Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 nov 2018, 20:40

Ik vraag me af of(staken voor) een paar procent loonsverhoging de werkdruk daadwerkelijk verlaagt.....

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-278 » 28 nov 2018, 20:42

Bram schreef: 28 nov 2018, 20:31 Mijn hemel. Wat een domme vooringenomen mening houd jij erop na zeg.
Dank je. :)

Een docent steekt over het algemeen elk jaar hetzelfde riedeltje (lesstof) af.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 28 nov 2018, 20:44

Robin schreef: 28 nov 2018, 20:40 Ik vraag me af of(staken voor) een paar procent loonsverhoging de werkdruk daadwerkelijk verlaagt.....
Bij nedcar verlaagde de werkdruk een paar jaar geleden behoorlijk na een staking ja. :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 20:44

Werkdruk is niet het (alleen) hard werken of concurrentie hebben. Het heeft te maken met allerlei andere (rand) zaken zoals personeelstekort, emotionele belasting, complexiteit vh werk. Dat soort dingen. Dus niet alleen even stoer hard werken en dan afgeven op mensen waarvan je denkt dat ze vanwege de vakanties niet moeten mekkeren.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 20:45

Idd een zeer vooringenomen reactie.

De feiten;

De publieke sector is jaar en dag aan meer dan proportionele bezuinigen blootgesteld, daarbij is de paranoia en controle dwang/fobie van de overheid alleen maar gestegen. Dat resulteert as we speak in een nog steeds stijgende administratieve last die de grens van wat redelijk en billijk is reeds lang geleden is overschreden.

Dat geeft wederom steeds meer werkdruk op een terrein waar dus niet de competentie van deze toegewijde werkers ligt, daar zijn ze ook niet voor bedoeld; ze moeten lesgeven, ze moeten zorgverlenen, ze moeten veiligheid garanderen.

De primaire taken zijn daarmede ondergeschikt geraakt aan secundaire taken; kortom de omgekeerde wereld.

Dat leidt dan weer tot mindere arbeidsvreugde, kwaliteitsverlies, meer ziekteverzuim, een hogere arbeid- last voor de overblijvers, een volstrekt negatieve cirkel waar geen licht meer aan het einde van de tunnel te zien is.


Geef deze vakkrachten, die zonder uitzondering zeer goed zijn opgeleid voor het vak wat ze uitoefenen, nu eens meer vertrouwen laat die paranoia/admin last nu eens achterwege, dan pas gaat het beter worden.

Laat ze doen, waar ze goed in zijn !

De door mij hier aangehaalde "Tegenlicht " documentaire is een eye opener op dit terrein !

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 20:45

535d schreef: 28 nov 2018, 20:42
Bram schreef: 28 nov 2018, 20:31 Mijn hemel. Wat een domme vooringenomen mening houd jij erop na zeg.
Dank je. :)

Een docent steekt over het algemeen elk jaar hetzelfde riedeltje (lesstof) af.
Jij bent docent?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 20:49

535d schreef: 28 nov 2018, 20:42
Bram schreef: 28 nov 2018, 20:31 Mijn hemel. Wat een domme vooringenomen mening houd jij erop na zeg.
Dank je. :)

Een docent steekt over het algemeen elk jaar hetzelfde riedeltje (lesstof) af.
Dan zal ik wel de uitzondering zijn want ook dat klopt niet. En dat is maar goed ook, want anders zou ik heel snel verveeld zijn. Ik wil iedere dag uitgedaagd worden, en mijn leerlingen uitdagen. Dat kan alleen maar als je regelmatig een andere klas/niveau voor je hebt zitten en niet als een robot les nummer 11 die je 12 jaar geleden geschreven hebt af draait.

