Space, the final frontier, the known universe

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Dennis Cavallino » 28 dec 2009, 16:56

Ik moet ook altijd denken aan Hans Teeuwen die een tekening van zijn 'kind' bekijkt.
en dit is de zon neem ik aan, jah?
Waarom lacht ie?
De zon is een bal met lava, lava lacht niet, lul!


http://www.hansteeuwen.net/index.ht/tek ... er_wel/18/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Ravin ///M » 28 dec 2009, 17:31

romo schreef:We denken in te beperkte dimensies .........................

De string theorie is weer en nieuwe ontwikkeling in dat kader.............

Misschien zijn wij hier wel een speelbal van de "hogere machten", lees meer intelligentere wezens.................c.q. God?

Ik denk dat we de dimensie die de waarheid verhult simpelweg niet een kunnen bevatten.

De website over The String Theory is idd ook een van mijn favorieten: http://www.superstringtheory.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 28 dec 2009, 20:16

idd fantastisch............................en niet te bevatten......................... :shock:


Er is reeds zoveel kennis, maar levert nog meer vragen op...........................en nog minder antwoorden.........................


Het meest intrigerende vraagstuk ooit...............................

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 29 dec 2009, 15:39

Fysici ‘zien donkere materie’
Gepubliceerd: 23 december 2009 11:21 | Gewijzigd: 24 december 2009 09:51
Door onze redactie wetenschap
Amerikaanse fysici zeggen mogelijk een glimp van ‘donkere materiedeeltjes’ te hebben opgevangen. Naar de geheimzinnige en onzichtbare donkere materie in de kosmos wordt al jaren gezocht.
De Amerikanen maakten hun bevindingen afgelopen donderdag bekend tijdens twee gelijktijdige presentaties, in Californië en Illinois. Maar ofschoon prikkelend, zijn de gegevens niet overtuigend. Dat erkennen de onderzoekers zelf ook.

Als de metingen bevestigd kunnen worden, zou dat wél spectaculair zijn. Onzichtbare, donkere materie maakt volgens de huidige modellen ongeveer 23 procent van de kosmos uit. Daarnaast zou het universum voor ongeveer 72 procent bestaan uit ‘donker energie’, die eveneens onbekend en onbegrepen is. De zichtbare materie die wij zien en deels begrijpen (planeten, sterren en sterrenstelsels), vormt volgens de huidige inzichten dus maar een schamele 5 procent van het heelal.

De nu gevonden ‘hint’ voor donkere materie werd opgepikt met een grote detector diep onder de grond, in een voormalige ijzermijn in de staat Minnesota. Die detector, van het Cryogen Dark Matter Search experiment (CDMS), bestaat uit grote blokken germanium en silicium. Ze zijn gekoeld tot krap een honderdste graad boven het absolute nulpunt. Donkere materiedeeltjes die het ijskoude materiaal passeren, zouden daarin een beetje warmte en wat elektriciteit opwekken.

De dikke laag rotsen boven de mijn schermt de detector intussen af voor meer alledaagse deeltjes uit de atmosfeer en uit de ruimte, die anders storende achtergrondsignalen zouden geven. Maar helemaal ‘stil’ is het niet onder de grond, want bij het natuurlijk radioactief verval in die rotsen komen neutronen vrij die eveneens warmte en elektriciteit opwekken in de CDMS-detector.

Het huidige resultaat bestaat uit twee ‘gebeurtenissen’ met een elektrisch signaal en warmteontwikkeling die afwijken van zulke achtergrondruis, en juist kenmerkend zijn voor donkere materiedeeltjes. Tegelijk is de kans zeer aanzienlijk (20 procent) dat het nog altijd gewoon om storende signalen gaat. Dat de fysici deze minder dan voorlopige resultaten toch al openbaar maakten, hangt samen met de grote competitie in dit veld. Verschillende onderzoeksgroepen zijn erop gebrand als eerste een kandidaat voor donkere materie te vinden.

Bron; NRC Handelsblad

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Macboy » 30 dec 2009, 14:37

Wat ik mezelf altijd heb voorgenomen is dat als je met personen over de ruimte en het heelal wenst te praten, dat je aan een aantal voorwaarden moet kunnen voldoen.

Als je iemand uitlegt, dat het heelal bijvoorbeeld rond is en eindig, en het eerste dat iemand vraagt is: wat zit er achter die eindigheid dan ? Daar moet toch "iets" zitten ? Dan weet je bij voorbaat dat je met die persoon geen fatsoenlijk gesprek kunt voeren. Ik vergelijk het ook met de vraag: probeer je een kleur in te beelden, die je nog niet kent. Kun je dat ? Of de aloude opmerking als iemand vraagt hoe het toch zal zijn als je dood bent, hetgeen je kan beantwoorden met precies hetzelfde voordat je geboren was.

Als basis geldt dat je de ratio moet wegleggen. Je moet open staan voor al het onlogische. Pas dan kan je hierover praten, maar dan beperkt onze geest het inlevingsvermogen weer onnodig. Simpelweg gezegd: we zijn als mens te nietig om hierover echt onderbouwde standpunten in te nemen.

Zodra je hieraan kunt voldoen is er niks mooiers en niets fascinerender dan het heelal !!!!!!

WOOW !

