Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 13:40

RS-Ron schreef: 10 jun 2019, 13:34 Ze zijn bij mij in de wijk de huurhuizen aan het verbouwen. Driedubbel glas, muren rondom voorzien van isolatie op de buitenmuur, daarna steenstrips eroverheen. Nieuw dak met dikke isolatie-laten eronder. Onder de houten vloeren wordt alles volgespoten met isolerende korrels. Geen warmtepompen en optioneel zonnepanelen. Denk dat dit wel in de papieren gaat lopen onder aan de streep.

Gr Ron
Ja dat kan, maar er zit natuurlijk ook normaal onderhoud bij, dat je dan gelijk energetische maatregelen neemt lijkt me logisch.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 10 jun 2019, 15:54

350 Z schreef: 08 jun 2019, 20:45 Voorbeeld 1 complete wijk in NL (weet helaas niet meer welke) willen ze isoleren en op een warmtepomp doen overgaan, kosten €115.000 per huis :shock:
Dat was in Amsterdam en in Zoetermeer koste het 110.000.
Grofweg de helft daarvan was om van het gas af te kunnen, de andere helft was voor o.a. nieuwe keuken en badkamer.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 15:57

En het is maar net hoe je rekent natuurlijk, maar corporaties zijn natuurlijk best slim, ze krijgen subsidie voor al die energetische maatregelen, dus doen ze nu renovaties onder het mom van energetische maatregelen terwijl bv, de kozijnen of dak toch al vervangen moesten worden, dus het beeld van de kosten om van het gas af te komen zijn nogal vertekend.

Je merkt wel dat er wat onbegrip van huurders aan het ontstaan is omdat diverse corporaties nu woningen aanpakken op basis van subsidie en niet op basis van leeftijd of conditie.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 10 jun 2019, 16:14

Om van het gas af te stappen en om over te kunnen stappen op een warmtepomp moeten er enorm veel maatregelen genomen worden om huizen te isoleren, doe je dat niet dan is het een kansloze missie om proberen over te stappen op een warmtepomp.

Net even te makkelijk en simpel om dat af te wipelen op "ja dat moest toch al vervangen worden". Zo werden er bijvoorbeeld voor het project in Zoetermeer voor de bestaande bakstenen muren 40cm dikke isolatiemuren geplaatst.

Dus in het hele traject zijn de daadwerkelijke kosten voor een warmtepomp maar een gedeelte van de totale kosten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 16:30

Jezus, 40 cm isolatie is echt belachelijk, en in principe ook onnodig om van het gas te gaan, of zijn het 0 op de meter woningen, want tussen van het gas afgaan en 0 op de meter zit wel een groot verschil omdat de meeste woningen maar een paar panelen op het dak kwijt kunnen en dan zijn er veel meer extra maatregelen nodig.

En de stap van bv rc 3,5 naar rc 6 is exhorbitant veel duurder dan van bv rc bijna niks naar rc 3,5.

Dan zijn die bedragen ook wel verklaarbaar en natuurlijk in combinatie met een LT warmtepomp, dan moet je ook meer maatregelen nemen.

Ik wimpel het ook niet af, maar de kosten die je toch al had moeten maken moet je er natuurlijk wel aftrekken en dat gebeurd vaak niet.
bv kozijn met dubbel glas wordt nu een ander kozijn met driedubbel glas, dan moet je alleen de meerkosten van het zwaardere kozijn nemen en de meerkosten van driedubbel glas tov dubbel glas en niet de totale kosten.(alleen als het kozijn al vervangen had moeten worden natuurlijk)

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Richardt. » 10 jun 2019, 21:58

Tja, toch tikt het wel aan om bestaande woningen energie zuiniger te maken.
Onze woning is net te nieuw (of te oud, hoe je het bekijkt) waardoor we tegen wat praktische problemen aanlopen. Spouwmuur is bij de bouw geïsoleerd, tegen de standaard van toen en dat is voor nu niet genoeg. Extra isoleren in de spouw kan niet, dus moet je of met voorzetmuren gaan werken of de muur deel afbreken.

Vloer heeft vloerverwarming maar de vloer is amper geïsoleerd, vloer zijn nog niet van die betonplaten en dus niet mooi vlak aan de onderkant en dus is mooi/netjes isoleren een uitdaging. Alles maar volspuiten met pur oid zit ik niet op te wachten.

Het dak is gelukkig wel op orde qua isolatie.

Tja, het is niet anders. Zonnepanelen hebben we de ruimte wel voor, maar dat zet met ons energieverbruik ook geen zoden aan de dijk.

We gaan de haard vervangen door een pelletkachel denk ik, dat geeft lekker vlot een aangename warmte. Kunnen we doordeweeks, voor die paar uurtjes de pelletkachel aanzetten en stoken we de vloerverwarming op voor dagen dat we de hele dag thuis zijn.

Kortom, energiezuinig of zelfs neutraal lukt hier echt niet voor minder dan 20 à 30.000eu. Voor dat geld stook ik nog wel een tijdje op gas :tooth:
Dan wil ik niet weten wat er moet gebeuren en wat het kosten bij oudere woningen die ook nog voor een groter deel uit hout bestaan.

