Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 16 feb 2018, 07:44

romo schreef: 16 feb 2018, 07:14 Intussen, reeds ook eerder aangehaald;

HAFMO draait zich om in zijn graf aangaande afschaffing referendum.

Jan Terlouw draait zich bij leven om;


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1679761 ... democratie


Ideologie van een partij is verworden tot holle, nietszeggende frasen.

Waarvan akte.
D66 is gevaarlijk voor de democratie imo. Maar Jan Terlouw ook:)
Al die op-leeftijd-zijnde oud corifeeen, ze gaan maar door, ze weten het nog steeds beter, erg irritant en vermoeiend.

De enige uitzondering zijn de Stones:)

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 16 feb 2018, 07:51

Even terug naar Halbe en hoe dat vertrek aangepakt moest/had moeten worden. Wilders vs Baudet.
Wil graag voor Baudet zijn in het algemeen. Maar sterk is hij allerminst.....
https://www.telegraaf.nl/video/1669843/ ... ist-baudet

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 16 feb 2018, 07:55

Robin schreef: 16 feb 2018, 07:41 Applaus voor Romo c.s. Heel goed donor verhaal imo.
Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 16 feb 2018, 09:16

romo schreef: 14 feb 2018, 19:41 Ik had, ergens op de vorige pagina`s, gezegd dat ik het niet in Baudet zie zitten; Wel een slimme/intellectuele gast, maar niet politiek slim, leep en adrem, zeker niet een rap van de tong debater.

Zie hier wat ik bedoel;


https://www.telegraaf.nl/video/1669843/ ... ist-baudet


Wilders (geen verder affiniteit mee) laat zien hoe dat moet. Baudet moet zijn leercurve een boost geven, en rap, want anders blijft de beeldvorming wat ie nu is, en das IMHO niet positief.

@Robin, mijn post 14-02 :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10410
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 16 feb 2018, 09:21

In deze discussie is Geert veel scherper en vind ik Geert zelfs symphatieker dan Baudet die staat te stuntelen en zich uit nood kwetsbaar opstelt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 16 feb 2018, 09:37

Robin schreef: 16 feb 2018, 07:44
romo schreef: 16 feb 2018, 07:14 Intussen, reeds ook eerder aangehaald;

HAFMO draait zich om in zijn graf aangaande afschaffing referendum.

Jan Terlouw draait zich bij leven om;


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1679761 ... democratie


Ideologie van een partij is verworden tot holle, nietszeggende frasen.

Waarvan akte.
D66 is gevaarlijk voor de democratie imo. Maar Jan Terlouw ook:)
Al die op-leeftijd-zijnde oud corifeeen, ze gaan maar door, ze weten het nog steeds beter, erg irritant en vermoeiend.

De enige uitzondering zijn de Stones:)

DDR66, idd........................en dat wil zich als Liberale partij laten voorstaan.......... :tooth:

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 16 feb 2018, 09:42

OK, Romo ninja'd zonder dat ik t wist twee dagen terug al:)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 16 feb 2018, 11:08

Nog even serieus terug komen op donor organen.
Ik lees bij tegenstanders over praktijken dat artsen een vette bonus van NTS krijgen als zij bij iemand de organen kunnen verwijderen voor NTS.
Ook lees ik dat mensen niet dood zijn, maar expres in leven worden gehouden.
Want van de dode mensen kunnen geen organen geoogst worden.
Verder lees ik dat artsen & verpleger problemen hebben dat er spierverslappers moeten worden gebruikt omdat het levende lijk teveel, beweegd, enz.

Is dat waar of is dit of zijn dat sprookjes?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 16 feb 2018, 15:06

^

-Bonus? Nou dan was er geen orgaan donatie probleem :tooth:

-Hersendood ja (maar dat zijn velen in de maatschappij zonder dat ze het weten :tooth: ) Serieus; idd geen hersenactiviteit, het lijf wordt wel "levend" gehouden door instandhouding bloedcirculatie, daarmede garanderend voldoende O2 en voeding naar de organen. Een orgaan dat schade oploopt door circulatie gebrek is per definitie niet (meer) transplantabel.

Voor het vaststellen of een persoon hersendood (dus geen neurale brein activiteit, die dus alles aanstuurt) is zijn duidelijke criteria vastgesteld.

-Spierverslappers lijkt me kul bij nul (=0) cerebrale activiteit, er is dan geen motorische, sensorische en neurogene activiteit. FWIW

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 16 feb 2018, 15:23

Orgaan schade door gebrek aan circulatie klopt. Een waardig afscheid heeft altijd nog de hoogste prioriteit.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 16 feb 2018, 18:00

romo schreef: 15 feb 2018, 21:52 Het argument (door JP en MikeR32 gehanteerd) dat als je niet geeft en dus niet vooraan kan staan bij ontvangen....(...)
Volgens mij schreef ik wat anders, namelijk dat als je weigert bij voorbaat te geven, hoe zou je je over tig jaar voelen als je plots een donororgaan zelf moet hebben. Ik zou me kapotschamen....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 16 feb 2018, 18:54

^Das prima als dat voor jouw persoonlijk zo is, als dat dan maar niet (daar vrees ik wel voor) de maatschappelijke meetlat gaat worden! De nieuwe 2020 Donorwet fasciliteert een dergelijk brede maar incorrecte denkwijze en overtuiging, daar is IMO te weinig en onzorgvuldig over nagedacht.

