Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 10:10

Ik verbaas me er over hoeveel "jongeren" tegenwoordig nergens meer om korting vragen en gewoon de vraagprijs afrekenen.

En dat tasje van 10cent?
Als ik dat inschat als een jong meisje dat niet beter weet dan betaal ik met plezier die 10 cent, maar als dat een door de wol geverfde verkoopster is ging ik ook zonder jas de deur uit.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 16 dec 2019, 10:12

CROOKIE, iedereen communiceert anders, maar het gaat om het principe imho, al ben je nog zo'n hufter of heel vriendelijk, het gaat erom of die korting mag vragen of niet, dat wordt nu teniet gedaan door zijn manier van communiceren.

Maar al had die vriendelijk om een tasje gevraagd had, had die de tas dan gratis gekregen?

Als winkel, bedrijf of wat dan ook hoor je je profi op te stellen of een klant nu een vriendelijke uitstraling heeft of een onvriendelijke, zolang die niet scheld, schopt, slaat of je beledigd hoor je hem/ haar gewoon gelijk te benaderen.

Ik zeg er gelijk bij dat ik dat niet zou kunnen, maar ik ben dan ook geen winkelverkoper of eigenaar

Tom
Berichten: 21727
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 16 dec 2019, 10:15

Maar beide partijen zijn heel principieel.
Koper is principieel omdat ie 10 cent moet betalen op een dure jas, dus loopt de winkel uit met sneer richting verkoopster. Niet netjes en zou het zelf nooit doen (wel denken), maar ik snap 'm.
Verkoopster en deugdames vanwege z'n arrogantie terwijl die verkoopster alleen doet wat haar opgelegd is, en online die gast nog even moreel afbranden.

Dat is in goede tijden. Wat als we in een economische crisis zitten, wie van twee blijft dan principieel? Ik weet het wel, die kerel zal dezelfde principes hebben en nog steeds weigeren om op zo'n bedrag 10 cent te betalen voor zo'n tasje. Maar die verkoopster zal 'm die jas gewoon verkopen als ze dreigt haar baan te verliezen omdat maand op maand de omzet tegenvalt. En die online deugdames hebben 'ineens' medelijden met zielige eigenaar en verkoopster die beide het hoofd boven water proberen te houden, want 'oh oh wat zijn ze zielig'.

Heel leuk om te deugen en je moreel verheven te voelen (of het nou gaat om een tasje, het klimaat of asielzoekers), maar als men het zelf voelt in de portemonnee zijn die principes snel verdwenen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 16 dec 2019, 10:18

Natuurlijk triest dat men tegenwoordig een bedrijf meteen op internet moet affakelen, terwijl ze vast in de winkel hun mond niet durven open te doen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 16 dec 2019, 10:22

Eens Luco wbt communiceren. Al is het geen vrijbrief om met gestrekt been / de botte bijl overal in te stappen. Ik ben daarom ook geen winkelier geworden 😁

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39736
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 16 dec 2019, 10:32

Elise schreef: 16 dec 2019, 10:10 Ik verbaas me er over hoeveel "jongeren" tegenwoordig nergens meer om korting vragen en gewoon de vraagprijs afrekenen.
Ik val niet onder jouw doelgroep maar, ik vraag ook (bijna) nooit om korting. Want wanneer doe je dat wel en wanneer doe je dat niet? Bij kleren doe ik dat niet, ooit eens gedaan maar kreeg ik niet voor elkaar. Ligt ook aan de bedragen. Boven de 1k wil ik nog wel eens korting vragen. Maar bij een broek, shirt, trui, schoenen, boormachine of een stofzuiger doe ik dat niet. Auto, fiets, of keuken dan weer wel.

Nog ff een andere vraag; waarom willen we wel korting in een winkel met goederen, al dan niet van bovengenoemde caissière en als we uit eten gaan betalen we extra omdat het zo lekker was of of dat de bediening zo goed was. In winkels waar ik goederen koop word ik ook vriendelijk geholpen maar wil ik minder betalen. En waar ik eet betaal ik meer omdat... Ook daar wordt mij een dienst geleverd en wordt er winst gemaakt. En ja, horeca verdient niet super, een caissière wel?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 16 dec 2019, 10:55

Aan de andere kant is die kerel best een sukkel. Je kan bij een dergelijk bedrag denk ik altijd wel netjes vragen om wat korting, wie weet was hem €50,- gegund. Had die een stuk minder reden gehad om te janken over een tasje van een dubbeltje.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 16 dec 2019, 11:01

Arthur schreef: 16 dec 2019, 10:32Nog ff een andere vraag; waarom willen we wel korting in een winkel met goederen, al dan niet van bovengenoemde caissière en als we uit eten gaan betalen we extra omdat het zo lekker was of of dat de bediening zo goed was. In winkels waar ik goederen koop word ik ook vriendelijk geholpen maar wil ik minder betalen. En waar ik eet betaal ik meer omdat... Ook daar wordt mij een dienst geleverd en wordt er winst gemaakt. En ja, horeca verdient niet super, een caissière wel?
Deze auteur op twitter is ook gewoon een eikel. Ik snap z’n punt ergens wel, maar getuige hij de gebeurtenis lang breed op twitter post zegt genoeg wat voor labbekakker hijzelf is. Als ik de caissière was had ‘ie van mij de tering ook kunnen krijgen. Hang maar weer terug eikel, iemand anders komt ‘m wel voor 699,10 kopen.