115.000eu is wel erg veel geld, maar ik denk dat bij heel veel huizen 50.000eu echt geen gek bedrag is.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 11 jun 2019, 00:09

Ben benieuwd wat de huizenprijzen gaan doen met al die energie renovative transities 😂👌🏼

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 11 jun 2019, 00:19

De huur kan daarna flink omhoog natuurlijk.
Sociale paupers eruit en hipsters erin.
Gendrificatie galore.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RS-Ron » 11 jun 2019, 00:26

Nee hoor de huur gaat bij mij in de wijk 20 euro omhoog, geen geintje. Is wel van toepassing op de huidige bewoners.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 11 jun 2019, 07:35

Richardt. schreef: 10 jun 2019, 21:58 Tja, toch tikt het wel aan om bestaande woningen energie zuiniger te maken.
Onze woning is net te nieuw (of te oud, hoe je het bekijkt) waardoor we tegen wat praktische problemen aanlopen. Spouwmuur is bij de bouw geïsoleerd, tegen de standaard van toen en dat is voor nu niet genoeg. Extra isoleren in de spouw kan niet, dus moet je of met voorzetmuren gaan werken of de muur deel afbreken.

Vloer heeft vloerverwarming maar de vloer is amper geïsoleerd, vloer zijn nog niet van die betonplaten en dus niet mooi vlak aan de onderkant en dus is mooi/netjes isoleren een uitdaging. Alles maar volspuiten met pur oid zit ik niet op te wachten.

Het dak is gelukkig wel op orde qua isolatie.

Tja, het is niet anders. Zonnepanelen hebben we de ruimte wel voor, maar dat zet met ons energieverbruik ook geen zoden aan de dijk.

We gaan de haard vervangen door een pelletkachel denk ik, dat geeft lekker vlot een aangename warmte. Kunnen we doordeweeks, voor die paar uurtjes de pelletkachel aanzetten en stoken we de vloerverwarming op voor dagen dat we de hele dag thuis zijn.

Kortom, energiezuinig of zelfs neutraal lukt hier echt niet voor minder dan 20 à 30.000eu. Voor dat geld stook ik nog wel een tijdje op gas :tooth:
Dan wil ik niet weten wat er moet gebeuren en wat het kosten bij oudere woningen die ook nog voor een groter deel uit hout bestaan.

115.000eu is wel erg veel geld, maar ik denk dat bij heel veel huizen 50.000eu echt geen gek bedrag is.
Vloerverwarming elke keer opstoken is misschien wel onvoordeliger dan hem op een constante temp te houden.

Palletkachel is ook niet goedkoop en zeker niet milieuvriendelijk.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 11 jun 2019, 08:26

Maar deze mensen hebben wél stemrecht. Frappant, had ik niet verwacht in zo'n belezen en vooruitstrevend land als Nederland...
https://www.ad.nl/binnenland/weinig-taa ... ~a805524f/

Misschien mag ik niet interlinken bijna-analfabetisme---->intelligentie, maar in het grote verhaal zie ik dat zo wél....

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 11 jun 2019, 08:35

Daarom is de pvda weer aan het groeien denk ik.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Richardt. » 11 jun 2019, 08:48

Luco schreef: 11 jun 2019, 07:35
Richardt. schreef: 10 jun 2019, 21:58 Tja, toch tikt het wel aan om bestaande woningen energie zuiniger te maken.
Onze woning is net te nieuw (of te oud, hoe je het bekijkt) waardoor we tegen wat praktische problemen aanlopen. Spouwmuur is bij de bouw geïsoleerd, tegen de standaard van toen en dat is voor nu niet genoeg. Extra isoleren in de spouw kan niet, dus moet je of met voorzetmuren gaan werken of de muur deel afbreken.

Vloer heeft vloerverwarming maar de vloer is amper geïsoleerd, vloer zijn nog niet van die betonplaten en dus niet mooi vlak aan de onderkant en dus is mooi/netjes isoleren een uitdaging. Alles maar volspuiten met pur oid zit ik niet op te wachten.

Het dak is gelukkig wel op orde qua isolatie.

Tja, het is niet anders. Zonnepanelen hebben we de ruimte wel voor, maar dat zet met ons energieverbruik ook geen zoden aan de dijk.

We gaan de haard vervangen door een pelletkachel denk ik, dat geeft lekker vlot een aangename warmte. Kunnen we doordeweeks, voor die paar uurtjes de pelletkachel aanzetten en stoken we de vloerverwarming op voor dagen dat we de hele dag thuis zijn.

Kortom, energiezuinig of zelfs neutraal lukt hier echt niet voor minder dan 20 à 30.000eu. Voor dat geld stook ik nog wel een tijdje op gas :tooth:
Dan wil ik niet weten wat er moet gebeuren en wat het kosten bij oudere woningen die ook nog voor een groter deel uit hout bestaan.