Naar nu al blijkt is dat laatste reeds het geval, want iedereen schreeuwt; niet doneren, dan ook niet ontvangen. Ik kan me, bij voortschrijdend inzicht, eigenlijk niet voorstellen dat men dit niet heeft voorzien, het kan zelfs een politiek bewuste strategische overweging zijn om juist mensen te bewegen (op zeer discutabele gronden) toch een "ja" aan te kruisen. (hiermede chanterend optredend, reeds benoemd op de vorige pagina)


Dat vind ik verwerpelijk (zie daarvoor al mijn argumenten op de vorige pagina`s)

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1969
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 16 feb 2018, 21:08

Baas over eigen lijf en geen staatsbezit die voor ons bepaald wat goed voor ons is, dus nee geregistreerd. Mocht mijn zus een nieuwe nier nodig hebben dan schenk ik hem met plezier omdat IK dat wil, daar heb ik geen wet voor nodig.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 16 feb 2018, 23:50

Dat gaat echt niet zomaar. Moet allemaal wel matchen. En stel een van je kinderen heeft later een nier nodig of je vrouw.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 17 feb 2018, 09:45

Waarom moest Zijlstra NU aftreden, dus niet waarom.
Waarom kwam dit verhaal nu boven door van der Veer?
Het schijnt dat iedereen het wist in zijn naaste omgeving.
Ik kan er mij vinger niet achter krijgen.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 17 feb 2018, 10:22

Zijlstra moest weg omdat het 'n gehaktbal eerste klas is, de reden vond ik niet eens zo erg, z'n leugentje:)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 17 feb 2018, 10:22

^
Omdat de VK het oprakelende nadat het bij iedereen in het vergeetboek stond, uiteraard ook omdat Zijlstra in zijn positie van Minister van BuZa een speciale verantwoordelijkheid droeg.

-de leugen dateert al van 2006
-werd aangedikt op het VVD congres 216 (staat zelfs op film)
-De VK vroeg om een interview met Zijlstra vwb deze materie, voor dat het bezoek aan Lavrov gepland stond (14-02)
-BuZa bij monde van zijn ambtenaren weigerden dat interview
-De VK zei daarop te publiceren voor het bezoek (daarmede maximaal druk op de ketel genererend)
-BuZa door de knieën, toch interview
-Toen werd het groter dan Zijlstra zelf



Hier een reconstructie van NRC;


De ontploffing van een leugen-datsja
Affaire Zijlstra
Ineens moest Halbe Zijlstra (VVD) aftreden. Vreemd genoeg zag niemand in Den Haag het aankomen.
Mark Kranenburg
16 februari 2018 om 22:23

Minister van Buitenlandse zaken Halbe Zijlstra maakte dinsdag in de Tweede Kamer zijn aftreden bekend.
Foto David van Dam

Het rotje bleek een handgranaat. Niemand in de coalitie stond er zondag stond bij stil dat die leugen van Halbe Zijlstra uit 2016 hem zijn kop kon kosten. Twee dagen later was zijn vertrek onvermijdelijk.

Maar hoe kon een verhaal dat eind oktober al grotendeels bekend was, maanden later plotseling exploderen? En hoe kon de coalitie, inclusief premier Rutte, de kwestie zo onderschatten?

Vertrek Halbe Zijlstra

De onwaarheid al van twee jaar geleden bleek opeens een struikelblok. Er was voor de coalitiepartijen, de premier en voor de minister zelf geen redden meer aan.
Het was haast een bericht in de categorie ‘nieuws-met-een-knipoog’ dat de Volkskrant al vorig jaar op 28 oktober op pagina zes zette: ‘Halbe Zijlstra, wel/niet met Poetin in de datsja’. Vanuit VVD-kringen was de dagen daarvoor het verhaal verspreid dat de net benoemde minister van Buitenlandse Zaken, oud-VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra, ooit samen met Shell-topman Jeroen van der Veer in het buitenhuis van de Russische president Poetin had gezeten. Dit moest aantonen dat Zijlstra wel degelijk over buitenlandervaring beschikte, iets wat bij zijn aantreden nog werd betwist. Alleen: in de Volkskrant werd dat verhaal door Shell ontkend. „In al mijn bezoeken aan president P, daar was Halbe niet bij”, citeerde de krant uit een mail van de oud-topman. Zijlstra zelf wilde „bevestigen noch ontkennen” dat hij in het buitenhuis was geweest. Bronnen op Buitenlandse Zaken melden daarop dat Zijlstra weliswaar niet aan de gesprekstafel zat, maar wel in de datsja was.

Zijlstra lijkt het dus niet zo nauw te hebben genomen met de waarheid, maar toch viel het verhaal, zoals dat heet, dood. Andere media lieten de zaak rusten. Politici ook. Aan het Binnenhof was iedereen druk met het nieuwe kabinet. Geen vuiltje aan de lucht.

Maanden later pakte de Volkskrant ineens groot uit, afgelopen maandag: ‘Zijlstra: ik loog over gesprek met Poetin’. Hij had zijn bron – naar zou blijken: Van der Veer – willen beschermen.

Lees ook: Deze liegende politici gingen Zijsltra voor
Nu sloeg iedereen wél aan. Direct werden weddenschappen afgesloten op het hoofd van Zijlstra. Een dag later bood hij in tranen zijn ontslag aan. Hij wenste „het ambt” niet verder te „belasten”.

‘Buitengewoon knullig’

De zondag ervoor kregen de fractievoorzitters van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie een telefoontje van Zijlstra, om te waarschuwen voor de aanstaande publicatie over zijn „fout”. Premier Rutte had het al in de week van 29 januari gehoord, maar de leugen had hij niet beschouwd als een groot probleem.

Ruttes relativering past in een patroon. Zijn antenne voor politiek gevoelige kwesties laat hem vaker in de steek naarmate mensen dichter bij hem staan. Neem intimi als Ivo Opstelten en Fred Teeven, die moesten aftreden vanwege de ‘bonnetjesaffaire’. De rest van het land had al lang de conclusie getrokken dat ze niet konden aanblijven, Rutte kwam vrijwel als laatste tot dat inzicht.

