Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Fernando » 01 mar 2020, 12:30

Cash is and always will be king.


Om de zoveel tijd komt er weer een nieuwsitem voorbij waar het nut van cash geld ter discussie wordt gesteld. De afgelopen tijd waren er weer genoeg berichten te vinden die over het afschaffen van cash geld gingen. De meesten waren ditmaal gedreven door de “explosieve groei van plofraken”. Door Audi-stelend scootertuig hebben de banken nu besloten om tussen 23:00 uur en 07:00 uuur alle pinautomaten te sluiten, wat dus de discussie deed oplaaien of we niet in het geheel af moeten van cash geld.

De reden die hiervoor worden aangedragen - voordat plofkraken een issue werd - betreffen vooral het bemoeilijken van criminele transacties en het tegengaan van witwassen. De kwaliteit van dit argument is net zo degelijk als de gedachtegang achter het verbod op wapens voor criminelen. Immers, criminelen houden zich niet aan de wet en zullen altijd een manier vinden om datgeen te krijgen wat zij willen. De goedwillende burger kan echter geen (nauwelijks een) wapen legaal bemachtigen terwijl de reactietijd van de politie meestal iets van tussen de 3 en 10 minuten is. De reactietijd van een bewapende burger is toch echt iets korter.. Het verbod op wapens raakt de criminelen niet of nauwelijks terwijl het wel het leven van de burger onveiliger maakt.


Hetzelfde kan worden gezegd omtrent het idee om cash geld af te schaffen. Criminelen zullen altijd een manier vinden om te kunnen betalen en betaald te worden; of het nu diamanten, cryptomunten, goud, kunst, of andere waardevolle goederen betreft, de crimineel heeft vele mogelijkheden om zijn handel en wandel te laten plaatsvinden.

Zou cash geld daadwerkelijk worden afgeschaft, dan treft dat de brave burger op vele manieren. Allereerst, zijn er gewoon mensen die niet anders kunnen dan in cash te betalen. Zo zijn er bepaalde (pun intended) beroepsgroepen die de bank stelselmatig weigert als klant. Anderen hebben geen vaste woon- of verblijfplaats, waardoor ze ook geen bankrekening kunnen openen. Naast deze randgevallen, zijn er ook de ouderen die het gedoe met giraal betalen maar niet onder de knie krijgen; zij prefereren cash en voelen zich daar veel zekerder bij dan met alleen een pinpasje. Mensen die afhankelijk zijn van fooien kunnen u ook vertellen dat de fooienpot een stukkie minder zal zijn als er 100% giraal betaald gaat worden. Collectanten hebben tegenwoordig wel pinautomaten bij zich, maar gewoon de harde muntjes werkt toch beter.

Maar technisch is er ook veel te zeggen voor cash. Een girale storing zou zo alle transacties stil kunnen leggen, iets wat met cash veel minder het geval zal zijn. En soms is het niet te storing, maar beleid; iets wat de Cyprioten u wel kunnen vertellen. Cash is and always will be king.

Dan is er het niet zo kleine gevalletje van privacy. Het gaat de bank niks aan wat, wanneer, waar ik iets koop. En nu met de nieuwe regels dat (met toestemming van de klant) betalingsgegevens gedeeld kunnen worden met andere bedrijven, is de privacy toch echt wel in het geding. Het zal wel aan mijn libertarische inborst liggen, maar ik verbaas mij erover hoe makkelijk mensen hun specifieke data weggeven aan andere partijen. Het gemak dient de mens, maar als de prijs van dat gemak privacy is, dan hoeft het voor mij never nooit niet.

Ondanks de vele goede redenen om cash geld te behouden, blijft het afschaffen van cash maar terugkeren op de agenda. Mijn eigen vermoeden is dat er drie redenen aan ten grondslag liggen. Allereerst lijkt het mij niet ver gezocht dat dat met honderd procent giraal betalingsverkeer, de belastingdienst precies weet hoe ze de burger nog effectiever kunnen uitknijpen.

