Koninginnedag (Edit: Koningsdag)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Koninginnedag

Bericht door Sperdy » 01 mei 2009, 15:35

Grappig dat Cohen het hier moet verduren. Kom niet meer bij. Maar goed. O ja, zal ik eens een nieuwtje vertellen: bij ons in Delft heeft de burgermeester het feest ook niet verboden! ja, ook zo'n slappe eikel (hahaha). Hoe was dat in Rotterdam eigenlijk? En in Zutphen, en in Breda, Maastricht, en in .. etc.. Het zijn allemaal stelletje slappers, vinden jullie niet? haha. Kom niet meer bij om wat ik allemaal lees hierzo.

Het verbieden van 'feestvieren', ten gevolge van een gebeurtenis zoals Koninginnendag is juridisch helemaal niet haalbaar. Cohen, en alle medeburgervaders en -moeders(!) in het land zijn niet gek. Wat ik zo om mij heen hoor is, toen het nieuws over de vreselijke gebeurtenis in Apeldoorn binnendruppelde, dat de feestgangers langzaam maar zeker afdropen, ook hier in Delft. De lol was er wel af.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Koninginnedag

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2009, 15:38

Zal mij niet zo veel boeien of ze door gingen ja of nee. Je hebt ook nog zoiets als eigen keus, ik vind het op zich prima zoals 538 het opgelost heeft, melding van gemaakt, minuut stilte en daarna doorgaan. Vind je het ongepast om nog door te gaan, dat staat het je volledig vrij om op te stappen en naar huis te gaan.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Koninginnedag

Bericht door Eric H » 01 mei 2009, 15:42

Ferdinand schreef:
Het verbieden van 'feestvieren', ten gevolge van een gebeurtenis zoals Koninginnendag is juridisch helemaal niet haalbaar.
Met de APV in de hand kan er echt wel een juridische onderbouwing gemaakt worden om feesten te verbieden.
Weliswaar niet in relatie tot de gebeurtenis in Apeldoorn, maar een feest verbieden kan makkelijke zat.

Wat mij persoonlijk het meest irriteert is dat hier van "overheidswege" een bericht van zou moeten komen, en dat sommigen mensen niet doorhebben dat zoiets ook uit jezelf zou moeten kunnen komen.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Koninginnedag

Bericht door Sperdy » 01 mei 2009, 15:53

Eric H schreef:
Ferdinand schreef:
Het verbieden van 'feestvieren', ten gevolge van een gebeurtenis zoals Koninginnendag is juridisch helemaal niet haalbaar.
Met de APV in de hand kan er echt wel een juridische onderbouwing gemaakt worden om feesten te verbieden.
Weliswaar niet in relatie tot de gebeurtenis in Apeldoorn, maar een feest verbieden kan makkelijke zat.
Zucht, waar gaat deze topic over dan?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Koninginnedag

Bericht door RVV » 01 mei 2009, 16:33

Eric H schreef:
Wat mij persoonlijk het meest irriteert is dat hier van "overheidswege" een bericht van zou moeten komen, en dat sommigen mensen niet doorhebben dat zoiets ook uit jezelf zou moeten kunnen komen.

Je moet er ook notie van kunnen nemen.. ernst en omvang ed.. als je real time via internet/TV/Radio volgt.. Thuis.. dan is het makkelijk om alles te overzien..

Als je de hele dag onderweg bent naar het "feest" of al deelneemt aan het feest (ongeacht waar).. hoe moet je dan inschatten wat de omvang en impact is van zo'n gebeurtenis ?

En hoe leg je dit als ouder uit, aan je kinderen die meedoen aan een oranjefeest (volksvermaak) .. als je zelf niet eens weet wat er elders speelt ?

Je hebt pas een goed overzicht van wat zo'n dag is gebeurt als je zelf ''s avonds de berichtgeving op het nieuws of internet volgt.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Koninginnedag

Bericht door Max V » 01 mei 2009, 16:37

Nummer 7 is inmiddels overleden...

:(

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Koninginnedag

Bericht door Eric H » 01 mei 2009, 16:38

@ferdinand : waar denk jij dat het over gaat ??

