3D-printen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 3D-printen

Bericht door WJ » 17 apr 2018, 15:13

Ik heb ook een 3d printer, print PLA, ABS en hout.
Ik kan mij niet vinden in de opmerking van deze studenten met hun 1 tot 6 (?) printers. Helemaal niet als je met enclosures werk wat voor ABS bijvoorbeeld een must is.

Daarbij is deze vorm ook al achterhaald ondertussen en zijn er opties als "liquid printing" (anycubic Photon is bijvoorbeel betaalbaar voor de consument, wel klein) en zat ik laatst een video te kijken waar dingen geprint werden uit een materie die verdacht veel op stof leek. (straks even zoeken of ik die video nog kan vinden).

Afbeelding

3d printing IS de toekomst, je moet alleen wel hard meerennen en het zal nog wel even duren voordat er prefab huisjes uit komen rollen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: 3D-printen

Bericht door alt » 17 apr 2018, 17:34

Allan, de financiële business gaan.
Kan gewoon op & met je telefoon zaken doen.

3D-printen, kaarsen kan je eenvoudig 3D-printen.
Hoeveel stuks kan je per uur maken 10 of zo als mijn oude buurman 1.200.000 kaarsen per uur?
Mijn buurman ging 3 jaren geleden failliet omdat hij te weinig kaarsen per uur maakte, in China maken zij er meer per uur.
De kunst is niet 1 product maken, maar 1 kant en klaar product in lijn, die er verpakt & op de pallet uit de machine komt.
Maar zal een tijd komen wanneer het wel echt gaat gebeuren, maar nu is het volgens mij spielerei.

ik gek op techniek, speur elke avond het net af naar de nieuwste machines in mijn vakgebied, zie toch heel weinig echt iets nieuws.
Wel groter, sneller & steeds meer elektronica erin verwerkt.
Zo zag ik een tijdje geleden een printer die pannenkoeken kon bakken, mijn vrouw bakte pannenkoeken sneller.
Mijn oude lijn bakte er 6,000 per uur.

SlowCo
Berichten: 3527
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 3D-printen

Bericht door SlowCo » 17 apr 2018, 17:54

Er zal altijd een verschil zijn tussen serieproductie en kleine hoeveelheden (prototypes, etc.). Dat zie je ook bij gewone printers t.o.v. het grote massa-drukwerk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 3D-printen

Bericht door romo » 17 apr 2018, 19:40

Wellicht is het geheim, daarmede ook de toekomst voor 3 D printen, dat het juist niet voor massa productie, maar voor zeer moeilijk, precies te fabriceren producten ingezet wordt.

Voor simpele producten kan het ook simpel geproduceerd worden, massa dus.

In het door mij geposte artikel gaat het om zeer hoogwaardige technologie (de printer) die zeer complexe producten uitspuugt. Daarbij is het een eerste ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat. Het potentieel is echter oneindig.

Zo gaan de geruchten dat het befaamde "Skunk Works" (Onderdeel Lockheed-Martin), waar in de jaren 50-60 vorige eeuw de SR-71 Blackbird werd ontwikkeld, dankzij de 3 D printer een ingewikkeld vraagstuk hebben kunnen oplossen vwb de opvolger (SR-72) waarbij de koeling van de motoren geheel 3D geprint zou zijn, de prestaties zouden tov van de voorganger verdubbeld zijn !! (FWIW)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: 3D-printen

Bericht door alt » 17 apr 2018, 21:05

Ik heb altijd mijn eigen producten & machines zelf ontworpen.
Dan zie ik 3D-printen als prototyping & in de toekomst als productiemachine die pijlsnel kan omstellen van het ene product naar het andere product, zonder de lijn stil te zetten.
Maar de 3D=printers bestaan al decennia.

Ik stel dit niet om negatief te zijn, maar ook de andere (on)mogelijkheden naar voren te plaatsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Joost H., krentenbol, MarcF, Martijn M, Paul76, Philipoo, tomgtr en 69 gasten