Ten tweede klagen centrale bankiers steen en been dat met rentes op de nullijn (the lower zero bound), zij weinig meer teweeg kunnen brengen op stimulatie gebied. Om rentes voor particulieren en bedrijven onder de nul te krijgen, zou een verbod op cash wel zeer goed uitkomen. Immers, als cash een optie is terwijl de rente negatief is, zullen velen ervoor kiezen om hun spaartegoeden op te nemen en onder het kussen te leggen in plaats van rente te betalen aan de bank voor hun spaartegoeden. Door cash te verbieden zal dit niet gaan en dus zullen mensen hun geld op de bank houden en/of hun geld dan maar gaan uitgeven. Hiermee zou de effectiviteit van het monetaire beleid enorm kunnen toenemen (of zoals ik het zou formuleren: de volgende stap in het draaiboek over financiële repressie wordt gezet).

Het derde punt is eigenlijk een deductie van de twee voorgaande punten: overheden willen controle, want met controle kunnen zij effectiever hun plannen verwezenlijken. De koppige burger, die er niet zoveel verstand van heeft, kan dan als een kuddedier naar het gewenste einddoel gemanoeuvreerd worden. L’abattoir se répète of zoiets.
bron: GeenStijl

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 01 mar 2020, 13:00

Nou, draadje kan dicht :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 24 sep 2020, 09:18

Zeer gevaarlijke ontwikkeling, en dat door de VVD voorgesteld.

Pak die gasten nu gewoon op ipv deze absurde maatregel in te voeren.



https://www.telegraaf.nl/nieuws/1036757 ... uro-op-zak

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door dvh » 24 sep 2020, 09:23

Ho eens.
Dat wordt geen contant autotje meer bij JetCars kopen

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 24 sep 2020, 09:49

Totaal van deze wereld die lui

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn M » 24 sep 2020, 10:23

Ben ik dan de enige die denkt, prima, voer maar door? Wat moet je met 2k cash op zak?
Waar heb je in godsnaam in het dagelijks leven 2k cash voor nodig?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:28

Stel ik haal een Rolex contant bij Schaap daar. Voorbeeldje. Kan nu niet, ja met de hele familie elk 2 mille op zak:)

Ach dit komt er toch niet doorheen joh.

De oplossing is erger dan het probleem. Maarja kijk in verschillende maatschappelijke draadjes hier. Dat is politiek. Ze verknallen een hele hoop met hun gelul en onwetendheid.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 24 sep 2020, 10:36

Martijn M schreef: 24 sep 2020, 10:23 Ben ik dan de enige die denkt, prima, voer maar door? Wat moet je met 2k cash op zak?
Waar heb je in godsnaam in het dagelijks leven 2k cash voor nodig?
Jouw geld, dus mag je ook zelf weten hoeveel je er mee rond loopt, wat je er mee doet, en waar je het naar toe brengt. Dit is symptoombestrijding, en niet het aanpakken van de bron.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door tomgtr » 24 sep 2020, 10:40

Robin schreef: 24 sep 2020, 10:28 Stel ik haal een Rolex contant bij Schaap daar. Voorbeeldje. Kan nu niet, ja met de hele familie elk 2 mille op zak:)

Ach dit komt er toch niet doorheen joh.

De oplossing is erger dan het probleem. Maarja kijk in verschillende maatschappelijke draadjes hier. Dat is politiek. Ze verknallen een hele hoop met hun gelul en onwetendheid.
Mag je eigenlijk zeg 10K cash aannemen? Ik dacht dat dat voorbij was?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn M » 24 sep 2020, 10:46

Robin schreef: 24 sep 2020, 10:28 Stel ik haal een Rolex contant bij Schaap daar. Voorbeeldje. Kan nu niet, ja met de hele familie elk 2 mille op zak:)

Ach dit komt er toch niet doorheen joh.

De oplossing is erger dan het probleem. Maarja kijk in verschillende maatschappelijke draadjes hier. Dat is politiek. Ze verknallen een hele hoop met hun gelul en onwetendheid.
Waarom zou je een rolex contant willen halen? De enige logica die ik daar in kan vinden is om je zwarte geld minder zwart te maken... :roll:

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:48

Martijn 'zwart' of gewoon langdurig gespaard? Dat wordt weer 'wit' door besteding bij een bedrijf.....
tomgtr schreef: 24 sep 2020, 10:40
Robin schreef: 24 sep 2020, 10:28 Stel ik haal een Rolex contant bij Schaap daar. Voorbeeldje. Kan nu niet, ja met de hele familie elk 2 mille op zak:)

Ach dit komt er toch niet doorheen joh.