115.000eu is wel erg veel geld, maar ik denk dat bij heel veel huizen 50.000eu echt geen gek bedrag is.
Vloerverwarming elke keer opstoken is misschien wel onvoordeliger dan hem op een constante temp te houden.

Palletkachel is ook niet goedkoop en zeker niet milieuvriendelijk.
Dat eerste kan kloppen, maar ik betwijfel het in onze situatie. Doordeweeks gaat het om een uurtje of drie 's avonds dat we de woning warm willen hebben de rest van de dag zijn we niet thuis of slapen we. Dus 21 uur vs 3 uur.
Daarnaast zakt de temperatuur s nachts en slaat juist dan de vloerverwarming weer aan, ook niet handig.

Pelletkachel heb je, inc subsidie, al onder de 1000eu en we zouden deze niet als hoofdverwarming willen gebruiken maar dus voor die paar uurtjes s avonds dat we in de woonkamer zitten. Dat hoeft dus geen joekel van een apparaat te zijn.

Dat het niet milieuvriendelijk is is eerlijk gezegd niet mijn grootste zorg...

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 11 jun 2019, 09:31

smiley schreef: 11 jun 2019, 08:35 Daarom is de pvda weer aan het groeien denk ik.
Dat kon/kun je ook van PVV/FvD zeggen.

Nee, maar we importeren armoe en achterlijkheid, terwijl er hier al meer tokkies zitten dan gewenst:)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 11 jun 2019, 09:46

Tokkie

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 11 jun 2019, 09:48

Noem me dan Tik Tokkie ivm mijn beroep:)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 11 jun 2019, 10:42

Groen links =
Groen is het groen van de dollartekens'
Links is het nieuwe rechts.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Niels » 11 jun 2019, 11:05

Dat denk ik ook wel eens Alt maar dan is de vraag wat het nieuwe rechts is...PVV, FVD? Die zijn op bepaalde vlakken toch een stuk meer links (meer "volk" gericht) dan de van oorsprong "liberale" partijen.

Overigens mag iedereen die werkt en dus belasting afdraagt van mij stemmen. Als we ook al gaan klagen over mensen die uberhaubt bijdragen...

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 11 jun 2019, 11:20

Ach, het idee van wie-betaalt-bepaalt ligt in Nederland al 'eeuwen' achter ons, het is nu 180 graden gedraaid en daar heb ik wel eens een bepaalde beleving bij ja:)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Niels » 11 jun 2019, 11:27

We betalen een hoop maar ik heb niet de illusie ook maar iets te kunnen bepalen :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 11 jun 2019, 12:07

Vergeet ook niet dat de linkse achterban altijd ontevreden is. Die stappen echt iedere verkiezing over van PvdA, SP en GL. Dat heb je met rechts behoorlijk minder (is misschien ook minder keuze).

Pas nu FvD er bij is gekomen zie je dat er velen overstappen van bvb. VVD naar FvD. En nog is die fluctuatie lang zo groot niet als bij links.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RJL86 » 11 jun 2019, 13:27

Ik stemde altijd VVD, maar dat was omdat er verder ook geen alternatief op rechts was. PVV is bepaalde zaken behoorlijk links. FVD is het enige alternatief, vandaar dat ik daar nu maar op stem.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Gert-jan » 11 jun 2019, 13:38

Luco schreef: 08 jun 2019, 14:53 Het zal allemaal wel links zijn enzo, maar die FVD laat toch ook steeds meer een ander gezicht zien dan beloofd.
Vrouwen moeten achter het aanrecht, de oekraine zit achter de aanslag van de mh17, nog even en de Joden hebben hun verdiende loon gehad in de 2e wereldoorlog, kom op zeg, het zijn gewoon een stel neanderthalers die terug willen naar voor de middeleeuwen, je zou er maar op gestemd hebben, daar gaat je stem, verkwanseld.
Ik post hier niet zo veel maar lees altijd graag mee, ik vond dit te 'toevallig' om niet te posten dus vandaar deze reactie op Luco: https://forumvoordemocratie.nl/actueel/21-keer-geframed

Uiteraard valt er voor FVD ook nog een hoop te leren en is het achteraf mooi wonen zoals ze dat in twente zeggen, echter vind ik wel dat de traditionele media (en überhaupt de gemiddelde Nederlander) momenteel erg kort door de bocht is en zijn we vooral koppen aan het snellen als het op nieuws aankomt. Dus lijkt het vaak wel een race te zijn op de meeste clicks op een kop dus dan moet het al interessant of spraakmakend genoeg zijn om dat te doen.

Ik ben er overigens van overtuigd dat geen enkele partij echt kan doen wat hij belooft aangezien ons 'democratisch' systeem nu eenmaal zo werk momenteel.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 11 jun 2019, 15:00

Uit Gert jan's link:
We blijven keihard strijden voor democratische vernieuwing, een kleinere overheid, minder immigratie, géén 1.000 miljard naar ‘klimaat’ en herstel van onze soevereiniteit.
Vandaar mijn stem op FvD.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 11 jun 2019, 15:03

Precies Robin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Gijzert, mark123, Martijn M, Paul76, Philipoo, TLRS en 173 gasten