Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 26 mei 2021, 17:07

Zed240 schreef: 26 mei 2021, 16:42 12k is ook wel heel erg veel geld
Stel je wilt een auto in het buitenland kopen, dan is cash toch wel een mooi zekerheidje voor zowel de koper als de verkoper.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dan anders kunt regelen zonder zekerheid voor beide partijen te hebben.
Even met de contanten naar een bankfiliaal aldaar, daar het geld afstorten in de machine en klaar is kees.
Zo bezien is die 12k helemaal niet veel geld in mijn ogen.

Ik ben nog volledig ingesteld op cash en betaal alleen met bankpas als het echt niet anders kan.
Bank app op de telefoon zul je bij mij dan ook pas zien als het verplicht wordt gesteld. :)

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Zed240 » 26 mei 2021, 17:11

@ Arthur

Het gaat ook maar over een klein bedrag bij hen, :) maar ze worden inmiddels wel wakker dat het geld investeren misschien niet slecht is aangezien er met de inflatie en negatieve rente niet veel van hun pensioenpotje overblijft.

@ Elise

Maar daar betaalde je nu toch ook al voor? Bij de rabobank kostte geld bestellen ook al geld.

Beter verbeteren ze het internationaal betalen via bank gewoon snel.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2021, 17:11

De vraag is natuurlijk is het zo gek om te betalen voor de services:

- Altijd en overal bij je geld kunnen
- Veilig en gegarandeerd staat het gestald

Voor elk andere service vinden we het doodnormaal om te betalen voor beveiliging of een dienst behalve bij een bank daar moet het ineens gratis. Dat zijn we natuurlijk gewend en in beginsels denk ik ook "huh waarom moet ik ineens betalen" maar als je er met iets meer afstand naar kijken is het eigenlijk zo raar niet dat je betaald voor een service die verleend wordt.


Andere optie is natuurlijk alles cash gaan doen en opslaan in huis tot je wordt overvallen of de hut afbrand, dan ben je echt alles kwijt.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 26 mei 2021, 17:14

Ze verdienen goed aan het geld wat ze beheren hoor, dus je hoeft écht geen medelijden met ze te hebben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 26 mei 2021, 17:15

Elise schreef: 26 mei 2021, 17:07
Zed240 schreef: 26 mei 2021, 16:42 12k is ook wel heel erg veel geld
Stel je wilt een auto in het buitenland kopen, dan is cash toch wel een mooi zekerheidje voor zowel de koper als de verkoper.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dan anders kunt regelen zonder zekerheid voor beide partijen te hebben.
Even met de contanten naar een bankfiliaal aldaar, daar het geld afstorten in de machine en klaar is kees.
Zo bezien is die 12k helemaal niet veel geld in mijn ogen.

Ik ben nog volledig ingesteld op cash en betaal alleen met bankpas als het echt niet anders kan.
Bank app op de telefoon zul je bij mij dan ook pas zien als het verplicht wordt gesteld. :)
Gezien je posts op het forum verbaast me dat niet :tooth:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 26 mei 2021, 17:16

Luco schreef: 26 mei 2021, 16:49
Zed240 schreef: 26 mei 2021, 16:42 12k is ook wel heel erg veel geld, elke week 230€ opnemen, dat doen zelfs m'n grootouders niet en die betalen praktisch alles nog contant

En wat Martijn zegt, m'n Nederlandse rekening kost inmiddels ook bijna 2 euro per maand, dat vind ik storender in combinatie met de 0% rente en het moeten betalen voor storten. M'n ouders moeten inmiddels zelfs negatief rente betalen over een deel van hun spaarrekening.

Bovendien waar kun je nog geld opnemen. :bag: Bij m'n ouders in het dorp (15k inwoners) is er nog maar 1 bankapparaat, voor storten moet je zelfs 10km rijden.
Je hebt misschien wel gelijk, maar het feit dat je gedwongen wordt om alles te gaan pinnen vind ik te gek.

Ik zei het al, we zijn ouderwets, maar ik heb het gevoel meer controle te hebben over de uitgaven als we die cash doen.
Tuurlijk, je pint veel makkelijker dan dat je het geld door je handen ziet gaan. Is toch een mentale drempel. Maar dat is misschien ook de gedachte er achter. Met een pinpas geeft je veel makkelijker je geld uit.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 26 mei 2021, 17:17

Ik betaal wel veel met pin. Maar doe bijvoorbeeld weer geen betalingen met m'n telefoon.. Waarom?
https://www.ad.nl/tech/androidvirus-plu ... ~ac1261b4/

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2021, 17:17

Peric schreef: 26 mei 2021, 17:14 Ze verdienen goed aan het geld wat ze beheren hoor, dus je hoeft écht geen medelijden met ze te hebben.
Dat is dus niet zo, positief saldo van betaalrekeningen moeten ze verplicht elke nacht afstorten bij ECB en betalen ze 0.5% rente over.
Betalingsverkeer is een zware kostenpost voor banken, net als spaargeld.