@ Rico : het gaat ook niet om de deelnemers van zo'n feest, maar om de organisatoren.
Ga mij nou niet vertellen dat deze mensen niet in staat zijn om via verschillende communicatie middelen te achterhalen wat de ernst van een situatie is.
Als dat niet het geval is dan maak ik mij ernstige zorgen als er eens "echt" iets aan de hand is !

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Koninginnedag

Bericht door Bram » 01 mei 2009, 16:42

romo schreef:
partyondude schreef:Dan nog, waarom zou je het hele land plat gooien als er 5 mensen omkomen bij een bizarre éénmansactie?

Dat gebeurd toch ook niet als er 4 mensen van een berg vallen, of meerdere militairen in Afghanistan omkomen?
Dat zeg ik ook niet; je moet feestelijkheden stoppen. Das heel wat anders dan een land platgooien.
Je vergelijking gaat absoluut mank.
Ik overdreef, maar blijf erbij dat alle festiviteiten stoppen overdreven is. Wat al eerder in dit topic gezegd is, laat het aan de mensen zelf over. Er zullen er zat zijn die geen zin meer hebben en vertrekken. Als dan blijkt dat er te weinig publiek is om door te feesten, kun je er langzaamaan mee stoppen.

Lijkt me beter dan ineens de stekker eruit te trekken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Koninginnedag

Bericht door RVV » 01 mei 2009, 16:52

organisatoren.
Net zo lastig als je je realiseert dat er honderden organisatoren van allelei feesten, van groot tot klein..je kunt plaatselijk dorpsbelang niet op één hoop vegen met de organisatie van 538 ofzo..

Er is gewoon geen draaiboek, hoe je hier mee omgaat in Nederland. Het is geen nationale ramp qua omvang ofzo. Even zwart wit gezien.. kan 1 gek een heel land ontwrichten op deze manier ? En wil je dat als sameleving accepteren ?

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Koninginnedag

Bericht door jarno trulli » 01 mei 2009, 18:48

ik was gister in amsterdam(sfeer was prima) ik weet 1 ding als ze de stekker eruit hadden getrokken dat half amsterdam afgebroken was. en geef je die gekken of terroristen niet hun zin als je door hun toedoen dit soort afblaast.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Koninginnedag

Bericht door InjectTheVenom » 01 mei 2009, 19:01

Ferdinand schreef:Vreselijk, in een woord, vreselijk. Al jaren doen er dicussies de ronde of dit nederlandse gebruik niet te risicovol is ivm. aanslaggevoeligheid. Het antwoord ligt ook zo voor de hand: ja, natuurlijk zijn zij dat. Dit soort 'publieke dagen' met heel veel media-aandacht is altijd een inspiratiebron voor kwaadwillenden. Hier kun je je nooit tegen wapenen, anders dan deze dagen te beeindigen. Wat zullen de mensen een verdriet hebben die hier direct bij betrokken zijn. Dit is 'kwaad' om niets. De dader heeft niets bereikt, alleen maar verdriet en afkeer. Wat een flinke jongen zeg, bah.
Als ik hier even op in mag haken, het lijkt er tegenwoordig over het algemeen steeds vaker op dat geen hond meer "iets" durft te doen vanwege de risico's die er aan vast kleven... "wat als dit... ja maar het kan gebeuren en dus doen we het niet zodat we het risico niet hoeven lopen... nee dat is te gevaarlijk en dus moet het maar voor iedereen verboden worden zodat er geen doden en/of gewonden meer vallen..."... voelt iedereen een beetje waar ik naartoe wil? Er is gewoon geen aandacht meer voor de normale aspecten van het leven doordat de idioten en criminelen onze samenleving aan het regeren zijn.
En dan hebben we het nog niet gehad over de media die alles wat maar een beetje aandacht waardig is gelijk tot de laatst mogelijke druppel uit moeten melken zodat iedereen de kans gehad heeft om zijn of haar zegje te kunnen doen. De term "aandachtsgeil" komt in me op :|

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Koninginnedag

Bericht door InjectTheVenom » 01 mei 2009, 19:01

jarno trulli schreef:en geef je die gekken of terroristen niet hun zin als je door hun toedoen dit soort afblaast.
Precies.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koninginnedag

Bericht door GTRene » 01 mei 2009, 19:14

Je kan inderdaad niet al die feesten aflasten, de meeste mensen feesten niet om de koningin maar om het feest zelf soms lekker in oranje (om in sfeer te komen net als carnaval?) om lekker uit je dak te gaan (niks voor mij hoor net als carnaval maar das persoonlijk :D ) lekker muziek luisteren en veel zuipen/gek doen (velen)

En helemaal in een andere stad voel je het ook niet zo...maar wel goed dat het elders ook vermeld werd en even bij stilgestaan werd zodat de echte oranje liefhebbers het wel voor gezien zagen en uit vrije wil naar huis konden.
Natuurlijk werd de tour afgelast met de Koningin en dus ook veel in Apeldoorn maar die waren er ook direct bij betrokken, in grote zin ook de rest van NL ivm de naam van de "feestdag" , maar dat is alleen maar een naam, echter de rest individueel al die feesten of rommelmarkten enz...

en anders geef je idioten ook te veel macht en kan je straks helemaal niks meer doen in NL dat willen we niet...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Koninginnedag

Bericht door Stéphane » 01 mei 2009, 20:18

Ik ben gisteren zelf in Amsterdam geweest. Uiteraard het nieuws wel meegekregen.

De discussie over het stoppen van de feestelijkheden kan ik vanuit het oogpunt piëteit zoals Romo het opmerkte zeker volgen. Echter, als ik zag hoe er gisteren her en der al wat schermutselingen ontstonden denk ik dat het beter is geweest dat men het zo heeft laten lopen. Ik denk dat als de stekker er meteen uitgetrokken was dat het echt een puinhoop was geworden.

Helaas is wat René ook zegt het 'veel zuipen/gek doen' het fenomeen wat je met dit soort dagen ook hebt en helaas is het zo dat dat vaak tot allerlei gedoe leidt...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Koninginnedag

Bericht door romo » 01 mei 2009, 20:47

Ferdinand schreef:Grappig dat Cohen het hier moet verduren. Kom niet meer bij. Maar goed. O ja, zal ik eens een nieuwtje vertellen: bij ons in Delft heeft de burgermeester het feest ook niet verboden! ja, ook zo'n slappe eikel (hahaha). Hoe was dat in Rotterdam eigenlijk? En in Zutphen, en in Breda, Maastricht, en in .. etc.. Het zijn allemaal stelletje slappers, vinden jullie niet? haha. Kom niet meer bij om wat ik allemaal lees hierzo.

Het verbieden van 'feestvieren', ten gevolge van een gebeurtenis zoals Koninginnendag is juridisch helemaal niet haalbaar. Cohen, en alle medeburgervaders en -moeders(!) in het land zijn niet gek. Wat ik zo om mij heen hoor is, toen het nieuws over de vreselijke gebeurtenis in Apeldoorn binnendruppelde, dat de feestgangers langzaam maar zeker afdropen, ook hier in Delft. De lol was er wel af.

Gezeur Ferdinand, en blijkbaar ben je ook niet op de hoogte.

Aboutaleb, die van Rotterdam ja............................die heeft er dus gelijk een punt achter gezet............................het feest dus..............................

Respect voor de man.

Het gaat hier ook niet om verbieden, het gaat hier gewoon om het staken van de feestelijkheden, die geen feestelijkheden meer kunnen zijn......................

De meesten doen dat uit zich zelf, en sommige minder bedeelden, hebben een helpend handje nodig........................................

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Koninginnedag

Bericht door Fernando » 01 mei 2009, 20:52

romo schreef:............................die heeft er dus gelijk een punt achter gezet............................
Jij bent ook niet vies om er een paar punten achter te zetten.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Koninginnedag

Bericht door Snipe » 01 mei 2009, 20:57

Wat zijn de financiële gevolgen als Cohen tien minuten voor aanvang een evenement als dat van 538 afblaast?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Koninginnedag

Bericht door romo » 01 mei 2009, 21:02

Snipe schreef:Wat zijn de financiële gevolgen als Cohen tien minuten voor aanvang een evenement als dat van 538 afblaast?
Er is ook nog zo iets als overmacht...........................

Dan is er ook nog zo iets als begrip en respect voor de situatie.....................


Kortom; ik denk dat het dus wel meevalt............

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Koninginnedag

Bericht door Bram » 01 mei 2009, 21:04

Als de verzekering van 538 het incident als terroristische daad beschouwd, kan 538/Amsterdam mooi naar de centen fluiten...

Ik denk dat die schadepost niet meevalt.....los van alle opstootjes en relletjes die mogelijk daarna ontstaan en voor schade zorgen...

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Koninginnedag

Bericht door Stéphane » 01 mei 2009, 21:15

partyondude schreef:...los van alle opstootjes en relletjes die mogelijk daarna ontstaan en voor schade zorgen...
Zoals ik al gezegd heb, dat moet je zeker niet onderschatten. Helaas, triest maar waar. Ik heb het gisteren zien gebeuren. Het is een raar iets als je merkt dat een menigte een soort van collectieve boosheid in zich heeft. Kleine wederzijdse irritaties, beetje alcohol en andere rommel: voor je het weet slaat de vlam in de pan...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Koninginnedag

Bericht door romo » 01 mei 2009, 21:16

Het is overduidelijk geen terroristische daad.........................

Hoewel ik me kan voorstellen dat verzekeraars er op deze wijze onderuit willen. Dan de opstootjes en relletjes. Moeten we daar ons land door laten regeren?? Door angst?

Das mischien nog wel de 2e discussie die hier uit volgt en ook al aangehaald in dit draadje.

Als de angst regeert, dan zijn we gek geworden................................

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Re: Koninginnedag

Bericht door Roman » 01 mei 2009, 21:31

romo schreef:Het is overduidelijk geen terroristische daad.........................
Dan had de auto met explosieven gevuld moeten zijn, ergens verwachtte ik dat eigenlijk na dat ik het zag (zat toevallig net te kijken live toen het gebeurde)

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Koninginnedag

Bericht door InjectTheVenom » 01 mei 2009, 22:16

romo schreef:Als de angst regeert, dan zijn we gek geworden................................
Die is al aan het regeren en het gaat alleen nog maar erger worden, je kan niet eens meer direct een aangifte doen van iets ernstigs of je moet er later voor terug komen... dan gaan de mensen op een gegeven punt ook denken, is de politie er nog voor de gewone burger of hollen ze alleen achter de criminelen aan die vervolgens voor korte tijd in riante cellen terecht komen waarna ze binnen afzienbare tijd weer verder kunnen met hun daden? Praktisch voorbeeld is een gast die in onze straat eens huizen kwam loeren in zijn auto om te kijken wie er thuis was... bleek later dat hij al 3 keer opgepakt was maar telkens weer een vrijbriefje gekregen heeft :protest:
Kijk alleen al naar het kabinet dat zo terughoudend is als een deur omdat ze niemand voor het hoofd durven te stoten uit angst voor stakingen, verlies van stemmen en weetikhetwat meer in deze economisch moeilijke tijden. Wat wil je nou, krachtige daden zetten of iedereen pappen en nathouden?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Koninginnedag

Bericht door Snipe » 02 mei 2009, 00:14

romo schreef:
Snipe schreef:Wat zijn de financiële gevolgen als Cohen tien minuten voor aanvang een evenement als dat van 538 afblaast?
Er is ook nog zo iets als overmacht...........................

Dan is er ook nog zo iets als begrip en respect voor de situatie.....................


Kortom; ik denk dat het dus wel meevalt............
Ik bedoelde meer specifiek: wat voor claims krijgt Amsterdam binnen als alle activiteiten worden afgelast?
Ik denk dat (de verzekeraar van) 538 zoiets toch wel zal willen verhalen op degene die de beslissing genomen heeft. Idem voor andere activiteiten in Amsterdam en andere gemeenten.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Koninginnedag

Bericht door RutgerK » 02 mei 2009, 01:15

Om een beeld te krijgen is het misschien wel eens aardig om te vragen of je eens een dag mag meelopen in een cellencomplex. Ik vond 1,5 uur meer dan voldoende om te leren dat er aan een cel niets riants is. Zelfs een plee van 30 centimeter hoog is zo ontworpen dat je je er bijna niet aan kan ophangen. :(
InjectTheVenom schreef: .............. of hollen ze alleen achter de criminelen aan die vervolgens voor korte tijd in riante cellen terecht komen ...............

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Gert-jan, HansD, k33z, SAH, smiley en 462 gasten