De oplossing is erger dan het probleem. Maarja kijk in verschillende maatschappelijke draadjes hier. Dat is politiek. Ze verknallen een hele hoop met hun gelul en onwetendheid.
Mag je eigenlijk zeg 10K cash aannemen? Ik dacht dat dat voorbij was?
Vanaf 10k heb je meldingsplicht, kabinet wil naar 3 mille.
Meldplicht
Op dit moment moeten ondernemers officieel melding maken als klanten vanaf 10.000 euro cash willen betalen. Als het voorstel wordt aangenomen, zijn cashbetalingen van meer dan 3000 euro voortaan taboe. Ook het bedrag omzeilen via meerdere losse betalingen is dan ook verboden. Deze maatregel geldt al in België.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 20verboden.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:49

Inderdaad Joost.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:51

Ik zeg het al zo vaak NL/EU ligt niet onder een kaasstolp, cash zal altijd blijven. Vooral in Latijns Amerika, Z Europese landen, voormalig Oostblok/Rusland /Grote delen van Asië. En Afrika...

En dat is de gewone bevolking, niks crimineels aan.
Laatst gewijzigd door Robin op 24 sep 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 24 sep 2020, 10:52

Martijn M schreef: 24 sep 2020, 10:46 Waarom zou je een rolex contant willen halen? De enige logica die ik daar in kan vinden is om je zwarte geld minder zwart te maken... :roll:
Wat voor jou logisch is hoeft voor een ander toch niet ook te gelden? Nogmaal, als jij geld bezit, mag je zelf weten wat je daar mee doet.

Wat je eigenlijk zegt, denk er maar eens over na, is dat je pleit voor lagere (of geen) belastingen. En daar ben ik het volledig mee eens. Als de centrale banken met een druk op de knop geld kunnen bijdrukken, waarom betalen we dan nog belasting?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:53

Waarom naar giraal. Banken en Overheden kunnen ons wel en wee controleren.

Zolang je een valide argument hebt waar jij je cash vandaan hebt is het m.i. een heel dom verhaal wat ze in R dam willen. Heb je géén argumentatie? Aanhouden. Simpel.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 10:55

Mooie stelling Joost. In theorie, lagere belastingdruk, minder 'zwart' onder de bevolking.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn M » 24 sep 2020, 11:24

///Joost schreef: 24 sep 2020, 10:52
Martijn M schreef: 24 sep 2020, 10:46 Waarom zou je een rolex contant willen halen? De enige logica die ik daar in kan vinden is om je zwarte geld minder zwart te maken... :roll:
Wat voor jou logisch is hoeft voor een ander toch niet ook te gelden? Nogmaal, als jij geld bezit, mag je zelf weten wat je daar mee doet.

Wat je eigenlijk zegt, denk er maar eens over na, is dat je pleit voor lagere (of geen) belastingen. En daar ben ik het volledig mee eens. Als de centrale banken met een druk op de knop geld kunnen bijdrukken, waarom betalen we dan nog belasting?
Dat zeg ik ook niet, ik snap alleen niet waarom je zo'n bedrag cash wil af tikken terwijl pinnen/overschrijven makkelijker en veiliger is.
Als een van de redenen zijn dat je zelf wel bepaald wat je met je geld doet en niet wil dat 'de overheid' je na kan trekken, dan ga ik er verder ook vanuit dat je bij geen enkele winkel een klantenkaart hebt.
Robin schreef: 24 sep 2020, 10:53 Waarom naar giraal. Banken en Overheden kunnen ons wel en wee controleren.

Zolang je een valide argument hebt waar jij je cash vandaan hebt is het m.i. een heel dom verhaal wat ze in R dam willen. Heb je géén argumentatie? Aanhouden. Simpel.
Je denkt dat de overheid t interesseert waar jij een horloge koopt? Ik hoop dat ze wel betere dingen te doen hebben :tooth:

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 11:26

Martijn M schreef: 24 sep 2020, 11:24
Robin schreef: 24 sep 2020, 10:53 Waarom naar giraal. Banken en Overheden kunnen ons wel en wee controleren.