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 11:20

Arthur schreef: 16 dec 2019, 10:32
Elise schreef: 16 dec 2019, 10:10 Ik verbaas me er over hoeveel "jongeren" tegenwoordig nergens meer om korting vragen en gewoon de vraagprijs afrekenen.
Ik val niet onder jouw doelgroep maar, ik vraag ook (bijna) nooit om korting. Want wanneer doe je dat wel en wanneer doe je dat niet?
Als ik vroeger iets kocht waar gewoon een adviesprijs op stond, dan konden ze erop rekenen dat ik om korting vroeg. Ik maakt er een sport van en kreeg het eigenlijk altijd wel, niet altijd in de vorm van geld maar bijvoorbeeld een paar lege videobanden bij een videospeler.

Tegenwoordig kijk ik wel heel goed waar ik wat koop en mag ik graag de lokale middenstand sponsoren. Wat enerzijds de maken heeft met zelf meer vermogend te zijn en anderzijds geen leegloop/leegstand in ons dorp te willen hebben.
Zo zit er in ons dorp bijvoorbeeld een fantastische ijzerwarenhandel met een geweldig assortiment (waar ook de kleine klusbedrijven inkopen met 40% korting), daar betaal ik met plezier de volle mep. Moet er niet aan denken dat ze weggaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 16 dec 2019, 11:23

Welkom in NEDERLAND

8:00 Sneeuwman gemaakt.
8:10 De eerste feminist die ik op mijn weg tegenkom maakt bezwaar waarom het geen sneeuwvrouw is.
8:15 Dus naast de sneeuwman heb ik dan ook een sneeuwvrouw gemaakt.
8:17 De kinderverzorgster van de buren klaagt over de grote borstomvang van de sneeuwvrouw.
8:20 De homofiel van een straat verderop klaagt dat het ook twee sneeuwmannen kunnen zijn.
8:25 De veganistische achterburen mopperen en zeggen dat de neus, een oranje wortel, wat anders moet zijn, etenswaren zijn om te eten niet om sneeuwpoppen mee te versieren.
8:30 lk word voor racist uitgemaakt omdat de sneeuw wit is.
8:45 demonstratie in de straat (regenboog sneeuwpop)
8:50 ME heeft de straat afgezet
9.05 RTL nieuws en NOS journaal aanwezig
9:10 Fatima wil een hoofddoek voor de sneeuwvrouw.
9:20 De politie komt er ook bij en aanschouwt het tafereel....
9:30 De veiligheidsdiensten grijpen in omdat de bezemsteel van de sneeuwman als slagwapen kan worden gebruikt
9:55 Mijn telefoon wordt in beslag genomen en grondig bestudeerd terwijl ik geblinddoekt afgevoerd wordt in een helikopter onderweg naar de rechtbank...
10:00 Er wordt mij gevraagd of ik nog handlangers heb....

lk ben er klaar mee. Nooit meer een sneeuwpop maken...

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 11:24

eBoonstra schreef: 16 dec 2019, 11:01 Als ik de caissière was had ‘ie van mij de tering ook kunnen krijgen. Hang maar weer terug eikel, iemand anders komt ‘m wel voor 699,10 kopen.
Ja precies, terughangen die jas.
Dat die jas inkoop minder dan 250 kost en jij je baas daarmee een dikke 300 door de neus boort maakt dan niet uit. En als je baas dan jouw salaris niet meer kan betalen en jij op straat staat....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39736
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 16 dec 2019, 11:32

Elise schreef: 16 dec 2019, 11:20
Arthur schreef: 16 dec 2019, 10:32
Elise schreef: 16 dec 2019, 10:10 Ik verbaas me er over hoeveel "jongeren" tegenwoordig nergens meer om korting vragen en gewoon de vraagprijs afrekenen.
Ik val niet onder jouw doelgroep maar, ik vraag ook (bijna) nooit om korting. Want wanneer doe je dat wel en wanneer doe je dat niet?
Als ik vroeger iets kocht waar gewoon een adviesprijs op stond, dan konden ze erop rekenen dat ik om korting vroeg. Ik maakt er een sport van en kreeg het eigenlijk altijd wel, niet altijd in de vorm van geld maar bijvoorbeeld een paar lege videobanden bij een videospeler.

Tegenwoordig kijk ik wel heel goed waar ik wat koop en mag ik graag de lokale middenstand sponsoren. Wat enerzijds de maken heeft met zelf meer vermogend te zijn en anderzijds geen leegloop/leegstand in ons dorp te willen hebben.
Zo zit er in ons dorp bijvoorbeeld een fantastische ijzerwarenhandel met een geweldig assortiment (waar ook de kleine klusbedrijven inkopen met 40% korting), daar betaal ik met plezier de volle mep. Moet er niet aan denken dat ze weggaan.
En het leuke van bij de lokale middenstand winkelen is, is dat je vaak ‘zomaar’ korting krijgt. Als je er vaker komt en men herkent je dan is het vaak ‘doe maar zoveel’. Ik vraag er niet om, zeg zelfs dat het niet hoeft, maar krijg het toch. Is ook van zo’n winkelier willekeur, maar goed.

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 11:35

Tom schreef: 15 dec 2019, 21:38 Kwam toevallig voorbij deze tweet.
https://twitter.com/globalistaa/status/ ... 4980509698
Toevallig Tom, of ben je fan van de LINDA? :swinging:

Rianne Meijer
Doet de tekstredactie van LINDA. Schrijft. Hondenmoeder. #Ted #Sjimmie Kattenvrouwtje. Wanderlustig. Grotendeels waar bevonden door NRC. #opfleurtwitter

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 16 dec 2019, 11:36

JP schreef: 16 dec 2019, 11:23 Welkom in NEDERLAND

8:00 Sneeuwman gemaakt.
8:10 De eerste feminist die ik op mijn weg tegenkom maakt bezwaar waarom het geen sneeuwvrouw is.
8:15 Dus naast de sneeuwman heb ik dan ook een sneeuwvrouw gemaakt.
8:17 De kinderverzorgster van de buren klaagt over de grote borstomvang van de sneeuwvrouw.
8:20 De homofiel van een straat verderop klaagt dat het ook twee sneeuwmannen kunnen zijn.
8:25 De veganistische achterburen mopperen en zeggen dat de neus, een oranje wortel, wat anders moet zijn, etenswaren zijn om te eten niet om sneeuwpoppen mee te versieren.
8:30 lk word voor racist uitgemaakt omdat de sneeuw wit is.
8:45 demonstratie in de straat (regenboog sneeuwpop)
8:50 ME heeft de straat afgezet
9.05 RTL nieuws en NOS journaal aanwezig
9:10 Fatima wil een hoofddoek voor de sneeuwvrouw.
9:20 De politie komt er ook bij en aanschouwt het tafereel....
9:30 De veiligheidsdiensten grijpen in omdat de bezemsteel van de sneeuwman als slagwapen kan worden gebruikt
9:55 Mijn telefoon wordt in beslag genomen en grondig bestudeerd terwijl ik geblinddoekt afgevoerd wordt in een helikopter onderweg naar de rechtbank...
10:00 Er wordt mij gevraagd of ik nog handlangers heb....

lk ben er klaar mee. Nooit meer een sneeuwpop maken...
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 16 dec 2019, 11:39

Elise schreef: 16 dec 2019, 11:24
eBoonstra schreef: 16 dec 2019, 11:01 Als ik de caissière was had ‘ie van mij de tering ook kunnen krijgen. Hang maar weer terug eikel, iemand anders komt ‘m wel voor 699,10 kopen.
Ja precies, terughangen die jas.
Dat die jas inkoop minder dan 250 kost en jij je baas daarmee een dikke 300 door de neus boort maakt dan niet uit. En als je baas dan jouw salaris niet meer kan betalen en jij op straat staat....
Jassen die dit geld kosten zijn meestal van bepaalde designermerken waar niet veel marge op zit.

Tom
Berichten: 21727
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 16 dec 2019, 11:39

Elise schreef: 16 dec 2019, 11:35
Toevallig Tom, of ben je fan van de LINDA? :swinging:

Rianne Meijer
Doet de tekstredactie van LINDA. Schrijft. Hondenmoeder. #Ted #Sjimmie Kattenvrouwtje. Wanderlustig. Grotendeels waar bevonden door NRC. #opfleurtwitter
Whehehe :)
Iemand die ik volg had dat beantwoord of geliked ofzo.

