Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door MartijnGizmo » 28 mar 2010, 11:02

Je bedoelt toeristen enz of mensen met een betalingsregeling etc?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 28 mar 2010, 11:35

Ik ben zelf niet zo paranoia, maar de bank hoeft echt niet te weten waar je al je geld aan besteed.....

Robin
Berichten: 51336
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 28 mar 2010, 11:41

JP schreef:Ik ben zelf niet zo paranoia, maar de bank hoeft echt niet te weten waar je al je geld aan besteed.....
Ook 'n punt.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Marco R. » 28 mar 2010, 12:13

We hebben het hier alleen nog over de supermarkt, daar zien ze echt geen boodschappenlijstje van wat je hebt gekocht. Alleen het totaalbedrag..

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door duifjes.com » 28 mar 2010, 12:17

Marco R. schreef:We hebben het hier alleen nog over de supermarkt, daar zien ze echt geen boodschappenlijstje van wat je hebt gekocht. Alleen het totaalbedrag..
Koppeling via bank naar verzekeringsmaatschappij.....oh...u heeft dit jaar voor 30euro chocolade gekocht en dagelijks sigaretten uw premie gaat omhoog......werkelijkheid of niet tzt?

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Marco R. » 28 mar 2010, 15:10

Geen werkelijkheid.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 14 mar 2013, 19:08


Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door dvh » 14 mar 2013, 19:41

Ik vrees meer dat mensen geen geld meer hebben..

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 14 mar 2013, 22:17

Dan hebben we altijd nog het plastic.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door WJ » 14 mar 2013, 22:59

Tja, contant geld kan je niet uitgeven als je het niet hebt.

Met "plastic" lukt dat bij een te grote groep nog wel...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 14 mar 2013, 23:04

Geef mij maar het ouderwetse loonzakje elke week, niks geen bank, gaan ze misschien weer normaal doen die oplichters

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Rupie » 14 mar 2013, 23:08

Nou andersom maak je ook nog wel eens mee hoor :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 01 jul 2019, 21:26

Intussen wil ook de overheid cash betalingen aan banden leggen;


VIJF VRAGEN WITWASSEN

Wat heeft het kabinet tegen cash geld?
Cash afrekenen voor een nieuwe keuken of auto behoort binnenkort tot het verleden. Niet iedereen is blij. Gaat het verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro echt helpen in de strijd tegen witwassen? Vijf vragen over de nieuwe plannen van het kabinet.

Koen Haegens1 juli 2019, 16:58

Voertuigen worden door de politie in beslag genomen tijdens een grote actie tegen spookbewoning in Den Haag. Beeld ANP
1) Waarom verbiedt het kabinet grote cash betalingen?
Wie een mooi bankstel of sieraad wil kopen, moet bij bedragen vanaf 3.000 euro voortaan pinnen. Vanaf 2021 wil het kabinet zulke grote contante betalingen verbieden. Die maatregel komt in plaats van de huidige meldplicht voor aankopen vanaf 10 duizend euro. ‘Doordat de regels voor contante betalingen in Nederland soepeler zijn dan in een aantal omringende landen, is het voor criminelen nu makkelijker om in Nederland via contant geld wit te wassen’, schrijft het kabinet in zijn nieuwe ‘Plan van aanpak witwassen’. Het blijkt in de praktijk vooral om België te gaan. Dat kent al een cashverbod voor aankopen vanaf drie mille. Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Luxemburg hebben daarentegen geen plafond.


2) Wie gaan de nadelen ondervinden van dit verbod?
Maandagochtend nog deed de fiscale opsporingsdienst Fiod invallen bij vier autohandelaren. Zij zouden tweedehands leasewagens hebben verkocht aan buitenlandse partijen voor grote sommen contant geld. Vermoed wordt dat daarbij sprake is geweest van fraude en witwassen. Behalve autodealers hebben bijvoorbeeld ook juweliers, bouwmarkten, onderhoudsbedrijven, kunsthandelaren en chiquere kledingwinkels regelmatig te maken met klanten die grote aankopen contant afrekenen. Dat hoeven zeker niet altijd criminelen te zijn. Detailhandel Nederland, dat de belangen van winkeliers behartigt, noemt het verbod dan ook ‘een stap te ver’. ‘Dit gebeurt zonder dat goed is onderzocht of hiermee de problematiek van witwassen echt effectief wordt tegengegaan’, laat de brancheorganisatie weten in een reactie. Zij vreest voor inkomstenderving. Zo betalen juist toeristen vaak cash. ‘Grote kans dat zij de aankoop dan achterwege laten.’