Ook nu dacht Rutte dat het hooguit een vervelende week voor Zijlstra zou worden. Hem zou een pittig debat wachten, maar de zaak zou wel weer overwaaien.

Lees ook dit profiel van Zijsltra: Sterke onderhandelaar werd nooit helemaal onderdeel van het politieke establishment
En de coalitiegenoten, met hun jarenlange Haagse ervaring, vergisten zich ook. De verzachtende omstandigheid, zo redeneerden de fractievoorzitters, was dat Zijlstra zijn fout niet als minister maakte, maar als Kamerlid. Zijlstra vertelde zijn datsjaverhaal publiekelijk op het VVD-congres in mei 2016, toen hij nog VVD-fractievoorzitter was.

Zelfs als de coalitie op maandag schrikt van de voorpagina van de Volkskrant en de „alarmerende ondertoon” van de reacties, blijft de teneur: Zijlstra zal dit overleven. De verdedigingslinie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is eensluidend: oké, hij was niet in die datsja, stom, maar de boodschap van de Russische president, die Zijlstra onder de aandacht wilde brengen, klopt wel. Poetin streeft naar een Groot-Rusland, inclusief Wit-Rusland, Oekraïne en de Baltische Staten. Kazachstan, zo had Zijlstra in 2016 op het congres gezegd, was „nice to have”.

Al snel blijkt hoe lastig Zijlstra’s fout te verdedigen is. Eerst duikt het filmpje van zijn speech op. Hem zíén liegen maakt het nog pijnlijker. Op sociale media wordt driftig geknutseld met foto’s. Onder de hashtag #HalbeWasErbij duikt Zijlstra op bij allerlei historische momenten, zoals de val van de Berlijnse muur en het huwelijk van prins Charles en Diana.

Zijlstra zelf is die maandagmiddag op zijn departement bezig met een grote ‘mea-culpa’-operatie tegenover journalisten. Dom, stom, fout zijn terugkerende woorden.

De verdedigingslinie van de coalitie (‘de inhoud staat’) valt pas op maandagavond, als Van der Veer meldt dat Zijlstra zijn woorden verkeerd heeft uitgelegd. Poetin sprak in ‘historische’ zin over Groot-Rusland, zegt de voormalige Shell-baas tegen de Volkskrant, niet met het voornemen al die landen te annexeren.

Lees ook: Nieuwbouwwijken zijn VVD-terrein. Zijn ze daar nu boos op Halbe Zijlstra? Op naar Schuytgraaf, Arnhem.
Zelfs op dinsdagochtend doet kamp-Zijlstra nog verwoede pogingen om het beeld te kantelen door te suggereren dat de Volkskrant de Shell-topman selectief heeft geciteerd. Maar meteen na aanvang van het debat, op dinsdagmiddag, krijgt Zijlstra het woord. Hij zegt geëmotioneerd dat hij „de met afstand grootste fout” uit zijn carrière heeft gemaakt. Om het verhaal van zijn bron extra gewicht te geven, koos hij ervoor het voor eigen rekening te nemen. Het werd een hele hoge rekening. Voor hemzelf.

Opmerkingen? Mail ons

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 17 feb 2018, 10:27

Ik ben vaker in Nederlandsche Overzeesche Gebiedsdelen geweest, de WIC en niet de VOC richting.
De ABC eilanden, Sint Maarten, Sint Eustatius en zelfs Saba.

Als Halbe dat zou zeggen, 'overzeesche gebiedsdelen' zou hij kunnen doelen op: Ameland en Rottumerplaat:)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9096
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 17 feb 2018, 10:32

Ik heb hetzelfde gevoel als alt.
Waarom reboot vk hetzelfde verhaal maanden later groots.
Waarom nu?

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 17 feb 2018, 10:34

Aanloop naar verkiezingen misschien?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 17 feb 2018, 11:34

Dat weet de buitenwereld NU, Romo.
Maar waarom niet eerder, maar WAAROM PAS NA 12 JAREN & niet in 2017 tijdens de formatie van Rutte?
Waarom werd de VK ingeschakeld of hebben die even toevallig in het VVD archief van 12 jaren terug gekeken & van der Veer opgebeld, die gelijk even precies vertelde hoe het werkelijk zat?
Van der Veer laat nooit het achterste van zijn tong zien & nu wel ?
Vreemd!
Laatst gewijzigd door alt op 17 feb 2018, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 17 feb 2018, 12:12

De VK had het al lang in het vizier uiteraard, terwijl het vizier van de politiek niet scherp stond, daar werd het gewoon niet als bedreigend gezien. Sterker, men was het al lang vergeten. De politieke antenne van Rutte, wederom, tekortgeschoten.

Uiteraard wil de VK scoren! Die moeten de broek ook zelf ophouden.

Het verhaal was bekend, al heel lang, al heel lang waren er ook gerede twijfels over de "houdbaarheid" van Zijlstra`s verhaal.

Bekend is dat Zijlstra helemaal niet Buitenlandse zake ambieerde, maar Sociale Zaken (daar heeft ie tenslotte voor geleerd als Socioloog) tot ieders verrassing (en waarschijnlijk ook voor hemzelf) werd het toch BuZa. Had hij SoZa gekregen dan had dit verhaal hem zeer waarschijnlijk niet de politieke kop gekost.

Dat bezoek aan Lavrov was uiteraard al een tijd geleden gepland, en daar precies kon de VK scoren, want het lijntje Datsja, vermeend Russisch imperialisme zoals Zijlstra het voor de bühne bracht en het bezoek aan Lavrov, nu in de positie van Minister van BuZa das natuurlijk een verhaal op een presenteerblaadje.

Dat de VK maximaal druk genereerde met dit verhaal blijkt uit de paniek bij BuZa, dat Jeroen van de Veer zich niet voor het karretje (Russische Trojka) van Zijlstra laat spannen is ook duidelijk geworden, de rest is geschiedenis.

De weg naar Rusland werd een Dodenrit, of zoals Drs P. het formuleerde; de weg naar Omsk is lang;



Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 18 feb 2018, 12:11

Hier uitleg en reconstructie van de VK zelf inzake positie en aftreden Zijlstra, de alu hoedjes kunnen gevoegelijk opgeborgen worden. De leugen was er, daarmede een kwetsbare positie voor Zijlstra want werkzaam in een publieke functie, zijn Ministerschap was een stap te veel van het goede, een mooi voorbeeld van; al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel :tooth:


Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar

De eerste lekkages ontstonden al in oktober

ARTIKELNog voor hij werd benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken, maakte het datsja-verhaal Halbe Zijlstra kwetsbaar. Een reconstructie van de ontmaskering in vijf delen.

Door: Natalie Righton 16 februari 2018, 21:26

De eerste argwaan (16 - 26 oktober 2017)
'Een verrassende keuze.' Het zijn de meest gehoorde woorden op het Binnenhof als op 16 oktober 2017 duidelijk wordt dat Halbe Zijlstra naar voren wordt geschoven als de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. Verrassend, want hij staat niet bekend om zijn buitenlandervaring.

Dat zien journalisten verkeerd, vinden VVD-spindoctors. Zijlstra is 'de wereld overgevlogen voor Shell' en zou een bomaanslag in Colombia hebben meegemaakt. En, zo wordt benadrukt: hij ontmoette zelfs ooit president Poetin in diens buitenhuis in Rusland. Daar zou hij, in gezelschap van Shell-topman Jeroen van der Veer, hebben gehoord hoe Poetin zijn plannen ontvouwde om terug te keren naar een Groot Russisch Rijk. Het zou Zijlstra's blik op de geopolitiek voorgoed hebben veranderd.

Het verhaal wekt verwondering op de Volkskrant-redactie. Hoe kwam Zijlstra terecht in die datsja? Poetin ontmoet jaarlijks misschien twee of drie Nederlanders en dan alleen als ze hooggeplaatst zijn, zoals de koning. Zijlstra was voor zijn Kamerlidmaatschap slechts gemeenteraadslid in Utrecht geweest. Met zijn ICT-eenmansbedrijf begeleidde hij inderdaad soms projecten voor Shell, maar hij zat zeker niet in de bedrijfstop.

Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Argwaan dat het datsja-verhaal misschien niet klopt, ontstaat voor het eerst op woensdag 25 oktober 2017 om 15.28 uur als de Volkskrant een e-mail van Jeroen van der Veer krijgt doorgestuurd waarin staat: 'In al mijn bezoeken aan president P, daar was Halbe niet bij.'

Wanneer de krant de hoofdwoordvoerder van de VVD-fractie vraagt hoe het zit, belooft hij navraag te doen bij Zijlstra zelf. Zijlstra maakt zich dan al zorgen, zal hij later toegeven in het interview van 10 februari waarin hij al zijn leugens opbiecht. 'Ik zat in Londen en ik weet nog dat iemand mij dat AD-verhaal toestuurde (waarin het verzonnen datsja-verhaal stond, red.) en toen kreeg het een heel andere lading. Want toen werd het: kijk die Zijlstra eens internationale ervaring hebben. Terwijl ik alleen dat inhoudelijke verhaal wilde vertellen. Vanaf dat moment heb ik iedereen die daar een vraag over stelde gezegd: ik ga daar niks over zeggen. Want ik dacht: ik ga dit verhaal niet verder aanwakkeren.'

Achteraf gezien is dit het moment dat de nog niets eens aangetreden minister van Buitenlandse Zaken chantabel werd. Hij droeg een groot geheim met zich mee.

De volgende dag - het is donderdag 26 oktober - gaat het hele kabinet inclusief Zijlstra op het bordes op de foto met de koning. De Volkskrant belt weer met de VVD-woordvoerder voor een reactie in de editie van die zaterdag. Maar hij sms't terug dat hij de vorige dag niet met Zijlstra over de kwestie heeft kunnen spreken. De krant wordt doorverwezen naar zijn nieuwe woordvoerders bij Buitenlandse Zaken, want: 'Hij is nu minister.'

Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Op donderdag 26 oktober om 14.51 uur - net ná de bordesscène - stuurt de Volkskrant daarom een e-mail naar de twee vaste woordvoerders van de minister van Buitenlandse Zaken. Onderwerp van de email: 'Urgent: wederhoor Zijlstra.'

De minister zal persoonlijk de volgende ochtend vóór 12 uur bellen met het antwoord, laat zijn kersverse woordvoerder weten. Volgens haar ligt het allemaal 'best ingewikkeld' en is er 'geen simpel ja of nee' op het datsja-verhaal te geven.

Zijlstra zakt dan al verder weg in een moeras van onwaarheden.Bij het kennismakingsgesprek met zijn communicatieteam op vrijdag 27 oktober zegt Zijlstra dat hij de datsja-vragen van de Volkskrant 'persoonlijk wil oplossen', vertelt een van de aanwezigen. Enkele teamleden zullen zichzelf later voor het hoofd slaan dat ze toen niet hebben doorgevraagd.

Zijlstra duikt (27 oktober 2017 - 8 januari 2018)
Zijlstra belt die vrijdag niet met de Volkskrant. 'Ik ben het gaan wegduwen', zal hij later toegeven. Zijn woordvoerder belt wel. Deze zegt dat de minister te druk is, en voegt daaraan toe dat Zijlstra wil 'bevestigen noch ontkennen' dat hij als ondernemer ooit in een buitenhuis met Poetin was. De reden is dat hij 'niet op het verleden wil ingaan'.