In totaal verdienen ze wel (veel) geld maar dat komt voornamelijk uit hypotheken en zakelijke lening verstrekkingen etc.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 26 mei 2021, 17:18

Beleggen ze niet meer met het geld van ons dan?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 26 mei 2021, 17:25

Peric schreef: 26 mei 2021, 17:17 Ik betaal wel veel met pin. Maar doe bijvoorbeeld weer geen betalingen met m'n telefoon.. Waarom?
https://www.ad.nl/tech/androidvirus-plu ... ~ac1261b4/
Android, dat is voornamelijk Samsung toch? Apple geen last van? Die download nl niet uit de Google playstore. En op SMS linkjes probeer ik wel alert te zijn.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2021, 17:27

Peric schreef: 26 mei 2021, 17:18 Beleggen ze niet meer met het geld van ons dan?
zie onderstaande Artikel:
ABN Amro zegt geen keus te hebben en dus kondigden ze deze week aan dat spaarders vanaf dit voorjaar geen rente meer krijgen op hun spaargeld. En dat komt door het beleid van de ECB, de Europese Centrale Bank. Die verplicht banken het overtollige kasgeld - geld dat banken niet direct nodig hebben - 's nachts in Frankfurt te stallen. En daar moeten ze tegenwoordig voor betalen, in de vorm van rente over het gestalde geld.

Banken houden daardoor minder geld over en moeten bezuinigen. De verwachting is dan ook dat ING en Rabobank vroeg of laat ook de spaarrente op nul zullen zetten.

ABN Amro verlaagt per 1 april voor de meeste spaarders de rente van 0,01 procent naar 0 procent. Wie meer dan tweeënhalf miljoen euro spaargeld heeft betaalt straks 0,5 procent rente aan de bank. Want aan zo'n volle spaarrekening is de bank zelf ook meer geld kwijt, voor een overnachting bij de ECB.

Bewaren

Vroeger kregen banken een rentevergoeding over dat geld, maar sinds een paar jaar moeten ze ervoor betalen. De financiële crisis en het rente- en geldverruimingspolitiek van de ECB hebben het geldoverschot steeds duurder gemaakt.

De ECB wil banken hiermee dwingen het geld aan het werk te zetten en uit te lenen, in plaats van het vast te houden en te bewaren. Geld niet gebruiken kost geld. Nederlandse banken stallen elke dag tussen de 120 en 140 miljard euro in Frankfurt. Dat kost ze samen zo'n 600 miljoen euro per jaar aan boeterente. ABN Amro is bijvoorbeeld zo'n 145 miljoen euro kwijt.

Probleem is dat banken niet kunnen kiezen of ze hun geld wel of niet bij de ECB stallen. Overtollig geld dient veilig ondergebracht te worden. En omdat de euro een gezamenlijke munt is moet dat bij de ECB.

Wisselgeld en reserves

Een deel van het kasgeld mag de bank in huis houden, noem het wisselgeld. Maar, het gros moet naar Frankfurt. Het geld dat bij de ECB overnacht bestaat deels uit ongebruikt spaargeld en deels uit verplichte reserves die alle banken moeten aanhouden. Het geld dat 's nachts bij de bank blijft is bedoeld voor het betalingsverkeer, uitbetalingen en geldautomaten.

Daarnaast moet de bank een geldbuffer voor 30 dagen aanhouden, voor als er een crisis losbreekt en mensen hun spaargeld opvragen en rekeningen leeghalen. Tekort aan geld draait een economie de nek om. Hoe hoog die geldbuffer is verschilt van bank tot bank en hangt af van de grootte van de bank, het soort klanten en hoe risicovol die klanten zijn

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 26 mei 2021, 17:32

Ik betaal ook alles met pin/Apple Pay, juist vanwege gemak. Maar vind wel dat je de keus moet hebben. Cash is anoniem en gewoon een betaalmiddel, dus wel kwalijke zaak dat steeds meer bedrijven het niet willen aannemen.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 26 mei 2021, 17:33

Zed240 schreef: 26 mei 2021, 17:11 @ Elise

Maar daar betaalde je nu toch ook al voor? Bij de rabobank kostte geld bestellen ook al geld.

Beter verbeteren ze het internationaal betalen via bank gewoon snel.
Geld bestellen kan niet eens meer, maximaal 5000 per bankpas uit de automaat trekken.
Maar met meerdere passen kom je een heel eind.

Zal nog wel even duren voordat andere landen op hetzelfde niveau zitten als ons.
Volgens mij zijn cheques in de UK nog steeds heel normaal.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 26 mei 2021, 17:34

Flink veel verkopen op Marktplaats tegen cash, auto cash verkopen en de nieuwe pinnen. Bulk je van het cash geld straks :D

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Gijzert » 26 mei 2021, 17:50

Luco schreef: 26 mei 2021, 16:39
Martijn_bmw schreef: 26 mei 2021, 16:34 Andersom is toch ook al heel lang dat je moet betalen om contant geld te storten.
Aan de andere kant ze moeten het geld ook transporteren, regelen, beveiligen, medewerkers voor in dienst etc etc.