ADVERTENTIE

inRead invented by Teads
De Bovag is iets positiever. ‘Wij zijn niet tegen het ontmoedigen van cash’, zegt woordvoerder Paul de Waal van de organisatie die onder meer autohandelaren vertegenwoordigt. Al moet het volgens hem wel werkbaar blijven. ‘Veel mensen verkopen bijvoorbeeld hun oude caravan via Marktplaats. Met de contante opbrengst gaan ze dan naar de caravandealer om een nieuwe te kopen. Daar moet je niet tussen gaan zitten.’

3) Gaat deze maatregel echt helpen in de strijd tegen witwassen?
Het cashplafond maakt deel uit van een lange lijst oudere en nieuwe maatregelen die het kabinet nu presenteert. Zo mogen banken samen zwarte lijsten opstellen met verdachte klanten. Nu kan het nog voorkomen dat een drugshandelaar die bij de Rabobank geweigerd wordt, bij ING of ABN Amro gewoon opnieuw een rekening aanvraagt. Ook komt er meer toezicht op bedrijfjes die zich bezighouden met cryptomunten, zoals Bitcoin.

Om korte metten te maken met het zwarte geld is desondanks meer nodig. Nederland doorvoerland beperkt zich niet tot de Rotterdamse haven of Schiphol. Onderzoekers schatten dat hier jaarlijks zo’n 16 miljard euro wordt witgewassen, vooral drugs- en fraudegeld. Daarmee staat Nederland in de mondiale top 10 van aantrekkelijkste witwaslanden. Aan de ambities van het kabinet zal het in elk geval niet liggen. ‘Wij willen internationaal tot de koplopers op de aanpak van witwassen behoren’, schrijven de ministers Wopke Hoekstra en Ferdinand Grapperhaus in een brief aan de Tweede Kamer.

4) Wat heeft het kabinet tegen cash geld?
‘Criminaliteit vormt een schaduweconomie die nog steeds grotendeels op contant geld is gebaseerd’, heet het in het kabinetsplan. Of het nou om witwassen, belastingontduiking of roofovervallen gaat: zonder cash krijgen criminelen het een stuk moeilijker. Kenneth Rogoff, econoom en auteur The Curse of Cash, spreekt van een ‘smerig geheim’. Het overgrote deel van ons contante geld is foetsie. Overheden en centrale banken hebben geen idee waar het is. Tel daarbij op dat het vooral om grote biljetten gaat, en je kunt wel raden wat hiermee gebeurt. Vandaar dat minister Hoekstra eerder dit jaar in Washington zelfs zinspeelde op een cashverbod vanaf 1.000 euro. Vandaar ook dat het kabinet ook een nieuwe aanval inzet op het paarse briefje van 500 euro. Als het aan Rutte III ligt, verdwijnt dit ‘criminelenbiljet’ helemaal.

5) Maken we ons niet te afhankelijk van digitaal geld?
Ja, vinden de critici die spreken van een ‘war on cash’. Minder dan vier op de tien transacties wordt nog contant voldaan, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging. Tegelijkertijd prijzen mensen met een krappe beurs het overzicht dat contant geld biedt. Wie 30 euro op zak heeft voor de boodschappen, kan eenmaal in de supermarkt nooit zijn budget overschrijden. Nog een voordeel: contant geld is minder gevoelig voor storingen. Het belang daarvan bleek afgelopen maand nog eens toen Nederland kampte met een grote pinstoring. Het meer principiële argument is dat een verbod op contant, anoniem geld ons nóg afhankelijker maakt van banken of overheden met minder goede bedoelingen. Niet voor niets noemde een Britse financieel activist de cashloze samenleving ‘een eufemisme voor een ‘vraag-je-bank-toestemming-om-te-betalen’ samenleving’.
Bronm; Volkskrant.nl

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Bram » 01 jul 2019, 21:34

Mooi klote. Ik gooi de M3 altijd vol met zwart geld, hoe moet dat straks dan :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 01 jul 2019, 21:36

Bram schreef: 01 jul 2019, 21:34 Mooi klote. Ik gooi de M3 altijd vol met zwart geld, hoe moet dat straks dan :tooth:
Je maakt er een geintje over, maar weet je hoeveel mensen wat bijklussen en daar bv hun vakantie of grote aankopen van doen als ze wat bij elkaar geklust hebben?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Eeuwe » 01 jul 2019, 21:51

Luco schreef: 01 jul 2019, 21:36
Bram schreef: 01 jul 2019, 21:34 Mooi klote. Ik gooi de M3 altijd vol met zwart geld, hoe moet dat straks dan :tooth:
Je maakt er een geintje over, maar weet je hoeveel mensen wat bijklussen en daar bv hun vakantie of grote aankopen van doen als ze wat bij elkaar geklust hebben?
Mooi voorbeeld vind ik ook aan de Zuiderhogeweg in Drachten, de bemande (dus kan cash betaald worden) BP tankstation staat pal tegenover de onbemande (en dus pin only) Tango. Tango is echt wel een paar cent per liter goedkoper dan de BP, maar ik zie altijd maar weinig auto's bij de Tango en bij de BP is het altijd smoordruk. :hmmm:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 01 jul 2019, 22:04

Die paar cent zal me een rotzorg wezen. Als de Tango tegenover de BP staat betekent dat niet dat ik naar de Tango ga rijden. Ben overigens benieuwd waar de BP hun brandstof zwart inkoopt? :zwijntje:
Want als ze criminele klanten krijgen... Soort zoekt soort toch?

Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Crookie » 01 jul 2019, 22:08

Aha wel een goedkope truuk om geen extra mensen te hoeven in te zetten om de crimi’s tegen te gaan....

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Bram » 01 jul 2019, 22:09

Luco schreef: 01 jul 2019, 21:36
Bram schreef: 01 jul 2019, 21:34 Mooi klote. Ik gooi de M3 altijd vol met zwart geld, hoe moet dat straks dan :tooth:
Je maakt er een geintje over, maar weet je hoeveel mensen wat bijklussen en daar bv hun vakantie of grote aankopen van doen als ze wat bij elkaar geklust hebben?
Nou eigenlijk maak ik er geen geintje over :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 01 jul 2019, 22:14

Bram schreef: 01 jul 2019, 22:09
Luco schreef: 01 jul 2019, 21:36
Bram schreef: 01 jul 2019, 21:34 Mooi klote. Ik gooi de M3 altijd vol met zwart geld, hoe moet dat straks dan :tooth:
Je maakt er een geintje over, maar weet je hoeveel mensen wat bijklussen en daar bv hun vakantie of grote aankopen van doen als ze wat bij elkaar geklust hebben?
Nou eigenlijk maak ik er geen geintje over :tooth:
:lollerdelol: :lollerdelol:
Maar geloof me, 9 van de 10 bedrijven pakken nog steeds cash aan boven de 10k zonder te melden, want anders lopen ze de handel mis :tooth:

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Richardt. » 01 jul 2019, 22:21

Ik heb een bijbaantje gehad bij een snelweg tankstation en ik verbaasde mij er soms over hoeveel er contant afgerekend werd en hoeveel contant geld mensen (soms vuistdikke rollen met briefjes van 50/100/200) soms op zak hadden.

Elke zaterdag kwam er een nagelnieuwe vrachtwagen van een oud ijzer handelaar tanken, ging voor circa 800eu diesel in. Contant betalen. Bonnetje? “Neuh, niet nodig” :tooth:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Eeuwe » 01 jul 2019, 22:48

allen schreef: 01 jul 2019, 22:04 Die paar cent zal me een rotzorg wezen. Als de Tango tegenover de BP staat betekent dat niet dat ik naar de Tango ga rijden. Ben overigens benieuwd waar de BP hun brandstof zwart inkoopt? :zwijntje:
Want als ze criminele klanten krijgen... Soort zoekt soort toch?
Ik zou ook nooit Tango of andere zooi buiten BP of Shell tanken. Maar ik zie bij de desbetreffende BP ook gewoon de grootste boerelullen met afgejaagde knakenbakken staan dus ga er van uit dat er een ander belang speelt dan brandstofkwaliteit.

Over de verkoop van brandstof word gewoon BTW afgedragen dus het is een effectieve (maar kleinschalige) manier om als particulier je zwarte geld wit te wassen. En het zal een exploitant een zorg zijn of zijn producten met wit of zwart geld betaald worden neem ik aan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 02 jul 2019, 01:59

Bij pinnen wordt een x bedrag gereserveerd op je pinpas. Goed mogelijk dat die 'grootste boerenlullen met afgejaagde knakenbakken' niet zoveel reserve hebben op hun pinpas (rekening). Maar toch 5 of 10 liter willen tanken.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JdBn » 02 jul 2019, 08:24

Tja, dat plafond van 3000 euro.. Voor echt witwassen lijkt het me niet echt uitmaken eigenlijk, ik bedoel een beetje auto gaat toch al ruim over die max 10k heen wat het eerder was. Heb wel eens een verhaal gehoord van een café waar 's nachts gewoon de tap werd open gezet, zo het riool in. Die biertjes werden dan met zwart geld contant afgerekend en tadaaa, witgewassen geld :roll:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Eeuwe » 02 jul 2019, 08:31

Wat dacht je van al die kapsalons die als paddestoelen de grond uit schieten.. telefoon reparatie zaken.. zoveel mogelijkheden om wit te wassen :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], bleu_dust, frankie, Joël D., Robbert92 en 74 gasten