Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 26 mei 2019, 16:19

In Amsterdam heeft nog maar 45 procent van de bevolking een Nederlandse achtergrond en sinds 2015 is deze groep twee procentpunt geslonken. Dat aandeel zal de komende jaren verder afnemen. “Van de Amsterdamse kinderen onder de vijftien, is nog één op de drie van Nederlandse afkomst,” zegt Maurice Crul, hoogleraar diversiteit en onderwijs aan de Vrije Universiteit Amsterdam. En tot die groep behoren inmiddels ook de derde generatie kinderen van Marokkaanse, Turkse of Surinaamse komaf.

Crul doet onderzoek naar steden als Amsterdam waarin meerderheden minderheden worden en wat de effecten zijn van deze omwenteling. Hij is in juni een van de sprekers op WeMakeTheCity, een festival over de stad en hoe die beter kan worden gemaakt.

De wetenschapper hield interviews met stedelingen en vroeg naar hun binding met de stad en met andere bevolkingsgroepen. Hieruit blijkt dat autochtone Amsterdammers – hiermee worden Amsterdammers van Nederlandse afkomst bedoeld – het slechtst zijn aangesloten op de diverse, multiculturele stad waarin zij leven.

Ze wonen bij elkaar in witte wijken en de kinderen gaan voornamelijk naar witte scholen. “Ze hebben, van alle groepen, de minst diverse vriendenkring. Vooral Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond hebben vrienden van verschillende afkomst, de enige groep die hiervan afwijkt zijn mensen van Nederlandse afkomst.”

Expats
Dat krijg je er van, als je leeft in witte wijken, de kinderen eerst naar de crèche, dan naar een witte basisschool en vervolgens naar een categoraal gymnasium stuurt: je komt niet snel andere groepen tegen en maakt dus ook geen vrienden met een andere achtergrond.

En zo vormt de autochtone minderheid haar eigen bubbel. “Veel mensen vinden het fijn om in een diverse wijk te wonen en naar de Turkse groenteboer te gaan, maar dan houdt het vaak op,” zegt Crul.

Dat autochtone Amsterdammers zich liever terugtrekken in hun enclaves, is problematisch, vindt Crul. Vooral voor henzelf. Wat voor werk ze ook doen, dienstverlener, onderwijzer, ondernemer: veel klanten hebben inmiddels een diverse achtergrond, dus is het handig om die groep te kennen.

Een slager die alleen maar varkensvlees verkoopt, heeft weinig kans te overleven, om maar een gesimplificeerd voorbeeld te geven. Bovendien zullen de kinderen van de stad in de toekomst moeten functioneren in een multiculturele samenleving. Als zij opgroeien in een witte enclave, staan ze 0-1 achter.

Moderne gastarbeiders
De veranderingen gaan hard in Amsterdam. De stad transformeert van een overzichtelijk geheel aan het IJ tot een metropool met meer dan een miljoen inwoners. De groei van de bevolking komt vooral door immigratie en dan vooral van expats, buitenlandse werknemers.

India, Amerika, Duitsland, Engeland en Italië vormen de top 5 van herkomstlanden. De immigranten zijn geen vluchtelingen of gelukzoekers, maar vooral mensen die hier komen werken. Moderne gastarbeiders, met het verschil dat zij sociaal-economisch in een vergelijkbare positie zitten als veel hoogopgeleide, geboren en getogen Amsterdammers.

Politieke onrust
Deze trend heeft praktische gevolgen, zoals druk op de woningmarkt, omdat expats meedingen naar dezelfde huizen als Amsterdammers die hier al jaren wonen.

De veranderingen grijpen nog dieper in. Zo ligt deze omwenteling volgens Crul ten grondslag aan de politieke onrust in het land. “Veel mensen zijn zich niet bewust dat ze cijfermatig een minderheid vormen, maar komen dagelijks in situaties waarin ze een van de weinige witte Nederlanders zijn, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer of op straat. Ze voelen dat ze niet meer altijd bepalen wat er gebeurt in de stad en dat kan zich vertalen in stemmen op partijen als Forum voor Democratie en PVV.”

Forum voor Democratie (FvD) heeft bij de afgelopen gemeenteraadverkiezingen drie van de 45 zetels gewonnen in de gemeenteraad. De partij wint terrein in Amsterdam, al is het Forum nog marginaal in vergelijking met GroenLinks en D66, die hier de grootste zijn. “Ook in Amsterdam is sprake van polarisatie, met aan de ene kant Amsterdammers die zich niet meer thuis voelen en aan de andere kant progressieve stemmers die bewust kiezen voor een diverse stad,” zegt Crul.

Betere aansluiting
Veel progressieve stemmers kunnen zich ook nog eens terugtrekken in hun enclave, afgesloten van de multiculturele buitenwereld. De boze PVV-stemmer in, pakweg, Noord kan dat niet. “Het paradoxale is dat de kinderen van PVV-stemmers in Noord waarschijnlijk een meer diverse vriendengroep hebben dan de kinderen van progressieve Amsterdammers in hun witte wijken.”

Volgens Crul maken al deze ontwikkelingen het noodzakelijk dat we het integratiedebat anders voeren. Hierbij gaat het al lang om de vraag hoe migranten zich aanpassen aan de autochtone meerderheid. Inmiddels komt daar een vraag bij: hoe gaan autochtone Amsterdammers deel uitmaken van de nieuwe samenleving?

Om voor een betere aansluiting te zorgen, moet eerst het kwartje vallen bij de nieuwe minderheid. Zij moet inzien dat ze veel te winnen heeft door zich aan te sluiten bij multicultureel Amsterdam. Natuurlijk nemen autochtone Nederlanders een krachtige positie in, kijk maar naar de top van het bedrijfsleven en de politiek. Maar hun witte wereldje wordt steeds kleiner. “Als ze niet meedoen, gaan ze kansen missen.”

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 26 mei 2019, 18:37

Die kwam ik ook tegen. 'Autochtoon, kom uit je witte enclave' heet het stuk toch? Weet niet helemaal wat ik hier van moet denken. Kreeg wel een beetje het 'omgekeerde wereld' gevoel hier van. Zo van; pas je aan aan wat hier allemaal binnenkomt... ipv andersom.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 26 mei 2019, 18:47

Arthur schreef: 26 mei 2019, 18:37 Die kwam ik ook tegen. 'Autochtoon, kom uit je witte enclave' heet het stuk toch? Weet niet helemaal wat ik hier van moet denken. Kreeg wel een beetje het 'omgekeerde wereld' gevoel hier van.
Klopt zo heet het stuk. Staat in het Parool.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RJL86 » 26 mei 2019, 20:13

Ik geloof wel dat opgroeien met verschillende culturen, bijdraagt aan een beter persoon, echter het hangt er alleen wel af van wat voor culturen. Zandculturen bijvoorbeeld staan haaks op onze cultuur. Daar heb ik liever ook niet te veel mee te maken.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 27 mei 2019, 08:59

Wat Arthur en Mike zeggen dacht ik ook. Maar RJL heeft ook 'n punt inderdaad. Nu ben ik als autochtoontje wel betrekkelijk ondergedompeld in de Latijns Amerikaanse cultuur via mijn vrouw. Maar een Latina cultuur is geen zandcultuur inderdaad.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 27 mei 2019, 09:03

Nu heb ik sinds 'n jaar een Syrier getrouwd met een Marokkaans meisje als erg goede klant. Die man is accountant en heeft met z'n maat een schoolproject 'Nederlandse taal leren' opgezet door heel NL. Maar wonen hier. Gaat heel goed met hun bedrijf. Echt een slimme en sympathieke gast. Doe daar graag meer van! Zijn toppers.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-278 » 27 mei 2019, 10:22

Koopt ie/ze dure klokjes dan? :)

Tsja maar helaas, dit zijn echt de uitzonderingen.

Wel jammer, want 99% verpest het voor die goede gasten.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RJL86 » 27 mei 2019, 12:20

Robin schreef: 27 mei 2019, 08:59 Wat Arthur en Mike zeggen dacht ik ook. Maar RJL heeft ook 'n punt inderdaad. Nu ben ik als autochtoontje wel betrekkelijk ondergedompeld in de Latijns Amerikaanse cultuur via mijn vrouw. Maar een Latina cultuur is geen zandcultuur inderdaad.
Latijns Amerika heeft inderdaad ongeveer wel de zelfde normen en waarden als Nederland. Ook wel logisch aangezien Spanje en Portugal het hebben gekoloniseerd.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-13935 » 28 mei 2019, 00:43

0 zetels voor de PVV en de SP bij de laatste verkiezingen. IMHO gaat het wat dat betreft geen verkeerde kant op met Nederland.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Mike R32 » 28 mei 2019, 05:18

Inderdaad het gaat geweldig Nederland met de EU. Beter de sektepartijen D66 en GL geen zetels.

Elise
Berichten: 7318
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 28 mei 2019, 09:20

Emi schreef: 28 mei 2019, 00:43 0 zetels voor de PVV en de SP bij de laatste verkiezingen. IMHO gaat het wat dat betreft geen verkeerde kant op met Nederland.
Altijd jammer als EU kritische partijen geen zetels krijgen.
PVV stemmen zullen wel naar FvD zijn gegaan, en ik denk dat veel SP stemmen naar volgevreten Franske zijn gegaan.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-13935 » 28 mei 2019, 09:52

Elise schreef: 28 mei 2019, 09:20 ik denk dat veel SP stemmen naar volgevreten Franske zijn gegaan.
Uit de onderzoeken blijkt dat veel mensen die de vorige keer SP hebben gestemd, bij de laatste verkiezingen thuis zijn gebleven.

Gebruikersavatar
Danielj
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2011, 02:22

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Danielj » 28 mei 2019, 10:50

Ik zat gisteravond toevallig wat youtube video's te kijken uit 2000-2002 van Theo van Gogh en Pim Fortuyn.