Overigens zag ik als kind altijd al de gelijkenissen tussen de banen van onze planeten en de banen van atomen en neutronen, maar dat is simpelweg alleen maar veroorzaakt doordat wij het als mens als zodanig tekenen als we atomen en moleculen tekenen (als kleine planeetjes).
Downforce Hans schreef:Als die aliens de kennis en kunde hebben om hier te komen dan hebben wij waarschijnlijk geen techniek die interresant voor hun kan zijn.......
Mochten ze van spruiten houden dan veranderd dat verhaal natuurlijk weer.....
:roflol:

Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Joost H. » 06 mei 2010, 00:01

Romo, en andere geïnteresseerden. Nieuwe docu van Stephen Hawking is wel een aanrader.
Natuurlijk wel wat dingen die we al eerder gehoord hebben, maar ook wat frisse nieuwe ideeen imo.

http://dsc.discovery.com/tv/stephen-hawking/



Eerste 3 episodes zijn te downloaden in 720p ( Into.the.Universe.with.Stephen.Hawking )

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 06 mei 2010, 08:59

Gaan we kijken............... :thumbup:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door HansD » 06 mei 2010, 16:58

Gaaf, als ik tijd heb zeker een keer kijken.
Ik ga van de week -eindelijk- de boeken van Hawking kopen om te lezen. Interessante materie (zwarte of andere :wink: ).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door GTRene » 06 mei 2010, 19:40

waar ik van baal is dat Almelo destijds Nat-Geo van de kabel heeft gehaald in het kleine pakket :protest:
echt zonde, keek altijd graag naar dat soort bepaalde programma's...terwijl diezelfde kabel in een klein plaatsje verderop (zelfde maatschappij) die zender wel erin heeft. :hmmm:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 06 mei 2010, 20:18


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door RVV » 21 mar 2011, 00:57

Exoplanets voor je iPhone downloaden! Heb je 3 dimensionaal de hele melkweg op schaal in je iPhone zitten. Briljante app. In en uitzoomen van de zon tot aan de totale omvang van onze melkweg.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Robin » 21 mar 2011, 10:18

RVV schreef:Exoplanets voor je iPhone downloaden! Heb je 3 dimensionaal de hele melkweg op schaal in je iPhone zitten. Briljante app. In en uitzoomen van de zon tot aan de totale omvang van onze melkweg.
Welke versie dan? De eerste ExoplanetS van 0,79 denk ik?
Er is ook een Exoplanet zonder S, EXO-planet, EXO-Planet Elite en ExoplanetS lite(gratis)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door RVV » 21 mar 2011, 10:31

Je moet Exoplanet hebben van Hanno Rein. Is gratis, en voor 79 cent kun je hem adfree krijgen.

Verbazingwekkend om in 3d de omvang van onze melkweg te zien. Alles in de juiste verhouding. Je ziet ook de planeten in ons zonnestelsel in 3d om de zon heendraaien. Verder de positie van ons zonnestelsel in de melkweg. De exoplaneten die ontdekt zijn bij andere sterren. Lichtjaren schaal.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 08 apr 2011, 20:10

SKITTEREND…………


http://www.solarsystemscope.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door Marc R » 08 apr 2011, 20:29

Ctrl + D :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door GTRene » 08 apr 2011, 23:05

hoorde vandaag iets op CNN wat zeer interessant is, echter ben vergeten wat het was :bag:
grrr korte termijn geheugen is lastig soms, niet altijd omdat ik het vaak weer ff vergeet :lol:

volgens mij ging het over een soort brandstof iets van eeuwig en iets met oerknal enz enz...
hoe meer stukjes ik aanhaal hoe meer langzaam weer naar boven komt :hosanna:

anyway ik zag ook maar een klein stukje, maar leek me zeer interessante materie :nerd:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door RVV » 08 apr 2011, 23:58

romo superlink, ben ik helemaal gek van :thumbup:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 09 apr 2011, 08:56

RVV schreef:romo superlink, ben ik helemaal gek van :thumbup:


Thanks, dat vond ik zelf ook……………….intussen kom ik er niet meer in………………jullie?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door RVV » 09 apr 2011, 10:24

hier idem dito :hmmm:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door dvh » 09 apr 2011, 10:40

Wilde vanochtend even kijken maar datalimiet was bereikt !

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 09 apr 2011, 13:18

Blijbaar weer gefixed……………ik kan weer……... :banaan:

Gebruikersavatar
marcokers
Berichten: 376
Lid geworden op: 15 okt 2010, 10:15
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door marcokers » 09 apr 2011, 13:26

Hij doet t idd gewoon :thumbup:
Schitterende site. Ik zelf kijk naast DF ook dagelijks op astronieuws.nl en APOD, zijn dagelijks wisselende astronomie foto's, komt van alles voorbij, van foto's van sterrenstelsels tot panorama's van de nightsky op tenerife

voorbeeldje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door GTRene » 09 apr 2011, 13:31

wow 8)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door romo » 24 apr 2011, 10:56

Genieten………………

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/23/nog ... australie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Space, the final frontier, the known universe

Bericht door GTRene » 24 apr 2011, 11:15

die laatste is ook mooi qua muziek 8)
is dat trouwens gemaakt door die fotograaf? die van de week in het nieuws kwam?
scherpe beelden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten