Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 11 jun 2009, 10:19

110 Teletekst do 11 jun
***************************************
Supermarkt wil contant geld bannen

***************************************
` Supermarkten willen dat klanten over
vijf jaar alleen nog maar met de pinpas
betalen.Dat zegt het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel (CBL).

Volgend jaar begint het CBL in enkele
winkels een experiment met 'pin only'-
kassa's.Daar kunnen klanten alleen met
een pinpas betalen.Met de maatregel
hoopt het CBL het aantal overvallen te
verminderen.Ook zouden winkels geld
besparen op kosten van geldtransporten.

Het CBL zoekt nog naar een oplossing
voor mensen die niet kunnen of willen
pinnen,zoals sommige bejaarden en
kinderen.Nu betaalt zo'n 30 procent van
de klanten uitsluitend met een pinpas.
***************************************


Volstrekt van de gekke..........................geld is gemaakt om mee te betalen. Ik pin zelf zo min mogelijk, ik wil dus contant kunnen betalen.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Wouter81 » 11 jun 2009, 10:24

Weer typisch geval van een workaround, in plaats van het probleem aanpakken (de overvallen) 'straffen' we gewoon al onze klanten. :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2009, 10:24

Ik pin juist altijd overal, enige waar ik nog contant betaal is in het cafe zo ongeveer.

Ik vind het maar irri dat eeuwige kloten met kleingeld.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Maus335i » 11 jun 2009, 10:24

Goed initiatief. Ik heb een gruwelijke hekel aan contant geld, zodat je altijd een flinke berg wisselgeld in je portomonnee hebt en dat ding veel te dik wordt. Of als je 7 euro 10 moet afrekenen en je geeft 10,10, dat de cassiere het niet snapt en er even diep over moet nadenken... of wat dacht je van de echte bejaarderen die elke munt 3x moeten omdraaien om te kijken welke waarde het precies heeft en na 10 minuten treuzelen eindelijk de portomonnee aan de cassiere geven die het geld er zelf maar even uit moet pakken.

Oh, pinnen is echt zon enorme uitkomst bij supermarkten. Tijdens het inscannen kan de pas er al door en toets je je pincode in. Alleen nog even op ja drukken als je klaar bent en de volgende klant kan aan de beurt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Shakes » 11 jun 2009, 10:28

DF Alert, dan kan de overheid me overal volgen.

Wat zijn exact de kosten voor de winkelier? Bij de Chinees kan ik 50 cent betalen als ik wil pinnen (bedrag onder de E15)

Verder lijkt het me wettelijk niet mogelijk dit erdoor te krijgen.

N.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Max V » 11 jun 2009, 10:35

Ik ben voor! Dat rottige kleingeld altijd... Pinnen gaat veertig keer zo snel (zoals Maurice beschrijft)

@ Nandor: De Chinees rekent 50 cent omdat de kosten van het pinnen zo hoog zijn (iets minder waarschijnlijk). Bij supermarkten kost het niets omdat het aantal transacties zo groot zijn dat de kosten per transactie verwaarloosbaar zijn. Wanneer het aantal transacties omhoog gaan, gaan die kosten omlaag. Als je bij de Chinees alleen nog maar kunt pinnen, wordt dat ook goedkoper, maar waarschijnlijk niet gratis.

Maar wie goed leest, ziet dat het gaat om supermarkten. Een Chinees restaurant is geen supermarkt. Daar gaat deze vlieger dus niet op en kun je gewoon contact blijven betalen ;)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 10:38

Max V schreef:Maar wie goed leest, ziet dat het gaat om supermarkten. Een Chinees restaurant is geen supermarkt. Daar gaat deze vlieger dus niet op en kun je gewoon contact blijven betalen ;)
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat we voortaan maar boodschappen bij de Chinees moeten doen in plaats van bij de supermarkt als we met geld willen betalen?

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Max V » 11 jun 2009, 10:40

Snipe schreef:
Max V schreef:Maar wie goed leest, ziet dat het gaat om supermarkten. Een Chinees restaurant is geen supermarkt. Daar gaat deze vlieger dus niet op en kun je gewoon contact blijven betalen ;)
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat we voortaan maar boodschappen bij de Chinees moeten doen in plaats van bij de supermarkt als we met geld willen betalen?
Ik wil hiermee zeggen dat op de plekken waar je alleen nog maar kunt pinnen, het pinnen niets kost. Bij (bijvoorbeeld) de Chinees zal het pinnen niet gratis worden, maar kun je daarom ook met contact geld blijven betalen. Zodra er alleen nog maar gepind kan worden, zal dat ook daar gratis worden. Anders verlies je klanten...