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 11:40

eBoonstra schreef: 16 dec 2019, 11:39
Elise schreef: 16 dec 2019, 11:24
eBoonstra schreef: 16 dec 2019, 11:01 Als ik de caissière was had ‘ie van mij de tering ook kunnen krijgen. Hang maar weer terug eikel, iemand anders komt ‘m wel voor 699,10 kopen.
Ja precies, terughangen die jas.
Dat die jas inkoop minder dan 250 kost en jij je baas daarmee een dikke 300 door de neus boort maakt dan niet uit. En als je baas dan jouw salaris niet meer kan betalen en jij op straat staat....
Jassen die dit geld kosten zijn meestal van bepaalde designermerken waar niet veel marge op zit.
Als er iets is waar een giga marge op zit is het kleding!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 16 dec 2019, 11:45

Elise schreef: 16 dec 2019, 11:40
eBoonstra schreef: 16 dec 2019, 11:39
Elise schreef: 16 dec 2019, 11:24

Ja precies, terughangen die jas.
Dat die jas inkoop minder dan 250 kost en jij je baas daarmee een dikke 300 door de neus boort maakt dan niet uit. En als je baas dan jouw salaris niet meer kan betalen en jij op straat staat....
Jassen die dit geld kosten zijn meestal van bepaalde designermerken waar niet veel marge op zit.
Als er iets is waar een giga marge op zit is het kleding!
Is dat zo ? Als het al zo is, dan is het niet vreemd want aan het einde van het seizoen moet het weg onder de inkoopprijs. Dan moet je eerst wat winst gemaakt hebben.

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 11:55

Ook in de opruiming wordt er (meestal) nog gewoon verdient JP.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 16 dec 2019, 11:59

Yeps kleding gaat 4 tot 6 maal over de kop

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door allen » 16 dec 2019, 12:02

Robin schreef: 16 dec 2019, 09:36 Aannames mogen ook inderdaad.

De laatste 10 cent is natuurlijk geen vrekkerigheid op E699, maar zijn principe. Die ik in dit geval 100% deel.
De chef/baas/bazin/eig had om die 10 cent niet moeilijk gedaan toch? Nu lopen ze E699 mis? Voor mijn part dokt die verkoopster zélf dat dubbeltje eventjes. Wat ik al zeg: Hoe moeilijk kan het zijn. Nu bekijk ik 't vanuit mijn ervaring met 'n winkel én vanuit de klant.

Moeilijke klant:Check
Verkoopster die 't spelletje niet snapt:Check

De kassa moet rinkelen.
Als aannames mogen denk ik dat het hele verhaal stoere praat om aandacht is en het niet eens waar is. Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren wanneer ik een echt plastic tasje kreeg bij de aanschaf van iets dat relatief duur was. Meestal flikkeren ze dat in een veel te mooie stevige tas van papier/karton. Die kosten je niets.
Dus tja... ik gok dan op wilde fantasieën voor de twitter likes (als die daar aan doen) en volgers.

Verder... veel inkoopfacturen van kleding en sportschoenen gezien. Dat alles 4 tot 6 maal over de kop gaat is onzin en als je nog even een percentage uitrekent dat voor weinig de deur uit moet vanwege het nieuwe seizoen en de vaste lasten snap je gelijk waarom ook kledingwinkels heel makkelijk kopje onder kunnen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 16 dec 2019, 12:11

Luco schreef: 16 dec 2019, 11:59 Yeps kleding gaat 4 tot 6 maal over de kop
Ja tussen onwillende producerende peuters in Bangladesh en de PC-Hooft, maar toch niet voor de eindverkoper en zijn inkoop.
Wat boeit het hier ook. Met 6x modaal tik ik elke week zo'n jas af van €699........

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 16 dec 2019, 12:15

Ik heb in mijn jeugd ook nog eens bij een Jood gewerkt.
Hij verkocht o.a. wat hij noemde neo antiek, elektrische olielampen.
Als een klant om korting vroeg, was hij opeens doof geworden.
Ook een keer meegemaakt een dame vroeg aan hem of er toch nog iets vanaf kon.
Hij pakte zijn zakdoek & stofte de stof eraf.
Bij vervelende klanten, deed hij de deur op slot, blijf vriendelijk naar de klant zwaaien.
De nog buiten de deur staande klant probeerde de deur open te maken, wat niet lukte & vroeg Levi doe de deur even open.
Dit konden wij duidelijk horen, Maar Levi gebaarde dat hij hem niet kon verstaan.
Was altijd lachen bij Levi.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 16 dec 2019, 12:29

Wat mij opvalt is dat ik veel tasjes van 10 cent aftik, behalve als ik een shoarma ga halen.
In die branche speelt dat blijkbaar niet.

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 dec 2019, 12:33

smiley schreef: 16 dec 2019, 12:29 Wat mij opvalt is dat ik veel tasjes van 10 cent aftik, behalve als ik een shoarma ga halen.
In die branche speelt dat blijkbaar niet.
Bij ons verkopen ze daar zo'n wit tasje voor 2 cent en dat wordt naar beneden afgerond :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bob Gervais, Djessey, frankie, Gert-jan, HJ2, Jaws, MartijnS, SlowCo en 204 gasten