Als je het zo bekijkt is het weer niet zo raar dat je moet betalen voor een dienst maar het voelt toch wel vreemd.
Vroeger verdiende ze natuurlijk aan het saldo op je rekening door rente nu kost saldo op je rekening een bank ook geld aan de ECB

Ik heb een ING oranje rekening kost 1.95EUR per maand incl pasje
oranjerekening is 1,95
betaalpas 1.00
per maand


knab is 5 euro all in plus evt creditcard en meerdere rekeningen

Wij zijn ouderwets en pinnen wekelijks boodschappengeld, als je dat 52 weken doet en dan nog eens iets extras dan zit je al gauw boven die 12k per jaar
Ik betaal tegenwoordig met de 5g chip uit mijn vaccin. Ideaal. Wil niet meer anders.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 26 mei 2021, 18:21

:devil:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Joop » 26 mei 2021, 18:56

Kreeg van het weekend ook nog bericht van de Rabo dat de spaarrente bij een bedrag boven de €250k een negatieve rente van een 0,5% oplevert... Daaronder 0,01%, ofwel niets. Dan zit bij de ABN nog wel beter als ik bovenstaande zo lees.

Gekke omstandigheden, waarbij je ook nog voor van alles en nog wat extra mag afrekenen: geld storten, veel geld ophalen, etc... Eigenlijk kun je het maar beter uitgeven en zo weinig mogelijk (over) hebben.

Aan de andere kant zou het me een worst wezen... Betaal alles digitaal en heb eigenlijk bijna nooit contant geld bij, op een paar euro na. Of je moet naar een hoek uitwijken, waarbij je op voorhand al weet dat pinnen lastig wordt, zoals in het verleden in de Eifel en volgens mij nu nog wel in de Ardennen. Wel eens met Tom: vind wel dat je de keuze moet blijven houden.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Booooh » 26 mei 2021, 19:48

De grens is 100K bij de Rabo per 01.07 , is wel per rekening die je er hebt ...

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Philipoo » 27 mei 2021, 09:44

Elise schreef: 26 mei 2021, 17:07
Zed240 schreef: 26 mei 2021, 16:42 12k is ook wel heel erg veel geld
Stel je wilt een auto in het buitenland kopen, dan is cash toch wel een mooi zekerheidje voor zowel de koper als de verkoper.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dan anders kunt regelen zonder zekerheid voor beide partijen te hebben.
Even met de contanten naar een bankfiliaal aldaar, daar het geld afstorten in de machine en klaar is kees.
Zo bezien is die 12k helemaal niet veel geld in mijn ogen.

Ik ben nog volledig ingesteld op cash en betaal alleen met bankpas als het echt niet anders kan.
Bank app op de telefoon zul je bij mij dan ook pas zien als het verplicht wordt gesteld. :)
Exact dit! Auto/Motor kopen, is het toch het fijnste om gewoon cash op zak te hebben. Heb je het minste gezeik, hoeft de ander het niet aan de vrouw/belastingdienst te melden en heb je een sterk onderhandelmiddel!

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 27 mei 2021, 10:05

Ik heb gekocht van/verkocht aan Belgen, Fransen, Duitsers en Engelsen en daar kwam altijd contant geld bij kijken.
Ongezien geld via de bank overmaken aan een particulier vind ik nogal een dingetje, al heb ik dat ook wel eens gedaan, maar dan betrof het nooit de volledige aankoopsom.
Banken zijn gewoon traag en hebben geen overboekingen in het weekend (juist de tijd voor particulieren om te handelen).

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere df'ers dat regelen als ze wat in het buitenland kopen/verkopen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 27 mei 2021, 10:39

Ik betaal meestal ook cash dat soort zaken. Te vaak 'gezeik' gehad met trage banken, spoedbetalingen die moeilijk waren, limieten en meer van die fratsen die stress opleveren. Grote bedragen en buitenland is toch anders dan je boodschappen in de AH pinnen :)

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door HJ2 » 27 mei 2021, 12:36

Tegenwoordig staat het toch binnen milliseconden op de rekening? Ook in het weekeinde.

Ik zou Cash ook nog niet willen opgeven…

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Philipoo » 27 mei 2021, 13:04

HJ2 schreef: 27 mei 2021, 12:36 Tegenwoordig staat het toch binnen milliseconden op de rekening? Ook in het weekeinde.

Ik zou Cash ook nog niet willen opgeven…
niet van NL naar buitenland helaas

Online
Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hitz » 27 mei 2021, 14:58

Iedereen zou zijn eigen geld lekker cash op moeten halen bij de ABN, dan valt die kut bank lekker om :kotsen:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ErikS » 27 mei 2021, 15:03

Hitz schreef: 27 mei 2021, 14:58 Iedereen zou zijn eigen geld lekker cash op moeten halen bij de ABN, dan valt die kut bank lekker om :kotsen:
+1.
Stoppen met die banken.
Crypto!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, Hitz, mark123, Paul76, Philipoo, Rolf205, RS-Ron, s2k, sitechris, SlowCo en 162 gasten