En als je met geld wilt blijven betalen... tja zo kunnen we elke technologische vooruitgang wel gaan tegen houden omdat er een paar mensen zijn die te dogmatisch zijn om dat te accepteren...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 11 jun 2009, 10:45

Bij het overstappen naar de euro eerst de consument foppen dat ze nu op de cent af nauwkeurig geld terug krijgen. Vervolgens wordt de eurocent langzaam aan nergens meer geaccepteerd in Nederland en nu moeten we maar electronisch betalen. Vervolgens krijgt de consument nog even een trap na door stijgende bankkosten, want electronisch betalen kost nu eenmaal geld.
Gelukkig is het voordeel van electronisch betalen dat je op de cent af kunt pinnen. Een rolletje drop kost je dan daadwerkelijk 1 euro 23. Totdat de supermarkten de electronische centen niet meer accepteerd en je weer 1 euro 25 moet pinnen. Oh daar komt tegen de tijd ook nog 5 eurocent aan bankkosten bij. Feitelijk rekent de bank maar 4 cent, alleen wordt er naar boven afgerond. :mrgreen:

Iets wat over 5 jaar nog irritanter is, is dat je door een storing in het betaalsysteem van de toiletjuffrouw niet meer kunt pissen. Weemoedig denken we dan terug aan de tijd dat we nog 30 eurocent op haar schoteltje konden gooien. Het leven was zo makkelijk.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Kasteel » 11 jun 2009, 10:48

Nandor schreef: Verder lijkt het me wettelijk niet mogelijk dit erdoor te krijgen.

N.
Lijkt mij wel, dat werd namelijk ook gesuggereerd toen enkele gemeentes overgingen tot alleen met chip parkeren en daar is het toen ook mee door gegaan. (niet volledig vergelijkbaar, maar raakt elkaar wel degelijk)


Lol @ Max's onnavolgbaarheid :P

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 10:49

Ik heb trouwens niks op de bank, ik bewaar alles onder het tapijt. Dat wordt nog een probleem.

@ Maximus en onnavolgbaarheid: beetje minder Johan Cruijff luisteren misschien?

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Max V » 11 jun 2009, 10:53

Johan Cruijff... :hammer:

Gewone economische causaliteit, heeft niets met onnavolgbaar van doen ;)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 11 jun 2009, 10:54

Het gaat er niet om wat beter is, het gaat erom dat je met geld ( chartaal dus) gewoon moet kunnen betalen.......................................tastbaar geld is een wettig betaalmiddel, dus wil ik er overal mee kunnen betalen.

Als men dit niet meer wil ( schandalig IMHO) dan moet je chartaal geld afschaffen als wettig betaal middel.
Zolang dat niet het geval is wil ik ook bij een supermarkt, bij een parkeer meter en weet ik waar nog meer handje contantje kunnen betalen, en ik wil dat ze het accepteren ook...........................

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Rupie » 11 jun 2009, 11:00

+3

Wat een onzin zeg om alles met cash te willen betalen!
Maus335i schreef:Goed initiatief. Ik heb een gruwelijke hekel aan contant geld, zodat je altijd een flinke berg wisselgeld in je portomonnee hebt en dat ding veel te dik wordt. Of als je 7 euro 10 moet afrekenen en je geeft 10,10, dat de cassiere het niet snapt en er even diep over moet nadenken... of wat dacht je van de echte bejaarderen die elke munt 3x moeten omdraaien om te kijken welke waarde het precies heeft en na 10 minuten treuzelen eindelijk de portomonnee aan de cassiere geven die het geld er zelf maar even uit moet pakken.

Oh, pinnen is echt zon enorme uitkomst bij supermarkten. Tijdens het inscannen kan de pas er al door en toets je je pincode in. Alleen nog even op ja drukken als je klaar bent en de volgende klant kan aan de beurt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Shakes » 11 jun 2009, 11:01

Contant geld inleveren kost de winkelier ook geld (toch?). Wat kost pinnen de winkelier? Ik heb altijd het idee dat ze me nog even lekker naaien namelijk.

gr,

Nandor

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Shakes » 11 jun 2009, 11:03

30 cent voor het toilet?

Euro hier hoor :x

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Femme » 11 jun 2009, 11:07

Het CBL is van plan om een proef te doen met volledig cashloze supermarkten en wil contante betalingen terugdringen door pin-only kassa's in te voeren. Dat is wat anders dan op grote schaal contant betalen verbannen.

