef: 08 okt 2020, 12:14
Elise schreef: 08 okt 2020, 11:35
Overigens vind ik dat iedereen die aan de eisen voldoet voor een vervolgopleiding deze moet kunnen doen op de kosten van de staat (incl. wat leefgeld/biergeld). Daar staat dan wel tegenover dat zodra je niet de vereiste cijfertjes haalt je gelijk van de studie afgehaald wordt.

De kosten daarvan gaan ze op termijn zelf terugbetalen aan de staat, ik zou ze namelijk afzonderlijk daarvoor belasten.
Dus stel jij bent arts of piloot waarvan de opleiding door de staat betaald is, en jij verdient zeg 2ton per jaar, dan ga jij over je inkomsten net zoveel belasting betalen totdat al jouw studiekosten terugbetaald zijn.
Veel studies werken al met een Bindend Studieadvies (BSA). Betekent eigenlijk dat je tussen de 70% en 100% van je vakken moet halen (met name in het eerste jaar) om te bewijzen dat je het aan kunt, zo niet dan moet je de opleiding verlaten. Dus wat je omschrijft is eigenlijk het stelsel van <2015, maar dan nog iets soepeler (opleiding op kosten van de staat, nu betaal je nog steeds 200 euro per maand aan collegegeld, exclusief boeken, terwijl de studiebeurs nog geen 300 was. Nauwelijks kostendekkend dus).

Vwb piloot, tenzij je ons land gaat dienen bij de luchtmacht is piloot gewoon een private opleiding en ben je rustig een ton studieschuld verder. Voor artsen geldt dat minder, artsenopleiding is bijzonder duur en lang en wordt deels door de overheid betaald, anderzijds; als jij een dergelijk cruciaal en veeleisend beroep kiest om mensen te helpen (ik geloof namelijk niet dat iemand arts wordt om veel geld te verdienen, dat hou je nog geen maand vol), moet je dan daarvoor 'gestraft' worden? Vergeet niet, een arts kan pas vaak achter in de 20 na de opleiding écht gaan werken en verdienen. Dus die lopen al 10 jaar achter op iemand die op z'n 18-19 na een MBO studie is gaan werken.

Daarnaast ben ik van mening dat het feit dát je een opleiding hebt afgerond (afhankelijk van de studie uiteraard) ook wel vaak een graadmeter is voor (toekomstig) salaris, hoger opgeleiden verdienen meer (uitzonderingen daargelaten uiteraard) en betalen daardoor ook meer belasting. Over een werkzaam leven van 40-45 jaar durf ik best te stellen dat iemand met een universitaire opleiding een relatief sterkere netto betaler is dan iemand zonder opleiding. Ik betaal twee bijstandsuitkeringen per maand alleen al aan inkomstenbelasting (laat staan BTW etc), dus die studiefinanciering die ik 4 jaar lang heb gekregen betaal ik nu elk jaar 1.5x 'terug' via belastingen.
Als je dan zoveel betaald dan verdien je dus ook genoeg om de studieschuld af te betalen.
En een ander die net zoveel verdiend maar niet gestudeerd heeft betaald hetzelfde als jij, dus blijft het nog steeds gekregen geld.

Ik heb mijn eigen opleidingen betaald en gedaan naast het werken en betaal 4 bijstandsuitkeringen per maand, krijg ik nu een medaille????????

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Dimitri, Henk Jan, Mark 320iS, RJK en 193 gasten