Los van het feit dat ik het niet met alles eens was met wat ze verkondigen, het wel extreem frappant is hoe de dialogen, demonisering, issues in de samenleving precies in het huidige debat zouden kunnen passen.

Bijna 20 jaar later en het debat is nog steeds hetzelfde. Ongekend eigenlijk. Of je het nou wel of niet eens bent met de stellingen van politici, het kan toch niet zo zijn dat er na 20 jaar nog steeds dezelfde issues spelen. Er wordt dus gewoon helemaal niets gedaan aan de problemen.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-278 » 28 mei 2019, 11:11

Danielj schreef: 28 mei 2019, 10:50 Bijna 20 jaar later en het debat is nog steeds hetzelfde. Ongekend eigenlijk. Of je het nou wel of niet eens bent met de stellingen van politici, het kan toch niet zo zijn dat er na 20 jaar nog steeds dezelfde issues spelen. Er wordt dus gewoon helemaal niets gedaan aan de problemen.
Dan moet het probleem, of beter gezegd de problemen, eerst erkend worden.....

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 11:18

Danielj schreef: 28 mei 2019, 10:50 Ik zat gisteravond toevallig wat youtube video's te kijken uit 2000-2002 van Theo van Gogh en Pim Fortuyn.

Los van het feit dat ik het niet met alles eens was met wat ze verkondigen, het wel extreem frappant is hoe de dialogen, demonisering, issues in de samenleving precies in het huidige debat zouden kunnen passen.

Bijna 20 jaar later en het debat is nog steeds hetzelfde. Ongekend eigenlijk. Of je het nou wel of niet eens bent met de stellingen van politici, het kan toch niet zo zijn dat er na 20 jaar nog steeds dezelfde issues spelen. Er wordt dus gewoon helemaal niets gedaan aan de problemen.
Inderdaad. Jij begint over Pim en Theo en ik wilde daar vanochtend ook al over beginnen, maar denk laat maar.

En wat 535d zegt. En er is 'n probleem, in de VS noemen ze dat Liberal Logic....

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 28 mei 2019, 11:44

535d schreef: 28 mei 2019, 11:11
Danielj schreef: 28 mei 2019, 10:50 Bijna 20 jaar later en het debat is nog steeds hetzelfde. Ongekend eigenlijk. Of je het nou wel of niet eens bent met de stellingen van politici, het kan toch niet zo zijn dat er na 20 jaar nog steeds dezelfde issues spelen. Er wordt dus gewoon helemaal niets gedaan aan de problemen.
Dan moet het probleem, of beter gezegd de problemen, eerst erkend worden.....
Nouja men ziet de gevolgen; kritisch over datgene wat bij velen leeft en uiteindelijk in koele bloede afgeslacht. (Theo en Pim)

Lijkt mij de ernst van de zaak duidelijk weergeven dat er niet gesproken mag worden over ‘de problemen’. Maargoed... Nederland is wat dat betreft doordrenkt in pathologisch Altruisme die liever eigen belangen behartigt dan een felle discussie met rake feiten.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 11:46

Pim & Theo hebben het leven gelaten om een statement voor zogenaamde tolerantie te maken...(?)

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 28 mei 2019, 11:51

Na zulke momenten is de toon wel gezet; spreek je uit en bekoop het met je leven.

‘Het debat’ verschuift vervolgens naar jarenlang aanmodderen en elk ander geluid weer de kop in (proberen) te drukken.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 12:01


Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 28 mei 2019, 12:04

“Als je niet werkt mag je op kosten van de staat procederen”

Gewoon een sport dus...

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 12:11

Dat is Volkert's recht(wat vaak erg krom is). Wél bedenk ik me dat hij nu z'n kop uitsteekt en via z'n advocaat weer een vorm van confrontatie zoekt. Wat is dat toch? Je bent toch een van NLs grootste misdadigers van de laatste decennia. De gemiddelde NLer heeft géén sympatie voor jou en jouw acties(understatement). Dus wat wil je nu? Melding maken van je braafheid Volkert? Belachelijk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Fernando » 28 mei 2019, 12:27

Laster en smaad? Dan voelt hij zich dus in z'n goede naam aangetast. Ahum, goede naam...

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Richardt. » 28 mei 2019, 12:41

Tenenkrommend die kerel, ik hoop echt dat hij een keer vergeet te kijken bij het oversteken..... van een spoorwegovergang oid :bag:

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 12:44

Richardt. schreef: 28 mei 2019, 12:41 Tenenkrommend die kerel, ik hoop echt dat hij een keer vergeet te kijken bij het oversteken..... van een spoorwegovergang oid :bag:
Vooral vandaag dan he. :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 28 mei 2019, 12:46

Ik zag vandaag nog zat goederentreinen rijden, en die komen ook best hard aan :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crookie, Erik-Jan, Frank_Sch, Gert-jan, Google [Bot], MHJVS, Opa, Peter-Paul, Rogerb, Wimo en 206 gasten