Ik vind het overigens een goed idee. Vertragingen door contante betalingen zijn mijn inziens één van de grootste ergenissen in supermarkten. Het gebrek aan effiency bij veel klanten is stuitend. Eerst in tergend traag tempo hun spullen op de band laden, vervolgens alles inpakken en dan eens kijken of er misschien nog ergens wat contant geld in de portemonnee is terug te vinden. Het eerste wat je hoort te doen is de pinpas door het pinapparaat halen en zo snel betalen zodra de cassière je aankopen gescand heeft.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Shakes » 11 jun 2009, 11:09

Modern boodschappen doen is toch gewoon je zooi in de automatische scan gooien?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Knot » 11 jun 2009, 11:09

Prima, gewoon alles pin of chip en 1 kasse waar de debielen contant hun muntjes kunnen tellen en 3 uur in de rij mogen staan met zn allen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door NSXRS » 11 jun 2009, 11:11

Nandor schreef:30 cent voor het toilet?

Euro hier hoor :x
Ze passen prijs misschien aan aan volume van de klant? :twisted:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 11:13

Femme schreef:Het CBL is van plan om een proef te doen met volledig cashloze supermarkten en wil contante betalingen terugdringen door pin-only kassa's in te voeren. Dat is wat anders dan op grote schaal contant betalen verbannen.

Ik vind het overigens een goed idee. Vertragingen door contante betalingen zijn mijn inziens één van de grootste ergenissen in supermarkten. Het gebrek aan effiency bij veel klanten is stuitend. Eerst in tergend traag tempo hun spullen op de band laden, vervolgens alles inpakken en dan eens kijken of er misschien nog ergens wat contant geld in de portemonnee is terug te vinden. Het eerste wat je hoort te doen is de pinpas door het pinapparaat halen en zo snel betalen zodra de cassière je aankopen gescand heeft.
Een kwestie van de goede supermarkt kiezen:
- AH met zelfscankassa's
- Jumbo waar max 3 mensen in de rij staan (4e in de rij krijgt de boodschappen gratis en ja, dat doen ze echt)

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Maus335i » 11 jun 2009, 11:13

Femme schreef:Het CBL is van plan om een proef te doen met volledig cashloze supermarkten en wil contante betalingen terugdringen door pin-only kassa's in te voeren. Dat is wat anders dan op grote schaal contant betalen verbannen.

Ik vind het overigens een goed idee. Vertragingen door contante betalingen zijn mijn inziens één van de grootste ergenissen in supermarkten. Het gebrek aan effiency bij veel klanten is stuitend. Eerst in tergend traag tempo hun spullen op de band laden, vervolgens alles inpakken en dan eens kijken of er misschien nog ergens wat contant geld in de portemonnee is terug te vinden. Het eerste wat je hoort te doen is de pinpas door het pinapparaat halen en zo snel betalen zodra de cassière je aankopen gescand heeft.
Oh ik kan echt een boek vol schrijven aan die supermarktergenissen (#@(#@ Dat is echt zó typerend af en toe! Mensen die niet door willen lopen aan de lopende band richting de kassa, zodat jij je spullen niet kan afladen terwijl ze zien dat je je handen vol hebt :(

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 11 jun 2009, 11:14

Nandor schreef:Contant geld inleveren kost de winkelier ook geld (toch?). Wat kost pinnen de winkelier? Ik heb altijd het idee dat ze me nog even lekker naaien namelijk.

gr,

Nandor
Had ook gehoopt dat het de winkelier geld bleef kosten. Met pinnen zal ik er wel voor moeten opdraaien. :mrgreen:

Oh, In Holleder City rekenen ze zomaar 8 euro parkeergeld per uur schat ik zo. In zeeland 50 cent voor een hele dag. Dat je een euro kwijt bent voor de toilet is dan ook verklaarbaar. In Zeeland zal zoiets gratis zijn en in Dordrecht zitten we er met 30 cent zo ongeveer tussenin. 8)

335i: Wat dacht je van een winkelwagentje? Heb je je handen vrij bij het wachten. :idea:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 11 jun 2009, 11:15

Knot schreef:Prima, gewoon alles pin of chip en 1 kasse waar de debielen contant hun muntjes kunnen tellen en 3 uur in de rij mogen staan met zn allen.
+1

Volledig uitbannen hoeft voor mij ook niet. Moet wel mogelijk blijven om met contant geld te betalen. Wat als je pinpas een keer naar de klote is en niet goed gelezen kan worden... sta je daar met je kar en kun je weer huiswaarts...

Bij de Makro hebben ze trouwens aparte kassa's pin-only en kassa's waar je pin+cash kan betalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 11 jun 2009, 11:18

Niemand begrijpt hier blijkbaar het punt van de discussie.........................


GELD is een WETTIG betaalmiddel. PINNEN idem..................


Dan wil ik kunnen kiezen, het is niet het een of het ander............................

Of ik moet wachten bij een kassa, of het inefficiënt is, dat maakt me geen donder uit, als ik cash wil betalen, dan doe ik dat dus....................................

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Bram, ErikS, jerico_NL, Kasteel, mark123, RS-Ron, Sabberjoch, vester86 en 145 gasten