En al klopt het wel, dan is de leerling voor je nog steeds een andere, die vanwege allerlei problematiek in de rugzak om een andere aanpak vraagt.
Laatst gewijzigd door Bram op 28 nov 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 nov 2018, 20:51

smiley schreef: 28 nov 2018, 20:44
Robin schreef: 28 nov 2018, 20:40 Ik vraag me af of(staken voor) een paar procent loonsverhoging de werkdruk daadwerkelijk verlaagt.....
Bij nedcar verlaagde de werkdruk een paar jaar geleden behoorlijk na een staking ja. :coffee:
Dat is de commerciele sector: ik doelde op leraren en politie. My bad had ik moeten melden:)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 20:52

Staken heb ik trouwens nog nooit gedaan, dat mocht ik niet als militair en dat is wel blijven hangen :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 20:53


Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 20:55

Bram schreef: 28 nov 2018, 20:52 Staken heb ik trouwens nog nooit gedaan, dat mocht ik niet als militair en dat is wel blijven hangen :)
Mensen werkzaam in de publieksector staken bijna nooit, want te betrokken bij hun taak en werk, voelen zich te verantwoordelijk.

Das dan ook gelijk de reden dat ze makkelijk uit te persen zijn op elk denkbaar vlak; financieel, werk druk, administratieve lasten, overwerk.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 nov 2018, 20:56

romo schreef: 28 nov 2018, 20:53 Mooi voorbeeld;

https://www.nu.nl/binnenland/5599529/po ... iteit.html
Mooi voorbeeld hoor:)

Mij hoor je niet klagen in mijn niet altijd even ongevaarlijke commerciele beroep waar ik toch wel de politie zie als een soort meer dan welkom hulpje, maar geeft niet als ze het niet aankunnen, is begrijpelijk. Snap ik helemaal.

:dood:

EDIT: Idee! Al die immigranten kunnen wel bij de politie of in 't onderwijs.

Zo gaat dat he. Opeens heb je het.

Dit wordt een Nobelprijs let maar op:))))
Laatst gewijzigd door Robin op 28 nov 2018, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 28 nov 2018, 20:57

Je bent niet de uitzondering, Bram. Ik ben geen docent maar m'n vrouw wel. En ik heb al eens eerder gemeld, ik werk bij een commercieel bedrijf maar zou voor geen goud willen ruilen met haar werk. En wat jij beschrijft zo is het idd, verschillende niveaus, verschillende rugzakjes. Elk jaar of paar jaar weer anders. Manman, ze mag er wel psycholoog/psychiater bij zijn. Nog niet te spreken over uitzonderlijke gevallen die ook onderwijs moeten hebben, maar hiervoor eigenlijk naar speciaal onderwijs moeten maar wat er niet is. Echt, na 10 minuten was ik al gillend gek geworden. Dat is werkdruk!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 20:58

^ Zo is het precies.

Het is idd om gillend gek van te worden.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 20:59

romo schreef: 28 nov 2018, 20:53 Mooi voorbeeld;

https://www.nu.nl/binnenland/5599529/po ... iteit.html
Diep treurig. In 2019 heeft de overheid een begrotingsoverschot van 10 miljard. Waarom een deel niet inzetten om dat soort zaken aan te pakken?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 21:07

Wat retorische vragen;

Hoe voelt de militair zich die pief paf pauw moet roepen en zijn eigen winterkleding moet kopen?

Hoe voelt de politieman/vrouw zich die een zaak niet kan oplossen, omdat er al weer 100 nieuwe liggen?

Hoe voelt de rechter zich die een zaak niet ontvankelijk verklaart omdat de rechtsgang te lang heeft geduurd?

Hoe voelt de leraar/es zich die elk kind op de juiste plek wil brengen, maar de rugzak kinderen in een klas van 30 niet voldoende kan bijstaan?

Hoe voelt de dokter /apotheker zich als er wel een prima medicijn is, maar het onvoldoende voorradig is, of niet in het pakket zit?

Hoe voelt de verpleegkundige zich tijdens een nachtdienst met de verantwoordelijkheid voor 30 patiënten?