Ze vertelt er ook bij dat binnen het ministerie inmiddels wordt gezegd dat Zijlstra wel in de datsja was, maar niet aan de gesprekstafel zat. Ook zouden sommige mensen er 'belangen' bij hebben om niet te vertellen dat de gesprekken met Poetin plaatsvonden. Ook bij de VVD vinden ze dit een plausibele verklaring.

De Volkskrant publiceert dit weerwoord op zaterdag 27 oktober. Een paar dagen later neemt een voormalige Shell-collega van Zijlstra contact op. Hij heeft het stukje gelezen en kan het niet geloven. 'Hij had de positie daar totaal niet voor', zegt de man die meer dan twintig jaar bij Shell werkte. 'Zijlstra was toen maar een simpele ingehuurde kracht. Hij was betrokken bij het opzetten van een creditcardsysteem voor Shell-managers. We zaten met een man of zes op een afdelinkje boven Den Haag Centraal. Wij kwamen niet in de búúrt van Van der Veer, laat staan bij Poetin.' Hij noemt het idee dat Zijlstra samen met de Shell-topman en Poetin in een kamer zat 'volstrekt belachelijk' en 'lachwekkend'.

Artikel gaat verder onder de video.


Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Op 31 oktober stuit de krant op het filmpje van het VVD-congres van 21 mei 2016, waarop te zien is hoe Zijlstra zijn leugen publiekelijk verkondigt. 'Ik was begin 2006 aanwezig in de datsja van Vladimir Poetin. Ik was medewerker. Ik was weggestopt achterin het zaaltje waarin het plaatsvond. Maar ik kon heel goed horen wat het antwoord van Vladimir Poetin was op de vraag wat hij verstond onder Groot Rusland. Want Groot Rusland is waar hij naar terug wil. En zijn antwoord was: Dat is Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne en de Baltische Staten. En Kazachstan was nice to have.'

Zijlstra noemt hierin voor het eerst een datum van zijn vermeende bezoek: 'Begin 2006.' Dat maakt het makkelijker om gericht vragen te stellen aan mensen die Zijlstra in die tijd kenden.

In de dagen en weken erna, als de Volkskrant aan Zijlstra's woordvoerder vraagt wanneer de minister kan uitleggen hoe het zit met die datsja, is de bewindsman te druk, op reis of ziek. De woordvoerder herhaalt vanaf dat moment consequent dat de minister het verhaal 'het beste zelf persoonlijk kan uitleggen'. Maar er komt geen afspraak.

In november doet de Volkskrant ook in Moskou navraag naar Zijlstra's Ruslandervaring. Een woordvoerder van president Poetin laat weten dat bij het Kremlin niets bekend is over een eerdere ontmoeting van Zijlstra, Poetin en Van der Veer. 'Helaas hebben we de lijst met aanwezigen niet meer.' Dat is vreemd, want iedereen die in de buurt komt van de president wordt om veiligheidsredenen uitgebreid gescreend.

In december heeft Zijlstra een gesprek met NRC Handelsblad, waarin hij ook vertelt over zijn ervaringen in de datsja. Net voor zijn aftreden op 13 februari beweert Zijlstra in de beantwoording van Kamervragen dat hij tijdens dit gesprek in december voor het eerst al heeft toegegeven dat hij 'niet zelf bij de bijeenkomst met president Poetin aanwezig was'. Het transcript dat NRC Handelsblad heeft van dat gesprek schept een ander beeld. Zijlstra laat in het midden of hij elders in de datsja zat. 'Waar ik was gaan we maar even niet op in', zegt Zijlstra. NRC besluit daarop de hele passage te schrappen. De minister ontsnapt zo aan de waarheid.

Van der Veer laat Zijlstra vallen (9 januari - 9 februari 2018)
Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Als de minister ruim twee maanden in functie is, in januari, vermoedt de Volkskrant dat zijn eerste bezoek aan Moskou aanstaande is. Het MH17-dossier is belangrijk voor Nederland, dus Zijlstra moet vast persoonlijk contacten gaan leggen in Rusland. Het datsja-verhaal wordt weer relevant: heeft Zijlstra een goede band met Poetin en kan dat helpen in het MH17-dossier?

De Volkskrant dient op dinsdag 9 januari daarom wederom schriftelijke vragen in bij Buitenlandse Zaken. De zegsvrouw belooft op zoek te gaan naar 'een geschikt moment' om met Zijlstra zelf te spreken over de kwestie. De diplomate weet, zo stelt BZ achteraf, op dat moment ook nog niet van de leugen van Zijlstra. Dat krijgt ze op 31 januari pas te horen.

Drie weken later vraagt de Volkskrant waarom de minister nog steeds geen antwoord wil geven. Een afspraak wordt zowaar vastgelegd: op donderdag 1 februari om 18.00 uur heeft hij een paar minuten tijd. Maar op de dag zelf wordt de afspraak weer afgezegd. Zijlstra is te druk en moet die donderdagavond naar het Bewindspersonenoverleg van de VVD. Dat is een wekelijkse ontmoeting van de VVD-top.

Premier Rutte heeft er 'geen actieve herinnering' aan of hij de leugen van Zijlstra tijdens dat topoverleg heeft gehoord of op een ander moment in die week, zal hij later tegen de Kamer zeggen. Ook Zijlstra zou niet meer weten wanneer in die week hij Rutte heeft ingelicht. 'We kunnen het niet precies terughalen', zegt Rutte.