Zolang je een valide argument hebt waar jij je cash vandaan hebt is het m.i. een heel dom verhaal wat ze in R dam willen. Heb je géén argumentatie? Aanhouden. Simpel.
Je denkt dat de overheid t interesseert waar jij een horloge koopt? Ik hoop dat ze wel betere dingen te doen hebben :tooth:
Oh zeer zeker. Als we 't hebben over duurdere klokken.... Vanuit CH wordt je op Schiphol aangehouden , bon tonen van klok om je arm, als je doosje bij hebt. Anders boete/invoerrechten en altijd BTW.

Niet zo naief Martijn:)
Laatst gewijzigd door Robin op 24 sep 2020, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 24 sep 2020, 11:29

^^ Het ging nu toch om het kopen van de klok in NL? Niet in CH.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 11:30

Martijn_bmw schreef: 24 sep 2020, 11:29 ^^ Het ging nu toch om het kopen van de klok in NL? Niet in CH.
Schiphol is Nederland volgens mij.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 24 sep 2020, 11:30

Robin schreef: 24 sep 2020, 11:26 Oh zeer zeker. Als we 't hebben over duurdere klokken.... Vanuit CH wordt je op Schiphol aangehouden , bon tonen van klok om je arm, als je doosdje bij hebt. Anders boete/invoerrechten en altijd BTW.
Dan stuur je dat doosje/papieren toch via de post op?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 11:32

Dat gebeurt inderdaad vaak Elise.

Er zijn dingen bij de overheid gaande waar ik als branche weet van heb en waar ik mij aan moet houden. Overheid let op luxe goederen en dat soort $$$$ transacties in Nederland. Geloof het of niet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 24 sep 2020, 11:33

Martijn M schreef: 24 sep 2020, 11:24 Dat zeg ik ook niet, ik snap alleen niet waarom je zo'n bedrag cash wil af tikken terwijl pinnen/overschrijven makkelijker en veiliger is.
Als een van de redenen zijn dat je zelf wel bepaald wat je met je geld doet en niet wil dat 'de overheid' je na kan trekken, dan ga ik er verder ook vanuit dat je bij geen enkele winkel een klantenkaart hebt.
Je haalt nu twee verschillende zaken aan. Het ene punt is 'zelf beslissen wat je met je geld doet en hoe je er mee om gaat' en het andere punt is 'ik wil bij de overheid uit beeld blijven'. Wat mij betreft zijn die zaken best te combineren. Je kunt tegenwoordig in de praktijk helaas niet meer leven zonder bankrekening, al zijn er wel technologieen in ontwikkeling die dat mogelijk maken (BTC). Echter, als ik een auto contant verkoop, en linea recta naar S&C ga om een mooie klok te kopen, dan moet ik dat zelf kunnen bepalen. Dan moet ik niet gedwongen worden om het geld bij een boeveninstantie te storten, om het daarna weer giraal af te boeken.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 24 sep 2020, 11:34

Maar om terug te komen op wat ze in R Dam willen. Gewoon politiemacht verscherpen/verbeteren. Aanhouden. Ook 'mij' als keurige blanke male chauvinist heterosexual white cracker. Prima. En ik kan aantonen waar ik t vandaan heb: Mag ik door.
Maar worden Ab en Mo en Lechaun aangehouden en kunnen aantonen waar ze 't vandaan hebben: Ook doorgang.

EDIT
Inderdaad Joost. Moet niet gekker worden

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 24 sep 2020, 11:37

^^ Maar dat is toch niet verkeerd dat de overheid die transacties volgt en checkt?
Of vind je het goed dat het criminele circuit zonder controle hun geld uit kunnen geven aan dure klokken en dikke auto's etc?

En ja als brave burger heb je dan wellicht wat last er van als je in die controle valt maar zolang je niks te verbergen hebt niks aan de hand lijkt mij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Gijzert, mark123, Martijn M, Paul76, Philipoo, TLRS en 173 gasten