Dit is dus wat zich elke dag afspeelt.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 28 nov 2018, 21:36

En die hoge werkdruk is voorbehouden aan ambtenaren/publieke sector (want die klagen structureel)?
Het is toch raar om te denken dat het in de commerciële wereld niet het geval is. Klagen moet je doen als je denkt dat je ten onrechte op een slechte manier behandeld wordt. Er zijn weinig luizenbaantjes en stilstaan is achteruitgang, elk bedrijf wil elk jaar weer betere cijfers schrijven en zal de werkdruk opvoeren waar het kan. Een salespersoon moet dus elk jaar een hogere target halen. Een programmeur moet elk jaar nieuwe technieken leren omdat ie daarmee misschien sneller z'n werk af heeft. Een projectleider moet z'n uren verantwoorden door toegenomen concurrentie. Een bouwvakker moet concurreren met Poolse arbeidsmigranten. Een kleine ondernemer moet z'n toko het liefst 24/7 open hebben omdat de consument anders online of bij de concurrent shopt. Etc.
Zit je ergens in een groot anoniem bedrijf dan kom je er misschien mee weg maar het merendeel heeft te maken met hoge werkdruk en ik geloof niet dat die in de publieke sector zoveel hoger is. Druist m.i. tegen alle logica in.
Betekend niet dat we maar moeten stoppen met verhogen van budgetten in publieke sector. Als zaken daar echt blijven liggen of de zorg gaat achteruit is dat een slechte zaak en hebben we onszelf er alleen maar mee, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat klagen er ook in de genen zit.

Leuk filmpje:



Uit dat filmpje: 1 op 6 presteert ondermaats... en 86% vind zichzelf een ongelooflijk goede leraar die recht hebben op een bonus. Dan mist er toch een stuk zelfreflectie?
Het kan ook geen kwaad om zelf eens te kijken of zaken efficiënter kunnen. Als bij ons op de zaak iets steeds veel tijd kost terwijl het met een eenmalige investering van tijd misschien daarna sneller kan, dan doen we dat. Eigenlijk bij alles wat wij doen vragen we ons dat af: hoe kan het slimmer/sneller/efficiënter met hetzelfde doel? Waarom hoor ik altijd dat leraren nog steeds 'in hun avonduren nakijkwerk hebben'? Ik val altijd van m'n stoel als ik dat hoor. Bij open vragen (beschrijf een stuk uit de geschiedenis) moet dat wel, of opstellen die geschreven zijn oid. Maar alles wat meerkeuze is kun je toch prima automatiseren? Ik snap dat het geen automatiseerders zijn maar dat is echt niet zo ingewikkeld, zelfs met Google Forms en een export naar Excel kun je zoiets simpel in elkaar klussen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 28 nov 2018, 21:43

Ik heb het woord geld in de zin van salaris nergens genoemd.

De admin druk moet omlaag, dan kunnen competenties beter, efficiënter worden benut.


Voorbeeld naar de monteur analoog publiek sector;

Je gaat naar de garage, want je winterwielen moeten er op. Dan moet die monteur beschrijven dat er winterwielen op moeten, dat het 4 stuks zijn, dat het profiel goed is. Vervolgens beschrijven dat hij veilig werkt, met goedgekeurde schoenen en overall, dan de de auto op de brug, de moeren los moeten etc etc etc..........

Dit is wat er nu gaande is, alles, maar dan ook alles moet gedocumenteerd, bij het zotte af. Alleen maar om dat daar achteraf een inspectie en of audit bureau zijn paranoia kan botvieren.

Een monteur weet hoe hoe een winterwiel er op moet, (zou die alles moeten vastleggen en beschrijven dan doet ie 2 karren per dag) een leraar weet hoe die moet lesgeven.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 28 nov 2018, 23:26

Van Ilija begrijp ik dat ze in 'zijn wereldje' (advocatuur/rechtbanken) nog veelvuldig gebruik maken van de fax. Dat vind ik ook waanzin anno 2018. Al zou elke advocaat in elke zaak 10x een naam en dossiernummer (vanaf fax) overschrijven op iets anders, dan praat je al over gigantisch veel geld, ook al kost het maar 2 minuten per keer. Nu is dat in zijn sector natuurlijk niet zo'n probleem, maar ik zie dat inefficiënt werken op veel plekken. Kijk gewoon eens kritisch naar je belangrijkste processen met vaste terugkerende taken en denk na over hoe het beter/slimmer kan. Ook bij "mensenwerk" (zorg/leraren/etc.) waar veel administratie bij komt kijken kan het vaak makkelijker. Geef patiënten een pasje met QR code of hang een label aan het bed, even scannen met mobiel/tablet en je kunt het merendeel van de gegevens vooraf invullen, ziektebeeld uit een ander systeem ophalen, signalering tonen waar de medewerker op moet letten etc. Als een patiënt in een ziekenhuis een medicijn nodig heeft dat bijna op is kan je ook automatisch een bestelling naar de apotheek sturen zodat zij het vast klaarleggen (waarbij dat klaarleggen ook best slim kan; ga eens op bezoek bij een distributiecentrum van bol.com), etc. (bepaalde dingen gebeuren vast al hoor, mag ik hopen althans)

Even voor je beeldvorming: wij (internetbedrijf) hebben natuurlijk klanten die aanpassingen willen aan hun site/software. Als ze dat willen moeten ze ergens in een online omgeving een formuliertje invullen. Contractueel hebben wij vastgelegd dat we dan ook mandaat hebben om maximaal x uur aan kosten te berekenen per aanpassing. Dat ze het online moeten doen vinden ze niet erg, want ze hebben ook inzicht in eerdere verzoeken en de status daarvan. Dat verzoek komt bij een medewerker van ons uit, en die klikt op een knop dat ie het oppakt. Er gaat automatisch een bericht naar de klant dat we eraan begonnen zijn. Die medewerker voert het werk uit en geeft met een knop aan dat ie klaar is (het werk wat hij uitvoert linkt hij aan de opdracht) en voert de tijd in hoelang ie ermee bezig is geweest. Heeft die daarvoor toegang tot een database nodig, dan kan dat met één klik (we loggen z'n naam en na het uitvoeren vervalt de toegang ivm privacywetgeving). Dat werk moet natuurlijk online (op een testomgeving) komen maar dat hele proces gaat ook grotendeels (op één controlestap door een ander persoon na) automatisch. Zodra het op die testomgeving staat kan een klant controleren of het naar wens is uitgevoerd. De klant kan daarna op een knop drukken en het werk publiekelijk online zetten; wederom geautomatiseerd. De software voor de boekhouding is ook gekoppeld, elke twee weken gaan die gegevens daar automatisch heen en worden er facturen gemaakt en grotendeels via mail verstuurd (per post is dan nog handmatig). Als we zouden willen kunnen we daar iDeal achterhangen met automatische betalingsherinneringen indien er niet betaald is. Verder hebben we met sommige klanten prestatie-afspraken gemaakt, bijv. dat we aanpassingen binnen een bepaald tijdsbestek doorvoeren. Halen we dat niet, dan gaan er bellen rinkelen bij de juiste mensen. We zijn ook ISO-gecertificeerd, dus we loggen namen/data bij elk stapje in dat proces zodat we het kunnen verantwoorden. Wil de klant rapportages over dat soort zaken ontvangen? Prima, dan stellen we dat in en krijgt ie dat automatisch en volledig gegenereerd met een in te stellen interval. Komt geen mens aan te pas.
Onpersoonlijk zou je kunnen zeggen, maar de meeste klanten vinden dit fijn (je geeft ze er ook wat voor terug, zoals meer inzicht en stukje controle) en degene die je toch willen spreken of waar bijzonderheden mee zijn, daar heb je dan juist meer tijd voor. Medewerkers vinden het ook prettig, want al het repetitieve werk wat bijzaak is is geautomatiseerd, zaken waar ze eerst andere collega's voor nodig hadden kunnen ze nu zelf en de administratie is minimaal terwijl we wel alle momenten vastleggen.
En dat proberen we op elk vlak te doen. Heeft onze marketeer wat te melden, dan kan het automatisch naar alle kanalen die voor dat type bericht interessant zijn (sites/diverse social media/mailinglijsten etc.) in plaats van overal afzonderlijk te plaatsen. Wil je een offerte voor sales, dan is er een soortgelijk proces waarbij we de klant continu (automatisch) op de hoogte houden. We proberen alles te koppelen, dus medewerkers hoeven niet elke keer hun naam in te geven omdat we weten wie er ingelogd is in het systeem etc.