De premier herinnert zich wel wát er werd gezegd: 'De heer Zijlstra vertelde mij: dit ernstige feit heeft zich voorgedaan, ik heb daarover gelogen; de Volkskrant is met een stuk bezig en ik ga in dat stuk volledige openheid geven; dat komt zeer binnenkort.' Rutte wil naar eigen zeggen de primeur van de Volkskrant niet in de weg zitten en besluit daarom de Kamer niet de informeren.

Op donderdag 1 februari deelt Shell-topman Van der Veer cruciale nieuwe informatie met de Volkskrant, na een overleg in de Tweede Kamer. Op de vraag of het mogelijk is dat Zijlstra misschien wel in de datsja aanwezig was, maar dat hij hem is vergeten, zegt hij: 'Dat lijkt mij onwaarschijnlijk'. Hij moet er ook een beetje bij lachen. En dan, luid en duidelijk: 'Ik herhaal: ik heb nooit tegelijk met de heer Poetin en de heer Zijlstra in één kamer gezeten.' Hoe het kan dat de minister dit dan toch blijft volhouden? 'Dat moet de heer Zijlstra zelf maar uitleggen.'

Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Kort erna vertellen twee andere voormalig Shell-collega's dat Zijlstra in zijn vroegere werk naar hun weten geen directe toegang had tot Van der Veer. Over een eventuele ontmoeting met Poetin, zegt de een: 'Hij heeft mij er in ieder geval nooit iets over verteld.' De ander: 'Het is niet aannemelijk.'

Om Zijlstra tot een antwoord te dwingen, belt de Volkskrant op vrijdag 2 februari met het hoofd communicatie van Buitenlandse Zaken om de ernst van de situatie te benadrukken. 'Zijlstra moet nu echt gaan praten. Want wij gaan publiceren. Desnoods met de mededeling dat Zijlstra weigert te antwoorden.' Een uur later belt Zijlstra's woordvoerder terug met een voorstel: een 'breder gesprek' over het buitenlandbeleid van de minister nadat hij terug is uit Moskou: op vrijdag 16 februari.

De Volkskrant slaat het voorstel af en legt op dinsdag 6 februari om 13.00 uur een te publiceren artikel voor over de valse datsja-beweringen. De minister krijgt 48 uur om te reageren.

Diezelfde avond krijgt de krant het aanbod om mee te vliegen naar Moskou en in het vliegtuig met Zijlstra te spreken over de datsja en een 'breder Rusland-verhaal'. Een snoepreisje? Buitenlandse Zaken ontkent: 'Dat is niet de indruk die wij willen wekken.' Waarom Zijlstra het gesprek niet telefonisch kan voeren, wordt dan niet duidelijk. Buitenlandse Zaken zegt achteraf dat de twee pogingen om het weerwoord in of na Moskou te geven uitsluitend het gevolg waren van agendatechnische problemen.

Het ultimatum wordt echter gehandhaafd en de publicatie kruipt dichterbij. Op woensdag 7 februari belt de woordvoerder om 07.15 uur 's ochtends op met de vraag of de Volkskrant de publicatie wil uitstellen als de minister bereid is om op zaterdag 10 februari face to face te praten en het 'hele verhaal te vertellen'. De Volkskrant accepteert het aanbod. Zijlstra weet ondertussen wat hem te doen staat. Vanuit Japan licht hij Van der Veer in over de aanstaande publicatie. De oud-Shell-topman is nodig voor de verdedigingslijn die Zijlstra heeft voorbereid: de inhoud klopte wel.

Zijlstra trekt zijn conclusie en treedt af (10 februari - 13 februari 2018)
Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Gekleed in een trui en met vermoeide ogen gaat Zijlstra zaterdagochtend zitten aan de tafel in de persruimte van Schiphol. 'Omdat dat klopt', antwoordt hij onomwonden op de vraag waarom voormalig Shell-topman Jeroen van der Veer blijft volhouden dat Zijlstra er niet bij was. 'Het is vrij simpel: ik was daar niet bij.'

Jeroen van der Veer, de leugen, alles komt op tafel. Hij heeft wel één verzoek: of de Volkskrant niet wil melden dat hij Van der Veer bij naam heeft genoemd. Hij wil Shell er graag buiten houden, in het belang van het bedrijf. 'Ik wil niet dat je de connectie maakt dat ik zeg dat hij het is', zegt Zijlstra. Hij zegt zich wel te kunnen voorstellen dat de Volkskrant hem 'niet zomaar meer gelooft' als hij een naam noemt en dus stuurt hij erop aan om bij Van der Veer te checken of het inhoudelijk klopt wat hij heeft gehoord over Poetin.

Zijlstra oogt ontspannen. Hij vertelt na afloop van het interview over zijn zoon die hij naar hockey gaat brengen en neemt vriendelijk afscheid.

Zaterdagmiddag belt hij de VVD-woordvoerder, die naar eigen zeggen nog niets wist van de leugen. Zondagmiddag belt hij met een klein groepje VVD'ers: Mark Rutte, Klaas Dijkhoff, Han ten Broeke. Ook de fractievoorzitters van de coalitiepartijen en de drie vicepremiers krijgen een telefoontje. De lijn van het verhaal: ik heb gelogen. Maar de inhoud van wat ik heb gezegd klopt.

De coalitiegenoten geloven Zijlstra - mede omdat hij hen vertelt dat de voormalige Shell-topman Van der Veer hem steunt. Zowel bij de VVD als bij coalitiepartijen heerst zondagavond het idee dat Zijlstra de leugen kan overleven. Ze omarmen zijn verdedigingslijn.

De Volkskrant checkt het verhaal ondertussen bij Van der Veer en krijgt op zondag een wat cryptische mail terug. Of de inhoudelijke boodschap van Poetin klopt? 'Qua strekking wel, dus Groot Rusland is (historisch gezien) groter dan huidig Rusland. Hoe ik de specifieke landen destijds aan Zijlstra heb verteld, herinner ik mij niet. ('Nice to have' is niet een zegswijze van mij).'

Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Omdat de e-mail nog vragen oproept en Ruslandkenners het onwaarschijnlijk achten dat Poetin deze woorden zo heeft gezegd, besluit de Volkskrant het voor rekening van Zijlstra te houden dat de inhoud van Poetins boodschap klopt.

Tot verbazing van de Volkskrant-redactie zeggen Zijlstra, premier Rutte en coalitiegenoten Pechtold en Segers voor de camera dat de inhoud van de boodschap klopt en is bevestigd aan de Volkskrant. 'Zo maakt Zijlstra misbruik van de off the record-belofte om de krant als een soort getuige à décharge op te kunnen voeren', schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque maandag aan Van der Veer. Hij legt hem uit dat we door toedoen van de minister zijn identiteit niet meer anoniem kunnen houden en vraagt hem om nadere herinneringen.

Van der Veer vindt het zielig voor de minister, laat hij de Volkskrant later weten. De manier waarop hij zijn mail van zondag heeft opgesteld, is expres een beetje vaag zodat hij zoveel mogelijk voor de minister opkomt, maar toch dichtbij de waarheid blijft. Na enig doorvragen schrijft en vertelt hij wat Poetin exact heeft gezegd: Zijlstra heeft de woorden van president Poetin over Groot Rusland agressiever geïnterpreteerd dan hij ze heeft gezegd. 'Andere interpretaties (in agressieve zin) zijn niet aan mij noch mijn woordgebruik', schrijft Van der Veer. En 'Kazachstan is nice to have' is helemaal nooit gezegd, benadrukt hij nogmaals.

Dat nieuws brengt de Volkskrant op maandagavond 12 februari. Zijlstra denkt volgens ingewijden dan nog steeds dat hij kan aanblijven. Hij heeft die maandagochtend van Van der Veer een kopie gekregen van de mail tussen de Shell-topman en de Volkskrant waarin staat dat 'de strekking' klopt (en ook de mitsen en maren erbij). Hij is ervan overtuigd dat de Shell-topman hem steunt.

Die e-mail wordt op dinsdag gelekt door Buitenlandse Zaken in een poging het ministerschap van Zijlstra te redden. Twee journalistieke bronnen bevestigen aan de Volkskrant dat zij op dinsdag zijn benaderd door diplomaten van Buitenlandse Zaken met de vraag of zij langs wilden komen op het ministerie om inzage te krijgen in de vertrouwelijke e-mail. Zeker is dat na deze poging NRC, De Telegraaf en RTL Nieuws inzage hebben gehad in deze mail.

De verspreide e-mail zou volgens Buitenlandse Zaken tonen dat Zijlstra's inhoudelijke boodschap over Poetin wel degelijk klopte, de belangrijkste verdedigingslijn van de minister en de coalitie. De Volkskrant had toen al Van der Veers afwijkende interpretatie gepubliceerd, gebaseerd op verder e-mailverkeer in de loop van maandag. Het is niet bekend of Buitenlandse Zaken ook over die tweede en derde e-mail beschikte.

De Shell-topman vindt de situatie vervelend voor de minister, zegt hij dinsdag in een gesprek met de Volkskrant, maar ergert zich er ook steeds meer aan hoe hij bij de kwestie betrokken wordt. Hij heeft in totaal drie e-mails over de kwestie gestuurd naar de Volkskrant-hoofdredacteur en belt persoonlijk met hem. Hij vindt de berichtgeving van de krant netjes, zegt hij, maar wil nu verder geen contact meer hierover.

Zijlstra trekt zijn definitieve conclusie als de Volkskrant op dinsdag 13 februari net na het middaguur twittert hoe het gesprek tussen de krant en Van der Veer is verlopen en waarom de krant concludeert dat Zijlstra's boodschap over Poetin ook inhoudelijk niet klopt. Zijlstra belt met de VVD-top en de fractievoorzitters van de coalitiegenoten: 'Ik stop ermee'.

De rol van premier Rutte (13 februari 2018 - heden)
Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Een brok in zijn keel. De tranen wegslikkend. Zijlstra wordt overmand door emoties als hij zijn aftreden als minister van Buitenlandse Zaken aankondigt in de plenaire zaal van de Tweede Kamer. Het was zijn droombaan. Na amper vier maanden struikelt Zijlstra over een onnodige leugen. 'Het is de grootste fout in mijn gehele carrière.'

Rutte omhelst Zijlstra en neemt het stokje over. De premier erkent dat ook hij is aangedaan door het ontslag van zijn minister. 'We vertrouwden elkaar. Ik mis hem enorm.' Coalitiegenoten erkennen dat het aftreden van Zijlstra onvermijdelijk was geworden. Maar benadrukken ook dat ze Zijlstra al die jaren van een andere kant hebben gezien: Dijkhoff: 'Deze afloop is niet representatief voor zijn carrière.'

De oppositie kent geen genade. GroenLinks en Forum voor Democratie hameren erop dat Zijlstra chantabel was en dat Rutte had moeten ingrijpen.

Ook andere oppositieleden sparen Rutte niet. Ze leggen hem het vuur aan de schenen over het niet-informeren van de Kamer zodra hij van Zijlstra hoorde dat die heeft gelogen. PvdA'er Asscher gelooft Rutte niet als hij zegt dat hij 'geen actieve herinnering' heeft bij de vraag of hij andere VVD'ers over de leugen heeft verteld. Asscher kent Rutte nog goed uit het vorige kabinet en noemt hem een 'controlfreak'.