En dat soort dingen doen natuurlijk alle bedrijven. Bij de McDonalds ligt de bestelling al in de keuken zodra er 'uw betaling is gelukt' op het pin-terminal staat (terwijl de bon nog uit het apparaat moet komen). Bij de AH kan ik m'n eigen boodschappen scannen en afrekenen, die paar dingen die gejat worden wegen niet op tegen de kosten van de caissière (ik gok dat zelfs nieuwe bevoorrading daar automatisch besteld wordt a.d.h.v. de verkopen, prognoses op historische data en zelfs de weersvoorspelling). Ga ik met het vliegtuig kan ik online inchecken, op het vliegveld een label printen voor m'n bagage en de koffer in een apparaat achterlaten die het weegt en het label scant waarna die bagage via een systeem op de juiste plek bij het bagagepersoneel uit komt.
Maar leraren moeten in de avonduren nog huiswerk nakijken met rood een potloodje hehe... :)

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 29 nov 2018, 00:51

535d schreef: 28 nov 2018, 20:05
Tom schreef: 28 nov 2018, 19:38 Ik hoor politieagenten en leraren bijvoorbeeld altijd klagen over de zware werkdruk.
Zelfde met leraren. En maar leuteren dat ze het zo zwaar hebben. Met zoveel ATV dagen en vakantieperiodes. :bag:
Van die vakantie periodes ben je vaak nog op school te vinden om zaken te regelen voor volgend jaar / semester. Atv dagen ha ja leuk hoor we gaan op scholing. Verplicht op je vrije avond een ouder avond houden, open dagen, cultuur middagen, excursie etc.. oh en nog whatsappen met je mentor kinderen bij bepaalde zaken. Waslijst aan mail.

Voor de buitenwereld lijkt het onderwijs een vakantie walhalla. Daar kunnen mensen zich lelijk in vergissen. Je bent altijd bezig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 29 nov 2018, 03:02

Ik ga maar weer naar mijn commerciele werk . Even een potje klagen tot 14u. !

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 29 nov 2018, 07:24

Mijn enige klaagzang bij Tom's betoog is: Lekker kort!

Verder hoeft de topictitel nog niet aangepast te worden, het blijft een zootje.

Bak 2 voor vandaag.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door DF-user-278 » 29 nov 2018, 08:25

romo schreef: 28 nov 2018, 20:45 Idd een zeer vooringenomen reactie.
Best hoor, Romo.

Maar lijkt alsof publieke sector patent heeft op huilie huilie doen. En maar dreigen, en als er niet meteen wordt ingewilligd hups staken. Net zoals die buschaffeurs. Maar gecompenseerd worden voor je abonnement, ho maar. Schei toch uit man.

Alsof de commerciele sector geen reet te doen heeft. Nogmaals vele functies in het bedrijfsleven hebben een hogere werkdruk en dan heb ik het niet over de eerste de beste baliekluiver die de vaatwasser mag vullen :) En hoor je de commerciele sector zo frequent klagen?

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 29 nov 2018, 08:39

Tja, zo zie ik het dus ook 535d, ik ben wars van bureaucratie/ambtenarij en teveel overheidsbemoeizucht.

Als de publieke sector zo zwaar is, waarom zit je er dan?:)

Dus als bureacratie /ambtenarij niet je 'ding' is....had je kunnen weten toch?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1984
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 29 nov 2018, 09:12

Ambtenaren zijn mensen die niet mee kunnen in het bedrijfsleven zei mijn vader altijd, want dan moeten ze echt werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], zegmaarboris en 470 gasten