Opvallend is dat Rutte ook stevig ontkent dat er bij het ministerie is aangedrongen om pas tot publicatie over te gaan na de reis naar Rusland. GroenLinks-leider Klaver herhaalt de vraag een paar keer, maar Rutte antwoordt: 'Er wordt hevig nee geschud in het ambtelijk vak. Dus het antwoord is nee.' Klaver gelooft de premier niet, maar Rutte houdt vol: 'Ik ben geen minister van Buitenlandse Zaken, maar ik vertrouw deze mensen. Als zij nee zeggen, is het nee. Echt, het zijn gewoon goeie ambtenaren. Die gaan me hier echt niet iets voorliegen. Dat klopt gewoon.'

Rutte overleeft een motie van wantrouwen, die door 43 Kamerleden wordt gesteund. De oppositie waarschuwt: over de datsja-kwestie is het laatste woord nog niet gezegd.

Weerwoord Buitenlandse Zaken
Zo zakte Halbe Zijlstra's luchtkasteel langzaam in elkaar
© Freek van den Bergh
Op de vraag of het klopt dat Buitenlandse Zaken e-mails heeft gelekt tussen Van der Veer en de Volkskrant-hoofdredacteur, wil het departement geen uitsluitsel geven. 'U vraagt om bevestiging of er achtergrondinformatie is gegeven vanuit BZ. Maar de aard van achtergrondinformatie is dat daar niet op ingegaan kan worden.'

Verder meldt het departement: 'Het ministerie van Buitenlandse Zaken is op 31 januari 2018, ruim een week voorafgaand aan het afgenomen interview met de Volkskrant, op de hoogte gesteld van het volledige verhaal van voormalig minister Halbe Zijlstra. De minister heeft steeds aangegeven persoonlijk met de Volkskrant hierover te willen spreken. Dat lukte vanwege ziekte, ingeplande AO's en de (reis)agenda, de minister bezocht o.a. China en Japan, pas op zaterdag 10 februari 2018, direct na terugkeer op Schiphol.'

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mrton » 19 feb 2018, 19:49

Even iets anders als politiek waaraan we ten onder gaan. Vrijdag na mijn werk sta ik te wachten voor het stoplicht om naar links te gaan. Verkeer dat rechtdoor gaat heeft groen, zo ook de baan die me tegemoet komt. Terwijl ik sta te wachten zie ik op die kruising een aanrijding gebeuren. Een auto klapt achterop een andere auto die doorschiet de middenberm in. De auto die achterop klapt stopt echter niet maar geeft een spuit gas. Omdat ik zoiets al verwachtte, zie dat er een andere auto gestopt is bij de slachtoffers, draai ik door rood om, wring me tussen wat andere auto's door en ga achter de daders aan. Deze zie ik nog net het industrieterrein waar ik werk op rijden. Bij de inrit van het industrieterrein ben ik ze al kwijt. Ik heb inmiddels wel 112 gebeld en wordt doorverbonden naar de politie in Breda. Ik geef aan dat ik achter auto die doorreed na ongeval aanzit.

De Politie vraagt aan me waar ik rijd en of ik de auto nog zie. Dit was niet het geval maar ik geeft type auto door en dat deze schade moet hebben voor. Industrieterrein waar ik al bellend overheen rijdt heeft 3 in-uitgangen die allemaal eindigen op een rondweg waarvan ik er 1 dus in de gaten hou. Persoon aan de telefoon vraagt me vervolgens wat ik nou precies van ze verwacht... Eh sorry, adrenaline gierde door mijn lichaam, vlot autorijden, bellen, omgeving afspeuren én afvragen wat je moet doen als je daders treft is niet echt mijn dagelijkse routine. Je vraagt wat ik verwacht? Hierop geef ik persoon aan de telefoon nogmaals de situatie door, zeg dat IK er wel naar op zoek ben en als de politie niet komt, ik hen een fijne avond toewens en ook lekker naar huis ga. Lijk wel gek. Nogmaals krijg ik de vraag wat ik dan verwacht. Fucking politie die naar dit industrieterrein komt! Omdat ik daders niet meer in zicht had werd dit niet gedaan. Ik heb theemuts van politie een fijne avond gewenst en opgehangen.

Voelde me woedend en in mijn hemd gezet tegelijkertijd. Dit is niet de eerste keer dat ik zoiets met de politie heb maar voelt toch weer kut. Verwacht er meer van. Ik heb vervolgens nog rondje over terrein gereden, alle parkeerplekken en dubieuze autobedrijven vluchtig bekeken en ben naar de plek van ongeval gereden. Daar stonden slachtoffers én de man die meteen voor hen gestopt was. Hij had wél kenteken van de auto. Slachtoffers maakte het wel ok, erg geschrokken natuurlijk. Dus ik mijn nummer gegeven en gezegd dat ze moesten bellen als ze iets moesten weten of zo en naar huis.

Waarom dit alles in dit topic hoort?
1. Brutaliteit van daders
2. De ernstige tekortkomingen van diegene die onze veiligheid moeten garanderen
3. DE FUCKING SCHAPEN DIE DOEN ALSOF HUN NEUS BLOED ALS ZE HET ZIEN GEBEUREN EN LEKKER NAAR HUIS RIJDEN OM VOOR DE AARDAPPELEN EN RTL BOULEVARD. Hoe kan het zijn dat ik de enige ben die er achteraan gaat? Ik moet nota bene van andere rijrichting komen. Er reden toen ik begon met achtervolgen 6 andere auto's tussen mij en daders. Die hebben het niet allemaal gezien maar minimaal 3 wel. We staan toe dat de maatschappij (en dus 1) zo wordt. Dat doen de daders. Maar ook de mensen die het laten gebeuren.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9096
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 19 feb 2018, 20:01

Wacht nog even op de boete voor het door rood rijden :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 264 gasten